معارف دین | ۷۹
و محتمل است مراد از اطمینان قلبی زیادتی یقین باشد زیرا در این امور یقین و ایمان و اطمینان قلبی مقول به تشکیک است و اگر چه عالیترین مراتبی از آن در دسترس ممکنات است همان است که برای انبیاء عظام و اوصیای کرام آنها حاصل شده ولی این مانع از این نیست که برای آنها کسب و نیل به درجات بالاتر به افاضه الهی و به حکم و قل رب زدنی علماً ممکن باشد.
معارف دین | ۷۸
دلالت بر صدور خطیئه ندارد بلکه خطایائی که بدان اعتراف میکردند و آن را خطا میشمردند اشتغالاتشان به امور ضروریه دنیویه بوده است ...
معارف دین | ۷۷
آیات مربوط به استغفار ابراهیم برای عمویش که اگر چه بر حسب آیه 113 سوره توبه استغفار برای مشرکین جایز نیست و اگر چه بر حسب آیه 47 سوره مریم حضرت ابراهیم وعده استغفار به او داد ولی استغفار برای او بر حسب قرآن کریم آیه 114 توبه به جهت وعدهای که او به ابراهیم داده بوده جایز بود لذا قرآن کریم هم از او رفع اشکال فرموده است.
معارف دین | ۷۶
پروردگار من کسی است که زنده میکند و میمیراند و نمرود میگوید من هم زنده میکنم و میمیرانم. در اینجا حضرت دیگر این دلیل را ادامه نمیدهد و دستاویز دلیل دیگری میشود در حالی که...
معارف دین | ۷۵
اگر نتیجه نظر استکشاف بیماری و اشراف آن باشد یا بیماری مخفی بوده باشد یا اینکه از نظر در علم نجوم استکشاف شهادت حسینعلیهالسلام شد و برای آن مریض شد خلاصه هر طور تفسیر بشود اینکه سخن کذبی هر چند مصلحتآمیز باشد فرموده باشد از این آیات استفاده نمیشود.
معارف دین | ۷۴
این هم یک نوع ملتفت کردن مخاطب به حقیقت است و طرح این احتمال است که چون بزرگشان شکسته نشده است او عامل این عمل بوده ولی باید از خوشان بپرسید...
معارف دین | ۷۳
دلالت احتمالی که در برابر آن دلالت احتمالی دیگر باشد نمیتواند ناقض این معنی باشد بلکه خود بخود آن آیه بر همان معنائی که با دلیل عقلی معارض نباشد تفسیر میشود و جالب این است که علامه حلّی در «الفین» هزار دلیل بر آن اقامه فرموده است.
معارف دین | ۷۲
جاودانی بودن دین اسلام به همان ابلاغاتی که از خود پیغمبر شده است ثابت است و اصل رسالت به معجزات بسیار که از آن حضرت صادر شده ثابت است هرچند این معجزات بعد از زمان وقوع باقی نمانده باشند مثل معجزه شقالقمر یا ردّ شمس یا تسبیح سنگریزه و صدها معجزه دیگر یا اینکه تا مدتی موقت باقی مانده باشند.
معارف دین | ۷۱
علت اینکه به معجزات عقلی و علمی اکتفا نشده این است که بیشتر در معرض اشتباه کاری و قیل و قال و جدال است، آراء ناقص و کوتاه در این میدان به جولان میافتد و افرادی که خبره و بصیر نیستند هم در این موضوع اظهارنظر میکنند و کسانی که معجزات حسی را لازم نمیدانند از این نکته غافل هستند و به ترقی فکری بشر اتکاء میکنند.
معارف دین | ۷۰
برای آگاهی از پاسخ تفصیلی به مطالبی که در کتاب «ولایت تکوینی و ولایت تشریعی» نوشتهام مراجعه کنید.
معارف دین | ۶۹
بر حسب بعض نظرها در دوره فترت هم اوصیاء انبیاء بودهاند و حجّت تمام بوده است و مع ذلک معامله خدا با اهل این زمان مطابق عدل خواهد بود. ظهور پیغمبر هم شرایطی دارد که تا آن شرایط فراهم نشود که خدا آن را میداند پیغمبر ظهور نمیکند.
معارف دین | ۶۸
ممکن است در اصل دین او از ادیان توحیدی باشد و آورنده آن از سوی خدا مبعوث شده باشد ولی تاریخ زرتشت از جهات بسیار مجهول و تاریک است و اگر عقیده به یزدان و اهرمن داشته باشد...
معارف دین | ۶۷
لازم و ضروری است و انتخاب اشخاص با سوء سابقه نقض غرض است و از حکیم صادر نمیشود. این حسن سابقه اگر نباشد مورد طعن قرار میگیرند مسأله مسألهای است فطری و عقلی الان هم در دنیا برای تصدی بعضی از مقامات، سوابق سوء را مانع میگیرند.
معارف دین | ۶۶
اگر انسان در عالم خلقت و نظاماتی که در آنها برقرار است از اتم تا کهکشانها و در انسان و حیوان و گیاه و همه و همه، فکر و اندیشه نماید و همه را با همهاختلافات که دارند که نباید اختلاف هم گفت ملاحظه نماید، میبیند همه بر اساس یک نظام متقن بر قرار هستند. بسیاری از این اوضاع برای کسانی که از ارتباطات و حکمتهائی که در کل عالم خلقت بکار رفته بیاطلاع باشند مورد سؤال و اشکال باشد.
معارف دین | ۶۵
در هیچ مرحلهای جبر در کار نیست نه معصوم مجبور به اطاعت و عبادت است و نه دیگران مجبور به گناه. اختیار برای همه هست هر چند زمینه اختیار خیر باشد و در بعض موارد و نسبت به اشخاص بلکه شخص واحد به حسب احوال و مقامات فراهمتر باشد. مثلاً در روز عاشورا برای حر چنانکه زمینه اختیار شرّ و ادامه همکاری با شمر و عمر سعد فراهم بود زمینه اختیار خیر و انتخاب سعادت شهادت فراهم نبود.
معارف دین | ۶۴
فعلاً فرصت آن نیست ولی بطور اجمال باید توجه داشت که کسی چیزی از خداوند متعال طلب ندارد هر نعمتی که خداوند به انسان مرحمت فرماید تفضلی است ...
معارف دین | ۶۳
بدیهی است که هر فرستندهای فرستاده و رسولی میفرستد که خود از دیگران به تعیین او برای مقصدی که دارد آگاهتر است، تا چه رسد به اینکه فرستنده خداوند متعال و رسول و فرستاده شده رحمة للعالمین باشد.
معارف دین | ۶۲
وحی و ارتباط نبی با عالم غیب ثابت است اما حقیقت آن بر بشر معلوم نیست بنابراین نمیتوان این ارتباط را چون برای همگان و اکثریت اتفاق نمیافتد یا چون حقیقت آن بر ما مکشوف نیست انکار کرد. ربط انسان با عالم غیب هم مثل مسئله ربط حادث و قدیم است که هست اما چگونه است؟ حقیقت آن بر ما نامعلوم است.
معارف دین| ۶۱
دینی که حضرت محمد صلی الله علیه وآله آن را آورده و به آن نامیده شده، اسلام است. یعنی تسلیم خدا بودن و فقط احکام و فرمان خدا را پذیرفتن و از آن اطاعت کردن. این دعوت از ناحیه عقیده دعوت به اعتقاد به خدای یگانه و یکتا و پیامبران و فرشتگان و کتابهای آسمانی و دعوت به معاد یعنی عالم دیگر و بازگشت به زندگی برای گرفتن پاداش کارهای خیر و کیفر اعمال زشت است.
معارف دین| ۶۰
علی هذا حکم تمام اجزاء که پدیده هستند- و چنانکه گفتیم در تمام جهان پدیدههای کوچک شبیه پدیدههای بزرگاند- بر کل عالم که واحد بزرگ و پدیده است جاری است و پدیده خاصیتش چنانکه در میلیارد و میلیاردها پدیدهها میبینیم پدید آمدن است و بیآغاز و ابتدا نیست و لذا کل عالم و واحد بزرگ پدیدهها باید از خارج خود، پدید آورنده داشته باشد و آن همان چیزی است که به آن خدا و آفریننده میگویند.