کد مطلب: ۹۶۰
تعداد بازدید: ۲۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
احکام عزاداری| ۸
برخی خواهران در ایام عاشورا یا مناسبت های دیگر دست به تشکیل جلسات مخصوص خواهران در تکایا و حسینیه‌ها زده‌اند تا خواهران مستقلّاً به روضه‌خوانی و عزاداری بپردازند و از عوارض منفی حضور آنان در منظر نامحرمان بکاهند. آیا این روش مورد تأیید است؟

اجرت تکثیر نوارهای حرام

سؤال: در ایام عاشورا زنان به دنبال هیئت های عزاداری به راه می‌افتند و بعضاً با حجاب نامناسب و وضع زننده موجب جلب توجّه نامحرمان می‌شوند. لذا برخی خواهران در این ایام یا مناسبت های دیگر دست به تشکیل جلسات مخصوص خواهران در تکایا و حسینیه‌ها زدند تا خواهران مستقلّاً به روضه‌خوانی و عزاداری بپردازند و از عوارض منفی حضور آنان در منظر نامحرمان بکاهند. آیا حضرتعالی این روش را تأیید می‌فرمایید؟

حضرت آیت‌الله بهجت:

مانعی ندارد بلکه مطلوب است.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

فی الجمله خوب است و باید جلسات خواهران طوری باشد که مشتمل بر جلسات احکام و وعظ و ارشاد و مناقب و فضائل اهل بیت علیهم‌السّلام باشد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

روش مذکور فی حدّ نفسه اشکال ندارد، مگر این که تبعات سویی داشته باشد و راه افتادن زن ها با عدم رعایت حجاب لازم و پوشش کامل و شعار دادن آن ها همه محل اشکال است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

اشکالی ندارد بلکه از جهاتی امتیاز دارد.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

بدون شک بهتر همین است که در منظر نامحرمان قرار نگیرند، البته اگر حاضر شوند واجب است با رعایت حجاب و سایر شئون شرعی باشد.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

رفتن زنان به همراه دسته‌های عزاداری در صورتی که حجابشان را حفظ کنند و اختلاط با مردان در بین نباشد مانعی ندارد، و نسبت به تشکیل جلسات دینی هم چنانچه برای شرکت کنندگان محرز باشد شخصی که احکام و مطالب دینی را در آن جلسات می گوید آشنا به مسائل است و مطالبی را که بیان می کند از اهل خبره پرسیده و به اشتباه نقل نمی کند، مانعی ندارد.

برپایی جلسات مخصوص بانوان در عاشورا

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: