اصول عقائد برای جوانان

فلسفه آفات و شرور
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۳

فلسفه آفات و شرور

از قدیم‌ترین ایام تا امروز گروهى از ناآگاهان بر عدالت خدا خُرده گرفته‌اند و مسائلى را مطرح نموده‌اند که به اعتقاد آنها با عدالت خدا سازگار نیست، و حتّى گاه آنها را نه تنها دلیل بر نفى عدالت که دلیلى بر انکار وجود خدا پنداشته‌اند!
دلایل عدالت پروردگار
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۲

دلایل عدالت پروردگار

«خودخواهى» سبب مى‌شود که انسان به حقوق دیگران تجاوز کند، و یا «حسّ انتقامجویى» و «کینه‌توزى» او را وادار به ظلم و ستم مى‌کند، و یا روح «انحصارطلبى» سبب تعدى به دیگران مى‌شود...
عدل چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۱

عدل چیست؟

قبل از هر چیز باید این نکته روشن شود که چرا عدالت که یکى از صفات خداست از سوى علماى بزرگ به عنوان یک اصل از اصول پنجگانه‌ی دین شناخته شده است؟
شگفتی‌های جهانِ بی‌نهایت کوچک‌ها | درس توحید اتم‌ها | اسرار زندگی مورچگان
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۰

شگفتی‌های جهانِ بی‌نهایت کوچک‌ها | درس توحید اتم‌ها | اسرار زندگی مورچگان

آیا كسى كه این همه هوش و ذكاوت و ذوق را در چنین موجود كوچكى جمع كرده است، مى‌تواند طبیعتى باشد كه به اندازه‌ی سر سوزنى هوش و ذكاوت ندارد؟
دوستی حشرات و گل‌ها
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۹

دوستی حشرات و گل‌ها

دانشمندان علوم طبیعى پس از مطالعاتى به این نتیجه رسیده‌اند كه گیاهان و گلها در نیمه‌ی دوم دوران دوم زمین‌شناسى به وجود آمده‌اند؛ و عجب این كه در همین دوران، حشرات نیز پیدا شدند و این دو، همیشه در طول تاریخ پرماجراى آفرینش، به صورت دو دوست صمیمى و باوفا زندگى كرده و مكمل وجود یكدیگر بوده‌اند.
یک دنیا شگفتی در یک پرنده‌ی کوچک
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۸

یک دنیا شگفتی در یک پرنده‌ی کوچک

آیا ممكن است طبیعتِ فاقد عقل و شعور، چنین عملى را انجام دهد و دستگاهى را كه دانشمندان بزرگ با هزینه‌هاى زیاد مى‌سازند به این سادگى در وجود او قرار دهد!
نمونه‌هایی از نظام آفرینش
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۷

نمونه‌هایی از نظام آفرینش

آیا هیچ فكر كرده‌اید این قوه‌ی حافظه چقدر شگفت‌انگیز است و اگر یك ساعت حافظه از ما گرفته شود به چه سرنوشت غم‌انگیزى گرفتار خواهیم شد!
رابطه‌ی نظم و عقل | فرق میان آفاق و انفس چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۶

رابطه‌ی نظم و عقل | فرق میان آفاق و انفس چیست؟

این حقیقت در برابر وجدان همه‌کس ظاهر است که نظم در هر دستگاهی باشد، حکایت از «عقل و فکر و نقشه و هدف» می‌کند؛ زیرا انسان هر كجا نظم و حساب و قوانین ثابتى دید، مى‌داند كه در كنار آن مبدأ علم و قدرتى را باید جستجو كند؛ و در این درك وجدانى خود، نیاز چندانى به استدلال نمى‌بیند.
ماجرای وزیری که مغرورانه خدا را نفی می‌کرد
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۵

ماجرای وزیری که مغرورانه خدا را نفی می‌کرد

وزیرى بود مقتدر و نیرومند كه در عصر خود، بیشتر قدرتها را به دست گرفته بود و كسى را یاراى مخالفت با او نبود؛ روزى به مجلسى كه جمعى از دانشمندان دینى در آن حضور داشتند وارد شد و رو به آنها كرده، گفت: «تا كى شما مى‌گویید جهان را خدایى است، من هزار دلیل بر نفى این سخن دارم.»
علت گرایش مردم به بت‌پرستی | چرا مادی‌ها نام خدا را طبیعت می‌گذارند؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۴

علت گرایش مردم به بت‌پرستی | چرا مادی‌ها نام خدا را طبیعت می‌گذارند؟

به گواهى دانشمندان جامعه‌شناس و مورّخان بزرگ، هیچ عصر و زمانى را نمى‌یابیم كه مذهب و ایمان مذهبى در میان بشر وجود نداشته باشد، بلكه در هر عصر و زمان و در هر نقطه‌اى از دنیا، شكلى از مذهب وجود داشته است...
خداشناسی از دو راه مطمئن
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۳

خداشناسی از دو راه مطمئن

دانشمندان مى‌گویند: هر انسانى را كه فكر كنید، از هر نژاد و هر طبقه‌اى كه باشد، اگر او را به حال خود واگذارند و تعلیمات خاصى نبیند و حتى از گفت‌وگوهاى خداپرستان و مادّى‌ها عریان شود، خود به خود متوجه نیروى توانا و مقتدرى مى‌شود كه مافوق جهان مادّه است و بر تمام جهان حكومت مى‌كند.
آثار خداشناسی در زندگی ما
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲

آثار خداشناسی در زندگی ما

از نظر یك فرد خداپرست همه‌ی ذرات این جهان قابل دقت است، یك انسان با ایمان در پرتو نور خداپرستى، با كنجكاوى خاصى به مطالعه‌ی اسرار آفرینش مى‌پردازد (و همین موضوع به پیشرفت علوم و دانشهاى انسانى كمك مى‌كند)...
چرا برای شناسایی آفریدگار جهان فکر و مطالعه می‌کنیم؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱

چرا برای شناسایی آفریدگار جهان فکر و مطالعه می‌کنیم؟

بلکه عقل و خرد، به ما مى‌گويد هر چه زودتر شروع به بررسى و مطالعه كنيم و سخنان هر يك از اين گروه‌ها را به دقت بشنويم و در هر كدام نشانه‌ی درستى و صداقت و دلایل قانع‌كننده بود، بپذيريم و با اطمينان خاطر آن راه را انتخاب كرده، پيش برويم.