کد مطلب: ۶۹۲۴
تعداد بازدید: ۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
شرح حال و زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) | ۱۰
پیامبر با این صورت جهیزیه خواستند، ضمناً به انسان ها بیاموزند که سعادت و خوشبختی در زندگی زناشویی از طریق اسراف و ولخرجی و هزینه های سنگین به دست نمی آید، یعنی لباسهای فاخر و صندلی و مبل پرقیمت و جواهرات گرانبها و ظروف طلا و نقره و فرشهای سنگین و پرده های قیمتی و قصرهای مجلّل و بلندمرتبه و ماشینهای آخرین مدل و چلچراغها و ... وسایل ایجاد سعادت در زندگی زناشویی نیست.

جهیزیه حضرت زهرا(س)


گفتیم یک قسمت از بهای زره را برای خرید لوازم زندگی این زوج قرار دادند و آن را به ابوبکر دادند تا با کمک بلال و برخی دیگر از مسلمانان وسایل زندگی را تهیه کنند و با یکدیگر آنها را حمل نموده نزد پیامبر بیاورند و گفته شده که عمّار یاسر و گروهی دیگر را نیز فرمودند با آنان بروند، آنگاه به ابوبکر فرمودند: با این پول برای دخترم آنچه از لوازم خانه که ضروری است تهیه کن.
آنچه خریدند عبارت بود از:
١. دو بستر خواب از پارچه مصری، در داخل یکی از آنها لیف درخت خرما و دیگری پشم گوسفند بود.
٢. فرشی از پوست
٣. بالشی از پشم بادرونی از لیف خرما
٤. عبای خیبری
٥. یک مشک آب
٦. کوزه های گلی و سفالی برای آب
٧. یک آفتابه
٨. پرده ای نازک و پشمین
٩. پیراهن به قیمت سه درهم
١٠. یک روبند به ارزش چهار درهم
١١. حوله ای سیاه رنگ
١٢. تختی پوشیده به روتختی
١٣. چهار پشتی از پشم طائف با محتوایی از گیاهی به نام «اذخر»
١٤. حصیری بحرینی
١٥. یک دستاس(برای آرد کردن گندم یا جو)
١٦. وسیله و ظرف خضابی از مس
١٧. ظرفی برای شیر
١٨. مشکی کهنه برای آب
وقتی که خرید تمام شد، برخی از کالاها را ابوبکر و برخی را یاران پیامبر حمل کردند، وقتی کالا به رسول خدا(ص) عرضه شد، حضرت در حجره امّ سلمه بودند، آنها را با دست، زیر و رو می کردند و می فرمودند: خداوندا به اهل این خانه برکت عنایت فرما.
در روایت دیگر، حضرت سرش را به سوی آسمان بلند کرده و عرض کردند: پروردگارا برکت ده به قومی که بیشتر ظرفهایشان از گِل است.
پیامبر با این صورت جهیزیه خواستند، ضمناً به انسان ها بیاموزند که سعادت و خوشبختی در زندگی زناشویی از طریق اسراف و ولخرجی و هزینه های سنگین به دست نمی آید، یعنی لباسهای فاخر و صندلی و مبل پرقیمت و جواهرات گرانبها و ظروف طلا و نقره و فرشهای سنگین و پرده های قیمتی و قصرهای مجلّل و بلندمرتبه و ماشین‌های آخرین مدل و چلچراغ‌ها و ... وسایل ایجاد سعادت در زندگی زناشویی نیست. چه بسا زنان و مردانی که همه این وسایل را داشتند و دارند ولی احساس می کنند که با وجود تمام این تجمّلات، در جهنّم زندگی می کنند. و چه بسا زنان و مردانی که در خانه های محقّر و لوازم زندگی بسیار پایین و ظاهراً ناچیز زندگی را شروع کردند و احساس خوشبختی می کنند، به طوری که در بهشت «عدن» زندگی می کنند.


بخشی از مهریه فاطمه(س) شفاعت در روز قیامت است


مراسم خواستگاری و قرار مهریه حضرت فاطمه(س) را ملاحظه فرمودید، اینها به خاطر اهداف سنگینی بود که بنیانگذار تمدّن اسلامی و بشری، وجود مقدّس پیامبر اسلام(ص) در نظر داشتند و می خواستند در این زمینه الگویی روشن به جهانیان نشان دهند ولی به این مطلب هم توجّه کنید:

احمد بن یوسف دمشقی در کتاب خود به نام «اخبار الدول و آثار الاوّل فی التاریخ» می گوید: در خبر آمده است زمانی که پیامبر(ص)، حضرت زهرا را با آن مهریه مختصر شوهر دادند، حضرت زهرا(س) به پدر عرض کردند: دختران مردم نیز شوهر می‌کنند و مقداری طلا و نقره به عنوان صداق از شوهر دریافت می کنند، پس فرق بین من و آنان چیست؟ دوست دارم که مهریه مرا به علی(ع) برگردانید و از خدای متعال بخواهید که مهریه مرا شفاعت گناهکاران از امّت شما قرار دهد. بلافاصله جبرئیل نازل شد و با خود کاغذ کوچکی از حریر آورد که در آن نوشته شده بود: «خدای متعال مهریه فاطمه را شفاعت گناهکاران از امّت پدرش قرار داد.»
به همین جهت، زمانی که آن حضرت در حال احتضار بودند و دقایق آخر عمر را می گذراندند وصیّت کردند آن کاغذ کوچک را روی سینه شان در زیر کفن قرار دهند، این وصیّت عمل شد و حضرت می فرمودند: هنگامی که در قیامت برانگیخته شدم، این کاغذ را به دست می گیرم و از گناهکاران امّت پدرم شفاعت می کنم.
این حدیث همانگونه که می بینید از عظمت شخصیت و علوّ همت و بلندی مرتبت و جلالت قدر حضرت فاطمه(س) حکایت می کند و این مضمون، در کتابهای دیگر دانشمندان اهل سنّت و همچنین در فرمایشات امامان معصوم(ع) به طور مکرّر نقل شده است.


خودآزمایی


1- 5 مورد از وسایل جهیزیه حضرت زهرا(س) را نام ببرید.
2- چرا زمانی که حضرت زهرا(س) در حال احتضار بودند، وصیّت کردند آن کاغذ کوچک را روی سینه شان در زیر کفن قرار دهند؟

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله  علی تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: