گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۶
اگر ستمکاران تمام آنچه را روی زمین است، مالک باشند و همانند آن بر آن افزوده شود، حاضرند همه را فدا کنند تا از عذاب شَدید روز قیامت رهایی یابند و از سوی خدا برای آنها اموری ظاهر میشود که هرگز گمان نمیکردند. در آن روز اعمال بدی را که انجام دادهاند، برایشان آشکار میشود و آنچه را استهزا میکردند بر آنها واقع میگردد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۵
مسائل شرعی را اشتباه نگوید و اخلاق مردم را فاسد نکند، چون پیشوای دین مردم است. اگر خوب باشد مردم به او اقتدا میکنند و اگر بد باشد مردم از دین، بریء میشوند. همین طور حاکم، راوی و شاهد باید عادل باشند. موضع چهارم، عدالت اجتماعی است؛ یعنی باید مَلَکهی عدالت بر اجتماع حکومت کند. مردم جامعه سعادتمند و زندگی آنها با آسایش همراه باشد. ولی اگر عدالت بر جامعه، حکومت نکند و مردم و حاکمان در طرف افراط یا تفریط باشند، جامعه هرگز روی خوشی و سعادت را نخواهد دید.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۴
هرگاه دو موجود با هم شباهت و سنخیت نداشته باشند، با یکدیگر الفت نمیگیرند، بلکه از هم میرمند و با هم میجنگند، اما به اندازهی شباهت و سنخیت با هم انس میگیرند. از این جهت، افراد یک نوع ـ مانندِ «کبوتر با کبوتر، باز با باز» ـ با هم بهتر انس میگیرند تا نوعی با نوع دیگر. طبق این قاعده، افراد انسان باید با هم الفت بگیرند، زیرا اوّلاً از حیث خلقت مانند یکدیگر هستند و فقط تفاوت اندکی در رنگ و قیافه دارند.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۳
این نکته ناگفته نماند که مقصود این نیست که انسان، همهی مردم را خوب بداند و با کمال سادگی دین و دنیای خود را به آنها تسلیم کند، زیرا این کار هم خلاف عقل و دین است که آدمی تسلیم اشخاصی نیازموده و نشناخته، شود و به آنها اعتماد کند. مراد این است که آنها را بد ندانید، ولی تا هنگامی که خوبی آنها ثابت نشده، خوب هم ندانید.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۲
مراء، گاهی با ایرادگرفتن بر الفاظ دیگران، حاصل میشود؛ مثلاً شخصی واژهای را اشتباه، ادا میکند اینکه ما با صدای بلند به او بگوییم: آقا! این لفظ اشتباه است، خوب بود قبلاً حرفزدن را یاد بگیرید، بعد صحبت کنید! و به این طریق او را شرمنده کنیم. ولی بعضی اوقات بر مطلب کسی ایراد میگیریم؛ مثل اینکه مطلبی تاریخی یا سیاسی یا اقتصادی میگوید، بر او اعتراض میکنیم.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۱
اشیا یا مرکّب هستند و یا مفرد و بسیط. مرکّب آن است که اشیای متعددی را کنار هم بگذاریم و از مجموع آنها چیزی موجود شده و اثری بر آن مجموع، مترتب شود؛ مثلاً فلان معجون عبارت است از دواهای متعدد که این مجموع اثری دارد، یا مثل لشکر و تیپ و هَنگ که عبارت هستند از تعداد معینی سرباز که اثرشان مثلاً فتح بلد یا مقابله با دشمن میباشد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۳۰
یکی از فلسفههای ازدواج[3] این است که به واسطهی آن دو طایفه با هم متحد میشوند و از هم حمایت میکنند. علاوه بر اتحاد دو نفر با تشکیل خانواده، زندگی واحد تشکیل میشود. لذا شرع مقدس میفرماید بهتر است انسان حتی المقدور با بیگانه وصلت کند. چه بسا اقوامی که با هم دشمن هستند یا ارتباط ندارند، ولی با این وصلت آسمانی، با هم برادر و مرتبط میشوند. البته این فلسفه، افزون بر تکثیر نسل و جلوگیری از مفاسد است.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۹
اگر اتحاد نبود، کجا ممکن بود که این جمعیت کم در مدتی کوتاه بتواند این اندازه پیشرفت نماید؟ اگر نبود اتحاد در همان صدر اوّل، مسلمانان نابود شده بودند. در شِعبِ ابوطالب وقتی کفار دیدند از هیچ راهی نمیتوان جلوی ترقی اسلام را گرفت تصمیم گرفتند پیامبر را از بین ببرند. بنیهاشم و بنی عبدالمطّلب، چارهای ندیدند، مگر اینکه به درهای پناه برند. لذا همه با هم در شعب ابوطالب، سکنا گزیدند تا خود و پیامبر را از شرّ کفار و مشرکین نجات دهند.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۸
هر موجود مادی، دو وجهه دارد؛ جهت فعلیت و ثَبات او؛ یعنی صورت فعلیهی که عارض بر او که حافظ اوست و دیگری جهت قوّه و لیاقت ترقی و از این صورت به صورت دیگر آمدن و رسیدن به کمال ثانوی، بعد از کمال اوّل را حرکت نامند. گندم، وجودی دارد فعلی که همان صورت دانهی گندم است که ارزشش این است که میشود آن را آسیاب کرده، نان پخت و علاوه بر این، قوّه و لیاقتی هم دارد که زیر خاک پنهان شود و از آن بوتهای روییده و گندم بدهد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۷
«حق» در لغت بهمعنای «ثابت» است. حقّ، یَحقّ اَیْ ثبت، یثبت. حق در دو مورد استعمال میشود. اوّل: در فقه بر سلطنت ضعیفه، مقابل ملک و دوم: وظیفهی هر کس به دیگری. وظایف مسلمان بر چهارگونه. است: اوّل وظیفهی هر کس به خداوند متعال؛ دوم: وظیفهی هر کس به خودش؛ سوم: وظیفهی هر کس به دین اسلام و چهارم: وظیفهی هر کس با دیگران. وظیفهی هر کس به خدا، رعایت تقوا و پرهیزکاری است.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۶
اگر انفاق نکنیم هلاک میشویم؛ همانگونه که آثار هلاکت در جامعهی ما ظاهر شده. بسیاری از امتها که بسیار مهمتر و بزرگتر هم بودند، منقرض شدند و جز نامی در تاریخ از آنها باقی نمانده است. به حال جامعهی خود ترحم کنید و برای سفر آخرت خود، توشه فراهم سازید. آنچه انفاق کنید، برایتان میمانَد. اموال ذخیره شدهی انسان هنگامِ مرگ به دردش نمیخورد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۵
چرخ آموزش مراکز علمی اروپا تا پانصد سال بر اساس ترجمهی کتابهای مسلمانان میچرخید. ما قدر قرآن را ندانستیم، اما آنها دانستند و ترقی کردند. ما عقب ماندیم و آنها قوی و ثروتمند شدند. اگر میخواهیم جایگاه واقعی دین اسلام باز گردد باید توجه بیشتری به قرآن کریم و آموزههای این دین نماییم. باید کاری کرد که جوانان با حقیقت قرآن آشنا شوند، چون کارِ ظاهری دوام ندارد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۴
منشأ خوبیها و بدیهای افراد از نظر اسلام، از «قلب» سرچشمه میگیرد. اگر قلب، پاک و مؤمن و منور به نور الهی بود، صاحب آن رستگار خواهد بود؛ اگر چه گاهی هم معصیتی از او صادر شود، ولی اگر کثیف و تاریک بود صاحبش را به گمراهی میکشاند؛ هر چند اعمال خوبی هم داشته باشد. دیده میشود افرادی مرتکب معصیت میشوند، ولی در همان هنگام دلشان لرزان است و از خوف خدا ناراحتند که چرا چنین کردیم.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۳
خدای متعال برای هدایت بشر و تأمین دنیا و آخرت او احکامی را توسط پیامبران و اولیای خود بیان کرده است. این احکام در واقع، برای عمل مردم به آنها بیان شده است و گفتیم ایمانی که سبب فلاح و رستگاری مردم میشود بر اساس روایات، ایمانی است که عمل، جزء یا لازمهی لاینفک (جداییناپذیر) آن باشد. لذا بدون عمل نمیتوان امید به ثواب داشت.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۲
عامل سوم بدبختی بشر: رفتار افراد با یکدیگر است. هر چند برای جلوگیری از بدرفتاری مردم با یکدیگر قوانینی وضع شده، قانونِ خود بشر تا چه اندازه میتواند جلوی ظلم و تعدی افراد به یکدیگر را بگیرد؟ ازاینرو، مردم باید دارای قانونی آسمانی باشند تا نتوانند لغوش کنند. آنگونه که دین میتواند از تعدی و اجحاف مردم به یکدیگر جلوگیری کند، قانون وضع شدهی بشر نمیتواند.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۱
خداوند عالم، قسم یاد کرده که تمام افراد انسان در زیانند، و فقط کسانی استثنا شدهاند که ایمان بیاورند. آیات از «ایمان» به «تجارت»، تعبیر کردهاند؛ تجارتی که سبب رستگاری و نجات از عذاب الیم و ورود در جَنّات[2] پروردگار است. خداوند متعال از باب لطف، انبیایی را بر انگیخته تا مردم را به ایمان دعوت کنند و راه تحصیل توشهی آخرت را برای آنها بیان نمایند.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۲۰
خداوند قرآن را بر پیامبر اکرم(ص) فرو فرستاد، در حالی که نوری است که قندیلهای آن خاموش نمیشود و چراغی است که افروختن آن فرو نمینشیند و دریایی است که ژرفای آن پیدا نمیشود و راهی است که رفتن درآن گمراهی ندارد و شعاعی تابان است که روشنی آن پایان ندارد...
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۱۹
همانا قرآن پندآموزی است که در کار او فریب وجود ندارد و هدایتگری است که گمراه نمیکند و سخنگویی است که دروغ نمیگوید. هیچ کسی نزد قرآن نمینشیند، مگر هنگام بلند شدن و جداشدن در او زیادت یا نقصانی ایجاد شود، زیادی در هدایت و نقصان در جهل و بیخبری او. بدانید که کسی با داشتن قرآن، نیازی و بدون آن ثروتی ندارد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۱۸
کسی که نماز میخواند یا در نماز جماعت شرکت میکند یا سایر عبادات را به جا میآورد اگر برای خدا و از روی ایمان و خلوص به جا آورَد، به حالش مفید خواهد بود، ولی اگر اعمالش برای دنیا باشد و بخواهد مردم او را خوب بدانند و به او اطمینان کنند تا بتواند خوب کسب و تجارت کند و تشنهی تمجید و تعریف دیگران باشد، بهرهی او از این عمل فقط همینهاست و در روزی که سرایر و نیّتها ظاهر شود، نمیتواند منتظر ثواب اخروی باشد.
گفتارهای اخلاقی و اجتماعی | ۱۷
اگر صبر نباشد، آدمی چگونه میتواند از خواب خوش برخیزد و نماز بخواند یا در روزهای گرم تابستان، تشنگی و گرسنگی را تحمل کند و روزه بگیرد؟ اگر صبر نباشد غنی چگونه طاقت میآورد مال عزیزش را که با هزار دردسر و چه بسا دوز و کلک پیدا کرده در راه خدا به فقرا انفاق نماید و حقوق واجبش را ادا نماید؟ اگر صبر نباشد، انسان چگونه میتواند با گرفتاریهای روزانه و شداید و مشکلات، مقابله نماید و خود را نبازد و به زندگیاش ادامه دهد؟