معاد در قرآن | ۲۷
چیزی نگذشت که چنین شد بطورى که یک نفر پاى معمول، و یک نفر سر او را گرفت و از روى زمین بلند کردند و پشت پاى او را روى لبهی بالاى پشتى یک صندلى و گردن او را روى لبهی بالاى صندلى دیگر که در فاصلهاى از هم قرار داشتند گذاردند، منتها براى اینکه گردن و پاى او روى لبههاى صندلى ناراحت نشود زیر هر کدام عبائى از حاضران قرار دادند.
پیدایش مذاهب | ۳۶
ممکن است مذاهب بتپرستی را از این راه توجیه کرد، امّا مذاهب راستین که بر نفی هر گونه بت و بتپرستی استوار است و به موجودات جهان طبیعت همچون یک دانشمند طبیعی مینگرد، و هیچگونه روح خاصّ و احترام ویژهای برای آنها قائل نیست، جز این که نظام شگرف آنها را در پرتو علم دلیل بر وجود آفرینندهی جهان میگیرد، هیچگاه نمیتوان از این طریق توجیه کرد.
عدالت در اسلام | ۱۸
تحقق عدالت اجتماعی به جز از طریق ایجاد عدالت درونی در مدیران، ممکن نیست، زیرا شخص ضعیفالنفس و بیارادهای که از ایجاد اعتدال بین قوای نفسانی خود عاجز و از قدرت کنترل رفتار و تسلط بر خود، محروم است در گامنهادن در راه دشوار و پرفراز و نشیب عدالت اجتماعی نیز ناتوان است.
امامت و امامان (ع) | ۲۰
مهمترين دليل امامتِ امامانِ دوازدهگانه نصب امام پيشين است. امامى كه قبلاً به وسيله پيامبر به امامت منصوب شده مىتواند همانند پيامبر، امام بعد از خودش را شناسايى و به مردم معرّفى كند. چون از علوم و اطلاعات پيامبر برخوردار است و معصوم شناس مىباشد. و توصيههاى لازم را از پيامبر يا امام پيشين دريافت نموده است. امامت امامان دوازدهگانه همينگونه انجام گرفته، چنان كه اسناد و مدارك آن در كتب حديث و كلام به ثبت رسيده است مىتوانيد مطالعه كنيد. ما نيز در اين كتاب از همين روش استفاده خواهيم.
آشنایی با اسلام | ۱۵
تا مشيّت الهى هم چنان ادامه دارد اين سلسله علل و معلولات هم وجود دارند؛ زيرا جهان ماده را اين چنين آفريده و قوانين مخصوصى را بر آن حاكم نموده است. خدا خواسته كه افعال و حركات انسان، از روى تفكر و اختيار انجام بگيرد و در انتخاب كارها آزاد باشد. بنابراين، مختار بودن انسان بدين معناست كه انتخاب و ارادهاش جزء اخير علت تامّهی فعل است و صدور فعل بر آن توقف دارد.
وحی در ادیان آسمانی | ۱۹
در کتب کلام و فلسفه به اثبات رسیده که انسانها در شناخت طرق عبودیت و نیل به سعادت دنیوی و اخروی، جسمانی و نفسانی خود نیاز به راهنماییهای الاهی دارند. و این راهنماییها به وسیلهی رسل و پیامبران انجام میگیرد. به اثبات رسیده که خداوند متعال بندگانش را از افاضهی چنین فیوضاتی محروم نمیسازد. بنابراین، ارسال پیامبران و افاضات علوم غیبی را باید به عنوان یک ضرورت بپذیریم. باید خدا پیامبرانی را بفرستد و علوم لازم را در اختیارشان قراردهد. تفصیل مطلب در امکان ما نیست، به کتب عقائد و کلام مراجعه شود.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲۵
روزی سائلی از او چیزی درخواست کرد، چون چیزی در اختیار نداشت به سائل فرمود: هرچه لازم داری به ذمه من خریداری کن وقتی چیزی به من رسید قرض تو را ادا میکنم. عمر عرض کرد: یا رسولالله خدا، چیزی را که قدرت بر آن نداری نخواسته است. پیامبر از این سخن خوشش نیامد. مرد سائل عرض کرد: یا رسول الله انفاق کن و از فقر نترس. پیامبر از این سخن تبسّم کرد و آثار سرور در چهرهاش آشکار شد.
امامت و امامان (ع) | ۱۹
پيامبر اكرم در احاديث مذكور از وجود دوازده خليفه صالح از قريش بعد از خودش خبر داده كه اگر به حكومت برسند موجب عزت و سربلندى اسلام و مسلمين خواهند شد. و بر پژوهشگران پوشيده نيست كه اين تعداد خليفه نه بر خلفاى راشدين قابل تطبيق است نه بر خلفاى بنى اميه و بنى مروان و نه بر خلفاى بنى عباس و نه با ضمّ و تركيب بعضى با بعض ديگر. تنها وجه قابل توجيه ائمه دوازدهگانه شيعيان اماميه باقى مىماند كه همهی آنان از قريش بودهاند.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۱۰۹
امام(ع) فرمود: ما چنانيم كه اگر خدا فقيرمان كند، فقر را دوست داريم و اگر ثروتمان دهد، ثروت را دوست داریم؛ اگر بيماری دهد، بیماری را؛ صحّت دهد، صحّت را؛ جوانی دهد، جوانی را؛ پيری دهد، پيری را؛ اگر زنده نگه دارد، زندگی را و اگر مرگ دهد، مرگ را میپسنديم. ما راضی به قضای خدا و تسليم امر خدا هستيم.
معاد در قرآن | ۲۶
آیات مذکور، بهشت را به عنوان منزلی بسیار عالی و زیبا و خوش آب و هوا معرفی میکنند که انواع نعمتها در آن آماده است. از جمله درختان سرسبز و انبوه که نهرهایی از آب زلال زیر آنها جریان دارد، انواع میوههای خوشمزه و خوشبو و لطیف که بدون زحمت در اختیار بهشتیان قرار میگیرد، جویبارهایی از شیر و عسل تصفیه شده و شراب ناب در آنجا روان است که هر چه بخواهند مینوشند...
وحی در ادیان آسمانی | ۱۸
هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل میکند که بعض اصحاب به حضرت عرض کردند: «این چیست که گاهی رسول خدا(ص) میفرمود: جبرئیل، این جبرئیل است و به من فرمان میدهد و در زمانی دیگر به حالت اغماء میافتاد؟» امام صادق(ع) فرمود: «حالت اغماء در صورتی بهوجود میآمد که وحی مستقیماً و بدون وساطت جبرئیل از جانب خدا نازل میشد، اما اگر جبرئیل واسطهی وحی بود چنین حالتی عارض نمیشد، و میفرمود: جبرئیل چنین گفت، و این جبرئیل است.»
امامت و امامان (ع) | ۱۸
در اين جا تذكر اين نكته را لازم مىدانم كه علما و بزرگان دين بايد توجه داشته باشند كه در اين زمان و زمانهاى گذشته و زمانهاى آينده افرادى شياد و سودجو بوده و هستند كه در فرصتهاى مناسب به ويژه ايام بحرانى و بروز مشكلات اجتماعى، قشر عوام و ساده لوح را هدف قرار مىدهند و با ذكر داستانهاى اميدوار كننده و خوابهاى بىپايه و خبرهاى ضعيف و غير موثّق و برخى كارهاى دروغين و غير عادى و مديحه سرايىهاى دروغين، مردم عوام و ساده لوح را فريب مىدهند.
آشنایی با اسلام | ۱۴
خدا همهی اسما (حقايق اشيا) را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه كرد و گفت: اگر راست مىگوييد از اسماى اينان خبر دهيد، گفتند: تو منزهى، جز آنچه را تو به ما آموختهاى نمىدانيم، تويى دانا و حكيم. خدا به آدم گفت: اسما را به فرشتگان بگو، وقتى آدم آنها را به فرشتگان خبر داد خدا گفت: آيا به شما نگفتم من غيب آسمان و زمين را مىدانم و از آنچه ظاهر مىسازيد يا پنهان مىداريد اطلاع دارم.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲۴
هیچگاه با دست خود به احدی کتک نزد؛ مگر اینکه برای خدا باشد. از عمل بدی که نسبت به او انجام میگرفت انتقامجویی نکرد؛ مگر اینکه در آن عمل حرمت خدا شکسته شده باشد. بین انتخاب یکی از دو عمل مخیّر نشد؛ مگر اینکه آسانترین آنها را اختیار میکرد؛ جز جایی که موجب گناه یا قطع رحم باشد، که از همه مردم بیشتر از آن اجتناب میکرد.
قصهها و نکتهها پیرامون امامت | ۱۰۸
حال، اگر بگوييم امام به اذن خدا مردهها را زنده میكند و زندهها هم به ارادهی امام نفس میكشند، آيا غُلُوّ كردهايم و امام را همشأن خدا قرار دادهايم؟ مقصود از اذن خدا اين است كه خداوند تكويناً اين قدرت را به امام داده كه با ارادهاش میتواند در عالم تصرّف کند، بيمار را شفا بدهد و هر حاجتی از حاجتمندان را روا كند.
معاد در قرآن | ۲۵
این جا مال یتیم خوردی لذت بردی، خدا میداند آن صورتی که در آن عالم از آن در جهنم میبینی، و آن ذلتی که در آنجا نصیب توست چیست؟ این جا بد گفتی به مردم، قلب مردم را سوزانیدی، این سوزش قلب عباد خدا را خدا میداند چه عذابی دارد، در آن دنیا، وقتی که دیدی میفهمی چه عذابی خودت برای خودت تهیه کردی.
همه باید بدانند | ۱۸
خداوند متعال، تمام احکام و قوانینی را که برای سعادت و رستگاری دنیا و آخرت ما لازم بوده، به پیامبر اکرم وحی نموده است، رسول خدا(ص) هم آنها را به مردم ابلاغ کرده و به ویژه نزد ائمه اطهار به ودیعت نهاده است. جانشینان پیامبر نیز تا حدودی که میتوانستهاند، در بسط و توسعهی احکام کوشیده و به مردم ابلاغ کردهاند و به صورت حدیث و روایت در کتابهای حدیث مضبوط است.
امامت و امامان (ع) | ۱۷
در ادارهی برخى از امور جهان، مانند روزى رساندن به مردم، نزول باران، برآوردن حاجتها، شفاى بيماران، رفع گرفتارىها، آمرزش گناهان، آن بندگان برگزيده الهى را شريك خدا قرار داده اند، بر ايشان قربانى و نذر و نياز مىكردهاند. برخى از مدعيان تشيّع اظهار محبت و ولايت صورى نسبت به اهل بيت(ع) را جاىگزين عمل به تكاليف دينى نموده و از عمل به واجبات و ترك محرمات شانه خالى مىكنند.
آشنایی با اسلام | ۱۳
از آن جا كه امت اسلام چنين مسئوليت مهمى را پذيرفته بايد خود را براى انجام آن آماده سازد. وظيفه دارد مردم جهان را به نيكى دعوت كند. براى نهى از منكر به طور گسترده و در همهی مراحل مهيّا باشد، از حقوق محرومان و مستضعفان، در هر كجا كه هستند، دفاع كند، با مستكبران و زورگويان و متجاوزان مبارزه نمايد.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲۳
اخلاق و رفتار رسول خدا(ص) در خانه و با زن و فرزندان، بسیار مهربانانه و دوستانه بود. به آنان اظهار محبت میکرد. خوش اخلاق و خندان بود. در کارهای خانه به آنان کمک میکرد. هرگز تندی نمیکرد و لغزشها را نادیده میگرفت. به کودکان بسیار مهربان بود و با آنان بازی میکرد.