پیامبری و پیامبر اسلام | ۹
خدا به او کتاب، حکمت، تورات و انجیل آموخت و او را به عنوان پیامبر به سوی بنیاسرائیل برانگیخت. حضرت عیسی به آنان گفت: من با نشانهی آشکار و روشنی از سوی پروردگار به سوی شما آمدهام؛ من از گِل در مقابل شما مجسمهی پرندهای میآفرینم و در آن میدمم و آن گِل بی جان به اذن خدا پرندهای میگردد، مریضهای پیس و جذامی را شفا میدهم. مردگان را به اذن خدا زنده میکنم و از آنچه که میخورید و در منزل ذخیره میکنید خبر میدهم، در همهی این کارها آیه و نشانهی روشنی است، اگر مؤمن و پاکدل باشید.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۸
دربارهی انسان و سعادت او نیز دارای بینشِ مخصوص و نگرش ویژهای هستند. او را موجودی گرامی، والا و برگزیده میدانند که از دو جنبه ترکیب یافته است: جسمی، که از خاک سرشته شده و روحی، که از عالم ربوبی و ملکوتی آفریده شده است. به همین سبب موجودی است برتر، جاویدان، امانتپذیر و امانتدار پروردگار متعال که از سوی خدای خویش مکلف و در مقابل او مسؤول میباشد.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۷
بدانید که زندگی دنیا بازیچه و سرگرمی و آرایش و فخرفروشی شما بر یکدیگر و افزونطلبی در مال و فرزندان است، همانند بارانی که روییدنیهایش کشاورزان را به شگفتی میاندازد [اما] به زودی پژمرده میشود و آن را به رنگ زرد میبینی آنگاه خاشاک شود. و در آخرت عذاب سختی [برای دنیاپرستان] است [و برای جمع دیگر] رضایت و بخشش است. و دنیا جز کالای فریبنده نیست.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۶
ستایش مخصوص خدا است، او را میستایم و از او کمک خواسته به او ایمان و توکل دارم و گواهی میدهم که معبودی جز او نیست و شریک ندارد. آنگاه گفت: پیشرو به مردمش دروغ نمیگوید. قسم به خدایی که جز او معبودی نیست! من فرستاده خدا به طور خصوصی به سوی شما و عموماً به سوی مردمان هستم.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۵
بنابراین هرچه به او وحی میشد میشنید، بدون آن که چشم و گوش را به کار گیرد، چون اگر دیدن و شنیدنش به چشم و گوش ظاهری بود هر آینه آنچه میشنید میان او و مردمان مشترک میبود، یعنی هر چه او میدید مردم نیز میدیدند، در حالی که روایات به طور قطع این مفهوم را تکذیب میکنند.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۴
من برای شما معجزهای از طرف خدایتان آوردهام، من از گل برای شما [چیزی] به شکل پرنده میسازم، آن گاه در آن میدمم و به اذن خدا به صورت پرنده (واقعی) در میآید و به اذن خدا کور و مبتلا به برص را شفا میدهم و مردگان را زنده میکنم و به شما میگویم که در خانههایتان چه خورده و چه اندوختهاید؟
پیامبری و پیامبر اسلام | ۳
عالم غیب در مقابل عالم شهود میباشد و کلیه موجوداتی که از ماده و مادیات برتر باشند از عالم غیب محسوب میشوند. مانند خدا، اسما و صفات او، ملائکه، عالم برزخ، موجودات برزخی، قیامت، بهشت و دوزخ، نعمتهای بهشتی و عذابهای اخروی. این قبیل موجودات، مجرد و برتر از ماده میباشند، لذا از عالم غیب به شمار میروند. بنابراین با حواس خود نمیتوانیم با جهان غیب ارتباط برقرار سازیم و علم پیدا کنیم.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۲
به عقیدهی ما «عصمت» صفت نفسانی و ملکهی نیرومند باطنی است که معصوم را از ارتکاب گناه، خلاف، اشتباه و مانند آن باز میدارد. عامل و منشأ وجود چنین صفتی همان «ايمان كامل» میباشد که از مرحلهی مفهوم و هیئت ذهنی فراتر رفته و به صورت یقین و مشاهده حضوری درآمده است.
پیامبری و پیامبر اسلام | ۱
از آن جا كه روحِ انسان به بدن مادى تعلق دارد و مجرد محض نیست، امكان حركت و استكمال دارد. ابتدا موجود ضعیفى است كه به تدریج ترقى مىكند و كامل و كاملتر مىگردد؛ اما در تمام مراحل یك حقیقت بیش نیست.