فصل هفدهم و هجدهم: وداع با ماه مبارک و آرزوی ادامه فیوضات آن و عید فطر
جابربن عبدالله انصاری نقل میکند: در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بر پیامبر اکرم(ص) وارد شدم؛ وقتی مرا دید، فرمود: ای جابر! این آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: خدایا، این را آخرین روزههای ما قرار مده و اگر قرار دادهای، ما را در کنف رحمت خود قرار ده و ما را از راندهشدگان درگاهت قرار مده. کسی که چنین گوید، خداوند او را به یکی از دو نیکی میرساند: یا به ماه رمضان آینده میرسد و یا به آمرزش و رحمت خدا.[1]
سیدبنطاووس در کتاب اقبال بعد از ذکر حدیث جابر مینویسد: اگر سؤال کنندهای بپرسد که معنای وداع با ماه رمضان چیست درحالیکه زنده نیست که مخاطب قرار گیرد یا صاحب عقلی که با زبان با او صحبت شود؟ پاسخ داده میشود که همانا صاحبان عقل پیش از رسول(ص) و پس از او شهرها و آبادیها و جوانان و زمانها و چیزهای دیگر را مخاطب قرار میدادند و با آنها وداع میکردند؛ اسلام هم آن را تأیید کرد و آنچه با ذویالعقول انجام میگرفت با غیرآن انجام داد؛ چنانکه در قرآن کریم نیز آمده، میفرماید: روزی که به جهنم میگوییم آیا پر شدی؟ و او پاسخ میدهد آیا بیشتر داری؟[2]
این را «زبان حال» میگویند. در کلام عرب گاهی هم وداع با دیار و امکنه محبوبی که انسان مدتی در آنجا زندگی کرده و با آنها انس داشته، استعمال میشود، ولی ماه رمضان جایگاهی بالاتر دارد که با آن به زبان حال وداع میشود و او جواب میدهد. آنگاه مردم را در ماه رمضان به سه دسته تقسیم کرده است:
دسته اول: کسانی که از ایام پربرکت ماه رمضان خوب استفاده کرده، حقش را رعایت کردهاند؛ روزهها را همانگونه که خدا خواسته، گرفتهاند و همه اعضا و جوارحشان روزهدار بوده است و در ذکر و دعای شبهای قدر، حضور در نمازهای جمعه و جماعت، احسان به بندگان خدا کوشش کردهاند و باتقوا شدهاند. اینها با ماه رمضان همانند یک شخص محبوب وداع میکنند و به او میگویند: سعی میکنیم در ماههای آینده هم دستاوردهای این ماه پربرکت را نگه داریم و از خدا میخواهیم تا رمضان آینده زنده بمانیم و باز هم از فیوضات آن بهره ببریم.
دسته دوم: کسانی که به طور نسبی از این ایام بهره گرفتهاند؛ اینها هم در ساعتی خلوت به محاسبه میپردازند و اعمال خوب و بد و کوتاهیها را که کردهاند، در نظر میگیرند؛ از توفیقاتی که داشتهاند، خشنود میشوند و سعی میکنند در حد امکان تقصیرات خود را جبران کنند و از خدا میخواهند که تا ماه رمضان آینده زنده بمانند و بیشتر از فیوضات آن ماه بهره بگیرند و قول میدهند همان مقدار توفیقات خود را که در این ماه نصیبشان شده نگه دارند و قدر آنها را بدانند. جمع کثیری از روزهداران اینگونه هستند (بعضی مسئولین اعلام میکنند که آمار مفاسد اخلاقی در ماه مبارک رمضان، چهل درصد کاهش مییابد).
دسته سوم: کسانی که به طورکلی از فیوضات این ماه بیبهره بودند، وداع برای اینها معنا ندارد. اینها باید حسرت ببرند و ندامت پیشه کنند.[3]
با این توضیح که در کتاب اقبال آمده، اگر خداحافظی با زمان و مکان و امثال آن که فاقد درک سخن هستند، برایت مشکل است و اگر قانع نشدی یا در دسترست نیست، این مطالب را بادقت بخوان که خداینکرده سخنی نگویی یا در ذهنت چیزی خطور نکند که سخن حضرات معصومین برایت سنگین یا قابل توجیه شود.
زمان و مکان و سایر چیزهایی که از قبیل حیوانات نیستند، گرچه در این عالم و به این شکل درک و شعوری ندارند، ولی تمام آنها در عالمهای بالاتر زندگی و درک و توانایی سخن گفتن و بیان کردن و دوستی و دشمنی دارند. روایات بسیاری که درباره احوال عالم برزخ و قیامت رسیده و مکاشفاتی که صورت گرفته، ثابت میکند که تمام موجودات این عالم، پیش از بهوجودآمدن، در عالمهای دیگری بهوجود آمدهاند و موجودات در هر عالمی شکل و خصوصیاتی مخصوص به آن عالم دارند که با شکل و خصوصیات این عالم فرق میکند. یکی از خصوصیاتی که بعضی از عالمهای برتر دارند این است که تمام موجودات آن زنده بوده و شعور دارند و شاید این آیه اشاره به این مطلب داشته باشد و همانا سرای آخرت بهترین زندگی است، زیرا فقط حیات و زندگی را مخصوص آن میداند و روایاتی که درباره سخن گفتن میوهها در بهشت اوست و خوشحالی تخت و سریری که مؤمن به آن تکیه میزند، بر حیات آنها دلالت دارد. حتی بعضی از روایات دلالت بر سخن گفتن زمین و امثال آن دارد. سخن گفتن سنگریزه در دست پیامبر(ص) به عنوان معجزه یا اژدها شدن عصا در دست موسی(ع) و امثال آن دلالت بر نوعی حیات و شعور برای آنهاست. زمان هم از این قاعده مستثنی نیست، پس ماه رمضان هم میتواند مخاطب قرار گیرد و میتوان با آن وداع کرد.[4]
حال اگر این مطلب را قبول کنیم و شک و تردید نداشته باشیم، وداع با آن مشکل میشود؛ اگر دروغ بگوییم که من از رفتن تو غمگینم و اظهار ناراحتی کنیم، درحالیکه از آمدنش ناراحت بودیم، از گرسنگی و تشنگی شکایت میکردیم، منتظر افطار و فکر خوردن و آشامیدن بودیم، نه دعایی نه عبادتی و هیج عملی که بهعلاقه دلالت کند وجود نداشت، اینجاست که رمضان تو را دروغگویی میداند که به او اظهار علاقه میکنی و چه بهتر که وداع با او را فراموش کنی و منتظر آمدنش نباشی. کسی میتواند بگوید «سلام بر تو که همراهی و وجودت گرانقدر و نبودن و جداییات فاجعه است.» که راستگو باشد.
برای اینکه وداع تو حقیقی باشد باید بیشتر به آن توجه کرده و با توجه به اینکه شهر الله است و مهمانی خدا در آن صورت میگیرد، خود را با آن هماهنگ کرده و مقام آن را بشناسی و به اندازه فضل و نعمتی که برای تو داشته آگاه باشی و متناسب با نیکیهایی که با تو داشته، با آن رفتار کنی. باید بدانی که او وسیله نجات تو از جهنم و رسانیدن تو به بالاترین درجات بهشت است.
چه خوب است نگاهی دقیق و حسابگر به اعمال و رفتار خود داشته باشیم؛ ببینیم چه مقدار از برکات این ماه بهره میگیریم. ماه عبادت، قرائت قرآن، دعا، توبه، صله رحم، احسان به فقراست چه مقدار در این راه کوشش میکنیم. در شبهای قدر چه میکنیم. بالاتر از همه، ماه تمرین ترک گناه و تحصیل صفت تقواست؛ آیا در این ماه چشم خودمان را از نگاههای حرام، زبانمان را از غیبت، تهمت، دروغ، فحش و ناسزا و گوشمان را از استماع صداهای حرام و شکممان را از خوردن غذاهای حرام نگه میداریم تا نفسمان را به ترک گناه عادت داده باشیم و باتقوا شده باشیم. درهای جهنم در این ماه بسته است، آیا کاری میکنیم که همیشه بسته بماند. درهای بهشت باز است، آیا کاری میکنیم که همچنان باز بماند. هر کسی خود بهتر میداند در این میدان مسابقه، چه کرده است.
وداع با ایام و ماههای مبارک و مکانهای مقدس که انسان از آنها بهره معنوی گرفته، ادبی اسلامی است؛ مانند وداع با بیتاللهالحرام، مرقد مطهر پیامبر(ص) و علیبنابیطالب(ع) و امام حسین(ع) و امام رضا(ع) و دیگر امامان که وقتی انسان میخواهد از آنها جدا شود، زیارت وداع میخواند، آنها را میبوسد و اظهار دلتنگی میکند. آدمی در ماه مبارک رمضان مثل زائری است که با این ایام مدتی مأنوس بوده و به وسیله کارهای نیک، نفس خودش را نورانی کرده و اکنون دوری از نعمتی که از جانب خدا بر او ارزانی داشته شده برایش دشوار است، لذا از مفارقت با آن اظهار تأسف مینماید و گاهی زارزار گریه میکند. بنابراین برای هر یک از اینها، زیارت یا دعای وداعی در شرع آمده و آداب مخصوصی توصیه شده که در کتب ادعیه موجود است؛ از جمله آنها دعای وداع ماه رمضان است که امام سجاد میخواند و در صحیفه سجادیه نقل شده است. دعایی نورانی است با مطالب عالی و مناجات و رازونیاز با خدای متعال. توصیه میشود که این دعا را با حال و توجه به معانی عالی آن و با حضور قلب بخوانید و بدین وسیله از ماه رمضان و در واقع از خدایی که شما را در این ماه به مهمانی دعوت کرده و آن را ماه رحمت و مغفرت قرار داده، قدردانی کنید و از قصور و تقصیرات خود عذر بخواهید.
پس از بررسی و دقت اگر عملکرد گذشته خوب و مطلوب بود، خدای را شکر گوییم و با ماه رمضان وداع کنیم و اگر خوب نبود از گذشته اظهار تأسف کنیم و با ماه وداع کنیم تا در آینده تلافی نماییم و اگر اصلاً استفاده نکردیم که وای به حال ما! در چنین صورتی وداع معنا ندارد.
وداع با ماه رمضان یک واقعیت است. انسان با عزیز خود وداع میکند، نه با کسیکه به او بیتفاوت است. همه با ماه رمضان وداع نمیکنند و از رفتنش محزون نیستند، بلکه این وداع مخصوص بندگانی است که از ماه، خوب استفاده کردهاند. افرادی که اصلاً استفاده نکردهاند، از رفتن ماه خوشحال هستند و وداع آنها معنا ندارد.
امام مجتبی(ع) روز عید عدهای را دید که میخندیدند و بازی میکردند؛ پس رو به همراهان خود نموده و فرمود: خدای عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقهای برای خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عدهای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و گروهی عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از کسی که در این روز میخندد و بازی میکند؛ روزی که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهیکنندگان زیان میبینند. به خدا سوگند اگر پردهها فرو افتد، نیکوکار میاندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار میگوید چرا بد میکردم؟[5]
امام باقر(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که فرمود: وقتی اولین روز از شوال فرا میرسد، نداکنندهای فریاد میزند: ای مؤمنان! بشتابید برای گرفتن جوایزتان. سپس فرمود: ای جابر! جوایز خدا مانند جایزههای پادشاهان نیست. سپس فرمود: امروز روز جایزههاست.[6]
عید فطر دو خصوصیت ممتاز دارد. یکی از خصوصیات آن عبارت است از حالت طهارت و نزاهت و نظافتی که بر اثر ریاضتهای شرعی و الهی ماه مبارک رمضان در دل و جان انسانهای مؤمن به وجود آمده است. روزه یکی ازآن ریاضتهاست که انسان با اختیار و اراده خود، لذات مادی را در ساعات طولانی ترک میکند و بر هوسها و خواهشهای نفسانی در طول ایام روزهداری فائق میآید. علاوه بر این انس با قرآن، تلاوت کلام پروردگار، آشنایی با معارف و مفاهیم قرآنی حالت ذکر و دعا و تضرع و توجه و انسی که انسان با خدای متعال در روزها و شبهای ماه رمضان بهخصوص شبهای مبارک قدر پیدا میکند، همه اینها نورانیتی به دل میدهد که البته در این اعمال بسیار مهم ماه رمضان درسهای بزرگی هم وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.
