خداشناسی | ۱۲
در هر میلی متر مکعب خون تقریباً پنج میلیون گلبول قرمز وجود دارد و در بدن هر انسانی در حدود 25000 میلیارد گلبول قرمز وجود دارد، کار گلبولهای قرمز بسیار دقیق و جالب میباشد. گلبولهای قرمز مسئولیت رساندن اکسیژن را به سلولها و گرفتن دی اکسید کربن را از سلولها بر عهده دارند و برای انجام این مسئولیت حیاتبخش مرتباً در رگهای بدن در حرکت و گردش هستند. طول این مسیر بسیار زیاد است.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۴
من برای شما معجزهای از طرف خدایتان آوردهام، من از گل برای شما [چیزی] به شکل پرنده میسازم، آن گاه در آن میدمم و به اذن خدا به صورت پرنده (واقعی) در میآید و به اذن خدا کور و مبتلا به برص را شفا میدهم و مردگان را زنده میکنم و به شما میگویم که در خانههایتان چه خورده و چه اندوختهاید؟
پیدایش مذاهب | ۱۱
تقیّه در اینگونه موارد به معنای عقبنشینی و خالی کردن میدان نیست، بلکه به منظور باقیماندن در میدان و مقاومت بیشتر در نیل به هدف است و یا به تعبیر دیگر، تغییر شکل مبارزه و استفاده از روشهای مثبت است. در مورد تقیّهی ابراهیم خلیل(ع) و یا مؤمن آل فرعون که در دو میدان مشابه یکدیگر به مبارزه برخاسته بودند، این نوع تقیّه به خوبی آشکار است. روایاتی که تقیّه را «سپر دفاعی» و «ترس المؤمن» و «حرز المؤمن» معرفی کرده اشاره به همین معنا است.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۸۲
پس تنها كسانی كه معارف و احكام دين خود را به وسيلهی فقهای شيعه از اهل بيت(ع) میگيرند و به آن عمل میكنند، با امنيّت و اطمينان خاطر در صراط مستقيم دين حركت میكنند و در روز جزا از عذاب خدا در امانند و اين است معنای اين آيه از سورهی سبأ.
معاد در قرآن | ۸
پیامبر سخنان جبرئیل را با گوش باطن میشنید و با زبان باطن با او سخن میگفت سؤال فرشتگان از میت نیز باید همین گونه باشد. فرشتگان با نفس و روح مجرد میت سخن میگویند. او نیز با گوش جان سؤال فرشتگان را میشنود و با زبان باطن پاسخ میدهد. به همین جهت اگر ضبط صوتی در قبر گذاشته شود صدایی را ضبط نخواهد کرد.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۸۱
به سمت مكّه میرفتيم. من سوار بر درازگوشی بودم و ايشان سوار بر استر. ناگهان گرگی از بالای كوه به سمت ما آمد. من سخت وحشت كردم، ديدم مستقيم به سمت امام باقر(ع) رفت و آن حضرت هم استر را نگه داشت.
معاد در قرآن | ۷
معلوم است که امر وجودی میتواند آفریده شود نه امر عدمی. جالب این جاست که در آیه مذکور موت (مرگ) قبل از حیات (زندگی) ذکر شده است. آنچه درباره موت و حیات میتوان گفت این که دو مرتبه وجودی نفس انسان هستند. نفس انسان در مرتبه حیات به گونهای است که در ادامه زندگی و کسب کمالات به بدن مادی خود نیاز دارد و از نوعی زندگی مخصوص برخوردار است، ولی بعد از مرگ به گونهای میشود که بدون بدن مادی میتواند به حیات خود ادامه دهد.
خداشناسی | ۱۱
هنگامی که به ساختمان ظریف کرهی چشم مینگریم و هنگامی که ارتباط چشم را با اعضای فرعی آن و ارتباط همه را با مغز و ارتباط این مجموعه را با سایر اجزای بدن و ارتباط مجموع بدن را با جهان خارج مورد بررسی و دقت قرار میدهیم همه جهان را یک واحد مرتبط و بزرگ مییابیم که سراسر نظم و همآهنگی است و به وضوح مشاهده میکنیم که این جهان بزرگ را آفریدگاری عظیم، واحد و دانا و تواناست که آن را آفریده و اداره میکند.
پیدایش مذاهب | ۱۰
گرچه در شأن نزول آیه نام افراد مختلفی از جمله «عمّار یاسر» و پدرش «یاسر» و مادرش «سمیّه» و «صهیب» و «بلال» ذکر شده است، ولی همه از یک موضوع حکایت میکند که بعضی از مسلمانان برای حفظ جان خود و به هدر ندادن نیروهای انسانی از روی تقیّه اظهار موافقت با مذهب مشرکان کردند و قرآن روش آنها را تأیید نمود.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۳
عالم غیب در مقابل عالم شهود میباشد و کلیه موجوداتی که از ماده و مادیات برتر باشند از عالم غیب محسوب میشوند. مانند خدا، اسما و صفات او، ملائکه، عالم برزخ، موجودات برزخی، قیامت، بهشت و دوزخ، نعمتهای بهشتی و عذابهای اخروی. این قبیل موجودات، مجرد و برتر از ماده میباشند، لذا از عالم غیب به شمار میروند. بنابراین با حواس خود نمیتوانیم با جهان غیب ارتباط برقرار سازیم و علم پیدا کنیم.
عدالت در اسلام | ۱
یکی از صفات حقتعالی، عدل است که هم در دنیا و هم در مقام پاداش و جزا در آخرت، با آفریدگان به عدالت رفتار میکند و احکامش هم عادلانه است. همچنین در پیامبر و امام و جانشینانشان عدالت را شرط میدانیم و عدل را جزء اصول مذهب می شماریم.
معاد در قرآن | ۶
همهی پدیدههای جهان آفریده خدا هستند. نهایت این که دوگونه پدیده و دو نوع ایجاد داریم. مادی و مجرد. خدای متعال پدیدههای مادی را از طریق علل و اسباب به آنها وجود میدهد، از این نوع ایجاد در قرآن به عنوان «خلق» یاد شده و در زمان و به تدریج وجود پیدا میکنند. ولی در ایجادِ پدیدههای مجرد، تدریج و زمان وجود ندارد.
خداشناسی | ۱۰
دانستیم که این جسم کوچک از صدها عضو کوچکتر و میلیونها سلول گوناگون درست شده است، که هر یک وظیفهی خاصی را بر عهده دارند و انجام میدهند، چشم به ظاهر جسمی است کوچک و در واقع کارخانه عظیمی است که با دقت و ظرافت مرتباً عکسبرداری میکند.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲
به عقیدهی ما «عصمت» صفت نفسانی و ملکهی نیرومند باطنی است که معصوم را از ارتکاب گناه، خلاف، اشتباه و مانند آن باز میدارد. عامل و منشأ وجود چنین صفتی همان «ايمان كامل» میباشد که از مرحلهی مفهوم و هیئت ذهنی فراتر رفته و به صورت یقین و مشاهده حضوری درآمده است.
پیدایش مذاهب | ۹
اگر صبر به معنای تسلیم و ترک مقاومت بود چگونه ممکن بود طبق این آیه بیست نفر از سربازانی که واجد این صفتند، بر دویست نفر، یعنی ده برابر خود، پیروز گردند، بلکه به عکس، چنین صبری باید سبب شکست هزاران نفر در برابر عدّهی معدودی شود، آیهی فوق به مسلمانان دستور میدهد که حقّ عقبنشینی و متارکه در میدان جنگ در برابر دشمن ندارند، حتّی اگر نفرات آنها به یک دهم جمعیّت دشمن برسد!
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۸۰
گفتم: آخر، راحله و مركبت كو؟ گفت: پاهای من. گفتم: زاد و توشهات چيست؟ گفت: تقوای من. گفتم: همسفرت كيست؟ گفت: مولای من. گفتم: تو كه هستی؟ گفت: من از قوم عربم. گفتم: روشنتر بگو. گفت: از قريشم. گفتم: روشنتر. گفت: از هاشمیّونم.
معاد در قرآن | ۵
مثلاً ما آتش خارجی را علت احراق و حریق پنبه را معلول آن میدانیم و میگوییم آتش علت است و احتراق پنبه معلول. ولی علیت صفت زایدی بر آتش نیست. چنین نیست که در خارج آتشی داشته باشیم و وصف علیتی، بلکه عقل انسان است که بامقایسه بین آتش و احتراق پنبه علیت و معلولیت را از آنها انتزاع و بر آنها حمل میکند. علیت در خارج واقعیت دارد ولی نحوه وجود آتش است نه صفتی زاید بر آن.
خداشناسی | ۹
دستگاه گوارش عبارت است از یک لوله که از دهان شروع و به مخرج خاتمه مییابد. غذا در حال عبور از این کارخانه کوچک با صدها هزار فعل و انفعالات ظریف و شگفتانگیز هضم و قابل جذب میگردد، ریزهکاریهای فراوانی به عمل میآید که فرصت ذکر همه آنها نیست به برخی از آنها به عنوان نمونه اشاره میشود.
پیدایش مذاهب | ۸
«رهبانیّت» (به ضمّ راء و فتح راء هر دو صحیح است) منسوب به «رهبان»، در اصل از مادّهی «رَهَبَ» بر وزن «وَهَبَ» به معنای خوف و خشیّت میباشد و به کسانی گفته میشود که به عنوان ترس از خدا و پرداختن به عبادت دائمی، ترک دنیا گفته و از مردم و جامعه جدا میشوند، و بدیهی است چنین کسانی نه ازدواج میکنند و نه تشکیل خانواده میدهند.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۷۹
چندی نگذشت، ديدم دوازده نفر از محضر امام بيرون آمدند با چهرهها و لباسهای مخصوصی كه برای من نامأنوس بود؛ سلام كردند و عبور كردند.