پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- فروع دین
اثر صبوری و مهربانی در امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۵

اثر صبوری و مهربانی در امر به معروف و نهی از منکر

برخی بیماران طبیب را مورد پرخاش قرار می دهند اما طبیب متعهد از بیمار انتقام نمی گیرد زیرا طبیب دشمن بیمار نیست بلکه دشمن بیماری اوست. اگر انسان در برخی موارد و موقعیت ها گستاخی های گنهکار را به خاطر اصلاح او تحمل کند، به موفقیت های چشم گیری دست می یابد...
تحصیل علم از نگاه روایات معصومین (ع)
جهاد | ۳۴

تحصیل علم از نگاه روایات معصومین (ع)

پی بردن به علم و قدرت خداوند و به طور کلی معرفت انسان به ذات و صفات پروردگار متعال میسّر نمی شود مگر این که معلّمانی الهی که در مکتب وحی، از خزانه علوم حق تعالی درس آموخته و تربیت یافته اند، مدرّس و راهنمای بشر گردند. لذا خداوند حکیم انبیاء و رسولان خود را برای هدایت بشر و تعلیم و تربیت ایشان ارسال فرمود...
جایگاه لعن در زیارت
تولی و تبری | ۶۹

جایگاه لعن در زیارت

بیعت هم، پذیرش عملی ولایت و رهبری آنان است. زائر تنها به ابراز علاقه و محبت و اظهار ولایت نسبت به ائمه و برائت از دشمنان بسنده نمی کند، بلکه در میدان عمل هم، پایدار و استوار و اهل جهاد است و آرزوی جهاد و شهادت در راهشان و پیش رویشان، از خواسته ‌های بلندِ یک شیعه زائر و مؤمن است.
مدح تحصیل علم و جایگاه علما و مذمّت جهل در قرآن
جهاد | ۳۳

مدح تحصیل علم و جایگاه علما و مذمّت جهل در قرآن

احتمال سوّمى در تفسير آيه نيز داده شده است كه بر مردم اطراف مدينه لازم بود گروهى در شهر و آبادى خود براى حفظ نظم زندگى عمومى بمانند، و گروهى به مدينه نزد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آيند و احكام الهى را فرا گيرند و به ديگران برسانند. هر يك از اين تفسيرهاى سه گانه مزيتى دارد كه در ديگرى نيست‌ ولى هر كدام را بپذيريم، براى آن چه ما به دنبال آن هستيم تفاوتى ندارد كه هم فراگيرى علم واجب است و هم تعليم دادن به ديگران.
تولی و تبری در زیارت معصومین (ع) | منظور از زیارت عارفانه چیست؟
تولی و تبری | ۶۸

تولی و تبری در زیارت معصومین (ع) | منظور از زیارت عارفانه چیست؟

یکی از مواردی که در متن زیارت نامه ها اشاره به امر تولی و تبری دارد، اعلام بیعت با امام است. به عبارت دیگر زیارت، بیعتی دوباره با امام است در مسیر تولی و تبری. در متون زیارتی، به این نکته تصریح شده و زائر، خدا و امام را به گواهی می ‌گیرد که به این میثاق و عهد، وفا کرده است.
اثر توکل به خدا و متانت و بزرگواری در امر به معروف
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۴

اثر توکل به خدا و متانت و بزرگواری در امر به معروف

اگر فرد آمر و یا ناهی قدرت کنترل خود را نداشته باشد و در برابر بی ادبی مخاطب مقابله به مثل کرده و یا حتّی رفتاری بدتر از او داشته باشد، در این صورت اولا خود مرتکب منکر شده است و ثانیا نه تنها امر و نهی او تأثیری ندارد، بلکه اثر معکوس به جای می گذارد. نهایتاً نتیجه این امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز ضرر و خسران طرفین نخواهد بود.
تحصیل علم از نگاه قرآن کریم
جهاد | ۳۲

تحصیل علم از نگاه قرآن کریم

قرآن مجید در صدها آیه به طرق مختلف نام علم و دانش را به میان آورده و بیشتر این آیات در مقام بزرگداشت و حمایت از علم و شناخت واقعیات است. آیات اولیه ای که خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل فرموده را اگر بررسی کرده و مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهیم، به عمق اهمیت و ارزشی که دین اسلام برای علم و دانش قائل است، واقف می شویم.
عرضه دين بر دین شناسان
تولی و تبری | ۶۷

عرضه دين بر دین شناسان

موضوع كسب اطمينان از مطابقت معتقدات دينى با نصوص دينى و وحى نازل بر رسول خدا صلى الله عليه وآله، و آموزه های اهل بیت عليهم السلام، به صورت عرضه دين و عقايد يا به صورت پرسش و سؤال از اصول و مبانى دين، از زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله مطرح بوده است و افراد متعهد و با معرفت، در این مقام بوده اند تا دريافت هاى دينى خود را به طور مستقيم و در صورت امكان به خود آن بزرگواران عرضه بدارند...
آداب امر به معروف و نهی از منکر | عوامل موفقیت در این فریضه
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۳

آداب امر به معروف و نهی از منکر | عوامل موفقیت در این فریضه

اما اگر هدف و غرض در عمل و رفتار برخاسته از ضمیرى روشن و دور از هرگونه شائبه مادى و نفسانى باشد و آن را با هیچ گونه رنگ و صبغه غیر الهى نیامیزد، همانند شجره طیبه اى خواهد بود که آثار وجودش ابدیت پیدا کرده و هیچ گاه از میان نخواهد رفت. بنا بر این محور و کانون ارزش اعمال به اهداف و مقاصد آن بستگى دارد.
جاهلانِ عالم‌نما
جهاد | ۳۱

جاهلانِ عالم‌نما

به همین دلیل است که امامان معصوم ما در ادعیه و مناجات های خود با خداوند متعال، از علمی که با عمل پیوند نخورده و تبعات سوء جهل را به دنبال دارد، به خدا پناه می برند و با لسان دعا و نیایش به انسان جویای سعادت می آموزند: علمی که زمینه ساز هدایت و تقرّب الی الله نباشد، مساوی با جهل است.
مذاهب چهارگانه اهل سنت
تولی و تبری | ۶۶

مذاهب چهارگانه اهل سنت

مساله «تصویب»؛ (به این معنا که آنچه که در آن " نص" نباشد فقها حق دارند قانون گذاری کنند و آراء مختلف آنها همه حکم الله واقعی است حتی اگر ضدّ یکدیگر در یک مساله ای حکم داده باشند) سبب شد که آرا و عقاید گوناگون و بسیار مختلف و متضاد در جامعه اسلامى و در میان فقها به سرعت رشد کند و شکل وحشتناکى به خود بگیرد و سبب تزلزل توده مردم در مسائل دینى گردد و زبان دشمنان را نسبت به مسلمین و احکام اسلامى بگشاید.
دشمنان و منکران امامت
تولی و تبری | ۶۵

دشمنان و منکران امامت

كسانى كه ارث ائمه اطهار عليهم السلام را غصب كردند، ما موظفيم از آن ‏ها بيزارى جوييم. ارث يعنى چه؟ مى ‏گوييم: زيد وارث عَمرو است. و گاهى مى‏ گوييم: زيد، از عَمرو ارث برده است. اين دو تعبير تفاوت بسيارى دارند كه راغب اصفهانى نيز اشاره مى ‏كند و مى ‏گويد: «الوراثة و الإرث: انتقال قنية إليك عن غيرك من غير عقد ...
امر به معروف و نهی از منکر نسبت به عموم مردم
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۲

امر به معروف و نهی از منکر نسبت به عموم مردم

در میان احادیث معصومین علیهم السلام و سیره ایشان نیز این گونه امر به معروف و نهی از منکر به وفور قابل مشاهده است. خطابه های اهل بیت علیهم السلام نسبت به اهالی شهر و دیاری خاص از این دسته محسوب می شود که معصوم در این خطابه ها به امر به معروف و نهی از منکر گروهی پرداخته و ایشان را نسبت به نافرمانی خداوند متعال برحذر داشته است.
حقیقت علم از منظر اسلام | چگونه علم می‌تواند منتهی به جهل شود؟
جهاد | ۳۰

حقیقت علم از منظر اسلام | چگونه علم می‌تواند منتهی به جهل شود؟

وقتی علم جوهر و خاصیت خود را از دست داد، نَه برابر با جهل که از آن زیان بارتر می گردد، زیرا سقوط انسان را تسریع می کند. علم وقتی جوهر و جهت حقیقی خود را از دست داد درست مانند راهنمایی است که به جای آن که انسان را در مسیر قرار دهد، او را به بیراهه می کشد. این جاست که علم هر چه بیشتر پیشرفت کند برای انسانیت خطرناک تر می شود.
حزب شیطان و حزب خدا
تولی و تبری |۶۴

حزب شیطان و حزب خدا

هرگز نمى ‏شود انسان حق بودن راه خدا، رسول و اهل بيت عليهم السلام را تشخيص بدهد و به آن ‏ها ولايت داشته باشد، اما از ابليس و دشمنان اهل بيت عليهم السلام بيزارى نداشته باشد. اين مسئله یکی از مسلمات حکم عقل می باشد، به دلیل این که مستلزم جمع بين ضدّين يا نقيضين است.
اهمیت و ضرورت جهاد علمی
جهاد | ۲۹

اهمیت و ضرورت جهاد علمی

جهان امروز، جهان علم و صنعت و تکنولوژی است و مستبدان جهان در این عصر می کوشند هر چه بیشتر توان علمی خویش را افزایش  دهند و از حربه قدرتمند علم برای تسلّط بر دیگر کشور ها استفاده کرده و آن ها را وابسته علمی خویش بنمایند. از طرف دیگر، دنیای امروز دنیای مباحثه و گفتمان است و تلاش برای تسلط بر افکار و قلوب، جای جنگ های نظامی را گرفته است.
مخاطبان امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۱

مخاطبان امر به معروف و نهی از منکر

در قرآن کریم و در سخنان و سیره معصومین علیهم السلام نیز این مورد به وفور دیده می شود. گاهی قرآن کریم فردی را مورد امر و نهی قرار می دهد و این مخاطب گاهی، فرد عادی و زمانی فردی شاخص است. خداوند فردی را که دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی است و می تواند اثر عمیقی میان افراد جامعه مانند زمامداران فاسد، بگذارد از یک منکر مهم نهی می کند.
سزای تکذیب کنندگان امامت
تولی و تبری | ۶۳

سزای تکذیب کنندگان امامت

 اگر كسى علاوه بر اين انكار، عليه امام بر حق و منصوب از جانب خداى سبحان‏ قيام كند و شمشير بكشد، مشرك خواهد بود. حكم مشرك به اعتبارى، از كافر بدتر است، چون هر مشركى، كافر است، اما هر كافرى، مشرك نيست. بنابراين، عقاب منكر امامت اهل بيت با عقاب كفار يكسان است هر چند به ظاهر مسلمان باشد، امّا عقاب كسى كه با امام بر حق بجنگد، عقاب مشركين است هر چند «لا إله إلّا اللَّه» بگويد.
ضرورت جهاد علمی
جهاد | ۲۸

ضرورت جهاد علمی

در تفسیر نمونه در مورد مفاسد رهبانیت آمده است: ترك ازدواج كه از اصول رهبانيت است نه فقط كمالى نمى‏ آفريند بلكه موجب پيدايش عقده‏ ها و بيماري هاى روانى مى‏ گردد. خداوند در انسان «غريزه جنسى» را براى حفظ نسل آفريده، هر چيزى كه آن را به طور مطلق نفى كند مسلّماً باطل است.
حمایت خداوند و معصومین از آمران و ناهیان
امر به معروف و نهی از منکر| ۷۰

حمایت خداوند و معصومین از آمران و ناهیان

قرآن کریم بارها در آیات متعددی که در باره امر به معروف و نهی از منکر است، به حمایت کلی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر پرداخته و نسبت به مخالفین این فریضه، تهدید و هشدار جدی نموده است. همچنین در آیات قرآن سخن از افرادی مطرح شده است که بر اثر امر به معروف و نهی از منکر مشمول عنایت خدا شده اند و در مقابل، آن ها که نسبت به این فریضه عناد داشته یا سهل انگار بوده اند، مورد غضب خداوند قرار گرفته اند.