حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۶
آیهی «اولوالأمر» یکی از مهمترین آیات در اثبات امامت و عصمت امامان(ع) میباشد. بنا بر این آیه، خداوند اطاعت از «اولوالأمر» را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داده و از مؤمنان میخواهد در تمام امور زندگی خود از آنان اطاعت کنند. روایات متعددى در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده كه همگى گواهى میدهند كه منظور از «اولوالأمر» ائمهی معصومین(ع) میباشند و حتى در بیشتر آنها نام امامان صریحاً ذكر شده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۵
این به معنای اهمیت نقش رهبری در سرنوشت انسانهاست. با این وجود، باید به انتخاب برترین و کاملترین پیشوای دینی پرداخت تا از گزند لغزش و گمراهیهای احتمالی در امان باشیم.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۴
خداوند در این آیه، از مشرکان میپرسد که آیا پیروی از کسی مانند خدا که خود هدایت یافته و آگاه به مصالح و مفاسد است، عقلانی و شایستهتر است یا پیروی از بتها و معبودهایی که از خود آگاهی و اختیاری نداشته و نمیتوانند بندگان را به مصالح خود راهنمایی کنند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۳
قرآن هم در تلاوت، هم در حفظ، هم در تفسیر، هم در تدبر، هم در عمل و هم در برپا شدن احکام آن در جامعه و خلاصه در همهی ابعاد آن مهجور واقع شده است. متأسفانه کم نیستند کسانی که روزها، ماهها و حتی سالها از عمرشان میگذرد، ولی آیهای از قرآن را تلاوت نکردهاند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۲
قرآن کریم بارها صفات پرهیزکاران و مؤمنان راستین خود را این دانسته که با استماع آیات قرآن، دچار دگرگونی روحی و معنوی شده و گاه از شدت خضوع و خشوع به سجده میافتند. شایسته است که مؤمنان نیز در محافل قرآنی به این ادب قرآن توجه نمایند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۱
تلاوت قرآن، ارتباط با خداست. روشن است که ارتباط با خدا و گوش سپردن به آیات عمیق قرآن، نیاز به طهارت روح و دوری از آلودگیهای نفسانی دارد. از سویی برای دوری از رذایل اخلاقی و آمادگی پذیرش معنویت قرآن، نیاز به فضل و رحمت خداوند است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۰
قرآن تنها کتاب دانشمندان و علمای ربانی است؛ بلکه عموم مردم به فراخور افقهای مختلف فهم و درکشان از آن بهره میبرند. زبان قرآن، زبان جهانی فطرت است که آسان، قابل فهم و پر از شواهد بیرونی و درونی است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۹
ترتیل در اصل به معنای «تنظیم» و «ترتیب موزون» است و در روایات، به معنای خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم، ادای صحیح حروف، استفاده از صدای نیکو، دلنشین و حزین، تبیین کلمات و از همه مهمتر، دقت و تأمّل در مفاهیم آیات و خضوع و خشوع در برابر آن تعریف شده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۸
تلاوتی که با تدبر در آیات همراه نشود، کم ثمر است؛ چنانچه اگر شخصی به گنجینهای از طلا و جواهر گرانبها دست یابد، ولی تنها به مشاهده و شمارش مقدار آن بسنده کند و اندوختهای بر ندارد. قرآن کریم در آیهی ۲۴ سورهی محمد، عدم تدبر در آیات را نشانهی قفل شدن قلبها و غفلت دانسته است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۷
تلاوت قرآن کریم آدابی دارد که شایسته است عموم مسلمانان به آن توجه نمایند تا از آثار و فواید معنوی تلاوت قرآن محروم نگردند. در مرحلهی نخست باید، خشوع و خضوع در برابر قرآن رعایت شود. مقصود از خشوع و خضوع، تأثر قلبی است که در اعضا و جوارح نیز نمایان میشود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۶
