چرا معصومین(ع) از خداوند درخواست بخشش و توبه می‌کنند؟
معارف دین| ۳۳

چرا معصومین(ع) از خداوند درخواست بخشش و توبه می‌کنند؟

دعاکننده باید خود را بشناسد و موضع خود را بداند که سراپا فقر و نیاز است و مالک سود و زیان و نفع و ضرری برای خود نیست و خدا را بشناسد که ذاتاً از همه بی‌نیاز است و «قاضی الحاجات» و «کافی المهمّات» است؛ و از او بخواهد که او را به خود نزدیک سازد و لذّت مناجات و عبادت و دعا را به او بچشاند.
آیا فقیر بودن باعث افتخار است؟
معارف دین (۳۲)| شرح احادیث (۷)

آیا فقیر بودن باعث افتخار است؟

حضرت رسول‌اکرم(ص) فقر و حاجتش به خدا از همه بیشتر است و بدان علّت بر همه فخر و فضیلت دارد. وجود او گنجایش و ظرفیت علوم و فیوضی را که هیچ مخلوقی ظرفیت استعداد آن را ندارد، داراست.
آیا سادات گناهکار در قیامت به‌ جای جهنم به «زمهریر» می‌روند؟
معارف دین(۳۱)| شرح احادیث(۶)

آیا سادات گناهکار در قیامت به‌ جای جهنم به «زمهریر» می‌روند؟

نباید مجرمان و گناهکاران از آیات و اخباری که عفو و رحمت او را که نامتناهی است بیان می‌کند و ثواب‌های کلان را وعده می‌دهد، جسور و جری شوند. چنان که نباید از آیات عذاب و اخبار عقاب، از رحمت حقّ مأیوس گردند.
ماجرای ردالشمس چیست؟
معارف دین(۳۰)| شرح احادیث(۵)

ماجرای ردالشمس چیست؟

بیان تفسیر و شرح برای خبری که سند آن مورد اعتماد نیست و لفظ آن‌ هم مختلف شده است، لزوم چندانی ندارد و حاصلی که بتوان آن را به مقامات معصومه نسبت داد نخواهد داشت...
آیا کسی که به حج می‌رود چهار ماه بر او گناه نوشته نمی‌شود؟
معارف دین(۲۹)| شرح احادیث(۴)

آیا کسی که به حج می‌رود چهار ماه بر او گناه نوشته نمی‌شود؟

کتاب «علل الشرایع» یکی از کتب حدیث شیخ اجلّ، صدوق(ره) و در موضوع خود بسیار مهم و ارزشمند است؛ ولی در اسناد و احادیث و مدالیل روایات آن از اهل‌فن و علمای علم رجال و حدیث‌شناس باید نظرخواهی کرد.
جریان متعفن شدن بدن حضرت ایوب(ع) چیست؟| توضیح درباره حدیث عشق و کتاب تشویق السالکین
معارف دین(۲۸)| شرح احادیث(۳)

جریان متعفن شدن بدن حضرت ایوب(ع) چیست؟| توضیح درباره حدیث عشق و کتاب تشویق السالکین

در «من لایحضره الفقیه» و «تهذیب» فقط در یک حدیث، در حکایت آن دو قاضی که عاشق زن دوست خود شدند آمده است. در «استبصار» اصلاً این لفظ دیده نمی‌شود. در «کافی» شریف نیز در سه مورد این مادّه آمده است که در دو مورد آن دلالت بر مذمّت صاحب آن دارد
پرسش درباره سند چند حدیث
معارف دین(۲۷)| شرح احادیث(۲)

پرسش درباره سند چند حدیث

این جمله، اشاره به مقام کمال ایمان، و تسلیم مطلق و توجّه تامّ حضرت امیرالمؤمنین(ع) به خداوند متعال، و از خود بیخودی و خود نبینی و اطاعت محض آن حضرت از احکام خدا دارد.
چرا انسان‌ها از تفکّر در خدا منع می‌شوند؟ راه شناخت خداوند چیست؟
معارف دین(۲۶) | شرح احادیث(۱)

چرا انسان‌ها از تفکّر در خدا منع می‌شوند؟ راه شناخت خداوند چیست؟

با این ‌همه بررسی‌هایی که در طول قرون، در عجایب باطن و ظاهر و نظامات حاکم بر آن انجام شده، هنوز هم بشر خودش بر خودش مجهول است. این است یکی از معانی متعدّد و معرفت آموز حدیث شریف «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ».
پاسخ به سوالات قرآنی| ۵
معارف دین| ۲۵

پاسخ به سوالات قرآنی| ۵

مورد استخاره در کاری است که شرعاً در آن، شخص تکلیف به وجوب یا حرمت بلکه استحباب یا کراهت نداشته باشد والّا در انجام دادن عمل واجب یا حرام استخاره معنی ندارد و در عمل مستحب یا مکروه هم استخاره بی‌مورد است.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۴
معارف دین| ۲۴

پاسخ به سوالات قرآنی| ۴

برای «ملکوت» معانی مختلفی گفته شده؛ از جمله این که به معنی «ملک» و «عزّت» و «سلطنت» است و مراد از ملکوت آسمان‌ها و زمین ممکن است سلطنت و مالکیّت آسمان‌ها و زمین و یا آیات عظیمه خدا در آسمان‌ها و زمین، جنود غیبیّه الهیّه در آن‌ها باشد.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۳
معارف دین| ۲۳

پاسخ به سوالات قرآنی| ۳

در تفسیر «مجمع‌البیان» از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: خداوند برای هیچ ‌کس در باطن او دو قلب قرار نداده که به یکی از دو قلب، قومی مثل دوستان خدا را، و با قلب دیگر دشمنان آن قوم را دوست بدارد.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۲
معارف دین| ۲۲

پاسخ به سوالات قرآنی| ۲

افرادی که نیاز فهم قرآن را به‌ طور مطلق و یکجا با استفاده از حدیث منکر شوند، نه قرآن را شناخته‌اند، و نه حدیث و سنّت، و نه نقش انبیا را در هدایت بشر.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۱
معارف دین| ۲۱

پاسخ به سوالات قرآنی| ۱

قرآن کریم در ظرف بیست‌ و سه سال به‌ تدریج نازل شده و شمار زیادی از آیات آن- به مناسبت‌هایی که پیش آمده، یا در مقام احتجاج- بر کفّار نازل شده و سبک و سیاق خود را که مختص به خود آن است، و هیچ کتاب دیگر، حائز آن نیست را دارد، که همان ‌هم اعجاب‌انگیز، جالب و جذّاب است و زبان از بیان فصاحت و بلاغت آن عاجز می‌باشد.
پاسخ به سوالاتی درباره معاد و عالم پس از مرگ
معارف دین| ۲۰

پاسخ به سوالاتی درباره معاد و عالم پس از مرگ

عقیده به موجود بودن بهشت و دوزخ عقیده‌ای است که برحسب تصریح جمعی از بزرگان شیعه بر آن اتّفاق دارند، و از شیعه جز دو نفر نقل خلاف نشده و این نسبت به آن دو نفر نیز ثابت نیست؛ و آیات قرآن کریم و احادیث بسیار به‌ صراحت بر موجود بودن آن‌ها دلالت دارد...
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۱۱
معارف دین| ۱۹

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۱۱

در مواردی تعبیر خواب خود انبیاء، غیر از ظاهر آن بوده است؛ چنان ‌که در مورد خواب حضرت یوسف (ع) قرآن دلالت دارد، و همچنین در مورد خواب حضرت رسول اکرم(ص) که خواب دیدند بوزینگان از منبر آن حضرت بالا می‌روند و به غاصبین خلافت و بنی‌امیّه تعبیر شد.
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۱۰
معارف دین| ۱۸

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۱۰

امامت شخص غایبی که بالمرّه از مردم جدا باشد و مردم از او غایب، و او از مردم غایب باشد عقیده شیعه نیست؛ و مقصود از غیبت، غیبتی است که غایب و مغیبٌ‌عنه در آن از هم منفصل و جدا نیستند.
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۹
معارف دین| ۱۷

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۹

آنچه بر خدا لازم است، اتمام ‌حجّت و ارسال رسول و نصب امام و فرستادن شرایع و احکام است. اگر مردم استقبال نکنند و همکاری ننمایند، این فواید حاصل نمی‌شود.
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۸
معارف دین| ۱۶

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۸

تشرّف به حضور مبارک حضرت بقیة‌الله(عج) در زمان غیبت، امری است ممکن؛ و در طول زمان غیبت برای اشخاصی اتّفاق افتاده است (رَزَقَنَا الله زِیَارَتَه مَعَ المَعرِفَةِ بِحَقِّه).
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۷
معارف دین| ۱۵

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۷

برای پیغمبر(ص) یا امام(ع) در موردی که هیچ راه و اماره‌ای بر علم به این که فلان شخص قاتل است، یا در ادّعایش محقّ است، نباشد، عمل به علم غیبی که مستقیماً افاضه الهی است، لازم نمی‌باشد؛ و حکم به قصاص چنین قاتلی که راهی برای اثبات جرم یا علم قاضی بر اثبات قتل نیست، نمی‌شود.
پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۶
معارف دین| ۱۴

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره امامت| ۶

اراده تشریعی حقیقی عبارت است از اراده پاکی و طهارت عبد از رجس و انبعاث عبد از امر و طلب مولی، و انزجار او از نهی و زجر مولی. این اراده تشریعی فقط در مورد کسانی است که از امر منبعث، و از نهی منتهی و منزجر می‌شوند. به ‌عبارت ‌دیگر نهی و امر مولی، داعی آنان به امتثال می‌گردد.