سؤال: پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمّه هدی علیهمالسّلام خصوصاً در ماه محرم چه صورت دارد؟ آیا لباس سیاه کراهت دارد؟
آیتالله العظمی سید کاظم یزدی (صاحب عروة):
سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان راجح و موجب خوشنودی پیغمبر خدا و ائمّه هدی صلوات الله علیهم اجمعین است، بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکور مستثنی است از اخبار دالّه بر کراهت لباس سیاه.
(سیاه پوشی در سوگ ائمّه، ص215)
آیتالله العظمی گلپایگانی (ره):
سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان علیه السّلام سیره مستمره شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن است.
آیتالله العظمی مرعشی نجفی (ره):
سفارش می کنم لباس سیاهی را که در ماه محرم و صفر می پوشیدم، جهت حزن و اندوه در مصیبت های آل رسول اکرم، با من دفن شود. (سیاه پوشی در سوگ ائمّه، ص220)
حضرت آیتالله خامنهای:
پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل بیت علیهمالسّلام خصوصاً سیّدالشهدا علیه السّلام برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثّر مستحسن است و در فرض سؤال کراهت ندارد.
حضرت آیتالله تبریزی:
پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمّه علیهمالسّلام از تعظیم شعائر مذهب اهل بیت علیهمالسّلام است و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است. پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی علیهمالسّلام مکروه نیست بلکه به عنوان اظهار حزن و اندوه برای آن بزرگواران راجح است. و کراهت آن در سایر مواقع هم ثابت نیست.
حضرت آیتالله بهجت:
در مفروض سؤال خیر.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملاً بزرگانی چون مرحوم آیتالله العظمی بروجردی (ره) در روز عاشورا از قبای سیاه استفاده میکردند. (جامع المسائل،1/621)
حضرت آیتالله سیستانی:
کراهت آن ثابت نیست.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
پوشیدن آن در عزای حضرت سیّدالشهدا علیه السّلام مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار است مخصوصاً می توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه لباس مشکی در عزای اهل بیت علیهمالسّلام تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست.