کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از مالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پر ارزشی است. سوره حدید/11
بر درب بهشت نوشته شده قرض 18 برابر و صدقه 10 برابر پاداش دارد. چون قرض را شخص محتاج میگیرد ولی صدقه چه بسا در دست غیر محتاج قرار میگیرد.
امام صادق(ع)، بحار الانوار، 103/138
سؤال: در برخی صندوقهای قرضالحسنه شرط میشود که برای اخذ وام باید مبلغی به حساب واریز گردد و پس از گذشت مدّتی وام چند برابر مبلغ پس انداز شده پرداخت میشود، این شرط و شیوه وام چه صورت دارد؟
حضرت آیتالله خامنهای:
شرط داشتن حساب پس انداز اشکال ندارد. ولی شرط داشتن مبلغ معیّن در حساب و باقی ماندن آن به مدّت خاص شرط بعدی وام باشد، زیادی حکمیه و در حکم رباست.
حضرت آیتالله بهجت:
اگر در وقت دادن و گرفتن وام چنین شرطی نباشد، جایز است.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
در صورتی که این شرط به نفع وام گیرندگان دیگر باشد، اشکالی ندارد.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
شرط مذکور اشکال دارد.
حضرت آیتالله سیستانی:
چنانچه واریز کننده مبلغ به حساب شرط نکند که به او وام بدهند و اگر شرط بکند این شرط حرام است. ولی اگر آنها که به او وام میدهند کاری به شرط او نداشته باشند و حتی در فرض فساد شرط و عدم استحقاق وی راضی به وام دادن به او باشند او مالک آن وام میشود.
حضرت آیتالله تبریزی:
چنانچه سپردهگذار که وام دهنده اول به صاحبان مؤسسه است شرط کند در وامش که بعد از مدتی به من قرض بدهید، شرط نافذ نیست، و همچنین اگر صاحبان مؤسسه شرط کنند که پول وام گیرنده تا پرداخت آخرین قسط وام در نزد آنها باقی بماند این شرط نافذ نیست، و وام گیرنده که مثلاً دو برابر پولی که به مؤسسه سپرده، وام دریافت میکند نسبت به نصف وام دریافتی تهاتر قهری است و فقط نصف آنچه گرفته قرض میشود .