حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱
انسانی که خود را در محضر الهی میبیند، نه تنها مرتکب گناه نمیشود؛ بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمیپروراند. اولیای الهی، عالم را محضر خداوند میدانند و در محضر او از معصیت و گناه دوری میکنند.
قصههای قرآن| ۱۱۱
پیامبر(ص) برخاست و به جستجوى گروه مستضعف پرداخت و نزد آنها آمد و فرمود: حمد و سپاس خداوندى را كه نمردم تا اینکه خداوند چنین دستورى به من داد كه با شما باشم آرى، زندگى با شما و مرگ هم با شما خوش است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰
خداوند در قرآن بارها تأکید نموده است که علم غیب مختص ذات اوست و تنها بخشی از آن را به بندگان خاص خود عطا نموده است. مقصود از علم غیب، آگاهی و دانش نسبت به هر آن چیزی است که با حس و درک آدمی فهمیده نمیگردد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹
همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه میکند، میدانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیکتریم.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸
علم و قدرت الهی مطلق و نامحدود است. حیات خداوند نیز به معنای برخورداری ذات وی از علم و قدرت ذاتی است؛ نه رشد و نمو. همچنین صفت «قَیّوم» دربردارندهی تمام اوصاف فعل الهی است.
قصههای قرآن| ۱۱۰
سخنان پیامبر(ص) آنچنان اثربخش بود كه اوس و خزرج، اسلحهها را بر زمین نهاده و دست در گردن هم افكنده درحالیکه گریه شدید میکردند آشتى كردند. آنها دریافتند نقشه مرموز دشمن در كار بوده كه سخنان پیامبر، آن نقشه را در نطفه خفه كرد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷
اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنیبخش، چیره، شکستناپذیر، جبرانکننده، شایستهی بزرگی و عظمت، و خدا از آنچه شریک او قرار میدهند منزّه است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶
توحید عبادی به این معناست که تنها خداوند شایستهی پرستش و فرمان بردن است و فقط باید او را عبادت کرد. مقصود از توحید در استعانت نیز، این است که تنها خداوند متعال شایستگی دارد تا از او طلب یاری و استعانت شود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵
هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه میگیرد و هیچ موجودی نمیتواند مستقلاً و بدون اتکا به ارادهی او کاری انجام دهد. البته این موضوع با آزادی اراده و اختیار انسان در انجام کارها منافات ندارد...
قصههای قرآن| ۱۰۹
پیامبر(ص) نهتنها در آن مسجد نماز نخواند، بلكه گروهى از مسلمانان را مأمور كرد تا آن را بسوزانند ویران كنند، آنها بهفرمان پیامبر(ص) نخست با آتش، سقف مسجد را سوزاندند، سپس دیوارهایش را ویران كردند و سرانجام محل آن را مركز ریختن خاك و خاشاك و زباله قراردادند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۴
صفات خداوند عین ذات اوست؛ یعنی خداوند موجودی مرکب از ذات و صفات نیست. به عبارت دیگر، چنین نیست که ذات خداوند از یک جهت عالم باشد و از جهت دیگر قادر و مختار باشد؛ بلکه علم، قدرت، اختیار و دیگر صفات او عین حقیقت و ذات او میباشند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۳
اگر غیر از خدای یکتا، خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنان در ادارهی امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشد. از طرفی، روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچگاه در همهی امور یکی نخواهد بود...
قصههای قرآن| ۱۰۸
غرور عددى از سپاه اسلام و عدم اطلاع كافى از کمینگاههای دشمن، وجود دو هزار نفر تازهمسلمان، كه فرارشان باعث تضعیف روحیه دیگران شد، موجب شكست ظاهرى سپاه اسلام گردید؛ ولى ثبات و استوارى پیامبر اسلام و على و چند نفر دیگر (جمعاً ۹ نفر)، باعث پیروزى بزرگ مسلمین گردید.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲
وجود نظم در هر پدیده، نشان از علم و حکمت خالق آن دارد، تا رشته به هم پیوستهی هستی ازهم گسیخته نگردد و نظام خلقت متناسب و سازگار باشد.
قصههای قرآن| ۱۰۷
پیامبر(ص) در كنار كعبه، پس از بیعت مردان، بعدازظهر نشستند، ظرف بزرگى را پر از آب كردند و دستشان را در میان آن گذاشتند و سپس به زنان فرمودند: هر كس میخواهد بیعت كند، دستش را در میان آب بگذارد و بیرون آورد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱
پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده است. دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار، ولی اکثر مردم نمیدانند! (روم، ۳۰)
قصههای قرآن| ۱۰۶
اى مردم! من از خداوند متعال تقاضا كردم كه اوضاع و اخبار ما را از قریشیان مخفى بدارد، ولى مردى از شما، نامهای براى اهل مكّه نوشته او آنها را در آن نامه از جریانات ما خبر داده است، صاحب این نامه برخیزد! وگرنه وحى الهى او را رسوا خواهد نمود...
قصههای قرآن| ۱۰۵
پیامبر دریافت كه نباید جنگ كرد، ولى اگر جنگ از ناحیه دشمن شروع شود، باید دفاع كرد و با آنها جنگید، و درعینحال، کاملاً رعایت حد احترام مكّه را نمود كه جنگى واقع نشود.
قصههای قرآن| ۱۰۴
پس از عقد پیمان، مسلمانان با آزادى بیشترى، به زمینهسازی وسیع براى گسترش اسلام پرداختند، و پیامبر(ص) نامههای متعددى در سال هفتم هجرت براى سران كشورها فرستاد؛ و آنها را به اسلام دعوت كرد، دژ محكم خیبر كه پناهگاه یهودیان (ستون پنجم دشمن) بود، به دست مسلمین فتح گردید...
قصههای قرآن| ۱۰۳
در ماههاى حرام (ذیقعده، ذیحجه، رجب و محرم) جنگ كردن نزد همه مردم جزیرةالعرب، حرام بود و اسلام نیز این سنت را محترم شمرد؛ و پیامبر این ماهها كه ماههاى آزاد بود، از فرصت استفاده كرده و به تبلیغ اسلام میپرداخت.