خوب است مروری بر اعمال خود در این ماه بکنیم، که از ماه رمضان چهقدر استفاده کردیم، ماه ضیافت خدا، کرامت، دعا، ذکر لیالی قدر، روزه واقعی، تحصیل تقوا و تمرین بر ترک گناهان.
ولی به هر حال هر یک از ما تا حدی ولو به تعداد کم به خدا نزدیک شده و انجام کارهایی را مقید شده؛ مانند نماز جماعت، نماز اول وقت، قرائت قرآن، توجه به خدا، تصمیم بگیریم در آینده حداقل همین برنامه را ادامه دهیم و در تکمیل آن بکوشیم.
عید فطر را بدین سبب عید نامیده اند که مؤمنین در ماه رمضان توانسته اند از فیوضیات ماه در خودسازی و تقوا بهره بگیرند.
مهمان خدا بودید. نفسهای روزهدار ثواب تسبیح دارد. درهای جهنم بسته بوده درهای رحمت باز بود. اعمال شما مقبول بود. هر عبادتی چندین برابر ماههای دیگر ثواب داشت، احیای شب قدر به اندازه هزار ماه فضیلت داشت.
هرکس به مقدار همت خود از فیوضات ماه استفاده کرد.
و در یک کلام روزهداران در میدان مسابقه بودند چنانکه امام حسن(ع) فرمود: امروز روز دریافت جایزه است. هر کس به مقدار سعی خود جایزه میگیرد.
روز دریافت اجر نیکوکاران از خدا، آغاز دوباره زندگی معنوی، روز تصمیم جدی برای بهرهبرداری از ماه رمضان سال بعد و سالهای دیگر، روز طهارت و تزکیه، پاکی و پاکیزگی، روز پاداش نیکوکاران و خسران بدکاران، روز ذخیره تمامنشدنی مسلمانان، درک عید به معنای حقیقی به وسیله توجه و کوشش و مهمان حقیقی بودن، فرصت نزدیکی به خدا و عیدی گرفتن از او، عید حقیقی بهرهمندی از رحمت و مغفرت الهی، روز یادبود طهارت روح و دل انسانهای مؤمن و متقی، عید شکر روزهداری و عبادت و توسل در ماه مبارک رمضان، روز رجوع به فطرت و مظهر وحدت مسلمین و دفاع از مظلوم و آمادگی عمل به آن شعار، عید فطر روز لذت بردن انسانهای سعادتمند و مؤمن است. عید خواستن بهترین چیزهاست که بندگان مخلص از خدا میخواهند و روز پناهبردن به خداست از آنچه بندگان مخلص خدا از آن به خدا پناه میبرند.
1- مردم را در ماه رمضان به چند دسته تقسیم میشوند؟ هر یک را نام ببرید و در مورد آن مختصری توضیح دهید.
2- دو خصوصیت ممتاز عید فطر را شرح دهید.
[1]. جَابِرِبْنِ عَبْدِاللهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللهِ(ص) فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي [بَصُرَ بِي] قَالَ لِي: يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللهِ وَ رَحْمَتِهِ؛ اقبالالاعمال، ص243.
[2]. «يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيد» (ق، آیه30).
[3]. اقبالالاعمال، ص540.
[4]. المراقبات، ص326.
[5]. نَظَرَ الْحَسَنُبْنُعَلِيٍّ(ع) إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْفِطْرِ يَضْحَكُونَ وَ يَلْعَبُونَ فَقَالَ لِأصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَيْهِمْ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ يَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ وَ رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ايْمُ اللهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِيءٌ بِإِسَاءَتِه؛ اقبالالاعمال، ص 275.
[6]. عَنْ أَبِيجَعْفَرٍ(ع) قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ(ص): إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللهِ لَيْسَتْ كَجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِز؛ همان، ص282.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله ابراهیم امینی