هدایتگر

فهرست مطالب- ویژه‌نامه امام حسین(ع)
درس سودمند واقعه کربلا چیست؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع)| ۵۸

درس سودمند واقعه کربلا چیست؟

ازجمله درس‌های عالی و سودمند که هر شیعه و آزادی‌خواه حق‌پرست، و هر آرزومند تحقق رسالت جهانی اسلام، از واقعه کربلا باید بیاموزد، این است که بداند، نبردی که میان حسین(ع) و یزیدیان واقع شد، هنوز پایان نیافته و تا هنگامی که از شرک و جهل و باطل و ستم و استبداد و استعباد و غصب حقوق انسان‌ها، اثری باقی است، این نبرد با مظاهر و نمایش‌های گوناگون ادامه خواهد داشت.
بیماری خطرناک فکری بعد از رحلت پیامبر(ص)
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۷

بیماری خطرناک فکری بعد از رحلت پیامبر(ص)

یکی از بیماری‌های خطرناک فکری که پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) اجتماع مسلمانان به آن گرفتار شد این بود که بسیاری از مردم در برابر عمل انجام شده، هرچند موافق با خیر و مصلحت و نظامات و تعالیم شرعیه نبود تسلیم می‌شدند و هر حکومتی را که روی کار می‌آمد واجب‌الاطاعه، و بیعت با آن را لازم‌الوفاء می‌دانستند.
گرفتاری بنی‌ امیه به شورش و انقلاب
پرتوی از عظمت امام حسین (ع)| ۵۶

گرفتاری بنی‌ امیه به شورش و انقلاب

مستشرق آلمانی «ماربین» می‌گوید: بزرگ‌ترین غلط‌های سیاسی امویین که اسم و رسم آنها را از صفحه عالم محو ساخت، کشتن حسین(ع) بود. این حقیقتی است که هر مورخ و هرکس تاریخ اسلام را مطالعه کند به آن اعتراف می‌نماید.
بهترین مجالس تبلیغی اسلام
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۵

بهترین مجالس تبلیغی اسلام

یکی از نتایج شهادت سیدالشهدا(ع) که همواره مورد استفاده عموم و وسایل تعلیم‌وتربیت و هدایت جامعه به اخلاق فاضله است برنامه‌هایی است که به عنوان عزاداری و سوگواری و ذکر مصائب آن حضرت در عرض سال اجرا می‌شود.
بیداری شعور دینی مردم
پرتوی از عظمت امام حسین (ع)| ۵۴

بیداری شعور دینی مردم

هرچه سخن از محبوبیت حسین(ع) بگوییم، کم گفته‌ایم. این مراسمی که به عنوان عزاداری آن حضرت در هند، پاکستان، عراق، ایران، سوریه، لبنان، بحرین، احساء، افغانستان، مصر و نقاط دیگر، و به‌خصوص در شب‌ها و روزهای مخصوصه مانند عرفه، نیمه رجب، نیمه شعبان و اربعین و عاشورا برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که حسین(ع) قلوب همه را مالک شده و مردم، حتی بیگانگان نیز عاشق و دلباخته او شده‌اند.
مهم‌ترین نتیجه قیام امام حسین(ع) چیست؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۳

مهم‌ترین نتیجه قیام امام حسین(ع) چیست؟

سرنوشت اسلام و مسلمین ـ وقتی که جوان بدنام و فاسق و متهتّک و مستی مانند یزید که صریحاً و علناً پیغمبر اسلام(ص) را بازیگر می‌خواند، بر مسند خلافت آن حضرت بنشیند ـ معلوم بود، به‌خصوص که در اسلام رهبری دینی و سیاسی از هم جدا نیست. روشن بود که فاتحه همه‌چیز خوانده می‌شود.
یکی از بزرگ‌ترین نتایج قیام سیدالشهدا (ع)
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۲

یکی از بزرگ‌ترین نتایج قیام سیدالشهدا (ع)

البتّه پیروزی یک فرد سیاسی که به مصلحت شخصی و برای رسیدن به مقام و منصب تلاش و مبارزه می‌کند، در این است که در قیام سیاسی بر حریف غالب و او را از صحنه سیاست خارج و مقام مقصود را تصرّف کند و اگر نتوانست به هدف سیاسی خود برسد مغلوب و قیامش بی‌نتیجه خواهد شد و اگر پیروز شود، پیروزی او پیروزی فردی و محدود به همان زمان و دوران ریاست و فرمانروایی است.
چرا امام حسن(ع) قیام نکرد؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۱

چرا امام حسن(ع) قیام نکرد؟

رهبران دینی مردم را از راه دعوت به حقیقت و فضیلت و ایمان، به سوی حقّ جلب می‌کنند، ولی رهبران سیاسی در موقع لزوم حقیقت را پایمال و در خزانه و بیت‌المال را باز می‌کنند و برای اغراض خود آرای مردم را خریداری کرده و مناصب و مقامات را به هرکس بیشتر در کار باطل با آنها یار شود می‌بخشند. در قاموس آنها صلاحیت و عدالت و رفاه ضعفا و اصلاح و پرهیز از ظلم و شرارت وجود ندارد.
مقصود اصلی امام حسین(ع) از قیام چه بود؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۵۰

مقصود اصلی امام حسین(ع) از قیام چه بود؟

کسی که در راه خدا و برای حفظ دین و مصالح عموم کشته شود ضایع و باطل نشده، بلکه باقی و ثابت‌تر گردیده و خود را به اعلی‌الثمن و گران‌ترین قیمت‌ها فروخته است، پس در زمینه تحصیل مصلحت یا دفع مفسده‌ای که شرعاً مهم‌تر از حفظ جان باشد، بذل جان و تن دادن به مرگ و شهادت، القای در تهلکه نیست، نظیر صرف مال که اگر انسان آن را دور بریزد تبذیر است ولی اگر برای حفظ آبرو و شرافت یا استفاده بیشتر بدهد، بجا و مشروع است.
بنی امیه برای تبرئه خود از قتل امام حسین(ع) چه کرد؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۹

بنی امیه برای تبرئه خود از قتل امام حسین(ع) چه کرد؟

ابراهیم خلیل(ع) درحالی‌که نه قشونی داشت و نه شمشیر و اسلحه و نه همکار و همفکری، در برابر پادشاه جباری مانند نمرود قیام کرد و خدایان و مقدسات او و ملتش را خوار شمرد، بت‌هایشان را شکست و پایمال نمود. موسای کلیم(ع) چوپان پشمینه‌پوش فقیر از فرعون مصر خواستار شد که دست از دعوای خود بردارد و استعباد بندگان خدا را ترک کند و بنی‌اسرائیل را آزاد سازد، او را گمراه شمرد و از او و قشون و سپاهش بیم نکرد.
آیا هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت بود؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۸

آیا هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت بود؟

آنها زبان حال و مقالشان این بود: ما امام نداریم، پیشوا نداریم، جامعه اسلام بدون رهبر و امامی که قائم به امور باشد مخصوصاً با روی کار آمدن جنایتکاری مثل یزید، متلاشی می‌شود باید فکری کرد و چاره‌ای اندیشید، ما هرچه فکر کرده‌ایم و مشورت نموده‌ایم، جز آنکه تو که پسر پیغمبری، به داد اسلام برسی و حکومت اسلام را از دست این ناکسان خلاص سازی و به سوی ما بیایی چاره‌ای نیست.
چرا امام حسین(ع) چاره‌ای جز قیام نداشت؟ | پیشنهاد امام به بنی‌امیه چه بود؟
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۷

چرا امام حسین(ع) چاره‌ای جز قیام نداشت؟ | پیشنهاد امام به بنی‌امیه چه بود؟

معاویه وقتی به عنوان مشورت، موضوع ولایتعهدی یزید را با افراد خبره و سیاستمداران مطرح ساخت، احنف بن قیس به او گفت: این فکر خیانت و تحمیل بر مسلمین است؛ زیرا باوجود شخصی مثل امام حسن مجتبی(ع) که در بین مردم محبوبیت دارد و نفوذش به قدری است که او را از پدرش علی(ع) هم بیشتر دوست می‌دارند، انتخاب شخص متهم و مشهور به فسادی مثل یزید خطا و خیانت است.
خطر ارتجاع
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۶

خطر ارتجاع

بنی‌امیه دست به کار برگرداندن مردم از راه اسلام و مخالفت با نصوص کتاب و سنّت و سیره رسول اعظم(ص) شدند و افکار معاویه و نقشه‌های او اساس حمله‌های آنها بر ضدّاسلام و صحابه و انصار و اهل‌بیت بود.
تحقق هدف‌های اسلام
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۵

تحقق هدف‌های اسلام

در زمان حکومت معاویه روزبه‌روز روش زمامداری از روش اسلامی دورتر می‌شد و تحولی عجیب در شکل حکومت ظاهر شد که معاویه آن را با ولایتعهدی یزید تکمیل کرد، و همان‌طور که سید قطب گفت ضربت کاری به قلب اسلام و نظام اسلامی وارد شد، و بر حسین(ع) واجب بود که آن را جبران نماید و مرهمی به جراحاتی که بر پیکر اسلام رسیده بگذارد و به عموم مردم بفهماند که این شکل حکومت شرعی نیست، و با حکومت اسلام ارتباط و شباهت ندارد.
سبک حکومت و روش زمامداری اسلامی
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۴

سبک حکومت و روش زمامداری اسلامی

در عهد خلافت عثمان رسماً خط سیر عوض شد و بانگ نارضایتی مردم بلند گردید و در انتخاب عمّال و فرمانداران، اصل لیاقت و شایستگی و امانت، مراعات نمی‌شد، و عثمان خویشاوندان خود را که متهم و دارای سوابق سوء و رفتار زشت، و گناهکار بودند در حکومت ولایت داد و در کارهای بزرگ وارد ساخت.
فساد دستگاه خلافت
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۳

فساد دستگاه خلافت

در همه جای دنیا، حکومت وسیله استثمار و استعباد توده‌های وسیع انسان‌ها بود، همه‌جا اصل سلطنت بشر بر بشر، رایج و محترم بود، زمامداران حاکمیت مطلقه داشتند، و کار جنگ و نبرد، صلح و آشتی و اتحاد، و هرگونه تصمیم در امور کشوری و لشکری و اقتصادی و اجتماعی را حقّ خود می‌دانستند و ملت‌ها در قبول آن تصمیمات بی‌چون‌وچرا مجبور و ناچار بودند.
علل قیام امام حسین(ع) از زبان خودش
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۲

علل قیام امام حسین(ع) از زبان خودش

این کاخ بلند توحید و بنای عظیم اسلام به معماری جدّش پیغمبر(ص)، و دستیاری و پایمردی پدرش علی(ع) و همّت بلند و سخاوت جدّه‌اش خدیجه(س) و پرستاری‌های مادرش فاطمه(س) از پیغمبر(ص)، و فداکاری و کمک‌های بی‌دریغ عمویش جعفر و عموی پدرش حمزه و دیگر سربازان راه توحید و فداکاران بنی‌هاشم، برپا شد و اینک او بعد از برادرش حسن مجتبی(ع)، یگانه حامی و غمخوار اسلام است.
مسئولیت مسلمانان در برابر منکرات
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۱

مسئولیت مسلمانان در برابر منکرات

حسین(ع) با وضعی که پیش آمده بود، و احکام قرآن و موجودیت اسلام را شدیدترین خطرات تهدید می‌کرد، و آینده اسلام، تاریک و مبهم، بلکه معلوم بود که عن‌قریب خورشید نورانی اسلام غروب، و دوران شرک و جاهلیت بازگشت خواهد کرد، نمی‌توانست با در نظر گرفتن احتمال یا قطع به ضرر، دست روی دست بگذارد و در خانه بنشیند و ناظر این مصیبات برای عالم اسلام شود.
امر به معروف و نهی از منکر
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۴۰

امر به معروف و نهی از منکر

منکر از این بالاتر چیست که امیرالمؤمنین(ع) را که به منزله نفس نفیس پیغمبر(ص) و پسرعمّ و داماد و وصیّ آن حضرت، و اول مجاهد و حامی اسلام و اعلم و ازهد و اعدل و اتقی و اعبد امّت بود، در بالای منابری که به همّت و جانبازی خود علی(ع) برپا شده بود، سبّ کنند و کسی جرئت نهی از این منکر عظیم را نداشته باشد.
علت قیام امام حسین(ع)
پرتوی از عظمت امام حسین (ع) | ۳۹

علت قیام امام حسین(ع)

اگر دنیا برای ما جاویدان باشد، و مرگی جز شهادت نباشد ما شهادت را بر زندگی برگزینیم و افتخار کنیم که در برابر تو ما را بکشند و اعضای ما را پاره پاره نمایند. ما بر نیت و بصیرت خود ثابتیم با دوستان تو دوست، و با دشمنان تو دشمنیم. خدا را به وجود مسعود تو بر ما منّت‌ها است.