"لعنت خدا و ملائکه و تمام مردم بر کسی است که از مال ما درهم حرامی را بخورد."
امام زمان(ع)، بحارالانوار 53/184
"اصل وجوب خمس فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن کافر است و خلاصه این که خمس یکی از فرائض الهی است که در قرآن مجید و روایات مستفیضه به آن امر تاکید شده و محل اتفاق همهی شیعه امامیه بلکه عموم مسلین است. اگر چه در بعضی خصوصیات آن از حیث مورد و مصرف اختلاف وجود دارد و چناچه کسی از پرداخت یک درهم یا کمتر از آن امتناع کند، در زمره ظالمین به پیامبر اکرم(ص) و ذریه آن حضرت می باشد و از غاصبین حق آنها محسوب می شود. بلکه هر کس خمس را حلال بداند از کافرین است و در هر صورت، تا انکار شخص نسبت به اصل خمس محرز نشود، نمیتوان حکم به کفر او کرد."
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل2/176
سؤال: مابه التفاوت قیمت مال موروثی مانند زمین یا خانه از زمان ارث تا زمان فروش آیا مشمول خمس است؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
اگر ارثیه را به قصد زیادی قیمت نگه داشته باشد، افزایش قیمت خمس دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر بفروشد و در سر سال صرف مؤنه نشود خمس دارد.
حضرت آیت الله بهجت:
مفروض سوال مورد خمس نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
آری مشمول خمس است.
حضرت آیت الله تبریزی:
خمس ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر برای تجارت نگه داشته باشد خمس دارد در غیر این صورت خمس ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
در صورت فروش، ترقی قیمت آن جزء درآمد سال
فروش است، که اگر تا پایان سال خمسی مصرف در مؤونه نشود، بنابر احتیاط خمس آن باید
پرداخت شود. جامع المسائل1/223