معاد؛ لازمهی عدالت خدا
أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ كَالْمُجْرِمِینَ (۳۵) مَا لَكُمْ كَیفَ تَحْكُمُونَ (۳۶)
آیا ما تسلیم شدگان [به فرمانها و احکام خود] را چون مجرمان قرار میدهیم؟ (۳۵) شما را چه شده، چگونه حکم میکنید؟! (۳۶) (قلم)
خداوند کریم با تعابیر گوناگون، پرمحتوا و تأثیرگذار بندگان را از روز قیامت و حسابرسی جهان آخرت بیم داده است؛ زیرا مهمترین عامل بازدارندهی بندگان از گناه، یاد مرگ و حسابرسی قیامت است. این آیه نیز به دلیل دیگری برای لزوم معاد اشاره میکند که بدون در نظر گرفتن معاد و ثواب و عقاب آن، عدالت خداوند نیز به کلی زیر سؤال خواهد رفت؛ زیرا در این صورت میان مؤمن و کافر تفاوتی نگذاشته است. توضیح مطلب آنکه، اگر اعتقاد به معاد را از صحنهی زندگی بشر حذف کنیم، مفسدان و ظالمان در روی زمین بسیار بیشتر شده و ظلم و کشتار و خونریزی، بقای نوع انسان را نیز به مخاطره خواهد انداخت. از سویی، باید تفاوتی میان کسانی که از اوامر و نواهی خداوند پیروی میکنند با آنان که بیتوجهی کرده و نافرمانی میکنند، وجود داشته باشد تا همگان به سوی فساد و ظلم متمایل نشوند.
امام رضا(ع):
«لَمْ یَکُنْ قِوَامُ الْخَلْقِ وَ صَلَاحُهُمْ إِلَّا بِالْإِقْرَارِ مِنْهُمْ بِعَلِیمٍ خَبِیرٍ لَا تَخْفَی عَلَیْهِ خَافِیَةٌ لِیَکُونَ فِی ذَلِکَ انْزِجَارٌ لَهُم؛
پایداری و صلاح نوع بشر مشروط به آن است که به کسی اعتقاد داشته باشند که آگاه و دانای مطلق بوده و هیچ چیز مخفی از او نهان نمیشود تا بدینوسیله از عمل زشت خود دست بردارند. [اعتقاد به دین سبب دوری از گناه میگردد.]» عیون اخبار الرضا: ج۲ ص۱۰۰ ح۱.
نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت