پیامبری و پیامبر اسلام | ۵
بنابراین هرچه به او وحی میشد میشنید، بدون آن که چشم و گوش را به کار گیرد، چون اگر دیدن و شنیدنش به چشم و گوش ظاهری بود هر آینه آنچه میشنید میان او و مردمان مشترک میبود، یعنی هر چه او میدید مردم نیز میدیدند، در حالی که روایات به طور قطع این مفهوم را تکذیب میکنند.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۴
من برای شما معجزهای از طرف خدایتان آوردهام، من از گل برای شما [چیزی] به شکل پرنده میسازم، آن گاه در آن میدمم و به اذن خدا به صورت پرنده (واقعی) در میآید و به اذن خدا کور و مبتلا به برص را شفا میدهم و مردگان را زنده میکنم و به شما میگویم که در خانههایتان چه خورده و چه اندوختهاید؟
پیامبری و پیامبر اسلام | ۳
عالم غیب در مقابل عالم شهود میباشد و کلیه موجوداتی که از ماده و مادیات برتر باشند از عالم غیب محسوب میشوند. مانند خدا، اسما و صفات او، ملائکه، عالم برزخ، موجودات برزخی، قیامت، بهشت و دوزخ، نعمتهای بهشتی و عذابهای اخروی. این قبیل موجودات، مجرد و برتر از ماده میباشند، لذا از عالم غیب به شمار میروند. بنابراین با حواس خود نمیتوانیم با جهان غیب ارتباط برقرار سازیم و علم پیدا کنیم.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲
به عقیدهی ما «عصمت» صفت نفسانی و ملکهی نیرومند باطنی است که معصوم را از ارتکاب گناه، خلاف، اشتباه و مانند آن باز میدارد. عامل و منشأ وجود چنین صفتی همان «ايمان كامل» میباشد که از مرحلهی مفهوم و هیئت ذهنی فراتر رفته و به صورت یقین و مشاهده حضوری درآمده است.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۱
از آن جا كه روحِ انسان به بدن مادى تعلق دارد و مجرد محض نیست، امكان حركت و استكمال دارد. ابتدا موجود ضعیفى است كه به تدریج ترقى مىكند و كامل و كاملتر مىگردد؛ اما در تمام مراحل یك حقیقت بیش نیست.