پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- اعتقادات شیعه
معاد در تجلّی‌گاه فطرت
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴۴

معاد در تجلّی‌گاه فطرت

تاریخ بشر همان‌گونه که گواهى مى‌دهد، مذهب به طور کلى در میان اقوام گذشته از قدیم‌ترین ایام وجود داشته، و این گواه بر اعتقاد راسخ انسان از قدیمى‌ترین ایام به «زندگى بعد از مرگ» نیز مى‌باشد.
تفاوت آدم‌ها
عطر گل یاس| ۴۹

تفاوت آدم‌ها

در میان امّت اسلام، افرادی بدون این‌كه مأذون از جانب خدا باشند، ادّعای دعوت الی‌الله کردند و مسند داعیان واقعی را اشغال كردند؛ در نتیجه، علاوه بر این‌كه خودشان هیچ بهره‌ای از كار خود نبردند، سبب ضلالت جمع كثیری از امّت نیز شدند.
انگیزه‌ اصلی عقیده‌ تنزیه
شیعه پاسخ می‌گوید | ۵

انگیزه‌ اصلی عقیده‌ تنزیه

باید از کسانى که به این دلیل تمسّک مى‌جویند پرسید: آیا قرآن سخت‌ترین حملات را به منافقانى که اطراف پیامبر را گرفته بودند نکرده است؟ آیا وجود منافقان در لابه‌لاى یاران صادق و خالص آن حضرت، از مقام والاى آن بزرگوار کاسته است؟ ابداً!
تحصیل علم در مسائل اعتقادی از طریق استدلال عقلی
در جستجوی علم دین | ۴

تحصیل علم در مسائل اعتقادی از طریق استدلال عقلی

پس از اعتقاد به صفات كمال خدا كه از جمله‌ی آن، صفت حكمت و رحمت و عدالت است، به لزوم هدایت و تنظیم قانون زندگی انسان و بیان و اجرای آن به گونه‌ی عاری از هرگونه خطا و تخلّف ـ که همان مسأله‌ی نبوّت و امامت توأم با عصمت ـ ‌است اعتقاد پیدا می‌كند...
صحابه چه کسانی‌اند؟
شیعه پاسخ می‌گوید | ۴

صحابه چه کسانی‌اند؟

اگر کسى بگوید معاویه با تخلّف از بیعت با امام(ع) و عدم اعتراف به حقّى که از سوى خاصّ و عامّ مسلمین مورد پذیرش بود و روشن ساختن آتش جنگ صفّین و ریخته شدن خون بیش از یکصد هزار نفر از مسلمانان، مردى ستمگر بوده، سخنى به ناحق گفته است؟!
مراتب توحید
عطر گل یاس| ۴۸

مراتب توحید

اگر انسان موفّق بشود تمام اعمالی را كه انجام می‌دهد، به قصد «قرب‌الی‌الله و خالِصاً لِوَجْهِ‌الله» انجام دهد، توحید عملی را هم به دست آورده و در کنار سفره‌ی «الْمُخْلِصینَ فی تَوْحیدِ اللهِ» نشسته است...
نمونه‌ دادگاه قیامت
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴۳

نمونه‌ دادگاه قیامت

در این دادگاه، قاضى، شاهد و مجرى حکم و تماشاچى همه یکى است؛ همان نیروى وجدان است که شهادت مى‌دهد، قضاوت مى‌کند و سپس آستین بالا مى‌زند و حکم خود را اجرا مى‌کند!
رتبه‌های انواع علوم از جهت وجوب تحصیل
در جستجوی علم دین | ۳

رتبه‌های انواع علوم از جهت وجوب تحصیل

تحصیل علم عقاید تا حدّ به دست آوردن اعتقاد قاطعِ جازم به معتقدات، واجب عینی است؛ هر چند دارنده‌ی آن توانا بر دفع شبهات و حلّ تشكیكات نباشد. تحصیل این مقدار از علم بر كلّ افراد مسلمین از مرد و زن، عالم و عامی‌، واجب است و بر احدی سستی در امر مطلب جایز نیست...
آیا تقیّه فقط در برابر کفّار است؟
شیعه پاسخ می‌گوید | ۳

آیا تقیّه فقط در برابر کفّار است؟

اگر مفهوم تقیّه حفظ جان و مال و عِرض در برابر متعصّبان و افراد خطرناک است ـ که هست ـ چه تفاوتى میان مسلمان ناآگاه و متعصّب و کافر وجود دارد؟ اگر عقل و خرد حاکم به حفظ این امور و هدر ندادن بیهوده‌ی آنهاست، چه تفاوتى بین این دو مورد وجود دارد؟
مرجعیّت شیخ انصاری
عطر گل یاس| ۴۷

مرجعیّت شیخ انصاری

این عالمانند كه در روایات ما دارای آن همه فضیلت و جلالت هستند و ما در زمان غیبت ولیّ و امام عزیزمان(عج) چه قدر به این چراغ‌های روشنی‌بخش احتیاج داریم تا در پرتو نور علمشان راه مستقیم را بیابیم و به بیراهه نیفتیم و هلاک نشویم...
اثر ایمان به معاد بر عمل انسان | تفاوت دادگاه رستاخیز با دادگاه‌های این جهان
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴۲

اثر ایمان به معاد بر عمل انسان | تفاوت دادگاه رستاخیز با دادگاه‌های این جهان

شهود آن دادگاه، دست و پا و گوش و چشم و زبان و پوست تن انسان و حتّى زمین و در و دیوار خانه‌اى که در آن گناه یا ثواب کرده است مى‌باشد، شهودى که همچون آثار طبیعى اعمال انسان، قابل انکار نیست.
طلب علم بر مسلمانان | تحصیل چه علمی واجب است؟
در جستجوی علم دین | ۲

طلب علم بر مسلمانان | تحصیل چه علمی واجب است؟

طلب كردن علم و جستجوگر دانش بودن در ردیف دیگر فرایض دینی و واجبات اسلامی‌ ـ همچون نماز و روزه و حجّ و زكات و جهاد و امر به معروف و نهی از منكر ـ یک وظیفه‌ی واجب شرعی و یک تكلیف حتمی‌ اسلامی‌ است.
تقیّه در ترازوی عقل
شیعه پاسخ می‌گوید | ۲

تقیّه در ترازوی عقل

هیچ عقلى اجازه نمى‌دهد که انسان عقیده‌ی باطنى خود را در برابر افراد خطرناک و غیرمنطقى اظهار کند و جان یا مال یا ناموس خود را به خطر بیندازد، چرا که هدر دادن نیروها و امکانات بدون فایده عاقلانه نیست.
کیست خلیفه‌ی پیغمبر(ص)؟
عطر گل یاس| ۴۶

کیست خلیفه‌ی پیغمبر(ص)؟

دین و مذهب منحرف از ولایت علی باطل است و ضلال. آیا به راستی شما معتقدید كه دین حقّ دو شعبه دارد، یک شعبه‌اش علی(ع) است و شعبه‌ی دیگرش ابوبكر و عمر؟ احكام شریعت دو مرجع دارد، یک مرجعش اهل بیت پیامبر است و مرجع دیگرش ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمدحنبل؟
مرگ پایان است یا آغاز؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴۱

مرگ پایان است یا آغاز؟

انسان همیشه از نیستی‌ها مى‌گریزد؛ از بیمارى مى‌گریزد، که نیستىِ سلامت است؛ از تاریکى وحشت دارد که نیستىِ نور است؛ از فقر مى‌هراسد که نابودى غنا است؛ حتى گاهى از خانه‌ی خالى نیز وحشت مى‌کند و در یک بیابان خالى گرفتار ترس مى‌شود، چرا که کسى آنجا نیست.
ارزش علم | كدام علم و كدام معلم؟
در جستجوی علم دین | ۱

ارزش علم | كدام علم و كدام معلم؟

علم شرفی به آدمی‌ می‌بخشد كه با داشتنِ آن به هیچ عامل شرف‌بخش دیگری نیاز نیست. در حالی كه آدم جاهل و نادان، چنان پستی و ذلّت در خویش احساس می‌كند كه با هیچ عاملی قادر بر رفع آن نمی‌گردد.
دلایل عقلی و نقلی بر عدم تحریف قرآن
شیعه پاسخ می‌گوید | ۱

دلایل عقلی و نقلی بر عدم تحریف قرآن

براى پى بردن به درستى یا نادرستى روایات، به خصوص هنگامى که تضادّى در میان روایات مشاهده مى‌کنید، آنها را بر قرآن عرضه بدارید، آنچه موافق قرآن است صحیح است، به آن عمل کنید و آنچه مخالف قرآن است رها سازید.
قرآن و ظهور مهدى(عج) | دلایل عقلی و فطری ظهور
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴۰

قرآن و ظهور مهدى(عج) | دلایل عقلی و فطری ظهور

فطرت و نهاد عدالت‌طلبی آدمى به وضوح صدا مى‌زند که سرانجام صلح و عدالت همه‌ی جهان را فرا خواهد گرفت، و بساط ظلم و ستم و خودکامگى برچیده خواهد شد، و بشریت به صورت یک کشور و در زیر یک پرچم با تفاهم و پاکى زندگى خواهد کرد.
ربا، جنگ با خدا
عطر گل یاس| ۴۵

ربا، جنگ با خدا

آیا روایتی كه همه‌ی فقها در كتاب‌هایشان نقل می‌كنند و در آن خداوند آدم رباخوار را جنگنده با خود معرّفی کرده است برای اثبات بزرگی این گناه بس نیست؟ و حال آن‌كه درباره‌ی هیچ گناهی این‌گونه تعبیر تندی نکرده و مثلاً نفرموده است شرابخوار یا زناكار طرف جنگ با خدا هستند.
تفسیر الحمد
عطر گل یاس| ۴۴

تفسیر الحمد

خداوند رازها و اسراری دارد كه كسی جز رسول و اهل بیتش(ع) محرم آن رازها نیست و آنها نیز بر حسب طبع راز نگهداری، آن رازها را پیش كسی فاش نمی‌كنند؛ چرا كه اگر قابل فاش كردن بود، دیگر رازی نمی‌بود و آن بزرگواران نیز (حَفَظَة سِرِّاللهِ) و رازداران خدا نمی‌شدند.