کد مطلب: ۶۲۶۶
تعداد بازدید: ۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
روزه، تمرین پرهیزکاری | ۹
زاهدان پیرو آیین جین و آیین هندو برای ایجاد آمادگی روحی در خود، برای برخی جشن‏‏‌ها و اعیاد روزه می‏‌گیرند، هم‏چنین پارسایان آیین جین بهترین مرگ را مرگ در اثر پرهیز کامل از غذا و آب می‏‏‌دانند و بسیاری از آن‏ها داوطلبانه راه روزه‏‏‌داری را در پیش می‌‏گیرند تا بدین طریق به زندگی خود پایان بخشند.

فصل ششم: آداب سحر و افطار


از مهم‏ترین آداب روزه، به‏‌ویژه در ماه رمضان، سحرهای آن است؛ چنان‏که در حدیث آمده «خدا رحمت کند بر سحور‏کنندگان»[1] و کمترین مقدار آن، خوردن آب است و هرچه به صبح نزدیک‏تر باشد، بهتر است و تا شک دارد در صبح، می‌‏تواند سحری بخورد، اما همین‌‏که مطمئن شد صبح است، دست از آن بکشد. سماعه از امام صادق(ع) درباره سحری (برای کسی که می‏‌خواهد روزه بگیرد) پرسید، امام(ع) فرمود: سحری ‌خوردن در ماه رمضان بهتر است؛ اگرچه به جرعه آبی باشد، اما در روزه مستحبی هر کس دوست دارد، بخورد و هر کس نخواهد، باکی نیست.[2]
و مستحب است که افطار با شیرینی باشد یا آبی نیم‏‌گرم که زنگ از دل می‌‏برد و هم‏چنین مستحب است بعد از نماز مغرب افطار کند مگر آن‏که منتظر او باشند.
و سعی کند با غذای حلال افطار کند و از طعام شبهه‏‌ناک بپرهیزد و بسیار نخورد و پیش از سیری دست بکشد که فواید گرسنگی و سختی گرسنگی فراوان است.[3] افطاری‌دادن نیز در این ماه بسیار فضیلت دارد؛ چنان‏که در حدیثی از موسی‏ بن‌جعفر(ع) آمده که «افطاردادن تو، به برادر مؤمن، بهتر از روزه‌داشتن توست».[4]


مهم‏ترین امور هنگام افطار و سحری


گفتن بسم ‏الله الرحمن الرحیم، خواندن سوره قدر، دعاکردن به‏‌ویژه خواندن دعایی که در اقبال آمده و مفضل‏‌بن‌‏عمر آن را نقل کرده است. در روایت است که رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «جبرئیل پیش من آمد و گفت: یا محمد! کسی که در ماه رمضان، با این دعا، پیش از افطار دعا کند، خداوند دعای او را مستجاب می‏‌کند، گناه او را می‌‏بخشد، غم و غصه‌‏اش را از بین می‌‏برد، گرفتاری‏‌هایش را برطرف می‏‌کند، حاجات او را برآورده می‏‌نماید، او را به مقصودش می‌‏رساند، عمل او را با عمل پیامبران و صدیقین بالا می‌‏برد و در روز قیامت چهره او درخشان‌‏تر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم چه دعایی است؟
جبرئیل گفت: اللهم رب النور العظیم...».[5]


 
فصل هفتم: روزه در ادیان


الف) روزه و روزه‏‏‌داری در دين يهود


«صوم» واژه عربی برای کلمه روزه است. در آیین یهود روزه جزء اعمالی است که یهودیان برای ذلیل ‏کردن تن و رنجور ساختن آن انجام می‏‌دهند.
روزه در تمام اوقات در میان هر طایفه و ملت و مذهب هنگام ورود اندوه و رحمت غیرمترقبه معمول بوده است و می‌‏توان گفت که طبیعت آدمی است که در این مواقع پرورش و نمو را ترک می‌‏‏کند.
در عهد قدیم (کتاب مقدس) به‌هیچ‏‌وجه اشاره‌‏‏ای نشده که پیش از دوران حضرت موسی روزه به‌‏طور صحیح معمول بوده، هم‏چنین به وجوب و حدود آن تصریحی نیست؛ ولی روزه‌‏‏داران را ستوده است.
قوم یهود اغلب، زمانی که می‏‌خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند، روزه می‌‏گرفتند و به گناهان خود اعتراف می‏‌کردند تا به وسیله روزه و توبه رضای حضرت اقدس الهی را کسب کنند. مخصوصاً در مواقع مصیبت عام، روزه غیرمرسوم قرار می‏‌دادند و در این‏‌گونه موارد اطفال شیرخوار و گاهی حیوانات را نیز از خوردن منع می‏‏‌کردند.[6]
عهد قدیم از روزه‌‏داشتن فردی، همچون داود، الیاس، دانیال و گروهی دیگر سخن گفته که بیانگر عملی کاملاً متداول برای رسیدن به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
برای نمونه چند عبارت از کتاب عهد قدیم را می‌‏آوریم:
«... پس داود برای (سلامت) طفل از خدا استدعا كرد و روزه گرفت و داخل محراب شده، تمام شب بر روی زمین خوابید».[7] «و در روزبیست‏‌وچهارم این ماه بنی‏‌اسرائیل، روزه‏‌دار و پلاس‏‌دربر و خاک‌‏برسر جمع شدند».[8]
در تورات برای اولین‌ بار دستور تعنیت (روزه) برای روز کیپور (بخشش گناهان) در دهم ماه تیشری ذکر شده، ولی روزه‌‏‏های دیگر تاریخ یهود با اتفاقاتی که در مسیر خرابی بیت‏‌المقدس (همیقداش) روی داد، مناسبت پیدا می‌‏کنند.


ب) روزه و روزه‏داری در دين مسيحيت


تاریخ روزه‏‌داری در دین مسیحیت به پیش از قرن هشتم می‏‌رسد. روزه در تقویم کلیسا هم ثبت شده و جزء آداب فقهی به شمار می‌‏رود.
در اناجیل به وجوب روزه تصریح شده است؛ این کتاب آسمانی روزه‌‏‏دار را ستوده و او را از ریا برحذر داشته است.
سنت یهودی تا زمان حضرت عیسی(ع) به گونه‏‌های مختلفش، یعنی پرهیز ازخوراک، سخن و... رایج بوده و پس از وی هم میان حواری او، کسانی که مبلّغ پیامش در مناطق مختلف جهان شدند، رواج داشته است؛ به‏‌طوری‏که روزه‌‏داری از ویژگی‏‌های حواریون و رسولان پیام عیسی بوده است.
این امر نشان آن است که حضرت عیسی خود در عمل و سخن به روزه توجه داشته و شاگردانش نیز پس از وی به امر روزه توجه کرده‌‏اند.
حضرت عیسی بی ‏شک پیش‏ از آغاز رسالتش، همچون یک یهودی، ایام روزه‏‏‌داری در دین یهود مثل روزه روز کیپور را مراعات می‏‏‏‌کرده و به نظر برخی، او تنها اصول را بیان کرده و وضع قوانین را به عهده کلیسا نهاده است.
چند نکته که در این دین اهمیت دارد، این است که اولاً: در مسیحیت بین دو واژه روزه و پرهیز تفاوت وجود دارد؛ به این نحو که در ایامی که باید پرهیز را رعایت کرد، تنها از مصرف گوشت پرهیز می‏‏‌کنند، ولی در ایام روزه همراه با پرهیز از گوشت، غذای مصرفی و دفعات وعده غذا هم محدود می‏‌شود. دوماً: یکی از روزهای مهم در مسیحیت روز عید پاکیا (the easter day) است که به مناسبت قیام حضرت عیسی(ع) از قبر، آن را گرامی می‏‌دارند. هفته پیش از این روز «هفته مقدس» گفته می‏‌شود که در تعیین بسیاری از روزه‌‏ها هم نقش مهمی دارد.
نصارا نیز ماه رمضان را روزه می‏‏‌گرفتند و چون با فصل گرمای شدید مواجه شدند، آن را به ماه‏‌های شمسی انتقال دادند تا زمان روزه همواره ثابت باشد و با تابستان مواجه نشود و ده روز به آن اضافه كردند، آن‏گاه یکی از پادشاهان برای حل مشكلی، هفت روز روزه نذر كرد، نصارا آن هفت روز را نیز به آن افزودند و پادشاه دیگری نیز سه روز به آن اضافه نمود كه در مجموع پنجاه روز شد.
بنابراین همان‏‌گونه كه حضرت موسی(ع) به فرمان الهی به مدت چهل روز روزه بود، حضرت عیسی(ع) نیز به قوت روح به بیابان برده شد تا ابلیس او را امتحان كند؛ پس چهل شبانه‏‌روز روزه گرفت، در نهایت گرسنه گردید.
به نظر برخی افراد، حضرت عیسی(ع) تنها اصول را بیان كرده و وضع قوانین را به عهده كلیسا نهاده است، اما از آن‏جا که كلیسا در وضع قوانین روزه كند حركت كرده است و در زمان‌‏های مختلف دستورهای كلیساها به وسیله كلیساهای دیگر نقض شده است، همین امر موجب گردید كه كمّیت و كیفیت روزه در مسیحیت همواره دچار تغییر و تحوّل شود. از این‌‏رو روزه‏ای كه در آیین مسیحیت متداول بوده است، چه‌‏بسا در حال حاضر منسوخ شده باشد؛ مثل روزه روز جمعه، روزه چهل روز قبل از عید پاك و روزه چهل روز پیش از هفته مقدس.
البته در میان مسیحیان روزه به معنای پرهیز از مطلق خوردن و آشامیدن کمتر وجود داشته و بیشتر روزه را به معنای پرهیز از برخی غذاها و کارها می‌‏دانستند، اما آنچه مسلّم است اصل روزه‌‏داری در دین مسیح وجود داشته؛ چنان‏که از انجیل «لوقا» برمی‌‏آید که حواریون مسیح نیز روزه می‏‌گرفتند.[9]
و یا در «قاموس کتاب مقدس» آمده است: «بنابراین حیات حواریون و مؤمنین ایام گذشته، عمری مملو از انکار لذات و زحمات بی‏شمار و روزه‏‌داری بود».[10]
در انجیل متی آمده است: «پس از شفادادن حضرت مسیح جوان مصروعی را، فرمود: لیكن جنس این مرض جز به دعا و روزه، بیرون نمی‏‌رود».[11]


روزه در اديان و فرق


ـ صائبین یا مندائیان (پیروان حضرت یحیی) در روزهای معینی از سال که آن‏ها را «مبطل» می‏‌نامند، از خوردن گوشت، ماهی و تخم‏ مرغ خودداری می‏‏‌کنند؛ ازجمله این روزها 26 و 27 و 28 و 29 و 30 ماه سمبلتا، روزه ششم و هفتم ماه دولا و روز دوم ماه هطیاست.
آن‏ها روزه واقعی را روزه‏‏‌داربودن اعضا وجوارح آدمی می‌‏‏دانند؛ درکتاب کنزاربایا صحف آدم، مقد‏س‌‏‏ترین کتاب مندائی‏‌ها آمده است:
«ای مؤمنان، برایتان گفتم که روزه بزرگ فقط نهی از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه دیدگانتان را از نگاه‏‌های هیز و شیطانی و گوش‏هایتان را از شنیدن حرف‏‌هایی که مردم در خانه خود می‏‌زنند، برحذر دارید و زبان‏‌هایتان را به گفتارهای دروغ و ناپسند نیالایید و...».
ـ زاهدان پیرو آیین جین و آیین هندو برای ایجاد آمادگی روحی در خود، برای برخی جشن‏‏‌ها و اعیاد روزه نگه می‏‌گیرند، هم‏چنین پارسایان آیین جین بهترین مرگ را مرگ در اثر پرهیز کامل از غذا و آب می‌‏‏دانند و بسیاری از آن‏ها داوطلبانه راه روزه‌‏‏داری را در پیش می‏گیرند تا بدین طریق به زندگی خود پایان بخشند.
ـ بسیاری از راهبان و راهبه‌‏‏های بودایی‌‏مذهب، تنها به یک وعده غذا در روز اکتفا می‏‌کردند و اول و نیمه ماه را روزه کامل می‏‏‌گرفتند؛ امروزه مردم عامی بودایی هر ماه چهار بار روزه می‌‏گیرند و به گناهان خود اقرار می‏‌کنند و در استقبال از سال‌روز فوت بودا، پنج روز ازخوردن گوشت خودداری می‏‏‌کنند.
ـ لامائیست‏‌ها در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‏‏‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‏‌خورند.
ـ مردم تبت مراسمی به نام «نانگنس» (روزه مدام) دارند که چهار روز طول می‏‌کشد. آن‏ها دو روز اول را با دعا، اقرار به گناهان و تلاوت متون مقدس به سر می‏‏‌آورند و روز سوم پرهیز شدیدی را رعایت می‏‏‌کنند و هیچ نمی‌‏خورند، حتی آب دهان خود را هم فرو نمی‌‏برند و این روزه را با دعا و اقرار به گناهان تا طلوع آفتاب در روز چهارم ادامه می‏‌دهند.
ـ در میان چینیان به‌‏خصوص پیروان مذهب تائو روزه قلب وجود داشت و برآن بیش از روزه تن تأکید داشتند.
پیروان مکتب کنفوسیوس روزه‌‏‏داری را به عنوان آماده‌‏سازی خود برای بهتر انجام رساندن اوقات پرستش ارواح نیاکان مورد توجه داشتند.
ـ در مصر کهن، پس از مرگ پادشاه، رعایای او روزه می‌‏گرفتند و از مصرف گوشت، نان، گندم، شراب و نیز از استحمام، تدهین (مالیدن روغن به موی سر) و بستر نرم و هر تفریحی خودداری می‏‌کردند.
ـ قبایل بومی آمریکا معتقد بودند روزه‏‌گرفتن در کسب هدایت و راهنمایی از روح اعظم مؤثر است و از جمله مراسم عزاداری آن‌‏ها پرهیز از غذا بوده است. هم‏چنین در نزد بسیاری از اقوام کهن پرهیز از آشامیدن وخوردن به عنوان ابزار ندامت به درگاه خدا (یان) و به ‏عنوان فدیه و کفاره گناهان محسوب می‌‏شد. مردم مکزیک امساک از غذا را به عنوان کفاره گناهان به‌‏جا می‌‏آوردند و مدت آن از یک‏ روز تا چند سال متفاوت بوده است و پارسایان آن‏ها در هنگام بروز مصیبتی عام، ماه‏‌ها راه امساک را درپیش می‏‌گرفتند. زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌‏کردند.[12]


خودآزمایی


1- کدام عامل موجب گردید كه كمّیت و كیفیت روزه در مسیحیت همواره دچار تغییر و تحوّل شود؟
2- مهم‏ترین امور هنگام افطار و سحری را بیان کنید.

 

پی نوشت ها


[1]. تهذیب، ج4، ص198، ح 2.
[2]. سَأَلَ سَمَاعَةُ أَبَاعَبْدِاللهِ(ع) عَنِ‏ السَّحُورِ لِمَنْ أَرَادَ الصَّوْمَ؟ فَقَالَ: أَمَّا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّ الْفَضْلَ فِي السَّحُورِ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ وَ أَمَّا فِي التَّطَوُّعِ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَسَحَّرَ فَلْيَفْعَلْ وَ مَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَا بَأْسَ؛ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص135، ح 1985.
[3]. هشت در بهشت، ص331.
[4]. أَبِي‌الْحَسَنِ مُوسَى(ع) قَالَ: فِطْرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِكَ؛ کافی، ج4، ص 68، ح2.
[5]. مراقبات، ص 208.
دعای نور: مِمَّا خَرَجَ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ(ع) زِيَادَةٌ فِي هَذَا الدُّعَاءِ إِلَى مُحَمَّدِبْنِ ‌الصَّلْتِ الْقُمِّيِ‏ ـ اللَّهُمَّ رَبَ‏ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَ‏ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ مُنْزِلِ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ رَبِّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ وَ مُنْزِلِ الزَّبُورِ وَ الْقُرْآنِ‏ «254» الْعَظِيمِ وَ رَبِّ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْأَنْبِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ خَالِقُ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ خَالِقُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا خَالِقَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ حَكَمُ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ حَكَمُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا حَكَمَ فِيهِمَا غَيْرُكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْمُشْرِقِ‏ «255» وَ مُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي يَصْلُحُ عَلَيْهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ يَا حَيّاً قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّاً بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّاً حِينَ لَا حَيَّ يَا مُحْيِيَ الْمَوْتَى وَ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنِي مِنْ حَيْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَيْثُ لَا أَحْتَسِبُ رِزْقاً وَاسِعاً حَلَالًا طَيِّباً وَ أَنْ تُفَرِّجَ عَنِّي كُلَّ غَمٍّ وَ هَمٍّ وَ أَنْ تُعْطِيَنِي مَا أَرْجُوهُ وَ آمُلُهُ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير؛ مصباح‏المتهجد، ص227.
[6]. یوئیل، ج2، ص16.
[7]. دوم سموئیل، باب 12/16/15.
[8]. نحمیا، باب 9/1.
[9]. تفسیرنمونه، ج1، ص634.
[10]. قاموس كتاب مقدس، ص 428.
[11]. انجیل متى، باب 67، آیه 21.
[12]. دائرة‏المعارف تشیع، ج 8، ص 371؛ المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، ج3، دارالعلم، ص8؛ سوره بقرة، آیه 183؛ روزه درادیان، رمضان تجلی معبود، سازمان تبلیغات اسلامی، ص196؛ كتاب مقدس یهودیان؛ هاكس، جیمز، قاموس كتاب مقدس، ج 1، ص427.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله ابراهیم امینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: