اصول عقائد برای جوانان

بزرگترین معجزه پیامبر اسلام(ص)
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۵

بزرگترین معجزه پیامبر اسلام(ص)

این دعوتهاى پى در پى براى مقابله منکران، نشان مى‌دهد که پیامبر بیشترین تکیه‌ی خود را در مسئله‌ی اعجاز بر «قرآن» داشته، هر چند معجزات متعدد دیگرى نیز از پیامبر اسلام نقل شده که در کتب تاریخ آمده است.
بهترین راه شناخت پیامبر(ص)
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۴

بهترین راه شناخت پیامبر(ص)

مدعى نبوت و رسالت از سوى خداوند، ممکن است راستگو باشد، اما این احتمال را نیز دارد که شخص فرصت‌طلب و متقلبى خود را به جاى پیامبران راستین جا زند؛ و به این دلیل لازم است یک معیار قطعى براى ارزیابى دعوت پیامبران و ارتباط آنان با خدا در دست داشته باشیم.
چرا پیامبران معصومند؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۳

چرا پیامبران معصومند؟

اگر پیامبران معصوم نباشند بهانه‌جویان به عذر این که آنها اشتباه مى‌کنند، و حقیقت‌طلبان به خاطر تزلزل نسبت به محتواى دعوت آنها، از پذیرفتن دعوتشان خوددارى خواهند کرد و یا لااقل نمى‌توانند با دلگرمى آن را پذیرا شوند.
نیاز به وجود پیامبران از نظر طرح قوانین
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۲

نیاز به وجود پیامبران از نظر طرح قوانین

چه کسى بهتر از همه مى‌تواند قوانین مورد نیاز انسان را تنظیم کند، به‌گونه‌اى که هر سه اصل فوق در آن رعایت شود، هم حدود وظایف و حقوق فرد و جامعه روشن گردد و هم نظارت صحیح و سالمى بر کارها شود، و هم جلو تجاوزکاران را بگیرد.
نیاز ما به وجود رهبران الهی
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۱

نیاز ما به وجود رهبران الهی

آیا این هیچ صحیح است که انسان خود را دربست در اختیار دیگرى بگذارد و سخنان او را بدون چون و چرا بپذیرد؟ مگر پیامبران انسانهایى همچون خود ما نیستند؟ چگونه ما خود را در اختیار انسانهایى همچون خود ما بگذاریم!
مجازات خلود از آنِ چه اشخاصى است؟ | چه کسانى مشمول عفو الهى مى‌شوند؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۲۰

مجازات خلود از آنِ چه اشخاصى است؟ | چه کسانى مشمول عفو الهى مى‌شوند؟

مسئله‌ی عذاب جاویدان که براى گروه خاصى از منافقان و کفار در نظر گرفته شده است چیزى بر خلاف اصل عدالت نیست؛ این نتیجه‌ی شوم اعمال خودِ آنهاست و قبلاً هم به وسیله‌ی پیامبران الهى به آنها ابلاغ شده است که این کار چنین نتیجه‌ی تلخ و شومى دارد.
اقسام هدایت و ضلالت | منظور از علم ازلى خداوند چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۹

اقسام هدایت و ضلالت | منظور از علم ازلى خداوند چیست؟

در آیات بسیارى مى‌خوانیم که هدایت و ضلالت کار خداست. بدون شک «ارائه‌ی طریق» از سوى خدا صورت مى‌گیرد؛ چرا که او پیامبران را فرستاده و کتب آسمانى نازل کرده تا راه را به انسانها نشان دهند.
امرٌ بین‌الامرین چیست؟| منظور از «تفویض» چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۸

امرٌ بین‌الامرین چیست؟| منظور از «تفویض» چیست؟

عقیده‌مندان به تفویض، معتقدند که خداوند ما را آفریده و همه چیز را به دست خود ما واگذارده و به کلى از اعمال و افعال ما بیگانه است و به این ترتیب ما در قلمرو اعمالمان از هر نظر مستقل و حکمران بلامنازع هستیم!
روشن‌ترین دلیل بر آزادی اراده و اختیار
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۷

روشن‌ترین دلیل بر آزادی اراده و اختیار

در همه‌ی جامعه‌هاى انسانى اعم از خداپرست و مادّى؛ شرق و غرب؛ قدیم و جدید؛ ثروتمند و فقیر؛ توسعه یافته و توسعه نیافته؛ و داراى هرگونه فرهنگ؛ همه بدون استثنا، در این مسئله توافق دارند که باید «قانون» بر جوامع انسانى حکم‌فرما شود...
جبر و اختیار
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۶

جبر و اختیار

هر کس در درون وجودش احساس مى‌کند که در تصمیم‌گرفتن آزاد است؛ فى‌المثل، فلان کمک مادى را به فلان دوستش بکند یا نکند؛ و یا این که در حالى که تشنه است و آب جلو روى او گذارده‌اند، مى‌تواند بنوشد یا ننوشد؛ فلان کس در مورد او کار خلافى کرده، مى‌تواند او را ببخشد و عفو کند و یا نبخشد.
آثار سوء یکنواخت بودن زندگى
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۵

آثار سوء یکنواخت بودن زندگى

باید قبول کرد که حدّاقل بخشى از مشکلات و حوادث ناگوار زندگى این فلسفه را دارد که به بقیه‌ی زندگى روح مى‌دهد و آن را شیرین و قابل تحمل مى‌سازد؛ ارزش نعمتها را آشکار مى‌کند و به انسان امکان مى‌دهد که از مواهبى که در دست دارد حداکثر بهره‌بردارى کند.
فلسفه حوادث ناخوشایند زندگی
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۴

فلسفه حوادث ناخوشایند زندگی

جزء جزءِ وجود ما هدفى دارد؛ چشم براى هدفى است؛ گوش براى هدفى دیگر؛ قلب و مغز و اعصاب هر کدام براى هدفى آفریده شده‌اند، حتى خطوط سرانگشتان ما هم فلسفه‌اى دارد. بنابراین، چگونه ممکن است کلّ وجود ما بى‌هدف و فاقد فلسفه باشد.
فلسفه آفات و شرور
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۳

فلسفه آفات و شرور

از قدیم‌ترین ایام تا امروز گروهى از ناآگاهان بر عدالت خدا خُرده گرفته‌اند و مسائلى را مطرح نموده‌اند که به اعتقاد آنها با عدالت خدا سازگار نیست، و حتّى گاه آنها را نه تنها دلیل بر نفى عدالت که دلیلى بر انکار وجود خدا پنداشته‌اند!
دلایل عدالت پروردگار
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۲

دلایل عدالت پروردگار

«خودخواهى» سبب مى‌شود که انسان به حقوق دیگران تجاوز کند، و یا «حسّ انتقامجویى» و «کینه‌توزى» او را وادار به ظلم و ستم مى‌کند، و یا روح «انحصارطلبى» سبب تعدى به دیگران مى‌شود...
عدل چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۱

عدل چیست؟

قبل از هر چیز باید این نکته روشن شود که چرا عدالت که یکى از صفات خداست از سوى علماى بزرگ به عنوان یک اصل از اصول پنجگانه‌ی دین شناخته شده است؟
شگفتی‌های جهانِ بی‌نهایت کوچک‌ها | درس توحید اتم‌ها | اسرار زندگی مورچگان
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۱۰

شگفتی‌های جهانِ بی‌نهایت کوچک‌ها | درس توحید اتم‌ها | اسرار زندگی مورچگان

آیا كسى كه این همه هوش و ذكاوت و ذوق را در چنین موجود كوچكى جمع كرده است، مى‌تواند طبیعتى باشد كه به اندازه‌ی سر سوزنى هوش و ذكاوت ندارد؟
دوستی حشرات و گل‌ها
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۹

دوستی حشرات و گل‌ها

دانشمندان علوم طبیعى پس از مطالعاتى به این نتیجه رسیده‌اند كه گیاهان و گلها در نیمه‌ی دوم دوران دوم زمین‌شناسى به وجود آمده‌اند؛ و عجب این كه در همین دوران، حشرات نیز پیدا شدند و این دو، همیشه در طول تاریخ پرماجراى آفرینش، به صورت دو دوست صمیمى و باوفا زندگى كرده و مكمل وجود یكدیگر بوده‌اند.
یک دنیا شگفتی در یک پرنده‌ی کوچک
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۸

یک دنیا شگفتی در یک پرنده‌ی کوچک

آیا ممكن است طبیعتِ فاقد عقل و شعور، چنین عملى را انجام دهد و دستگاهى را كه دانشمندان بزرگ با هزینه‌هاى زیاد مى‌سازند به این سادگى در وجود او قرار دهد!
نمونه‌هایی از نظام آفرینش
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۷

نمونه‌هایی از نظام آفرینش

آیا هیچ فكر كرده‌اید این قوه‌ی حافظه چقدر شگفت‌انگیز است و اگر یك ساعت حافظه از ما گرفته شود به چه سرنوشت غم‌انگیزى گرفتار خواهیم شد!
رابطه‌ی نظم و عقل | فرق میان آفاق و انفس چیست؟
پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان | ۶

رابطه‌ی نظم و عقل | فرق میان آفاق و انفس چیست؟

این حقیقت در برابر وجدان همه‌کس ظاهر است که نظم در هر دستگاهی باشد، حکایت از «عقل و فکر و نقشه و هدف» می‌کند؛ زیرا انسان هر كجا نظم و حساب و قوانین ثابتى دید، مى‌داند كه در كنار آن مبدأ علم و قدرتى را باید جستجو كند؛ و در این درك وجدانى خود، نیاز چندانى به استدلال نمى‌بیند.