پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- اخلاق اسلامی
شرح دعای مکارم‌الاخلاق| سؤال‌های قیامت| ۱
موضوع شماره ۱۸

شرح دعای مکارم‌الاخلاق| سؤال‌های قیامت| ۱

پس از آن که فهمیدیم همه ی انسان ها در قیامت مورد سؤال قرار می گیرند و این سؤال ها با علم و حکمت پروردگار متعال تعارضی ندارد، اکنون باید ببینیم که خدای تبارک و تعالی در قیامت از چه چیزهایی از بندگانش سؤال نموده و ایشان را مورد بازخواست قرار می دهد؟
شرح دعای مکارم‌الاخلاق|توجّه به محاسبه‌ی روز قیامت
موضوع شماره ۱۷

شرح دعای مکارم‌الاخلاق|توجّه به محاسبه‌ی روز قیامت

درباره‌ی این‌که آیا در روز قیامت سؤال و بازخواستی از بندگان وجود دارد یا نه، در قرآن کریم با دو گروه از آیات مواجه می‌شویم: 1- دسته‌ی اوّل بر وجود این سؤال و بازخواست دلالت می‌کند. 2- و ظاهر دسته‌ی دیگری از آیات، دلالت بر نبود این سؤالات دارد.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق| محبّت دنیا سبب غفلت از خدا
موضوع شماره ۱۶

شرح دعای مکارم‌الاخلاق| محبّت دنیا سبب غفلت از خدا

سبب اصلی غفلت از خداوند متعال، پیروی از شیطان و هوای نفس است. همان طور که خداوند کریم دو نوع راهنما برای بشر قرار داده است، در مقابل راهنمایان الهی، دو نوع شیطان و عامل بازدارنده نیز برای هر انسانی وجود دارد.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق| پرهیز از غفلت از آخرت، اهتمام ورزیدن به آن
موضوع شماره ۱۵

شرح دعای مکارم‌الاخلاق| پرهیز از غفلت از آخرت، اهتمام ورزیدن به آن

امام سجّاد علیه السّلام از خدای تعالی می‌خواهند که ایشان را از هر چیزی که مایه‌ی غفلت از خدا است بی‌نیاز سازد. همه‌ی موجودات به دست قدرت او آفریده شده‌اند و بازگشت همه به سوی اوست «إنّا لله و إنّا إلیهِ راجعونَ».
اخلاق امامان| ۹
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۵۱

اخلاق امامان| ۹

یکی از اصول بسیار مهم در اسلام که در گفتار و شیوه‌ی زندگی امامان، در جایگاه ارجمندی قرار دارد، رازداری است که در بعضی موارد از واجبات مؤکّد است و افشاکننده‌ی آن، گناه بسیار بزرگی را انجام داده و سزاوار مجازات شدید است.
اخلاق امامان| ۸
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۵۰

اخلاق امامان| ۸

یکی از اصول اخلاقی ویژگی‌های شیوه زندگی امامان این بود که بر حقیقت و واقعیت‌ها تکیه داشتند و از هر گونه بدعت، فریب، دغل ‌کاری، خرافات و مسائل پوچ و بی‌اساس دوری می‌جستند و پیروان خود را به ‌این شیوه دعوت می‌کردند و با فریبکاران برخورد می‌کردند.
اخلاق امامان| ۷
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۹

اخلاق امامان| ۷

از آنجا که امامان شیعه به ‌سلامتی و بهداشت فرد و جامعه اهمیّت می‌دادند، برای حفظ سلامتی و رعایت بهداشت و پرهیز از عوامل بیماری‌زا، دستورهای مفید می‌دادند که بخشی از آنها به ‌صورت کتاب‌هایی مانند طب الائمه، طب الامام الصادق و طب الرضا و ... جمع‌آوری شده است.
اخلاق امامان| ۶
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۸

اخلاق امامان| ۶

یک از اصول اخلاق که در سراسر زندگی امامان(ع) به ‌طور آشکار و عمیق دیده می‌شود، رعایت نظافت و بهداشت، پیشگیری و درمان و طب برای حفظ صحت و سلامتی است.
اخلاق امامان| ۵
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۷

اخلاق امامان| ۵

یکی از اصول اخلاقی امامان(ع)، رعایت اعتدال در مسائل مختلف زندگی و دوری از افراط‌وتفریط است. آنان در مسائل اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، عبادی و اجتماعی، هرگز راه افراط با تفریط را نپیمودند و معتدل زیستند و رفتارشان با مردم بر اساس اعتدال بود
اخلاق امامان| ۴
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۶

اخلاق امامان| ۴

یکی از اصول اخلاقی امامان که در زندگی‌شان، فراوان دیده می‌شود و در همه‌ی زوایای زندگی پربارشان آشکار است، توجّه به ‌نیازهای مردم و برطرف کردن مشکلات و شادمان نمودنشان است.
اخلاق امامان| ۳
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۵

اخلاق امامان| ۳

تواضع یعنی تکبّر نکردن، و کوچکی و فروتنی در برابر خدا و رسول خدا و امامان و مؤمنان، و علاقه نداشتن به ‌برتری‌جویی و چیره ‌شدن است.
اخلاق امامان| ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۴

اخلاق امامان| ۲

از ویژگی‌های شیوه‌ی رفتاری امامان(ع) این بود که بدون استثنا، افرادی بزرگ‌منش و بلندنظر بودند، هرگز به ‌امور پست و جزئی اعتنا نداشتند و تنگ‌نظری و گداصفتی به‌ حریم آنان راه نیافت.
اخلاق امامان| ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۳

اخلاق امامان| ۱

امامان(ع) از نظر عرفان و اخلاق، در سطح اعلا بودند و نظیر نداشتند. آنان با همه‌ی محدودیت‌هایی که از نظر مسجد، سخنرانی، تماس با مردم و... داشتند، بدون سروصدا با شیوه‌های اخلاقی، مردم را می‌ساختند و جذب می‌نمودند...
استخاره
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۲

استخاره

استخاره باید در امور مباح باشد، نه مکروه و حرام؛ مثلا اگر کسی استخاره کند سیگار بکشد، چنین استخاره‌ای در مورد مکروه بی‌مورد است، هم‌چنین در حرام.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق| علائم صحّت یقین، اصلاح مفاسد
موضوع شماره ۱۴

شرح دعای مکارم‌الاخلاق| علائم صحّت یقین، اصلاح مفاسد

یکی از دستاوردهای باارزش یقینِ صحیح و سالم، رضایت است. اهل یقین نسبت به اراده‌ی حق‌تعالی راضی هستند و نتیجه‌ی یقین و رضا، آرامش و آسایشی است که در وجود ایشان موج می‌زند.
خواب و تعبیر آن| ۲
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۱

خواب و تعبیر آن| ۲

از گفتار و شیوه‌ی امامان فهمیده می‌شود بخشی از خواب دیدن‌ها راست است و منبع کشف و شناخت می‌باشد و دارای تعبیر است. تعبیر آن گاهی سریع رخ می‌دهد و گاهی سال‌ها بعد آشکار می‌شود. نباید برای تعبیر خواب، نزد هر کسی رفت.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق|نیّت کامل و فراوان، تصحیح یقین
موضوع شماره ۱۳

شرح دعای مکارم‌الاخلاق|نیّت کامل و فراوان، تصحیح یقین

در ادامه ی دعای مکارم الاخلاق حضرت سجّاد علیه السّلام می فرمایند: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي». خدایا! به لطفت نیّتم را کامل و فراوان بگردان و به سبب آن چه نزد توست یقینم را تصحیح کن.
خواب و تعبیر آن| ۱
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)| ۴۰

خواب و تعبیر آن| ۱

خواب و رؤیا (خواب دیدن) ریشه‌ی قرآنی، تاریخی، روایی و علمی دارد. هرگز صحیح نیست از کنار آن، بی‌اعتنا عبور کنیم. اصولاً خواب از نشانه‌های وجود خدا و قدرت الهی است و می‌توان از این طریق، به‌ یکی از راه‌های خداشناسی دست یافت...
شرح دعای مکارم الاخلاق/ ارتباط نیّت با أحسن الاعمال
موضوع شماره ۱۲

شرح دعای مکارم الاخلاق/ ارتباط نیّت با أحسن الاعمال

«الاعمالُ بالنّیّاتِ»، اعمال بستگی به نیّت انسان دارند. به این معنی که پذیرش و یا عدم پذیرش عمل، میزان خلوص و یا ناخالصی عمل، درجه ی قبح معصیت و یا میزان فضیلت و ارزش طاعت پروردگار، همه و همه وابسته به نوع نیّت است. بنابر این در «أحسن الاعمال» نیز با نیّت سر و کار داریم.
تربیت فرزند|۳
آموزه‌های اخلاقی و رفتاری امامان شیعه(ع)/ ۳۹

تربیت فرزند|۳

امام‌زادگان احساس می‌کردند مکتب تشیّع باید تبلیغ شود و به ‌همه ‌جا برسد. آنان در این راستا تلاش خستگی‌ناپذیر نمودند. بسیاری از آنان در این مسیر، با ایثار و فداکاری به ‌شهادت رسیدند. یکی از برجستگی‌های زندگی توانمند آنان این بود که در تشیّع ایرانیان، نقش به سزایی داشتند.