کد مطلب: ۱۱۵۱
تعداد بازدید: ۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام پوشش و روابط اسلامی| ۱۰
برخی از مادران فرزندان دختر خود را که به حد بلوغ شرعی نرسیده‌اند، با سر و پای برهنه در خیابان‌ها و مجالس در حضور نامحرمان می‌آورند، مستدعی است وظیفه والدین را در قبال فرزندان خود، بیان فرموده و این بی‌اعتنایی چه صورت دارد؟

وظیفه مادران در مقابل دختران

مردی دست فرزندش را گرفته و حضور پیامبر آمد و عرض کرد: ای پیامبر خدا! حق این فرزندم بر من چیست؟ پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمود: نامی نیک برایش انتخاب کنی. تربیتش نیکو گردانی و او را در جایگاه خوبی قرار دهی. 

امام کاظم علیه‌السلام، وسائل الشیعه 15/198

سؤال: برخی از مادران فرزندان دختر خود را که به حد بلوغ شرعی نرسیده‌اند، با سر و پای برهنه در خیابان‌ها و مجالس در حضور نامحرمان می‌آورند، مستدعی است وظیفه والدین را در قبال فرزندان خود، بیان فرموده و این بی‌اعتنایی چه صورت دارد؟

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

بر پدر مادر است که فرزندان خود را با آداب‌ و رسوم اسلامی و وظایف شرعی آشنا کنند و چنانچه موارد مذکور موجب تهییج و مفسده شود، اگرچه بچه ممیز نباشد، باید آنان را بپوشانند و حفظ کنند تا جامعه آلوده و بی ‌بند و بار نشود.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

بر غیر بالغ پوشیدن واجب نیست، ولی پدر مادر لازم است که فرزند خود را به رعایت آداب و شئون اسلامی وادار نمایند و در تربیت صحیح شرعی آنان بکوشند.

حضرت آیت‌الله بهجت:

تمرین اطفال بر وظایف شرعیه به عهده والدین است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

کار صحیحی نیست و والدین موظفند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و گریز از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر مسامحه کنند و دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند، شریک در معاصی دختر هستند. در حدیث وارد شده که در مجلسی که حضرت رضا علیه‌السلام تشریف داشتند و عده‌ای نیز حضور داشتند، دختربچه‌ای وارد شد. حضار در مجلس یکی‌یکی دختر را مورد نوازش قرار دادند تا رسید به حضرت رضا علیه‌السلام، آن حضرت از سن آن دختر سؤال کردند. گفته شد: پنج سال. حضرت دختر را از خود دور کرد و رفتاری که دیگران کرده بودند، ننمودند و اعمال آن بزرگوار باید برای زن مسلمان سرمشق باشد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

بر پدر و مادر لازم است فرزندان خود را به مسائل اسلامی از زمان طفولیت آشنا کنند.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

پوشش بر دختران نابالغ واجب نیست، لکن وظیفه والدین است که دخترانشان را به پوشش اسلامی عادت دهند و فرزندانشان را با احکام اسلامی تربیت نمایند.

وظیفه مادران در مقابل دختران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: