آیه اهل الذکر
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (۴۳)
و پیش از تو جز مردانی که به آنان وحی میکردیم نفرستادیم. اگر [این حقیقت را] نمیدانید [که پیامبران از جنس بشر بودند] از اهل دانش بپرسید. (نحل، ۴۳)
مقصود از ذکر، حفظ و نگاهداری چیزی در قلب و زبان است. به قرآن کریم و سایر کتب آسمانی «ذکر» گفته میشود؛ زیرا حقایق و معارف عمیقی را در خود حفظ کردهاند. با این توضیح، مراد از «اهلالذکر» کسانی هستند که در اطلاع از احوالات قرآن و مطالب آن متخصص و خبره هستند؛ زیرا تنها متخصصان هر علم و فنی اهل آن خوانده میشود. پس مصادیق حقیقی اهل الذکر، مفسران واقعی قرآن؛ یعنی اهل بیت(ع) هستند؛ اگرچه به تناسب هر پرسشی، ممکن است دیگران نیز مصداق «اهلالذکر» قرار گیرند؛ چنانکه در آیهی فوق علمای یهود مصداق آن بیان شدهاند؛ زیرا به خصوصیات پیامبر اسلام(ص) در تورات علم داشتند. در مجموع باید گفت، آیهی فوق به اصل عقلایی «وجوب مراجعهی جاهل در هر فنی به عالم در آن فن» اشاره میکند.
پیامبر اکرم(ص):
«الذِّكْرُ أَنَا وَ الْأَئِمَّةُ أَهْلُ الذِّكْرِ؛ مقصود از «ذکر» من هستم و مقصود از «أهلالذکر» امامان(ع) هستند.» کافی: ج۱ ص۲۱۰ ح۱.
نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت