کد مطلب: ۶۶۴۷
تعداد بازدید: ۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
فرهنگ سخنان امام حسین (ع) | ۲۴
به زنان می‌گویم کودکم را بدهید تا سیرابش کنم. کودك را به روی دستان من می‌گذارند تا او را سیراب کنم که فاسقی با تیر بر گلوی او می‌زند بگونه‌ای که حلقومش دریده می‌شود و کودك در خون خود دست و پا زده و خون او در کف دست من جاری می‌گردد و من آن را بسوی آسمان می‌پاشم ...

آگاهی از شهادت فرد فرد یاران


امام سجّاد نقل فرمود که: در شب عاشورا، پدرم پس از اتمام حجّت با یاران که همه را برای شهادت آماده نگریست، خطاب به همراهان مشتاق فرمود:


حدیث 


قال الامام الحسین(ع): یاقَومِ اِنِّی غَداً أُقْتَلُ وَتُقْتَلُونَ کُلُّکُمْ مَعی وَلایَبْقی مِنْکُمْ واحِدٌ.
امام حسین(ع) فرمود: (ای یاران من فردا کشته خواهم شد، و شما هم با من کشته می‌شوید، و یک نفر از شما باقی نخواهد ماند).
یاران امام حسین(ع) در کمال خشنودی یکصدا گفتند:
اَلْحَمْدُللَّهِ الَّذی أکْرَمَنَا بِنَصْرِكَ وَ شَرَّفَنَا بِالْقَتْلِ مَعَکَ أَوْ لاتَرْضی اَنْ نَکُونَ مَعَکَ فِی دَرَجَتِکَ یَابْنَ رَسُولِ الله؟
(سپاس خداوندی را که ما را در یاری تو کرامت بخشید، و با شهادت در راه تو شرافت عطا فرمود، حسین جان! آیا رضایت نمی‌دهی که با درجات معنوی تو همراه باشیم؟)
امام فرمود: خدا به شما جزای خیر عنایت فرماید. در آن لحظه قاسم بن حسن(ع) پرسید: عموجان، آیا من هم کشته می‌شوم؟. امام خطاب به قاسم فرمود: مرگ در راه خدا را چگونه می‌بینی؟. پاسخ داد:
یا عَمّ أَحْلی مِنَ الْعَسَل (از عسل شیرین‌تر است).
امام پاسخ داد: أی وَاللهِ فِداكَ عَمُّکَ اِنَّکَ لَاَحَدُ مَنْ یُقْتَلُ مِنَ الرِّجالِ مَعی بَعْدَ أَنْ تَبْلُوا (تُبْلی) بِبَلاءٍ عَظیمٍ وَابْنی عَبْدُاللهِ.
(آری، عمو فدای تو باد، سوگند بخدا! تو هم کشته خواهی شد، امّا پس از آنکه به بلای سختی مبتلا شوی، و کودك شیر خوار من، عبدالله، «علی اصغر» نیز شهید خواهد شد).
قاسم پرسید، آیا دشمن به خیمه زنان هجوم می‌آورد؟ که شیرخوار هم کشته می‌شود؟.
امام فرمود: فِداکَ عَمُّکَ یُقْتَلُ عَبْدُاللهِ اِذْ جَفَّتْ رُوحی عَطَشاً وَ صِرْتُ اِلى خِیَمِنا فَطَلَبْتُ ماءً وَ لَبَنَاً فَلا أَجِدُ قَطُّ فَأَقُولُ: ناوِلُونی اِبْنِی لِاَشْرَبَ مِنْ فیهِ، فَیَأْتُونی بِهِ فَیَضَعُونَهُ عَلى یَدی فَأَحْمِلُهُ لِاَدْنِیَهُ مِنْ فِیَّ فَیَرْمِیَهُ فاسِقٌ بِسَهْمٍ فَیَنْحَرُهُ وَ هُوَ یُناغی فَیَفیضُ دَمُهُ فی کَفّی، فَأَرْفَعُهُ إِلىَ السَّماءِ وَ أَقُولُ: اَللّهُمَّ صَبْراً وَ احْتِساباً فیکَ، فَتُعَجِّلُنِی الْاَسِنَّةُ فیهِمْ وَالنّارُ تُسْتعِرُّ فِى الْخَنْدَقِ الَّذی فِی ظَهْرِ الْخِیَمِ، فَأَکُرُّ عَلَیْهِمْ فِی أَمَرِّ أَوْقات فِی الدُّنْیا، فَیَکُونُ ما یُریدُ اللهُ.
(عمو فدای تو، علی اصغر وقتی شهید می‌شود که تشنگی بر ما غلبه می‌کند، من به خیمه‌ها می‌روم و برای رفع تشنگی کودك، آب و شیر جستجو می‌کنم، امّا یافت نمی‌شود. به زنان می‌گویم کودکم را بدهید تا سیرابش کنم. کودك را به روی دستان من می‌گذارند تا او را سیراب کنم که فاسقی با تیر بر گلوی او می‌زند بگونه‌ای که حلقومش دریده می‌شود و کودك در خون خود دست و پا زده و خون او در کف دست من جاری می‌گردد و من آن را بسوی آسمان می‌پاشم و می‌گویم: خدایا صبر عطا کن، این شهید را نیز در راه تو می‌دهم. آنگاه نیزه‌ها و تیرها بسویم می‌آیند در حالیکه آتش خندقی که اطراف خیمه‌هاست زبانه می‌کشد، و چند بار دشمنان را نصیحت می‌کنم امّا فایده‌ای ندارد و آنچه خدا می‌خواهد صورت می‌پذیرد).
پس ما و یاران لحظه‌ای گریه کردیم و صدای گریه بلند شد، و آنگاه که صدای گریه‌ها فرو نشست، زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر از امام پرسیدند: وضع و حال حضرت سجّاد چه خواهد شد؟. حضرت فرمود:
ما کانَ اللهُ لِیَقْطَعَ نَسْلی مِنَ الدُّنْیا فَکَیْفَ یَصِلُون إلَیْهِ؟ وَ هُوَ اَبُو ثمانِیَۀِ اَئِمّۀٍ.[۱]
(خدا هرگز نسل مرا از دنیا نابود نخواهد کرد، فرزندم علی چگونه کشته خواهد شد؟ در حالی که او پدر هشت امام معصوم(ع) است).

 

پی نوشت


[۱]. مدینة المعاجز ج۴ ص ۲۱۴ حدیث ۲۹۵، نفس المهموم ۲۳۰، ناسخ التواریخ ج۲ ص۲۲۰.


دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد دشتی

برچسب ها: امام حسین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: