پیدایش مذاهب | ۲۲
بعضی آنچنان مسألهی سوگواری را تحریف کردهاند که درست به نتیجهای بر ضدّ اهداف اصلی آن رسیدهاند، تا آن جا که ریختن یک قطره اشک را جانشین انجام تمام «رسالتها» و «مسئولیّتها» قرار داده، بلکه با انجام این عمل مصونیّتی برای خود، در مقابل هر گونه عمل خلاف، ظلم، ستم و گناه پنداشتهاند، همان مظالم و گناهانی که ریختن قطرات خون شهیدان به خاطر مبارزه با آن بود.
پیدایش مذاهب | ۲۱
ایستادگی در برابر مشکلات و ناملایماتی که در راه انجام وظیفه وجود دارد و گاهی بعضی از افراد با دیدن چهرهی مشکلات چنان دستپاچه میشوند که از نیمه راه بازمیگردند، ولی پرورش روح رضا و تسلیم به انسان این امکان را میدهد که مشکلات را در خود هضم کرده و از مسیر خود منحرف نشود و کوشش و تلاش را تا رسیدن به نتیجهی نهایی ادامه دهد، آیهای که حال یاران پیغمبر(ص) را در غزوهی احد بیان میکرد، اشاره به این نوع رضا و تسلیم است.
پیدایش مذاهب | ۲۰
هیچگاه استعمارگران جهان برای نیازهای واقعی زندگی، دیگران را استثمار نمیکنند. این نیازهای کاذب و «حرص» است که آنها را دعوت به این اعمال غیر انسانی و ظالمانه میکند، همین روح تشنهی پر توقّع است که به آنها میگوید، به آتش جنگها دامن بزنند تا سلاح بیشتری بفروشند، در دنیا تخم نفاق بپاشند، تا روح گرسنهی خود را سیر کنند، گرچه هیچگاه از این راه نیز سیر نمیشوند.
پیدایش مذاهب | ۱۹
بنابراین منتظران واقعی مهدی(ع) باید تمام کوشش و تلاش خود را در بالا بردن سطح آگاهی مردم جهان به کار برند و عواقب دردناک وضع موجود را به آنها تفهیم کنند و لزوم دگرگونی سریع را در سرحدّ یک امر ضروری گوشزد نمایند، نه این که خود در مسیر ظلم و ستم گام نهند.
پیدایش مذاهب | ۱۸
مگر سایر پیامبران الهی و مصلحان آسمانی چنین برنامهای داشتهاند که او هم داشته باشد؟! مگر او یک استثنا در عالم خلقت است؟! مگر شخص پیامبر اسلام(ص) از تمام امکانات و اسباب طبیعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمیکرد؟! مگر در میدان نبرد، هیچ یک از محاسبات و نقشهها را از نظر دور میداشت؟!
پیدایش مذاهب | ۱۷
«انتظار» یا آیندهنگری به حالت کسی گفته میشود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش میکند، به عنوان مثال بیماری که انتظار بهبودی میکشد، یا پدری که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بیماری یا فراق فرزند ناراحت بوده و برای وضع بهتری میکوشد، همچنین تاجری که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادی است، این دو حالت را دارد.
پیدایش مذاهب | ۱۶
از آن چه در بحثهای گذشته بیان شد، راه حلّ نخستین اشکال مربوط به مسألهی دعا روشن میگردد که بر اثر دعا نه تنها تلاشها و کوششها به خاموشی نمیگراید، بلکه دعا امیدواری، تحرّک، آگاهی و جنبش میبخشد؛ و به انسان برای استفاده از نیروهای ذخیرهاش آمادگی میدهد و میزان استقامت شخص را در برابر مشکلات بالا میبرد و او را به جبران خطاها و اشتباههای پیشین دعوت میکند.
پیدایش مذاهب | ۱۵
در بسیاری از دعاها به حال سایر انسانها و مشکلات آنها توجّه شده و برای پیروزی آنان بر مشکلات دعا میشود، حتّی در روایات اسلامی میخوانیم، بعضی از پیشوایان در بهترین مواقع دعا، ساعتها برای دیگران دعا میکردند[6]؛ اینگونه دعاها روح نوع دوستی را به شدّت در انسان تقویت میکند و از توقّف شخصیّت در مرحله فردی جلوگیری کرده، به مرحلهی عالی شخصیّت اجتماعی میکشاند.
پیدایش مذاهب | ۱۴
اعتقاد به دعا بر فعّالیّتهای اجتماعی اثر منفی دارد و همانند آبی است که به روی شعلههای فروزان کوششها و تلاشهای پرثمر پاشیده میشود و آنها را به خاموشی میکشاند. مؤمنان با این اعتقاد که دعا سلاح یا ترس مؤمن است به جای آشنایی به سلاحهای دیگر و کاربرد آنها در برابر دشمن، تنها دست به دعا برمیدارند و ...
پیدایش مذاهب | ۱۳
بر خلاف آن چه بعضی میپندارند، تقیّه در همه جا واجب نیست، چنان که در همه جا جایز نیست، بلکه همانطور که اشاره کردیم در پارهای از موارد، «حرام» و یا «مکروه» است، همانطور که در مواردی برای حفظ مصالح مهمتر «جایز» یا «واجب» میباشد...
پیدایش مذاهب | ۱۲
گاهی آنها را به رنگ طبیعت در میآورند و گاهی از تاریکی شب استفاده میکنند و زمانی با ایجاد «مه مصنوعی» خود را مستور میدارند؛ تمام اینها یک نوع تقیّه محسوب میشود، حتّی در پارهای از موارد با استفاده از نوع لباس دشمن و تهیّهی کارتهای هویّت او میکوشند در قلب سپاه دشمن نفوذ کنند...
پیدایش مذاهب | ۱۱
تقیّه در اینگونه موارد به معنای عقبنشینی و خالی کردن میدان نیست، بلکه به منظور باقیماندن در میدان و مقاومت بیشتر در نیل به هدف است و یا به تعبیر دیگر، تغییر شکل مبارزه و استفاده از روشهای مثبت است. در مورد تقیّهی ابراهیم خلیل(ع) و یا مؤمن آل فرعون که در دو میدان مشابه یکدیگر به مبارزه برخاسته بودند، این نوع تقیّه به خوبی آشکار است. روایاتی که تقیّه را «سپر دفاعی» و «ترس المؤمن» و «حرز المؤمن» معرفی کرده اشاره به همین معنا است.
پیدایش مذاهب | ۱۰
گرچه در شأن نزول آیه نام افراد مختلفی از جمله «عمّار یاسر» و پدرش «یاسر» و مادرش «سمیّه» و «صهیب» و «بلال» ذکر شده است، ولی همه از یک موضوع حکایت میکند که بعضی از مسلمانان برای حفظ جان خود و به هدر ندادن نیروهای انسانی از روی تقیّه اظهار موافقت با مذهب مشرکان کردند و قرآن روش آنها را تأیید نمود.
پیدایش مذاهب | ۹
اگر صبر به معنای تسلیم و ترک مقاومت بود چگونه ممکن بود طبق این آیه بیست نفر از سربازانی که واجد این صفتند، بر دویست نفر، یعنی ده برابر خود، پیروز گردند، بلکه به عکس، چنین صبری باید سبب شکست هزاران نفر در برابر عدّهی معدودی شود، آیهی فوق به مسلمانان دستور میدهد که حقّ عقبنشینی و متارکه در میدان جنگ در برابر دشمن ندارند، حتّی اگر نفرات آنها به یک دهم جمعیّت دشمن برسد!
پیدایش مذاهب | ۸
«رهبانیّت» (به ضمّ راء و فتح راء هر دو صحیح است) منسوب به «رهبان»، در اصل از مادّهی «رَهَبَ» بر وزن «وَهَبَ» به معنای خوف و خشیّت میباشد و به کسانی گفته میشود که به عنوان ترس از خدا و پرداختن به عبادت دائمی، ترک دنیا گفته و از مردم و جامعه جدا میشوند، و بدیهی است چنین کسانی نه ازدواج میکنند و نه تشکیل خانواده میدهند.
پیدایش مذاهب | ۷
با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر میخوانند و تنها رضای او را میطلبند و هرگز به خاطر زیورهای دنیا چشمان خود را از آنها بر مگیر؛ و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن، همانها که از هوای نفس پیروی کردند و کارهایشان افراطی است»
پیدایش مذاهب | ۶
در جوامعی که هنوز به سرحدّ جامعهی ایدهآل نرسیده، زهد و وارستگی پیشوایان سبب میشود که محرومان گرفتار عقدهی حقارت نشوند و زندگی خود را شبیه زندگی پیشوایان احساس کنند و خود را در کنار آنها و آنها را در کنار خود ببینند، و شخصیّت معنوی آنها، نابود نشود و در نتیجه بتوانند به حقوق واقعی خود برسند.
پیدایش مذاهب | ۵
نکتهی مهم این جاست که با وجود تمام این عوامل، انسان در انتخاب یک راه معیّن مجبور نیست، بلکه عاملی به نام «انتخاب و اراده»، پشت سر همهی اینها قرار گرفته که «عامل تعیین کنندهی سرنوشت» همان است، اگر چه عوامل دیگر میتواند «زمینه» را مساعد یا نامساعد کند، ولی کسانی که این «علل ناقصه» را به جای «علل تامّه» اشتباه کردهاند، آنها را دلیل بر جبر دانستهاند.
پیدایش مذاهب | ۴
مادّیین و ماتریالیستهای جدید غالباً جبری هستند، به خصوص آنهایی که اقتصاد را سرچشمهی اصلی همهی مسائل اجتماعی میدانند، روی جبر تکیه کرده و آن را به سراسر تاریخ بشر میکشانند، افراد را تحت تأثیر جبریِ ساختمانِ ابزار تولید میدانند و جامعهها را تحت حکومت جبر تاریخ.
پیدایش مذاهب | ۳
اگر اعمال انسانها را از دایرهی قضا و قدر تکوینی خارج بدانیم، نتیجهاش آن میشود که افراد انسان خالق مستقلّی برای اعمال خود باشند، و این موضوع مستلزم اعتقاد به خدایان متعدّد میباشد، یک خدای بزرگ که خالق تمام هستی است و یک سلسله خدایان کوچک که قلمرو و حکومتشان تنها اعمال آنها است و این با عقیدهی یکتاپرستان سازگار نیست...