پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- درس‌هایی از صحیفه سجادیه
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۴۰)| حکمت ابتلا و امتحان| ۲

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۴۰)| حکمت ابتلا و امتحان| ۲

كسى را نمی‌توان به خاطر نيّات خوب و بدى كه در دل دارد پاداش يا كيفر داد، بلكه زمانى كه آن را به‌صورت اعمال و افعال اظهار داشت مستحقّ پاداش يا كيفر می‌شود.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۸
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۱۰

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۸

در فراز نخست سخن از دو ویژگی پیامبر(ص) یعنی عبد بودن و رسالت او به میان آمده و حاکی از آن است که مسئله عبودیّت و بندگی کامل خدا سنگ زیرین رشد و تعالی و تحصیل درجات عالی، مانند نبوّت، رسالت و امامت است.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۹)| حکمت ابتلا و امتحان| ۱

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۹)| حکمت ابتلا و امتحان| ۱

امتحان خدا، مانند امتحانات بشر برای کشف مجهول و کسب اطّلاع نیست، چراکه پروردگار متعال عالم به هر چیز است، حتّی از نیّت‌ها خبر دارد.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۷
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۹

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۷

 منظور از نبوت خاصّه، پیامبری خاتم پیامبران و برترین آن‌ها، رسول گرامی اسلام حضرت محمّد بن عبدالله(ص) است که پس از نسخ آیین مسیح(ع) در مکّه ظهور کرد و در چهل‌ سالگی خود به رسالت مبعوث شد.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۸)| ابتلا و امتحان

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۸)| ابتلا و امتحان

بايد توجه داشت كه نسبت دادن «امتحان» به خداوند متعال مجاز است، زيرا امتحان حقيقى از كسى صادر می‌شود كه عاقبت امر را نداند و بخواهد به‌وسیله‌ی «امتحان» آن را معلوم كند، چنان‌که در مراکز علمی و آموزشی از همین شیوه برای سنجش سطح علمی افراد استفاده می‌شود، و حال آن‌که خداوند از عواقب امور كاملًا آگاه است.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۶
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۸

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۶

انسان آفریده‌ی عجیبی است، حالات شگفت‌انگیز دارد و آفرینشش از نظر جسم، روح و فکر، بسیار مرموز، پر اسرار و پیچیده است. این انسان دارای غرایز و انگیزه‌هایی است که او را به‌ طرف فساد می‌کشانند...
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۵
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۷

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۵

 دل بستن به خدا، اوج درجه توحید ناب و در عین فروتنی، کمال عزتمندی و شکوه است، موجب اخلاص کامل شده و انسان را عبد کامل خدا می‌سازد و در پرتو آن، ذلّت نیاز به خلق را که سراپا نیاز هستند، از انسان برطرف نموده و او را به شکوه انسانی و هویت خليفةاللهی واصل می‌نماید.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۴
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۶

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۴

 تسبیح خدا، همان توحید ناب و پاک و منزّه ساختن خدا از هرگونه عیب و شرک است که کرّوبیان و فرشتگان هرگز در این راستا سستی نمی‌کنند و خسته نمی‌شوند، بلکه همواره بانشاط و شادابی و عشق سرشار به تسبیح و تقدیس خداوند بزرگ مشغول هستند...
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۳
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۵

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۳

توحید ذات؛ یعنی خدا یکی است و دومی برای او تصور نمی‌شود. به ‌عبارت ‌دیگر شبیه و نظیر ندارد و در خیال و گمان و قیاس نگنجد.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۷)| عزت

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۷)| عزت

عزّت به معنای رفعت و بلندمرتبگی، در مقابل ذلّت قرار دارد و در اصل به معنای قوّت، شدّت و غلبه است. در واقع عزّت حالتی است که مانع از مغلوب و مقهور شدن می‌گردد.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۲
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۴

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۲

توحید یعنی یکتایی و بی‌همتایی خدا که در سرلوحه گفتار و برنامه‌های پیامبران و اولیای خداوند بوده است و در بحث خداشناسی نخستین عنوان، همان بحث وحدانیّت و یکتایی خدا و در قرآن صدها آیه پیرامون توحید است و ضدّ آن شرک، از بزرگ‌ترین گناهان و اساس انحرافات و کژروی‌ها بوده و موجب هرگونه پلیدی و گناهان نابخشودنی است.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۶)| فتنه

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۶)| فتنه

در لغت «فَتْن» به معنی امتحان است. اصل «فَتْن»، گذاشتن طلا در آتش است تا خوبى آن از ناخوبى آشكار شود. برخی از علمای لغت می‌گویند: فتنه، امتحان، اختبار همه نظیر یکدیگر و به یک معنا هستند.
مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۱
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۳

مسائل اعتقادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۱

در مسائل اعتقادی، نخستین پایه، مسئله خدایابی و اعتقاد به آفریدگار یگانه جهان هستی است و پس ‌از آن، خداشناسی، توحید و صفات الهی مطرح می‌شود.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۵)| موانع برکت در رزق

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۵)| موانع برکت در رزق

دین اسلام در تربیت انسان تنها به عمل بسنده نکرده و اساساً در تکامل انسان به ابعاد درونی و بیرونی به طور همزمان نظر دارد. در واقع دین مبین اسلام عملی را صالح و شایسته می‌داند که از نیّتی صحیح و خالص برخاسته باشد.
معرفت و بینش از نگاه صحیفه سجادیه| ۲
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۲

معرفت و بینش از نگاه صحیفه سجادیه| ۲

امام سجّاد(ع) در این فراز، یکی از عوامل نور، روشنایی، دانش و بینش را، قرآن دانسته که با شناخت آن و پیروی از آن می‌توان از جهالت و ناآگاهی خارج شد و در پرتو انوار علم و آگاهی قرار گرفت؛ علمی که می‌توان به‌ وسیله آن به نور هدایت الهی دست ‌یافت و از ظلمت گمراهی‌ها نجات پیدا کرد.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۴)| اسباب برکت در رزق(۵)

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۴)| اسباب برکت در رزق(۵)

به طور کلّی تمام ساعات ماه مبارک رمضان قرین رحمت و برکت است ولی در قرآن و روایات، شب قدر به طور خاص و جداگانه، مبارک معرّفی شده است.
معرفت و بینش از نگاه صحیفه سجادیه| ۱
آموزه‌های اعتقادی و عبادی از نگاه صحیفه سجادیه| ۱

معرفت و بینش از نگاه صحیفه سجادیه| ۱

فرازهای متعدد و فراوانی در لابه‌‌‌لای دعاهای صحیفه، در لباس دعا، سخن از تمجید علم و شناخت، با تعبیرات گوناگون به میان آمده که امام سجّاد(ع) طالبان حق و کمال را به فراگیری معرفت و علم تشویق نموده و دعوت می‌کند.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۳)| اسباب برکت در رزق(۴)

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۳)| اسباب برکت در رزق(۴)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: خدا رحمت کند پدری را که دخترانی دارد، دختران دارای برکت‌اند، دوست داشتنی‏ هستند و پسران بشارت آورند، دختران بازماندگان نیکو و شایسته اند.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۲)| اسباب برکت در رزق(۳)

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۲)| اسباب برکت در رزق(۳)

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: ‏مشورت کردن با انسان عاقل خیرخواه، رشد و مبارک و توفیقی از جانب خداست، پس هر گاه فرد خیرخواه عاقل به تو مشورت داد، از مخالفت با نظر او پرهیز کن، زیرا همانا در این مخالفت هلاکت و نابودی خواهد بود.
شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۱)| اسباب برکت در رزق(۲)

شرح دعای مکارم‌الاخلاق (۳۱)| اسباب برکت در رزق(۲)

عبادت بهترین نوع ارتباط با خداوند متعال است و بی‌تردید ارتباط با او، که منبع خیر و برکت است، انسان را از این نعمت بیشتر بهره‌مند می‌سازد.