پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- اخلاق اسلامی
شرح دعای مکارم‌الاخلاق|نیّت صادقه در قلب سلیم و خالص
موضوع شماره ۱۳

شرح دعای مکارم‌الاخلاق|نیّت صادقه در قلب سلیم و خالص

صاحب نیّت صادقه صاحب قلب سلیم (سالم از هرگونه شرک و کفر و آلودگی به گناه) است، چراکه سلامت قلب از وساوس شیطان که باید از آن بر حذر بود، به سبب خالص نمودن نیّت برای خداوند در تمامی امور تحقّق می‌یابد...
خواب و تعبیر آن| ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۰

خواب و تعبیر آن| ۱

خواب و رؤیا (خواب دیدن) ریشه‌ی قرآنی، تاریخی، روایی و علمی دارد. هرگز صحیح نیست از کنار آن، بی‌اعتنا عبور کنیم. اصولاً خواب از نشانه‌های وجود خدا و قدرت الهی است و می‌توان از این طریق، به‌ یکی از راه‌های خداشناسی دست یافت...
شرح دعای مکارم الاخلاق/ ارتباط نیّت با أحسن الاعمال
موضوع شماره ۱۲

شرح دعای مکارم الاخلاق/ ارتباط نیّت با أحسن الاعمال

«الاعمالُ بالنّیّاتِ»، اعمال بستگی به نیّت انسان دارند. به این معنی که پذیرش و یا عدم پذیرش عمل، میزان خلوص و یا ناخالصی عمل، درجه ی قبح معصیت و یا میزان فضیلت و ارزش طاعت پروردگار، همه و همه وابسته به نوع نیّت است. بنابر این در «أحسن الاعمال» نیز با نیّت سر و کار داریم.
تربیت فرزند|۳
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۹

تربیت فرزند|۳

امام‌زادگان احساس می‌کردند مکتب تشیّع باید تبلیغ شود و به ‌همه ‌جا برسد. آنان در این راستا تلاش خستگی‌ناپذیر نمودند. بسیاری از آنان در این مسیر، با ایثار و فداکاری به ‌شهادت رسیدند. یکی از برجستگی‌های زندگی توانمند آنان این بود که در تشیّع ایرانیان، نقش به سزایی داشتند.
شرح دعای مکارم الاخلاق/ نیّت صادقه در قلب سلیم و خالص
موضوع شماره ۱۱

شرح دعای مکارم الاخلاق/ نیّت صادقه در قلب سلیم و خالص

هر کسی توفیق نیّت صادقه را ندارد مگر آن که صاحب قلب سلیم باشد. سلامت قلب در صاحبان آن به یک اندازه نیست. در واقع قلب سلیم نشانه ی مرتبه ای از طهارت نفس است که هر چه مجاهده ی انسان با شیاطین انس و جن و نفس امّاره بیشتر باشد، درجه و رتبه ی او در این مقام بالاتر خواهد بود.
تربیت فرزند/ ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۸

تربیت فرزند/ ۲

پس از امامان، نباید نقش امام‌زادگان را در تحکیم و گسترش دین فراموش کرد. هیچ کس پس از پیامبر(ص) و امامان، مانند امام‌زادگان بر ما حق ندارند. قهرمانان برجسته از یاران امام حسین(ع) که سخاوتمندانه در راه اسلام، شهد شهادت نوشیدند امام‌زاده بودند.
شرح دعای مکارم الاخلاق/ بهترین نیّت‌ها
موضوع شماره ۱۰

شرح دعای مکارم الاخلاق/ بهترین نیّت‌ها

در دین مبین اسلام نیّت جایگاه بسیار مهمّ و نقش تعیین کننده‌ای در صلاح و فساد اعمال و درجه‌ی خوبی و بدی آن‌ها دارد، به طوری که رسول خدا صلّی الله علیه و آله درباره‌ی نیّت این‌گونه فرموده‌اند: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ‏ بِالنِّیَّاتِ». فقط و فقط (قبولیِ) اعمال به واسطه‌ی نیّت‌هاست.
تربیت فرزند/ ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۷

تربیت فرزند/ ۱

در شیوه‌ی زندگی امامان، یکی از برجستگی‌ها این بود که عنایت خاصی به ‌داشتن فرزند و تربیت او بر اساس صحیح داشتند. از همان آغاز می‌کوشیدند نهاد فرزند بر اساس توحید و ایمان باشد، بعد چون باغبانی آگاه و دلسوز که در پرورش نهال کوشا است، در پرورش معنوی فرزند می‌کوشیدند.
تعدّد همسر
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۶

تعدّد همسر

امامان الگوی جامعه هستند و شیعیان، آنان را فرزندان جسم و روح پیامبر(ص) می‌دانند. به ‌عقیده‌ی شیعه، شیوه‌ی زندگی‌شان مورد تأیید پیامبر(ص) است و مصداق کامل «اُولی‌الامر» هستند که خداوند ما را به ‌اطاعت و پیروی آنان فرمان داده است.
پیکار با مفاسد/ ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۵

پیکار با مفاسد/ ۲

کمترین مرتبه‌ی امر به ‌معروف و نهی از منکر آن است که انسان در قلب خود، نیکوکاران را دوست بدارد و گنهکاران را دشمن بدارد.
پیکار با مفاسد/ ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۴

پیکار با مفاسد/ ۱

یکی از اصول مشترک شیوه‌ی زندگی امامان این بود که هرگز بی‌‏اعتنا نبودند و بر جامعه نظارت داشتند و به دو فریضه‌ی بسیار مهم «امر به معروف و نهی از منکر» اهمیّت می‌‌‏دادند و با شیوه‌های مختلف و در ابعاد گوناگون به هدایت مردم پرداخته، با هر گونه مظاهر فساد، مبارزه و پیکار می‌‌‏نمودند.
ساده‌زیستی امامان(ع)/ ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۳

ساده‌زیستی امامان(ع)/ ۲

امامان شیعه در شیوه‌ی زندگی خود، بسیار مراقب بودند زندگی متوسط را رها نسازند و پیروان‌شان را این‌گونه تربیت می‌‌کردند، مبادا مسلک شوم صوفی‌گری تأیید گردد.
ساده زیستی امامان(ع)/ ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۲

ساده زیستی امامان(ع)/ ۱

امامان شیعه نه به راه افراط و رفاه‌طلبی رفتند، نه راه تفریط و دوری از مواهب و نعمت‏های الهی، بلکه اصل را بر زندگی متوسط قرار دادند و از نعمت‌های حلال الهی در حد امکان استفاده می‌‏کردند، ولی نه آن که دلبسته باشند و اسیر زرق و برق و تجملات شوند.
منابع مالی امامان(ع)/ ۳
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۱

منابع مالی امامان(ع)/ ۳

امامان گرچه از حکومت برکنار شدند و غالباً دستشان از بیت‌المال کوتاه شد، ولی منابع درآمد دیگری داشتند و با تلاش فراوان، منابع را برای حفظ شیعه و مذهب تشیع، نگه می‌‏داشتند.
منابع مالی امامان(ع)/ ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۰

منابع مالی امامان(ع)/ ۲

بذل و بخشش‏‌های کَلان در زندگی امامان، بسیار دیده می‌‏شود. اینک باید دید دقت در مصرف بیت‌المال به طور مساوی، با بذل و بخشش بی‌‏حساب امامان چگونه سازگار است؟!
منابع مالی امامان(ع)/ ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۲۹

منابع مالی امامان(ع)/ ۱

یکی از حربه‌های بُرّنده و مهم طاغوت‏‌ها در هر عصری این بود که رگ و ریشه‌ی اقتصاد را به دست ‌می‌‏گرفتند و مردان خدا را در فشار و تنگنای اقتصادی قرار ‌می‌‏دادند. تا آنان را نیازمند و تسلیم کنند.
شرح دعای مکارم الاخلاق/ رابطه‌ی یقین و تقوا
موضوع شماره ۹

شرح دعای مکارم الاخلاق/ رابطه‌ی یقین و تقوا

یقین در انسان‌ها به یک اندازه نیست و در افراد مختلف متفاوت است. جالب است بدانیم که این موضوع در مورد انبیاء الهی نیز صدق می‌کند.
سیاستمدار بودن امامان(ع)/ ۴
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۲۸

سیاستمدار بودن امامان(ع)/ ۴

پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) صوری بود، آن‌هم به خاطر حفظ جان، چنان‌که شرایط امام رضا(ع) بیانگر آن است که تنها نام ولایتعهدی باشد، ولی در عمل، حضرت دخالتی نکند.
سیاستمدار بودن امامان (ع)/ ۳
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۲۷

سیاستمدار بودن امامان (ع)/ ۳

یکی از سیاست‏‌ها و روش‏‌های سیاسی امامان این بود که توسط افراد ورزیده و متعهدی، درون حکومت‏‌های جائر نفوذ می‌‏کردند تا با هوشیاری و تدبیر لازم، از خط تشیع و حریم شیعیان، حفاظت و حمایت کنند.
سیاستمدار بودن امامان(ع)/ ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۲۶

سیاستمدار بودن امامان(ع)/ ۲

شیوه‌ی زندگی امام علی(ع) و روابط حضرت با مردم در دوران پنج ساله خلافتش، آمیخته به سیاست است. محور سیاست او این بود که براساس عدالت اسلامی رفتار کند و همه‌ی تدابیر در چارچوب مشروع اسلامی صورت گیرد؛ چنان که خطبه‌های تدابیر مفصّل حضرت در نهج‌البلاغه، هم‌چنین نامه‌های او بیانگر این مطلب است.