کد مطلب: ۷۴۸
تعداد بازدید: ۳۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام خمس
آیا پولی که جوانان جهت ازدواج یا خرید مسکن پس ­انداز می‌­کنند، یا برای حج می‌­پردازند، که سالها در بانک می‌ ماند، خمس دارد؟

خمس پس‌انداز برای ازدواج، خرید مسکن یا ثبت نام حج
"
بدانید هر گونه غنیمتی بدست آورید، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است." قرآن کریم، سوره انفال، آیه 41

"لعنت خدا و ملائکه و مردم بر کسی که درهم حرامی از مال ما بخورد."

امام زمان(عج)، بحار الانوار، 53/184

"کسی که مالش زیاد باشد و حق آن را ادا نکند، بدرستی که مالش در روز قیامت مارهایی خواهند بود که او را نیش می‌­زنند." بحار الانوار، 96/29

 

سؤال: آیا پولی که جوانان جهت ازدواج یا خرید مسکن پس ­انداز می‌­کنند، یا برای حج می‌­پردازند، که سالها در بانک می‌ ماند، خمس دارد؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

اگر پول را برای حج واجب پرداخته و پس انداز برای مسکن در حدّ دو، سه ماه باشد، خمس ندارد و پس‌­انداز برای ازدواج اگر راه منحصر در پس انداز باشد و پول به همان نیت اندوخته شود هم، خمس ندارد.

حضرت آیت الله بهجت:

چیزهایی که در زندگی به آن احتیاج دارد، مانند خانه، اثاثیه و جهیزیه­‌ی دختر اگر نمی‌ تواند یک دفعه آن را تهیه نماید، ولی می‌­تواند تدریجاً در طول چند سال آنها را تهیه نماید، خمس ندارد، مثلاً اگر یک سال زمین را و در سال بعد قسمتی از وسایل ساختمان را بخرد که در این صورت اگر چه زمین با آهن و آجر و یا سایر وسایل مدتی بدون استفاده می‌­ماند، خمس ندارد، که شرح کامل آن در مسئله 1391 رساله آمده و اما وجه ثبت نام حج اگر از درآمد سال ثبت نام کرده و در وقت اعلام مشرف شود خمس ندارد و اگر سال بر آن گذشته و بعد ثبت نام کرده خمس دارد.

حضرت آیت الله تبریزی:

خمس دارد.

حضرت آیت فاضل لنکرانی:

چناچه برای تهیه منزل یا ازدواج ناچار به پس‌­انداز باشد خمس ندارد. ولی آنچه برای ثبت نام حج می‌­پردازند و سال های بعد مشرف می‌­شوند، خمس دارد، مگر اینکه قبلاً حج بر او مستقر شده باشد.

حضرت آِت الله صافی گلپایگانی:

پولی که به حساب حج ریخته اید چنانچه از عواید همان سالی است که به حساب ریخته بوده، اگر به حج برود و لو پس از گذشت چند سال خمس ندارد. همچنین پولی که جهت خرید خانه مورد حاجت برای سکونت کنار بگذارد، در صورتی که قدرت خرید خانه بدون جمع کردن پول در طی سنوات متعدده نداشته باشد، خمس ندارد ولی پول جمع کردن برای ازدواج در صورت گذشت سال بر آن بنابر احتیاط خمس دارد.

حضرت آیت الله سیستانی:

پول ازدواج و مسکن خمس دارد، و اما پول حج اگر برای حج واجب باشد و راهی دیگر برای رفتن به حج نباشد خمس ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

پولی که برای ازدواج یا خرید مسکن پس انداز می‌­شود، مشمول خمس است، ولی پولی که به حساب سازمان حج ریخته می‌­شود و انسان به این وسیله در نوبت قرار می‌­گیرد، در صورتی که از درآمد همان سال ثبت نام باشد، خمس ندارد.

خمس پس‌انداز برای ازدواج، خرید مسکن یا ثبت نام حج

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
10
با سلام.
پس اگر درست متوجه شده باشم
پس انداز منحصر برای ازدواج اگر سالها در بانک باشد
به فتوای حضرت آقا خمس ندارد
درست متوجه شدم؟
ممنون میشم پاسخی بدهید:

Scoorooch313@gmail.com

یا علی التماس دعا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: