امامت و دین کارآمد
هر یک از ائمّه(ع) در زمان خودشان تحت شرایط گوناگونی که پیش میآمد و فرصتی که حاصل میشد با خواصّ اصحاب خودشان سخن از امامت و ولایت به میان میآوردند و آنها را با حقیقت «معنای ولایت» آشنا میساختند و امامان معصوم منصوب از جانب خدا و رسول را معرّفی مینمودند.
اعتقادات شیعه/ درسنامه شماره 4
مقصود پیامبر(ص) از این که بعد از ایشان دوازده نفر جانشین آن حضرت هستند این است که این افراد که نام آنها در احادیث دیگر کاملاً مشخص شده شایستگی امامت و جانشینی را دارند، نه دیگران و شایستگی داشتن آنان، به این معنی نیست که حتماً باید حکومت هم در دست آنان باشد.
اعتقادات شیعه/ درسنامه شماره 3
تردیدی نیست در این که امامان همچون پیامبران، با ارتباطی که مستقیم یا با واسطه با عالَم غیب دارند، آن مقدار از علم و دانش را که برای هدایت و ارشاد مردم زمان خود لازم دارند دارا بوده و حتی براساس دلیلهای روشنی که در دست داریم امامِ هر زمان از تمام مردم زمان خود باید داناتر باشد...
اعتقادات شیعه/ درسنامه شماره 2
قرآن کریم در موارد متعدّد چه در داستان غدیر و چه در مورد بخشش انگشتری، به ضمیمه فرمایش پیامبر(ص) که دانشمندان زیادی از شیعه و سنّی آن را نقل فرمودهاند، مسأله ولایت و رهبری امّت و جانشینی پیامبر(ص) را بیان فرموده است.
اعتقادات شیعه/ درسنامه شماره 1
شیعه معتقد است امامت استمرار و دنبالهی وظایف نبوت و پیامبری است و وظیفه پیشوایی دینی و علمی مردم و به صلاح و سعادت دنیا و آخرت است و روشنگری و پردهبرداری از احکام خدا و معارف کتاب الهی و سنّت و روش پیامبر(ص) برعهده امام میباشد...