در این آیات از مؤمنان خواسته شده است تا قرآن را در حد توانشان تلاوت نموده و در انس با این کتاب مقدس کوتاهی نکنند. بدیهی است که مقصود از انس با قرآن، بسنده نمودن به تلاوت ظاهری یا حفظ آن نیست؛ بلکه متخلق شدن به اخلاق و آداب قرآنی هدف نهایی از این کار است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۵
تاریخ گواه بر آن است که قرآن به طور تدریجی و در طول بیست و سه سال بر رسول خدا(ص) نازل شده است. از سویی، در آیهی ۱۸۵ و نیز آیات ابتدایی سورهی قدر و دخان آمده است که تمام قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۴
دلیل عقلی آن است که چون اسلام دین خاتم و قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و جامع تمام نیازهای بشری تا روز قیامت است، پس باید از تحریف و تغییر لفظی در امان باشد تا همگان بتوانند از منبع نورانی و زلال آن بهرهمند گردند. دلیل نقلی تحریف هم علاوه بر گواهی تاریخ و تواتر یک یک آیات آن، این آیهی شریفه است که در آن خداوند خود را نگهبان قرآن از تحریف دانسته است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۳
قرآن کتابی فراعصری و جهان شمول است. پیام قرآن پیام مبتنی بر فطرت و عقل انسانها در طول اعصار و قرون است. محتوای غنی و ژرف قرآن، دانشمندان علمی جهان را متعجب و شگفتزده میکند. طراوت در سخن و بیان تأثیرگذار قرآن، اجازه نمیدهد تا حلاوت تلاوت آن از بین برود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۲
قرآن کریم تبیینکنندهی «صراط مستقیم» است؛ یعنی به طریقهای که مستقیمترین و صافترین و پابرجاترین راهها در کمال انسان است، دعوت میکند. قرآن کتابی است که سخن باطل در آن راه ندارد و از انحراف و کجی به دور است. قرآن بیدارکنندهی فطرت انسان به سوی خداست.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۱
حقیقت قرآن برای همگان دستیافتنی نیست. تنها کسانی میتوانند اسرار و معارف عمیق قرآن را با جان و دل درک کنند که باطنشان از هرگونه آلودگی پاک گشته و در اعتقاد و عمل طیّب و طاهر باشند. در برخی روایات مراد از آیهی ۷۹، حرمت مس قرآن بدون طهارت ظاهری (غسل و وضو) نیز دانسته شده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۰
پس چگونه است که در قلب این انسانهای بیخبر، نفوذ نمیکند. آری! قرآن تجلّی خداست و اگر تجلّی خدا بر مخلوقی عرضه شود، توان تحمل آن را نداشته و از هم پاشیده و متلاشی میشود؛ چنان که در ماجرای درخواست بنیإسرائیل برای مشاهدهی خدا همین گونه شد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۹
یکی از نامهای قرآن کریم، «فرقان» است. فرقان به معنای جداکنندهی حق و باطل است. قرآن با تبیین ویژگیهای حقیقت و توصیف اهل آن، حجت را بر همگان تمام ساخته است. گفتنی است از تعبیر «العالمین»، جهانی بودن دعوت قرآن و فراعصری بودن این کتاب مقدس نیز برداشت میشود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۸
قرآن کریم نیکوترین سخنان است. آیاتش یکدیگر را تصدیق مینماید؛ در آن هیچ نشانی از تضاد و مخالفت نیست؛ از فصاحت و شیوایی بینظیری برخوردار است. آیات عذابش مؤمنان را به خوف و هراس افکنده و آیات دل نشین ثوابش آنان را به فضل الهی امیدوار میکند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۷
قرآن کریم از هیچ مطلبی که در راه رشد و کمال آدمی نیاز باشد، فروگذار نکرده است. هیچ موضوعی نیست که در قرآن برای آن راهکار دینی ارائه نشده باشد؛ اگرچه این راهکار به صورت بیانی کلی و فراگیر باشد.