استمداد از اولیای خدا در حال حیات| ۱
آیین وهابیت| ۲۴

استمداد از اولیای خدا در حال حیات| ۱

درخواست دعاى خير و يا طلب آمرزش از زندگان در جهان ماده. صحّت و استوارى يك چنين درخواست از احياء، از ضروريات قرآن مجيد است و هر كس مختصر آشنايى با قرآن داشته باشد، مى‌داند كه شيوه پيامبران اين بود كه در حق امّت خود، طلب مغفرت مى‌كردند و يا خود امّت از پيامبران چنين درخواستى مى‌نمودند.
توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۳
آیین وهابیت| ۲۳

توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۳

شكّى نيست كه كارهاى مربوط به جهان خلقت و آفرينش؛ مانند تدبير امور جهان، زنده كردن و ميراندن افراد، روزى دادن به جانداران و مغفرت و بخشيدن گناهان، از آنِ خدا است. اگر آيات مربوط به اين امور را مورد مطالعه قرار دهيد، خواهيد ديد كه قرآن با اصرار بسيار اين نوع كارها را از آن خدا دانسته و از انتساب آنها به غير او، به شدّت جلوگيرى مى‌كند.
توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۲
آیین وهابیت| ۲۲

توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۲

گواه روشن بر اين كه لفظ اله به معناى خداست نه معبود، همان كلمه اخلاص؛ يعنى لا اِله الّا اللّه است. اگر لفظ «اِله» در اين جمله به معناى معبود باشد، اين كلمه دروغى بيش نخواهد بود؛ زيرا روشن و بديهى است كه جز اللّه هزاران معبود ديگر نيز هست.
توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۱
آیین وهابیت| ۲۱

توحید در عبادت و پرستش(یا دستاویز وهابیان)| ۱

يكتاپرستى و شكستن زنجيرهاى دوگانه‌پرستى، از اساسى‌ترين دستورهاى آسمانى است كه در سر لوحه برنامه‌هاى تمام پيامبران قرار گرفته است، تو گويى تمام پيامبران براى يك هدف برگزيده شده‌اند و آن تثبيت يكتاپرستى و مبارزه با شرك به صورت مطلق و شرك در عبادت – به خصوص - مى‌باشد.
تبرک و استشفا به آثار اولیا
آیین وهابیت| ۲۰

تبرک و استشفا به آثار اولیا

وهابيّان تبرّك به آثار اوليا را شرك مى‌دانند و كسى را كه محراب و منبر پيامبر را ببوسد مشرك مى‌خوانند، هر چند در آن به هيچ نوع الوهيّت معتقد نباشد، بلكه مهر و مودّت به پيامبر سبب شود كه آثار مربوط به او را ببوسد.
آیا بزرگداشت موالید و وفیات اولیای خدا بدعت است؟
آیین وهابیت| ۱۹

آیا بزرگداشت موالید و وفیات اولیای خدا بدعت است؟

وهابيّان بزرگداشت تولّد و وفات اوليا و رجال آسمانى و اجتماع در تولّد و وفات آنان را بدعت و حرام مى‌دانند تو گويى آنان دشمن سرسخت بزرگان دين و اولياى الهى هستند.
توسل به اولیای الهی| ۳
آیین وهابیت| ۱۸

توسل به اولیای الهی| ۳

آیا ما باید دستورات اسلام را از «ابن تیمیه» و «محمّد بن عبدالوهاب» فرا گیریم، یا از خاندان رسالت و عترت پیامبر گرامی‌ که به حکم حدیث ثقلین، ثقل اصغر و عدل قرآنند؟
توسل به اولیای الهی| ۲
آیین وهابیت| ۱۷

توسل به اولیای الهی| ۲

حضرت آدم(ع) پس از نافرمانى خدا[1]،  در پرتو كلماتى كه از خدا تلقّى كرده بود، توبه نمود، چنان كه در قرآن مجيد مى‌فرمايد: «آدم از خداى خود كلماتى را با خضوع و طاعت اخذ نمود، و روى آنها توبه كرد، حقّا كه او توبه پذير است.»
توسل به اولیای الهی| ۱
آیین وهابیت| ۱۶

توسل به اولیای الهی| ۱

توسّل به عزيزان درگاه خداوندى، از جمله مسائلى است كه ميان مسلمانان جهان رواج كامل دارد و از روزى كه شريعت اسلام به وسيله پيامبر ابلاغ شد، مشروعيّت توسّل از طريق احاديث اعلام گرديد.
برگزاری نماز و دعا نزد قبور اولیاء
آیین وهابیت| ۱۵

برگزاری نماز و دعا نزد قبور اولیاء

هرگاه كسى در نزد قبور، براى صاحب قبر نماز بگزارد و او را بپرستد، يا او را قبله خود قرار دهد، به طور مسلّم مشرك خواهد بود، ولى در روى زمين مسلمانى يافت نمى‌شود كه در كنار قبر پيامبران و اوليا، چنين كارى انجام دهد.
آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۲
آیین وهابیت| ۱۴

آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۲

وهابيّان به حسب ظاهر، اصل «زيارت» پيامبر را تجويز مى‌كنند ولى هرگز «مسافرت براى زيارت قبور» را جايز نمى‌دانند.
آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۱
آیین وهابیت| ۱۳

آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۱

قبورى كه مورد توجّه خداپرستان جهان، به خصوص مسلمانان است، غالباً مدفن گروهى است كه در اجتماعى داراى رسالتى بوده و آن را به گونه‌اى شايسته به انجام رسانده‌اند.
زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۲
آیین وهابیت| ۱۲

زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۲

در برخى از احاديث وارد شده است كه پيامبر به عايشه نحوه زيارت قبور را تعليم‌ داد. و شخص عايشه پس از پيامبر گرامى به زيارت قبور مى‌رفت.
زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۱
آیین وهابیت| ۱۱

زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۱

روشن است كه زيارت قبور، اثرات اخلاقى و تربيتى فراوانى دارد. مشاهده آن وادى آرام، كه چراغ زندگى همه افراد؛ از غنى و فقير و نيرومند و توانا به خاموشى گراييده و ساكنان آن، با سه قطعه لباس، زير خاك آرميده‌اند، دل و جان را تكان مى‌دهد و از آز و طمع انسان به شدّت مى‌كاهد.
مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۲
آیین وهابیت| ۱۰

مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۲

يهود و نصارى براى احياى خاطره گذشتگانشان، صورت‌هاى صالحان خود را در كنار قبرهايشان نصب مى‌كردند و در كنار قبر آنان خدا را مى‌پرستيدند ولى اخلاف و جانشينان آنان، تحت تأثير وسوسه‌هاى شيطانى قرار گرفتند و در كنار قبور آنان، صورت‌ها را پرستش مى‌كردند.
مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۱
آیین وهابیت| ۹

مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۱

گروهى وهابى، به ظاهرِ يك حديث چسبيده و از آن، اين چنين برداشت كرده‌اند كه هر نوع مسجد سازى بر روى قبر اوليا و يا جوار آنان، حرام و ممنوع است، در حالى كه اگر آنان همه احاديث را باهم بررسى مى‌كردند، مى‌توانستند به هدف رسول خدا از اين لعن، پى ببرند.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۶
آیین وهابیت| ۸

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۶

وهابى براى تخريب گنبد و قبر امامان مدفون در بقيع، به دليل‌تراشى پرداخته و به اصطلاح، بهانه ديگرى به دست آورده‌اند و آن اين كه: زمين بقيع، وقف است و بايد از اين اراضى، نسبت به مقاصد واقف، حداكثر استفاده را نمود و بايد هر نوع مزاحم از بهره‌بردارى را از بين برد...
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۵
آیین وهابیت| ۷

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۵

حديث جابر يكى از مدارك وهابي‌ها است كه در تحريم قبور بر آن استناد مى‌جويند. اين حديث در صحاح و سنن اهل سنّت، به صورت‌هاى گوناگون نقل شده و در تمام اسناد آن، ابن جريج و ابى الزبير وارد شده است.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۴
آیین وهابیت| ۶

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۴

با اتفاقى كه اين چهار امام بر «كراهتِ» بنا بر روى قبر دارند، چگونه است كه قاضى نجد اصرار بر «حرمت» آن دارد، تازه اين كراهت نيز مدرك صحيح و قطعى ندارد؛ به خصوص اگر بنا و ساختمان، زمينه عبادت و خواندن قرآن را براى زائران قبر پيامبران و صالحان فراهم كند.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۳
آیین وهابیت| ۵

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۳

آنگاه كه اسلام در شبه جزيره انتشار يافت و نور آن به تدريج قسمت مهمى از خاورميانه را در برگرفت، در آن روز قبور پيامبرانى كه مدفن آنان شناخته شده بود، سقف و سايبان بلكه قبّه و بارگاه داشت و هم اكنون قسمتى از قبور آنان به همان شكل باقى است.