وحی در ادیان آسمانی | ۱۳
علاّمه طباطبایی قدس سره مینویسد: «روانشناسان در این جهت تردید ندارند که انسان دارای نوعی شعور نفسانی و باطنی است که گاهی در بعض افراد ظاهر میشود، و دری از جهان غیب به رویش بازمیگردد. و در آن حال، علوم و معارفی برایش کشف میشود که از علوم و تفکرات عقلی برتر و عالیتر است...
عدالت در اسلام | ۱۵
اگر حضرت برای خود امتیازی قائل شده بود بیعدالتی و ستمی نبود، ولی سیره و مکتب آنان میآموزاند که این پنج معیار دنیوی، سبب بالا و یا پایینبودن مردم نمیشود و اگر هم کسی مقرب عندالله یا روسیاه است، به اعمال افراد مربوط است، نه به امتیازهای دنیوی. بهعلاوه اگر کسی در وادی معنویت قدمی برداشته مثلاً جبهه رفته یا عالم دینی شده باید مزدش را از خدا بخواهد، نه اینکه از مردم توقع احترام داشته باشد.
امامت و امامان (ع) | ۱۱
علاوه بر آنان، عايشه همسر پيامبر و ام سلمه زوجه آن حضرت، و عمر فرزند ابى سلمه و پرورش يافته خانهی پيامبر، و زينب پرورش يافته منزل پيامبر و ثوبان غلام آزاد شده آن حضرت، و واثلة بن اسقع خدمتگزار منزل آن حضرت كه از خواص و نزديكان رسول خدا بودهاند اين حادثه را براى ديگران نقل كردهاند. اين افراد را مىتوان به عنوان شاهدان عينى اين حادثه معرّفى كرد.
همه باید بدانند | ۱۲
در احادیث بسیاری که از پیامبر اکرم(ص) به ما رسیده، آن حضرت میفرماید: نهمین فرزند از نسل امام حسین همنام من و مهدی موعود خواهد بود. هر یک از امامان در زمان خود، خبر میدادند که چندمین فرزند ما، مهدی موعود است. پیامبر اکرم(ص) و ائمهی اطهار(ع)، خبر دادند که فرزند امام حسن عسکری مهدی موعود(ع) است و زمان بسیار درازی از نظرها غایب میگردد و هنگامی که خدا، صلاح دانست ظاهر میشود و جهان را اصلاح میکند و عدل و داد را در جهان گسترش میدهد.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۱۸
امام یازدهم نیز در زمان وفات، فرزند خود حجةبن الحسن(ع) را به جای خویش نصب کرد و مسؤولیت حفظ و دفاع از دین را بر عهدهاش نهاد. امام دوازدهم از آن زمان تاکنون در حال غیبت است و وظیفهی خود را به گونهای دیگر انجام میدهد. البته هر لحظه در انتظار فرارسیدن روزی است که انسانها برای پذیرش انقلاب اسلامی او و حاکمیت مطلق عدل و داد آمادگی کامل پیدا کنند.
پیدایش مذاهب | ۳۱
مهمّترین عیب این فرضیّه آن است که با اساسیترین دلیل توحید و خداشناسی که «برهان نظم» است، تضادّ غیرقابل انکاری دارد. زیرا فلاسفهی الهی از قدیمترین ایّام تا به امروز، برای اثبات مقصود خود روی نظام کائنات و جهان هستی تکیه میکردند و وجود این نظام را نشانه و گواه زندهی وجود یک مبدأ علم و قدرت و تأثیر او در ابداع و خلقت جهان میدانستند.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۱۰۲
امّا بايد از آنها پرسيد: آيا پيامبر كه خود عرب است، از رسم عرب خبر نداشت كه ابتدا آن مأموريت را به ابوبكر كه از خانوادهاش نيست، داد؟ آيا اشتباه كرده و بعد فهميده است؟ وانگهی، ابوبكر چرا از اين كار كه رسم عرب بوده، ناراحت شده است؟ علاوه بر اين، خودشان نقل میكنند كه رسول خدا(ص) فرمود: جبرئيل بر من نازل شد و از طرف خدا دستور داد كه برای ابلاغ اين پيام، مردی را بفرستم كه او از من است و من از او.
وحی در ادیان آسمانی | ۱۲
«اتصال صمیمانهی مرد باطنی به آنچه ابدی است، که برای وی تصوری از غیرواقعی بودن زمانِ گذران پیش میآورد، به این معنا نیست که کاملاً از این زمان گذران بریده باشد. حال باطنی با وجود یگانه بودن آن، از راهی با تجربهی متعارفی مربوط میماند. این مطلب از آنجا آشکار میشود که حال باطنی به سرعت محو میشود. گو اینکه پس از محو شدن، احساس قدرت و اعتبار عمیقی به جای میگذارد.
عدالت در اسلام | ۱۴
عدالت آنقدر ارجمند است که خداوند عادل میفرماید: «و خداوند هیچگاه هیچ ستمی را بر جهانیان نمیخواهد» و نه تنها هرگونه ستمی را مردود میشمارد، بلکه به پیامبرش دستور میدهد که کمترین میل و اعتمادی به ستمگران نداشته باشد...
امامت و امامان (ع) | ۱۰
عصمت پيامبر و امام بدين معنا نيست كه عوامل معصيت در وجودشان نيست و قدرت ارتكاب گناه ندارند. يا اين كه اگر قصد معصيت كردند خداى متعال به طور مستقيم يا به وسيلهی فرشتهها از آنان سلب اختيار مىكند، بلكه معصومان نيز مانند ساير مردم داراى غريزهی شهوت و غضب مىباشند و مىتوانند كارهاى زشت را انجام دهند ولى در عين حال از گناه اجتناب مىورزند.
همه باید بدانند | ۱۱
بعضی از اصحاب به امام عرض کردند: اجازه دهید این شخص بدکردار را به قتل برسانیم. حضرت، آنان را نهی کرد و پرسید: آن مرد کجاست؟ گفتند: در اطراف مدینه مشغول زراعت است. امام به جانب مزرعهی آن شخص حرکت نمود؛ به نزد او رسید و کنارش نشست و با خنده و گشادهرویی شروع به سخن گفتن نمود و از او پرسید: چقدر خرج این زراعت کردهای؟
ولایت فقیه | ۱۶
در مورد ولىّ فقیه نیز مسئله به همین صورت است؛ یعنى اوّلاً باید كسى باشد كه حدّ نصاب همهی این سه شرط (فقاهت، تقوا، كارآیى در مقام مدیریت جامعه) را داشته باشد و ثانیاً در مجموع امتیازاتى كه از این سه ملاك كسب مىكند از دیگران برتر و بالاتر باشد. با این حساب، اگر مثلاً شخصى فقیه هست و در مقام مدیریت امور اجتماعى نیز فرد كارآمدى است امّا تقوا ندارد، یا فقیه هست و تقوا هم دارد امّا از نظر قدرت مدیریت حتى نمىتواند خانوادهی پنج نفرى خودش را بهدرستى اداره كند، چنین افرادى...
پیامبری و پیامبر اسلام | ۱۷
اجازه اجتهاد و استنباط احکام از قر آن، سنت و سیرهی معصومین(ع) و استفاده از عقل. دانشمندان و فقهای اسلام علاوه بر قرآن، میراث بسیار غنی و گرانقدری از احادیث را در اختیار دارند که با اجتهاد و بررسی آنها میتوانند نیازهای معنوی انسانها را استخراج کرده و در اختیار آنان قرار دهند. هم چنین با اجتهاد و استفاده از منابع گرانقدر اسلام، پاسخگوی نیازهای گوناگون زندگی متغیر انسانها در هر عصر و زمانی باشند.
پیدایش مذاهب | ۳۰
پایه گذاران این فرضیّه در حقیقت هیچگونه دلیلی بر اثبات احتمال دوّم ندارند و سخنان آنها ـ چنان که دیدیم ـ از دایرهی شرح ادّعا فراتر نمیرود، همین قدر میگویند در مذهب این اثر وجود دارد، امّا به چه دلیل عامل پیدایش بوده معلوم نیست...
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۱۰۱
در سال نهم هجری، سورهی برائت كه نهمين سوره بر حسب ترتيب جمعی است، نازل شد و دستور اعلان برائت از مشركين صادر گرديد مبنی بر اينكه به كلّی بايد بساط مشركين از مكّه برچيده شود و هيچ مشركی در مكّه نماند و مشركان در مناسک حجّ نيز شركت نكنند؛ لذا رسول اكرم(ص) از جانب خدا مأمور شد..
امامت و امامان (ع) | ۹
گفتنى است كه احكام ولايى رسول خدا هيچگاه از روى هوا و هوس و بدون ملاك و ضابطه صادر نشده بلكه همواره از علم به مصالح واقعى و به منظور رعايت آنها سرچشمه گرفته كه با وحى و الهام با آنها آشنا بوده و از خطا و اشتباه و عصيان نيز مصونيت كامل داشته است. در قرآن مىگويد: همنشين شما، نه گمراه شده، نه به راه كج رفته است، از روى هواى نفسانى سخن نمىگويد، سخن او جز وحى نيست كه فرشتهاى نيرومند به او تعليم داده است.
همه باید بدانند | ۱۰
ما شیعیان، روز عاشورا روز سوگواری و عزا میدانیم و به یاد فداکاری و جهاد مقدس آن حضرت، مجالسی برپا میسازیم، تا روح فداکاری و از خودگذشتگی و مبارزهی با بیدادگری، در بین ملت زنده بماند. هدف امام حسین(ع)، دفاع از دین و مبارزه با ستمگری بود، ما این هدف مقدس را هرگز فراموش نمیکنیم. امام حسین(ع)، تن به ذلت و خواری نداد و جانبازی و فداکاری را به مسلمین یاد داد.
ولایت فقیه | ۱۵
مسئلهی ولایت فقیه، جداى از بحث تقلید و از باب دیگرى است. اینجا مسئلهی حكومت و ادارهی امور جامعه مطرح است. ولایت فقیه این است كه ما از راه عقل یا نقل به این نتیجه رسیدیم كه جامعه احتیاج دارد یك نفر در رأس هرم قدرت قرار بگیرد و در مسائل اجتماعى حرف آخر را بزند و رأى و فرمانش قانوناً مطاع باشد.
وحی در ادیان آسمانی | ۱۱
با این که بشرند از کدورتها و آلودگیهای نفسانی منزه هستند، به جهت اعتدال و استقامتِ در غرائز میتوانند وجههی ملکوتی خویش را حفظ کنند. عشق به عبادت و توجه به خدا آنان را به سوی الله جذب میکند. پیامبر هرگاه که اراده کند خودش را از بشریت منسلخ میسازد و به افق ملائکه بالا میرود.
عدالت در اسلام | ۱۳
آیا انتظار اجرای عدالت از چنین تفکری، صحیح است؟ قطعاً جوانان متدین و خودساخته نیز کم نیستند، ولی قبله قلب بیشتر جوانان و مدیران کنونی، پول بیشتر و رفاه و التذاذ افزونتر شده است آن هم به هر قیمتی که فراهم آید، زیرا امروزه تنها ارج و ارزش عالی در جامعه ما همانا پول است و سایر ارزشها، یا در رتبههای بعدیاند و یا باید قربانی همین بت گردند!