پرسش 102. حكم تماس بدن با اسماى جلاله، بدون وضو چگونه است؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى:
مس اسماى بارى تعالى ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست.[1]
آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم و وحيد:
مس اسماى بارى تعالى ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بنابر احتياط واجب، بدون وضو جايز نيست.[2]
پرسش 103. لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا...» ـ كه به جاى كلمه «اللّه» مى نويسند ـ بدون وضو چه حكمى دارد؟
امام:
مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست.[3]
آيات عظام بهجت، صافى:
بنابر احتياط واجب، بدون وضو مس نكنند.[4]
آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى:
اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند).[5]
آية اللّه وحيد:
مس «ا...» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب جايز نيست.[6]
آرم جمهورى اسلامى
پرسش 104. آيا مس كردن نقش آرم جمهورى اسلامى ايران ـ كه روى نامه ها و... وجود دارد ـ حرام است؟
آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى، وحيد و نورى:
بنابر احتياط واجب بدون طهارت مس نكنند.[7]
آية اللّه بهجت:
مس آن، بدون طهارت جايز نيست.[8]
آية اللّه خامنه اى:
چنانچه در نظر عرف اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مس آن بدون طهارت حرام است.[9]
آيات عظام فاضل و مكارم:
اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را مس نكنند.[10]
اسامى معصومين
پرسش 105. لمس كردن نام نبى اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، امامان (علیهم السلام) و حضرت زهرا (عليهاالسلام) بدون وضو چگونه است؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل، مكارم و نورى:
بنابر احتياط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[11]
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد:
بهتر (احتياط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نكند.[12]
اسم «عبداللّه»
پرسش 106. افرادى كه اسمشان «عبداللّه» و «حبيب اللّه» و... است، اگر بدون وضو آن را بنويسند و مس كنند، چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى:
مس اسم «اللّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسم مركب باشد.[13]
آيات عظام تبريزى، سیستانی و فاضل:
اشكال ندارد؛ هر چند بهتر است كه مس نكنند.[14]
آيات عظام مكارم و وحيد:
بنابر احتياط واجب، مس اسم «اللّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسم مركب باشد.[15]
گردن بند اسماى جلاله
پرسش 107. استفاده از گردن بند منقش به نام خدا چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى:
استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نكنند.[16]
آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم و وحيد:
استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب، مس اسم «اللّه» بدون وضو جايز نيست.[17]
تبصره. استفاده از گردن بند ياد شده، غير از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است، تنها تماس است؛ نه استفاده از آن. بنابراين اگر كسى آن را روى لباس خود بيندازد و يا روكش براى آن بگذارد و بدون طهارت هم باشد، اشكال ندارد.
گردن بند قرآن
پرسش 108. آويختن گردن بندى كه روى آن آيه قرآن نوشته شده است، در ايام عادت چه حكمى دارد؟
همه مراجع:
استفاده از گردن بند مانع ندارد؛ بايد نوشته آيه قرآن با بدن تماس پيدا نكند.[18]
عقيق اسماى جلاله
پرسش 109. آيا مى توان عقيقى كه روى آن اسماى متبركه نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشويى رفت؟
همه مراجع:
اگر باعث هتك و بى حرمتى نشود، اشكال ندارد.[19]
[1] . توضيح المسائل مراجع، م 319 و خامنه اى، اجوبه، س157.
[2] . توضيح المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل م 315.
[3]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[4] . جامع الاحكام، ج 1، س 53 و 54 و دفتر: بهجت.
[5] . تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 990 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 147 و 148 و نورى، استفتائات، 1، س 52. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184 و دفتر: سيستانى و مكارم.
[6] . دفتر: وحيد.
[7] . تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 987 ؛ امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 80 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، 53 و 54 و دفتر: سيستانى، وحيد و نورى.
[8] . دفتر: بهجت.
[9] . خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 157.
[10] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184 ؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 75.
[11] . توضيح المسائل مراجع، م 319 ؛ مكارم، استفتائات، ج 3، س 126 ؛ نورى، توضيح المسائل، م 320 خامنه اى، اجوبة، س 164.
[12] . توضيح المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل، م 325.
[13] . امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 82 ؛ نورى، استفتائات، ج 1، س 53 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 152 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 54 و دفتر: بهجت.
[14] . فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184 ؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 990 و دفتر: سيستانى.
[15] . دفتر: مكارم و وحيد.
[16] . خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 152 و 153 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 319 ؛ نورى، توضيح المسائل،320.
[17] . توضيح المسائل مراجع، م 319 و وحيد، توضيح المسائل، م 325.
[18] . همان، م 319 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 323 ؛ نورى، توضيح المسائل، م 318 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 153 و 154.
[19] . دفتر: همه مراجع.