عالم؛ محضر خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱

عالم؛ محضر خدا

انسانی که خود را در محضر الهی می‌بیند، نه تنها مرتکب گناه نمی‌شود؛ بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی‌پروراند. اولیای الهی، عالم را محضر خداوند می‌دانند و در محضر او از معصیت و گناه دوری می‌کنند.
هم‌نشینی پیامبر(ص) با مستضعفان
قصه‌های قرآن| ۱۱۱

هم‌نشینی پیامبر(ص) با مستضعفان

پیامبر(ص) برخاست و به جستجوى گروه مستضعف پرداخت و نزد آن‌ها آمد و فرمود: حمد و سپاس خداوندى را كه نمردم تا این‌که خداوند چنین دستورى به من داد كه با شما باشم آرى، زندگى با شما و مرگ هم با شما خوش است.
آیات قرآن درباره وسعت علم الهی
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰

آیات قرآن درباره وسعت علم الهی

خداوند در قرآن بارها تأکید نموده است که علم غیب مختص ذات اوست و تنها بخشی از آن را به بندگان خاص خود عطا نموده است. مقصود از علم غیب، آگاهی و دانش نسبت به هر آن چیزی است که با حس و درک آدمی فهمیده نمی‌گردد.
آیات قرآن درباره آگاهی خدا از نیات درونی انسان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹

آیات قرآن درباره آگاهی خدا از نیات درونی انسان

همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می‌کند، می‌دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک‌تریم.
آیات قرآن درباره حیات، علم و قدرت بی‌پایان (آیة الکرسی)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸

آیات قرآن درباره حیات، علم و قدرت بی‌پایان (آیة الکرسی)

علم و قدرت الهی مطلق و نامحدود است. حیات خداوند نیز به معنای برخورداری ذات وی از علم و قدرت ذاتی است؛ نه رشد و نمو. هم‌چنین صفت «قَیّوم» دربردارنده‌ی تمام اوصاف فعل الهی است.
تدبیر پیامبر(ص) براى نابودى توطئه اختلاف
قصه‌های قرآن| ۱۱۰

تدبیر پیامبر(ص) براى نابودى توطئه اختلاف

سخنان پیامبر(ص) آن‌چنان اثربخش بود كه اوس و خزرج، اسلحه‌ها را بر زمین نهاده و دست در گردن هم افكنده درحالی‌که گریه شدید می‌کردند آشتى كردند. آن‌ها دریافتند نقشه مرموز دشمن در كار بوده كه سخنان پیامبر، آن نقشه را در نطفه خفه كرد.
آیات قرآن درباره اسماء و صفات خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷

آیات قرآن درباره اسماء و صفات خدا

اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره، شکست‌ناپذیر، جبران‌کننده، شایسته‌ی بزرگی و عظمت، و خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزّه است.
آیات قرآن درباره توحید در عبادت و یاری از خداوند
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶

آیات قرآن درباره توحید در عبادت و یاری از خداوند

توحید عبادی به این معناست که تنها خداوند شایسته‌ی پرستش و فرمان بردن است و فقط باید او را عبادت کرد. مقصود از توحید در استعانت نیز، این است که تنها خداوند متعال شایستگی دارد تا از او طلب یاری و استعانت شود.
آیات قرآن درباره توحید افعالی
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵

آیات قرآن درباره توحید افعالی

هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه می‌گیرد و هیچ موجودی نمی‌تواند مستقلاً و بدون اتکا به اراده‌ی او کاری انجام دهد. البته این موضوع با آزادی اراده و اختیار انسان‌ در انجام کارها منافات ندارد...
سوزاندن و ویران کردن مسجد ضرار
قصه‌های قرآن| ۱۰۹

سوزاندن و ویران کردن مسجد ضرار

پیامبر(ص) نه‌تنها در آن مسجد نماز نخواند، بلكه گروهى از مسلمانان را مأمور كرد تا آن را بسوزانند ویران كنند، آن‌ها به‌فرمان پیامبر(ص) نخست با آتش، سقف مسجد را سوزاندند، سپس دیوارهایش را ویران كردند و سرانجام محل آن را مركز ریختن خاك و خاشاك و زباله قراردادند.
آیات قرآن درباره توحید در ذات و صفات
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۴

آیات قرآن درباره توحید در ذات و صفات

صفات خداوند عین ذات اوست؛ یعنی خداوند موجودی مرکب از ذات و صفات نیست. به عبارت دیگر، چنین نیست که ذات خداوند از یک جهت عالم باشد و از جهت دیگر قادر و مختار باشد؛ بلکه علم، قدرت، اختیار و دیگر صفات او عین حقیقت و ذات او می‌باشند.
آیات قرآن درباره یکتایی خداوند
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۳

آیات قرآن درباره یکتایی خداوند

اگر غیر از خدای یکتا، خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنان در اداره‌ی امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشد. از طرفی، روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچ‌گاه در همه‌ی امور یکی نخواهد بود...
جنگ حنین
قصه‌های قرآن| ۱۰۸

جنگ حنین

غرور عددى از سپاه اسلام و عدم اطلاع كافى از کمینگاه‌های دشمن، وجود دو هزار نفر تازه‌مسلمان، كه فرارشان باعث تضعیف روحیه دیگران شد، موجب شكست ظاهرى سپاه اسلام گردید؛ ولى ثبات و استوارى پیامبر اسلام و على و چند نفر دیگر (جمعاً ۹ نفر)، باعث پیروزى بزرگ مسلمین گردید.
آیات قرآن درباره نظم (هماهنگی میان پدیده‌های عالم)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲

آیات قرآن درباره نظم (هماهنگی میان پدیده‌های عالم)

وجود نظم در هر پدیده، نشان از علم و حکمت خالق آن دارد، تا رشته به هم پیوسته‌ی هستی ازهم ‌گسیخته نگردد و نظام خلقت متناسب و سازگار باشد.
چگونگی بیعت زنان با پیامبر(ص)
قصه‌های قرآن| ۱۰۷

چگونگی بیعت زنان با پیامبر(ص)

پیامبر(ص) در كنار كعبه، پس از بیعت مردان، بعدازظهر نشستند، ظرف بزرگى را پر از آب كردند و دستشان را در میان آن گذاشتند و سپس به زنان فرمودند: هر كس می‌خواهد بیعت كند، دستش را در میان آب بگذارد و بیرون آورد.
آیات قرآن درباره فطرت توحیدی انسان‌ها
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱

آیات قرآن درباره فطرت توحیدی انسان‌ها

پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسان‌ها را بر آن آفریده است. دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار، ولی اکثر مردم نمی‌دانند! (روم، ۳۰)
تنبیه خیانتکار در میان جمعیت و بخشش حضرت محمد(ص)
قصه‌های قرآن| ۱۰۶

تنبیه خیانتکار در میان جمعیت و بخشش حضرت محمد(ص)

اى مردم! من از خداوند متعال تقاضا كردم كه اوضاع و اخبار ما را از قریشیان مخفى بدارد، ولى مردى از شما، نامه‌ای براى اهل مكّه نوشته او آن‌ها را در آن نامه از جریانات ما خبر داده است، صاحب این نامه برخیزد! وگرنه وحى الهى او را رسوا خواهد نمود...
موقعیت استراتژیک فتح مکه
قصه‌های قرآن| ۱۰۵

موقعیت استراتژیک فتح مکه

پیامبر دریافت كه نباید جنگ كرد، ولى اگر جنگ از ناحیه دشمن شروع شود، باید دفاع كرد و با آن‌ها جنگید، و درعین‌حال، کاملاً رعایت حد احترام مكّه را نمود كه جنگى واقع نشود.
پیمان‌نامه صلح حدیبیه
قصه‌های قرآن| ۱۰۴

پیمان‌نامه صلح حدیبیه

پس از عقد پیمان، مسلمانان با آزادى بیشترى، به زمینه‌سازی وسیع براى گسترش اسلام پرداختند، و پیامبر(ص) نامه‌های متعددى در سال هفتم هجرت براى سران كشورها فرستاد؛ و آن‌ها را به اسلام دعوت كرد، دژ محكم خیبر كه پناهگاه یهودیان (ستون پنجم دشمن) بود، به دست مسلمین فتح گردید...
مانور بیعت رضوان| داستان‌هایی از فتح مکّه
قصه‌های قرآن| ۱۰۳

مانور بیعت رضوان| داستان‌هایی از فتح مکّه

در ماه‌هاى حرام (ذی‌قعده، ذی‌حجه، رجب و محرم) جنگ كردن نزد همه مردم جزیرة‌العرب، حرام بود و اسلام نیز این سنت را محترم شمرد؛ و پیامبر این ماه‌ها كه ماه‌هاى آزاد بود، از فرصت استفاده كرده و به تبلیغ اسلام می‌پرداخت.