تبرک و استشفا به آثار اولیا
آیین وهابیت| ۲۰

تبرک و استشفا به آثار اولیا

وهابيّان تبرّك به آثار اوليا را شرك مى‌دانند و كسى را كه محراب و منبر پيامبر را ببوسد مشرك مى‌خوانند، هر چند در آن به هيچ نوع الوهيّت معتقد نباشد، بلكه مهر و مودّت به پيامبر سبب شود كه آثار مربوط به او را ببوسد.
آیا بزرگداشت موالید و وفیات اولیای خدا بدعت است؟
آیین وهابیت| ۱۹

آیا بزرگداشت موالید و وفیات اولیای خدا بدعت است؟

وهابيّان بزرگداشت تولّد و وفات اوليا و رجال آسمانى و اجتماع در تولّد و وفات آنان را بدعت و حرام مى‌دانند تو گويى آنان دشمن سرسخت بزرگان دين و اولياى الهى هستند.
توسل به اولیای الهی| ۳
آیین وهابیت| ۱۸

توسل به اولیای الهی| ۳

آیا ما باید دستورات اسلام را از «ابن تیمیه» و «محمّد بن عبدالوهاب» فرا گیریم، یا از خاندان رسالت و عترت پیامبر گرامی‌ که به حکم حدیث ثقلین، ثقل اصغر و عدل قرآنند؟
توسل به اولیای الهی| ۲
آیین وهابیت| ۱۷

توسل به اولیای الهی| ۲

حضرت آدم(ع) پس از نافرمانى خدا[1]،  در پرتو كلماتى كه از خدا تلقّى كرده بود، توبه نمود، چنان كه در قرآن مجيد مى‌فرمايد: «آدم از خداى خود كلماتى را با خضوع و طاعت اخذ نمود، و روى آنها توبه كرد، حقّا كه او توبه پذير است.»
توسل به اولیای الهی| ۱
آیین وهابیت| ۱۶

توسل به اولیای الهی| ۱

توسّل به عزيزان درگاه خداوندى، از جمله مسائلى است كه ميان مسلمانان جهان رواج كامل دارد و از روزى كه شريعت اسلام به وسيله پيامبر ابلاغ شد، مشروعيّت توسّل از طريق احاديث اعلام گرديد.
برگزاری نماز و دعا نزد قبور اولیاء
آیین وهابیت| ۱۵

برگزاری نماز و دعا نزد قبور اولیاء

هرگاه كسى در نزد قبور، براى صاحب قبر نماز بگزارد و او را بپرستد، يا او را قبله خود قرار دهد، به طور مسلّم مشرك خواهد بود، ولى در روى زمين مسلمانى يافت نمى‌شود كه در كنار قبر پيامبران و اوليا، چنين كارى انجام دهد.
آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۲
آیین وهابیت| ۱۴

آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۲

وهابيّان به حسب ظاهر، اصل «زيارت» پيامبر را تجويز مى‌كنند ولى هرگز «مسافرت براى زيارت قبور» را جايز نمى‌دانند.
آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۱
آیین وهابیت| ۱۳

آثار سازنده زیارت قبور شخصیت‌های مذهبی| ۱

قبورى كه مورد توجّه خداپرستان جهان، به خصوص مسلمانان است، غالباً مدفن گروهى است كه در اجتماعى داراى رسالتى بوده و آن را به گونه‌اى شايسته به انجام رسانده‌اند.
زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۲
آیین وهابیت| ۱۲

زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۲

در برخى از احاديث وارد شده است كه پيامبر به عايشه نحوه زيارت قبور را تعليم‌ داد. و شخص عايشه پس از پيامبر گرامى به زيارت قبور مى‌رفت.
زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۱
آیین وهابیت| ۱۱

زیارت قبور مومنان از نظر کتاب و سنت| ۱

روشن است كه زيارت قبور، اثرات اخلاقى و تربيتى فراوانى دارد. مشاهده آن وادى آرام، كه چراغ زندگى همه افراد؛ از غنى و فقير و نيرومند و توانا به خاموشى گراييده و ساكنان آن، با سه قطعه لباس، زير خاك آرميده‌اند، دل و جان را تكان مى‌دهد و از آز و طمع انسان به شدّت مى‌كاهد.
مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۲
آیین وهابیت| ۱۰

مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۲

يهود و نصارى براى احياى خاطره گذشتگانشان، صورت‌هاى صالحان خود را در كنار قبرهايشان نصب مى‌كردند و در كنار قبر آنان خدا را مى‌پرستيدند ولى اخلاف و جانشينان آنان، تحت تأثير وسوسه‌هاى شيطانى قرار گرفتند و در كنار قبور آنان، صورت‌ها را پرستش مى‌كردند.
مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۱
آیین وهابیت| ۹

مسجدسازی در کنار قبور صالحان| ۱

گروهى وهابى، به ظاهرِ يك حديث چسبيده و از آن، اين چنين برداشت كرده‌اند كه هر نوع مسجد سازى بر روى قبر اوليا و يا جوار آنان، حرام و ممنوع است، در حالى كه اگر آنان همه احاديث را باهم بررسى مى‌كردند، مى‌توانستند به هدف رسول خدا از اين لعن، پى ببرند.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۶
آیین وهابیت| ۸

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۶

وهابى براى تخريب گنبد و قبر امامان مدفون در بقيع، به دليل‌تراشى پرداخته و به اصطلاح، بهانه ديگرى به دست آورده‌اند و آن اين كه: زمين بقيع، وقف است و بايد از اين اراضى، نسبت به مقاصد واقف، حداكثر استفاده را نمود و بايد هر نوع مزاحم از بهره‌بردارى را از بين برد...
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۵
آیین وهابیت| ۷

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۵

حديث جابر يكى از مدارك وهابي‌ها است كه در تحريم قبور بر آن استناد مى‌جويند. اين حديث در صحاح و سنن اهل سنّت، به صورت‌هاى گوناگون نقل شده و در تمام اسناد آن، ابن جريج و ابى الزبير وارد شده است.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۴
آیین وهابیت| ۶

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۴

با اتفاقى كه اين چهار امام بر «كراهتِ» بنا بر روى قبر دارند، چگونه است كه قاضى نجد اصرار بر «حرمت» آن دارد، تازه اين كراهت نيز مدرك صحيح و قطعى ندارد؛ به خصوص اگر بنا و ساختمان، زمينه عبادت و خواندن قرآن را براى زائران قبر پيامبران و صالحان فراهم كند.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۳
آیین وهابیت| ۵

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۳

آنگاه كه اسلام در شبه جزيره انتشار يافت و نور آن به تدريج قسمت مهمى از خاورميانه را در برگرفت، در آن روز قبور پيامبرانى كه مدفن آنان شناخته شده بود، سقف و سايبان بلكه قبّه و بارگاه داشت و هم اكنون قسمتى از قبور آنان به همان شكل باقى است.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۲
آیین وهابیت| ۴

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۲

هرگز نمى‌توان تعمير قبور اولياى الهى و صالحان را عملى حرام و يا مكروه قلمداد كرد، بلكه بايد آن را نوعى تعظيم شعائر و تظاهر به مودّت در قربى تلقى نمود و مايه تكريم آنها شمرد.
وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۱
آیین وهابیت| ۳

وهابیان و تعمیر قبور اولیای خدا| ۱

در سال ١٣۴۴ ه‍ . ق. كه سعودي‌ها بر مكّه و مدينه و اطراف آن سلطه پيدا كردند، به فكر افتادند كه براى تخريب مشاهد بقيع و آثار خاندان رسالت و صحابه پيامبر مستمسكى به دست آورند و با گرفتن فتوا از علماى مدينه، راه را بر تخريب آن هموار نمايند و افكار عمومى مردم حجاز را كه هرگز با اين اعمال موافق نبودند، براى اين كار آماده سازند.
شرح حال زندگی پایه‌گذار مسلک وهابیّت| ۲
آیین وهابیت| ۲

شرح حال زندگی پایه‌گذار مسلک وهابیّت| ۲

عقايد و گفته‌هاى باطل وهابیّان باعث شده است افرادى كه اسلام را از ديدگاه آنان مطالعه كرده‌اند، بگويند اسلام دين خشك و جامدى است كه به درد همه زمان‌ها نمى‌خورد!
شرح حال زندگی پایه‌گذار مسلک وهابیّت| ۱
آیین وهابیت| ۱

شرح حال زندگی پایه‌گذار مسلک وهابیّت| ۱

مسلك و آيين وهابیّت منسوب است به شيخ محمّد فرزند «عبدالوهاب» نجدى كه اين نسبت برگرفته از نام پدر او «عبدالوهاب» است.