کد مطلب: ۶۶۳۷
تعداد بازدید: ۱۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
فرهنگ سخنان امام حسین (ع) | ۲۱
حضرت اباعبدالله(ع)، بوسیله رسول گرامی اسلام(ص)، از حوادث و تحولاّت سیاسی در امّت اسلامی آگاه بود، و علوم و اخبار لازم را از پدر و جدّ بزرگوارش بدست آورده و نسبت به حوادث آینده و سرانجام قیام کربلا شناخت کامل داشت.

آگاهی از شهادت به وسیله‌ی رسول خدا(ص)


حضرت اباعبدالله(ع)، بوسیله رسول گرامی اسلام(ص)، از حوادث و تحولاّت سیاسی در امّت اسلامی آگاه بود، و علوم و اخبار لازم را از پدر و جدّ بزرگوارش بدست آورده و نسبت به حوادث آینده و سرانجام قیام کربلا شناخت کامل داشت. آنگاه که خویشاوندان و برادران امام(ع) نسبت به بیعت یزید با نگرانی صحبت می‌کردند و می‌گفتند: اگر بیعت نکنی، خاندان ابوسفیان تو را به قتل خواهند رساند.
امام در پاسخ آنها فرمود:


حدیث 


قال الامام الحسین(ع): حَدَّثَنِی اَبی أنَّ رَسُولَ اللهِ(ص) اَخْبَرَهُ بِقَتِلِه وَ قَتلی، وَ اَنَّ تُربَتی تَكُونُ بِقُربِ تُرْبَتِهِ، فَتَظُنُّ اَنَّكَ عَلِمْتَ مالَمْ اَعْلَمْهُ، وَ اَنَّهُ لا اُعْطی الدَّنیةَ مِنْ نَفْسی اَبَداً وَلَتَلْقِینَّ فاطِمَةُ اَباها شاکِیَۀً مالَقِیَتْ ذُریَّتُها مِنْ اُمَّتِهِ، وَلایَدْخُلُ الْجَنَّۀَ أَحَدٌ اذاها فی ذُرِّیَتِها.[۱]
امام حسین(ع) فرمود: (پدرم از رسول خدا(ص) خبر کشته شدن خویش و همچنین خبر کشته شدن مرا نقل کرد، و پدرم در نقل خویش این جمله را نیز اضافه فرمود که قبر من در نزدیکی قبر او قرار خواهد گرفت. آیا تو گمان می‌کنی چیزی را تو می‌دانی و من از آن بی‌اطّلاع هستم؟ ولی به خدا قسم که من هیچگاه زیر بار ذلّت نخواهم رفت و در روز قیامت مادرم فاطمه زهرا(س) از آزاری که فرزندانش از امّت پدرش دیده‌اند به پدر خویش شکایت خواهد کرد و کسی که از راه اذیّت به فرزندان فاطمه زهرا(س) موجب رنجش خاطر او شده باشد داخل بهشت نخواهد گردید).

 

پی نوشت ها


[۱]. لهوف ابن طاووس ص۱۱، خرائج راوندی ص ۲۶، مدینة المعاجز ص۲۴۴.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد دشتی

برچسب ها: امام حسین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: