کد مطلب: ۱۹۳۳
تعداد بازدید: ۱۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
احکام جشن و تفریح| ۲
در برخی مجالس عروسی، بعضی به‌عنوان تشویق یا عنوان دیگر، پول در دهان رقاص می‌گذارند. آیا پرداخت پول به این صورت شرعاً حلال است یا حرام؟ و آیا رقاص مالک این پول می‌شود و تصرف او چگونه است؟
دسته‌ای که خداوند در آیه 79 سوره مائده از آن‌ها مذمت فرموده، هرگز در کارها و مجالس گناهکاران شرکت نداشتند، بلکه فقط هنگامی‌که آن‌ها را ملاقات می‌کردند، در صورت آن‌ها می‌خندیدند و با آن‌ها مأنوس بودند. امام صادق(ع)، تفسیر نمونه، 5/44
سزاوار نیست مؤمن در مجلسی بنشیند که اهل مجلس، معصیت خدا کنند و خود قادر بر تغییر مجلس هم نباشد. امام صادق(ع)، اصول کافی، 2/374
سؤال: در برخی مجالس عروسی، بعضی به‌عنوان تشویق یا عنوان دیگر، پول در دهان رقاص می‌گذارند. آیا پرداخت پول به این صورت شرعاً حلال است یا حرام؟ و آیا رقاص مالک این پول می‌شود و تصرف او چگونه است؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
اگر مجلس گناه باشد و پرداخت پول موجب تأیید و ترویج گناه گردد، جایز نیست هرچند گیرنده آن را مالک می‌شود و تصرفش بدون اشکال است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
این کار جایز نیست و پول رقص حرام است.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
پرداخت حرام است و رقاص هم مالک نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله بهجت:
اگر به جهت رقص به او می‌دهند، اشکال دارد و مالک نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله سیستانی:
رقص به احتیاط واجب جایز نیست و تشویق آن هم به احتیاط واجب جایز نیست و پول هم اگر به‌عنوان اجرت عمل او باشد، به احتیاط واجب مالک نمی‌شود.
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
به‌طورکلی رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است. (جامع المسائل، 1/486)
حکم تشویق گناه و گناهکار| پرداخت پول به رقاص چه حکمی دارد؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: