برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۳۴
تمام مقامات و موقعیتهایی که هارون برای حضرت موسی(ع) داشته بهجز پیامبری، عیناً برای حضرت علی(ع) نسبت به حضرت پیامبر(ص) ثابت است.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۳۳
هنگام ولادت حضرت امام حسن(ع) و همچنین هنگام ولادت حضرت امام حسین(ع)، جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و ضمن عرض تبریک از سوی پروردگار متعال، به مضمون حدیث (منزلت) از سوی خداوند اشاره نمود.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۳۲
با توجه به روایات زیادی که در این باره از شیعه و سنی نقل شده جای هیچ گونه ابهام باقی نمانده و روشن است که این سوره مبارکه درباره اهلبیت پیامبر نازل شده و علت نزول آن هم همان جریان سه روز روزه و ... بوده است.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۳۱
این سوره مبارکه در مدینه نازل شده و علت نزول آن، همان جریان مشهور یعنی سه روز روزه گرفتن خاندان پیامبر و بخشیدن غذای افطار خود به مسکین و یتیم و اسیر بوده است.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۳۰
در شب بیست و پنجم ماه ذیحجّه حضرت امیرالمومنین و حضرت فاطمه (ع) صدقهای دادند و فردای آن روز سوره مبارکه «هلأتی» در شأن آن دو بزرگوار و همچنین حسنین(ع) نازل شد.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۹
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۸
در منابع شیعی، روایاتی هست که نشان میدهد پیامبر اکرم آیات ولایت را در مواردی مانند حماسه غدیر تفسیر کردند، چون این آیات با مسئله «غدیرخم» گره خورده است، و آن چه حضرت در غدیر مأمور به ابلاغ آن شدند تفسیر همین ولایتی بود که خداوند در آیات ولایت بر وی نازل کرده بود.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۷
در برخی از آیات قرآن، خداوند ولایت تشریعیه را برای رسول خدا قرار داده و در این آیه شریفه همان ولایت تشریعیه را برای امیرالمؤمنین نیز ثابت میکند.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۶
حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع، انگشتری خود را به سائل داد و آیه «انَّما وَلیُّکُم الله» در شأنش نازل شد...
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۵
آنچه از این آیه مبارکه استفاده شد عبارت است از : اراده قطعی پروردگار بر پاک ساختن آن پنج وجود مقدّس از انواع پلیدیها و زشتیها و به تعبیر دیگر، اعطاء مقام والای «عصمت» که آن بزرگان مصون و محفوظند از هر نوع لغزش و انحراف.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۴
آیه شریفه تصریح دارد بر اینکه اراده خداوند متعال منحصراً بدین تعلق گرفته که هر گونه رجسی - حتی پیروی از امیال نفسانی در انجام مباحات - را از «اهلبیت» ببرد و مانع ورود آن در ساخت مقدّس آنان گردد...
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۳
مقصود خداوند از «اهلبیت» فقط همان چهار نفر (حضرت علی و فاطمه و حسنین(ع)) یا آن چهار نفر به ضمیمه شخص رسول خدا(ص) میباشد.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۲
پس از آن که ثابت شد آیه مبارکه فقط در مورد آن پنج نفر افراد پاک و طاهر نازل شده و همچنین بعد از این که از این آیه عصمت و پاکی آن پنج تن از همه پلیدیها و رذایل استفاده کردیم، امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز از این آیه ثابت میشود
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۱
دلیل بر اینکه همسران رسول خدا از اهلبیت نیستند، حدیثی است که «مسلم» در باب فضائل حضرت علی(ع) نقل کرده، که «زید ابن ارقم»، «حدیث ثقلین» را در جمعی بیان کرد.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۲۰
از «ابوسعید خدری» نقل میکند که رسول خدا فرمودند: این آیه درباره پنج نفر نازل شده است. من و علی و حسن و حسین و فاطمه.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۱۹
«اهلالبیت» هم شامل همسران رسول خدا میشود و هم خانواده آن حضرت. از میان افراد خانواده فقط چهار نفر را نام میبرند، یعنی میگویند: حضرت علی و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن و امام حسین (ع) نیز از «اهلالبیت» هستند.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۱۸
رسول خدا(ص) خانواده کوچک خود را که از چهار نفر تجاوز نمیکرد، یعنی حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را زیر عبای مبارک خود گردآورده و عرضه داشت: بار خدایا! اینان اهلبیت من هستند و در بین این گفتگو و راز و نیاز با خداوند، جبرئیل نازل شد و آیه شریفه «تطهیر» را نازل کرد...
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۱۷
اینکه پیامبر(ص)، فاطمه(س) را میان خود و میان علی(ع) که بهمنزله جان او بوده است، قرار داد، دلیل آن است که میخواست فاطمه(س) از هر سو حراست گردد و بدین سبب اهمیت شأن او روشن شود، زیرا حراست با احاطه «أنفس» بیش از حراست با احاطه «أبناء» است.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۱۶
هر چند آیه «مباهله» به صراحت بر امامت على(ع) دلالت ندارد ولی بر عصمت و أفضلیت او دلالت داشته و عصمت و أفضلیت از شرایط و لوازم امامت است.
برگی زرّین از فضایل حضرت امیرالمؤمنین(ع)| ۱۵
«شیخ مفید»، پس از نقل جریان «مباهله» میفرماید: در آیه «مباهله»، امیرمؤمنان «نَفْس» رسول خدا شمرده شده و این آشکار میکند که علی به بالاترین حد فضیلت رسیده است و با پیامبر در عصمت از گناهان و در همه کمالات دیگر مساوی است...