ولایت فقیه | ۷
دوران غیبت و عدم حضور امام معصوم(ع): اگر نگوییم اتّفاق و اجماع فقهاى شیعه اما قطعاً مىتوان گفت اكثریت قریب به اتّفاق فقهاى شیعه نظرشان براین است كه در زمان غیبت امام معصوم هم، مانند زمان پیامبر و زمان حضور امام معصوم(ع) مشروعیت حكومت از طرف خداست ولى تحقّق عینى و استقرار آن با پذیرش مردمى و اقبال جامعه به آن است.
وحی در ادیان آسمانی | ۴
سپس همین کلام الاهی و حقیقت بسیط نورانی، از قلب و عقل رسول خدا بر نفس حیوانی، و از نفس حیوانی بر قوهی خیال تنزّل مییابد. منشأ اراده میشود، اعصاب و مغز را متأثر میسازد و زبان را تحریک میکند. بدین وسیله همان کلام بسیط نورانی، در قالب کلمات و کلام تدریجیالوجود، و به صورت امر و نهی و استفهام و خبر، در صفحهی هوا تحقق مییابد. و از این طریق به گوش مؤمنان میرسد و بعد از طی مراحلی دیگر، در قلب آنان وارد میشود یا به وسیلهی نویسندگان در صفحات کتاب منقش میگردد.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۹۳
آن پاکشدگان به تطهير الهی هرگز عملی را از نظر ما گناه محسوب میشود انجام نمیدهند امّا از آنجا كه خود را هميشه و در همه حال در محضر خدا میبينند، تمام امور مباح از جمله خوردن مقداری غذا و ميل اندک به خواب و استراحت را برای خود تقصير و گناه محسوب میكنند و لذا از خدا آمرزش میخواهند.
عدالت در اسلام | ۷
باید همه فکر این معنا را بکنیم که رژیممان را رژیم اسلامی بکنیم. رژیم اسلامی به این است که این افرادی که در کار هستند، این افرادی که در این رژیم سر کار هستند، فرض کنید مشغول به خدمتگزاری هستند کارمندهای دولتی همهشان، هر کدام آنجا که کار میکنند، کارشان کار اسلامی باشد. این فکر نباشد که حالا که این اداره، آنجایش خراب است، خوب، بگذار اینجایش هم خراب باشد! حالا که آن آدم آنجا خلاف میکند، خوب، بگذار اینجا هم خلاف بکند. همه مکلفیم، همه ما.
امامت و امامان (ع) | ۲
اماميه امام را انسان ممتازى مىدانند كه از جهت عقيده و ايمان، التزام به مكارم و فضائل اخلاقى، شناخت صحيح احكام و قوانين واقعى اسلام، تعبّد و عمل به وظايف دينى، سرآمد انسانهاى عصر خويش بوده و در رتبهی بعد از پيامبر مىباشد. همانند پيامبر از خطا، اشتباه، نسيان، ارتكاب خلاف و گناه مصونيت كامل داشته و معصوم است. چنين انسانى مىتواند جانشين پيامبر و پيشواى مردم باشد.
خداشناسی | ۲۱
جهان ماده و مادیات بسیار گسترده است و بشر اطلاعات کامل و درستی از آنها ندارد، اطلاعات ما محدود است به زمین و تعداد محدودی از موجودات زمینی مانند انواع و اصناف گیاهان، انواع حیوانات، انواع معادن، آب، هوا، نور، حرارت، اطلاعات کمی از خورشید و بعضی ستارگان، اما از عالم عظیم و بهتآور کهکشانها، ستارگان ثابت و سیّار، اطلاعات درست و کاملی نداریم. از جهان عظیم و پنهان اتمها نیز اطلاعات درستی نداریم.
آشنایی با اسلام | ۶
دعا كردن براى انسان يك نياز طبيعى است، چون نيازمند است و آنچه دارد از خدا دارد و بدون افاضات او لحظهاى باقى نمىماند. در ذات و صفات و افعال به خدا وابسته است. چنين موجود ناتوانى، در حل مشكلات و تأمين نيازهاى خود چارهاى جز اين ندارد كه دست نياز بهسوى پروردگار بىنياز دراز كند و از او استمداد بجويد. دعا ازنشانههاى بندگى و تسكين دهندهی دردهاى درونى و اميدواركنندهی انسان است.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۹
خدا به او کتاب، حکمت، تورات و انجیل آموخت و او را به عنوان پیامبر به سوی بنیاسرائیل برانگیخت. حضرت عیسی به آنان گفت: من با نشانهی آشکار و روشنی از سوی پروردگار به سوی شما آمدهام؛ من از گِل در مقابل شما مجسمهی پرندهای میآفرینم و در آن میدمم و آن گِل بی جان به اذن خدا پرندهای میگردد، مریضهای پیس و جذامی را شفا میدهم. مردگان را به اذن خدا زنده میکنم و از آنچه که میخورید و در منزل ذخیره میکنید خبر میدهم، در همهی این کارها آیه و نشانهی روشنی است، اگر مؤمن و پاکدل باشید.
پیدایش مذاهب | ۲۱
ایستادگی در برابر مشکلات و ناملایماتی که در راه انجام وظیفه وجود دارد و گاهی بعضی از افراد با دیدن چهرهی مشکلات چنان دستپاچه میشوند که از نیمه راه بازمیگردند، ولی پرورش روح رضا و تسلیم به انسان این امکان را میدهد که مشکلات را در خود هضم کرده و از مسیر خود منحرف نشود و کوشش و تلاش را تا رسیدن به نتیجهی نهایی ادامه دهد، آیهای که حال یاران پیغمبر(ص) را در غزوهی احد بیان میکرد، اشاره به این نوع رضا و تسلیم است.
معاد در قرآن | ۱۷
میزان عبارت باشد از نفوس مقدس پیامبران و اوصیای معصوم آنان. این ذوات مقدس چون در علم و عمل هادی مردم هستند خود به مجموعه احکام و قوانین شریعت و ارزشهای اخلاقی عمل میکنند و کمالات انسانی در آنها تجسم یافته است و مردم را به همان سوی دعوت مینمایند. به همین جهت میتوان عقاید، اخلاق، گفتار و کردار پیروانشان را با آنان تطبیق کرد و سنجید بدین صورت میزان اعمال به شمار میروند. در برخی احادیث به همین مطلب اشاره شده است.
همه باید بدانند | ۱
این افراد سادهلوح، اگر به طور صحیح تحت تربیت قرار گیرند و افکار و عقاید صحیح با دلیل و برهان بر آنان عرضه شود، در روح حساس آنان نقش میبندد و جزء خمیرهی ذاتشان میشود. چنین افرادی در هر محیطی که واقع شوند و با هر کسی که معاشرت نمایند، منحرف و گمراه نمیشوند. اگر در اجتماع ناصالحی واقع شوند، به رنگ جماعت درنمیآیند، بلکه کوشش میکنند تا اجتماع را به رنگ خودشان درآورند.
ولایت فقیه | ۶
مفهوم مقابل مشروعيت در اينجا مفهوم «غصب» است و منظور از حكومت نامشروع براساس اين اصطلاح، حكومت غاصب است. بنابراين، براساس تعريفى كه ما از مشروعيت ارائه داديم فرض دارد كه حكومتى در عين حال كه رفتارش خوب و عادلانه است اما غاصب و نامشروع باشد.
امامت و امامان (ع) |۱
مگر پيامبر اسلام قرآن و عترت را به عنوان دو منبع و مرجع معتبر علمى معرفى نكرده است؟ پس مسلمانها در همه زمانها وظيفه دارند در شناخت مصاديق عترت معصوم تلاش و كنجكاوى نمايند، آنان را بيابند و از گفتار، رفتار، و اخلاقشان استفاده كنند. به علاوه با توجه به اين كه تنها امام معصوم است كه از جانب خداى متعال براى زمامدارى امت اسلام تعيين و معرفى شده و خليفه راستين پيامبر است ...
عدالت در اسلام | ۶
دو نامه از حضرت علی(ع) موجود است که حضرت، ضمن راهنماییها و سفارشها میفرماید: «در مواردی با صلابت و قاطعیت و شدت رفتار کن و در مواردی با نرمش؛ بدیهی است اگر حاکم همهجا و همیشه با نرمش رفتار کند، مردم به اوامر او، گوش نمیدهند و اگر همیشه با شدت و خشونت رفتار کند، ملت آزرده میگردد.
وحی در ادیان آسمانی | ۳
گاهی خدای متعال در حال خواب چیزهایی را به بعض انسانها القاء میکند که بعداً به همان صورت تحقق مییابد، لیکن در اسلام وحی نامیده نمیشود. گفته نمیشود: به فلانی وحی شد. ما عقیده داریم به ائمهی معصومین(ع) نیز علومی القاء شده ولی وحی نامیده نمیشود، زیرا مسلمانان اجماع دارند که بعد از پیامبر(ص) بر کسی وحی نخواهد شد.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۹۲
اينک بسياری از مردم ما نه بيابان هولناک دنیا را شناختهاند، نه خبری از عواقب عالم پس از مرگ دارند و نه به موقعیّت خود در وادی حیرت و ضلالت و بیماری خود پی بردهاند؛ امّا به جای اينكه در پی راهنمايان معصوم الهی باشند و آنها را بشناسند و دست به دامنشان بزنند تا از گمگشتگی رهايی يابند و به نسخهی آن اطبّای حاذق آسمانی عمل كنند تا بیماریهای کشندهی خود را برطرف سازند...
خداشناسی | ۲۰
چنانکه در تعریف عبادت گفته شد هر خضوعی، حتی غایت خضوع را نمیتوان از مصادیق عبادت به شمار آورد بلکه خضوعی عبادت است که از روی عقیده به الوهیت یا خالقیت یا ربوبیت معبود صادر شده باشد و به همین جهت سجده فرشتگان برای حضرت آدم، یا به سوی او که خدای متعال بدان فرمان داده و در قرآن آمده از مصادیق عبادت و شرک نبوده است.
آشنایی با اسلام | ۵
از سوى ديگر داراى روح ملكوتى است و بر ساير حيوانات برترى يافته است، به همين جهت خليفة الله شده و بر فرشتگان برترى يافته است. زندگى نفسانى و باطنى انسان نيز داراى سعادت يا شقاوت است؛ در صورتى انسان به كمال مطلوب مىرسد كه جنبهی ملكوتى و انسانيت خود را پرورش دهد و خواستههاى حيوانى را در حد نياز تعديل نمايد.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۸
دربارهی انسان و سعادت او نیز دارای بینشِ مخصوص و نگرش ویژهای هستند. او را موجودی گرامی، والا و برگزیده میدانند که از دو جنبه ترکیب یافته است: جسمی، که از خاک سرشته شده و روحی، که از عالم ربوبی و ملکوتی آفریده شده است. به همین سبب موجودی است برتر، جاویدان، امانتپذیر و امانتدار پروردگار متعال که از سوی خدای خویش مکلف و در مقابل او مسؤول میباشد.
پیدایش مذاهب | ۲۰
هیچگاه استعمارگران جهان برای نیازهای واقعی زندگی، دیگران را استثمار نمیکنند. این نیازهای کاذب و «حرص» است که آنها را دعوت به این اعمال غیر انسانی و ظالمانه میکند، همین روح تشنهی پر توقّع است که به آنها میگوید، به آتش جنگها دامن بزنند تا سلاح بیشتری بفروشند، در دنیا تخم نفاق بپاشند، تا روح گرسنهی خود را سیر کنند، گرچه هیچگاه از این راه نیز سیر نمیشوند.