کد مطلب: ۹۲۱
تعداد بازدید: ۵۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
احکام عزاداری/ ۲
آیا تربت حسینی که خوردن آن به قصد استشفاء مستحب است چه محدوده‌ای از مرقد شریف حضرت را شامل می‌شود، آیا خوردن مقداری از مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟

خوردن تربت حسینی به قصد استشفاء

خوردن هر خاکی بر بنی آدم حرام است، مگر خاک قبر حسین علیه السلام که اگر کسی دردی داشته باشد و از آن بخورد خداوند او را شفا می دهد. (امام صادق علیه السلام، کامل الزیارات 285، شرح شمع ص 57)

کسی که با تسبیح از تربت حسین علیه السلام یکبار استغفار کند، برای او هفتاد برابر حساب می شود. (امام صادق علیه السلام، بحار 98/136)

سؤال: آیا تربت حسینی که خوردن آن به قصد استشفاء مستحب است چه محدوده ای از مرقد شریف حضرت را شامل می شود، آیا خوردن مقداری از مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

قدر متیقن تربت قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیّه شده باشد، همان حکم را دارد.

حضرت آیت الله تبریزی:

خوردن آنچه به عنوان تربت قبر امام حسین علیه السلام یا مهر کربلا در دسترس است، چنانچه به مخلوط کردن در آب باشد به طوری که مستهلک شود به قصد استشفاء مانعی ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

بعید نیست، ولی احتیاط این است که رجائاً یا متبرکاً کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند، به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

هرجا عرفاً تربت کربلا محسوب شود (که در روایات محدوده ای برای آن مشخص شده) و مهرهای ساخته شده از آن محل هم نیز همین حکم را دارد.

حضرت آیت الله سیستانی:

به احتیاط واجب از قبر شریف و آنچه عرفاً به آن ملحق است نباید تجاوز کند و اگر از سایر موارد مانند اطراف قبر بخواهند استفاده کنند، باید با آب مخلوط کنند که صدق خوردن خاک نکند.

حضرت آیت الله بهجت:

احوط اقتصار بر مأخوذ از قبر و اطراف مجاور قبر مطهر است و در زائد بر آن در آب مستهلک شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

الف) از نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است خواه چند صدمتر باشد یا یک کیلومتر یا بیشتر.

ب) آری، همان حکم را دارد، مقدار کمی را در آب حل می کند و می خورد.

خوردن تربت حسینی به قصد استشفاء

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: