غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۷
تمسّك به ولایت امیرالمؤمنین تنها با گفتن این جمله حاصل نمیشود! مكتب فضیلتپرور امیرالمؤمنین(ع) در دامن خود انسانهایی از مردان و زنان میپروراند كه راستی عظمت و جلالت و حرّیت و آزادگی روحیشان دلها را میلرزاند و چشمها را خیره میسازد.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۶
اگر اقرار به ولایت ما كرده و مرده باشد، تمام اعمالش از نماز و روزه و زكات و حجّ مقبول خدا میشود و اگر اقرار به ولایت ما در حضور خدا نداشته است، هیچكدام از اعمالش مقبول در نزد خدا نمیگردد...
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۵
امام صادق(ع) اوّلین پلّه برای ارتقای به مقامات عالیه را عبودیت نشان داده كه خداوند پیش از این كه ابراهیم(ع) را به مقامات بلند نبوّت و رسالت و... ارتقا دهد او را به عبد بودن و بندهی واقعی بودن پذیرفته است.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۴
روز غدیر روز تبسّم بهصورت اهل ایمان است هر كه در آن روز بهصورت برادر ایمانیاش تبسّم كند خدا روز قیامت با نظر رحمت به او مینگرد و قصری از دُرّ سفید در بهشت برایش بنا میكند و چهرهی شاداب و خرّم به او عنایت میفرماید.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۳
غدیر گودالی در بیابان است كه آب باران در آن جمع میشود و آنجا به غدیرخم معروف بوده است، آنجا محلی بوده كه حجّاج از هم جدا میشدند. اهل مدینه به مدینه، اهل مصر به مصر و اهل عراق به عراق میرفتند. بهترین مكان برای ابلاغ عمومی همانجا بود...
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۲
تشیّع به معنای اعتقاد به وصایت و خلافت بلافصل علی(ع) با اسلام به معنای اعتقاد به نبوّت و رسالت حضرت محمّد(ص) همزاد است و هر دو مولود یك روزند و از آن روز به یَومُ الاِنذار و یَومُ الدّار تعبیر میشود و این اوّلین جلسهای بود كه در آن علاوه بر اعلام نبوّت، وصایت و خلافت نیز اعلام شد.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۱
تولّی (تن به ولایت دادن) تنها با اظهار محبّت، تحقّق نمییابد بلكه معنای واقعی آن تن به حاكمیّت دادن است و امام(ع) را حاكم بر تمام شئون زندگی خویش از افكار و اخلاق و اعمال دانستن و فرمان او را در تمام نواحی وجود خود به كار بستن و جدّاً مطیع امر بودن وگرنه مخالفت با فرامین امام با تولّی نمیسازد.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱۰
پیامبر اکرم(ص) از تهمت به دنیاداری و لكّه دار شدن شخصیّت آسمانیاش میترسید كه مبادا اساس نبوّت و رسالتش متزلزل گردد و نتیجتاً مردم به ضلالت و هلاكت ابدی مبتلا شوند و لذا خدا وعدهی حفظ و حمایت داده كه تو ولایت علی(ع) را ابلاغ كن. من تو را حفظ میكنم.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۹
اگر اسم امیرالمؤمنین(ع) و سایر امامان(ع) صریحاً در قرآن ذكر میشد، فسادی عظیم در در امّت اسلامی به وجود میآمد و سرانجام منجرّ به هَدم اساس اسلام میشد و دیگر اسمی از اسلام و قرآن باقی نمیماند.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۸
تحقّق دین با همهی حقایق آن از اصول و فروعش، متوقّف بر معرفت و شناختن حجّت است. حجّت همان ولی و امام است. اگر او را به امامت نشناسم، اصلاً دین ندارم هر چند اصل توحید را خوب بیان و استدلال كنم و برهان اقامه نمایم.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۷
با هم پیش عمر رفتیم. او هم فكری كرد و دید نمیداند. به من گفت: تو كه قاضی هستی بگو چه باید كرد؟ گفتم: من اگر بلد بودم پیش شما نمیآمدم. گفت: اصحاب را جمع كنید تا از آنها نظرخواهی كنیم. آنها هم جوابی نداشتند. آخرالامر خودش گفت: من مردی را میشناسم كه حلاّل مشكلات است.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۶
مسألهی جعل خلافت و امامت و تعیین شخص خلیفه و امام، امر مختصّ به ذات اقدس حقّ است و پیامبر(ص) هم جز تبلیغ فرمان خدا به مردم، در امر خلافت وظیفهای ندارد. بنابراین تشكیل سقیفهی بنیساعده برای انتخاب خلیفه، كاری مشركانه و نموداری از عصیان و ضلالت بود...
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۵
هیچ مرد و زن با ایمانی حقّ ندارد در موردی كه خدا و رسولش نظری دادهاند او نظر مخالف بدهد و هر كه خدا و رسولش را نافرمانی كند در گمراهی آشكار افتاده است.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۴
آگاه باشید! علم تمام آنچه كه گذشته و آنچه كه خواهد آمد در قرآن است و داروی دردِ شما و نظم دادن به آنچه كه مربوط به شماست [از امور دنیا و آخرت] در قرآن است.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۳
امام شؤون متعدّد دارد؛ یكی از شؤونش، زعامت اجتماعی و قیام به حكومت است كه مشروط به شرط مردمی است؛ یعنی، اگر مردم به یاریاش برخاستند، وظیفهی قیام به حكومت دارد تا زمام امور سیاسی اجتماع را به دست گیرد و اگر نیامدند، وظیفهی قیام به حكومت از او ساقط است.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۲
كارِ مخصوص پیامبر و امام، هدایت بشر به عالَم حیات ابدی است و تا بشر اطمینانِ صددرصد به راهدانی و مصونیت آنها از اشتباه و انحراف پیدا نكند نمیتواند تا حدّ بذل مال و جان، تسلیم آنها بشود و زمام تمام امور دین و دنیا و آخرتش را به دست آنها بسپارد.
غدیر؛ سند ولایت امیرالمومنین علی(ع)| ۱
هر گروه و جمعیّتی برای حفظ نظم زندگی اجتماعیشان نیاز به امیر و فرمانروایی دارند كه مدیر و مدبّر و ناظم باشد؛ این مطلب در نزد هر فطرت سلیم عقل واقعبینی، از مسلّمات است، زیرا نبودِ امیر و فرمانروا در میان یك جمعیّت، مستلزم تشتّت آراء و اختلاف انظار و به دنبالش اختلال و هرج و مرج و اِفساد و نهب اموال و اتلاف نفوس خواهد بود.