تولی و تبری

همراهی با صادقین
تولی و تبری| ۵۵

همراهی با صادقین

بايد همراهى و اطاعت از صادقين مطلق باشد، ولى «صادقين» مقيّد به افراد خاصّى باشد، و يا اين كه «صادقين» مطلق باشد و شامل تمام راستگويان شود و همراهى و پيروى از آنان مقيّد گردد. و طبق دو قرينه ‏اى كه گذشت، همان احتمال اوّل صحيح است؛ بنابراين «صادقين» مقيّد است و منظور از آن افراد خاصّى است، ولى همراهى و پيروى از آن افراد خاص مطلق است.
منظور از عصمت چیست؟
تولی و تبری| ۵۴

منظور از عصمت چیست؟

نهی از منكر یكی از فرایض مهم اسلامی است. فعل منكر از هر كسی كه صادر شود بر دیگر مكلفان است كه آن را محكوم كنند و اگر مكلفی بر انجام منكری تصمیم گرفته است، باید او را نهی نمایند.
اشجع الناس (شجاع‌ترین مردم)
تولی و تبری| ۵۳

اشجع الناس (شجاع‌ترین مردم)

دفاع از كیان اسلام و حفظ حدود و ثغور آن، فداكارى و از خودگذشتگى مى‏ خواهد. لذا در شرع مقدس اسلام، امر به جهاد شده است و قرآن، مجاهدان در راه حق را بر آنان كه از زیر بار جهاد، شانه خالى مى ‏كنند، برترى داده است.
اعلمیت امیرالمومنین (ع)
تولی و تبری| ۵۲

اعلمیت امیرالمومنین (ع)

از آنجایی که یکی از وظایف خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله حفظ شریعت اسلام و تبیین احکام و دستورات آن است، لذا شایسته است کسی به عنوان خلیفه رسول خدا انتخاب شود که نسبت به احکام و دستورات دین بیش از هر فرد دیگری آگاهی داشته باشد.
امیرالمومنین افضل امت رسول خدا
تولی و تبری| ۵۱

امیرالمومنین افضل امت رسول خدا

از آنجایی که امام وظیفه خطیر هدایت و رهبری امت را به دوش دارد، باید از همه افراد امت در همه کمالات و فضائل برتر باشد. به همین جهت، شیعه معتقد به افضلیت امام می باشد، و متکلمین امامیه در کتب خود به این مطلب تصریح کرده اند.
امیرالمومنین در آیه قرآن
تولی و تبری| ۵۰

امیرالمومنین در آیه قرآن

سنت الهی بر این است که هیچ گاه خلیفه الهی گزینشی و انتخابی از جانب مردم نباشد، بلکه خداوند هر مخلوقی را که بخواهد می ‌آفریند و هر کس را که شایسته بداند به عنوان ولی و امام معرفی می کند.
امیرالمومنین در آیه قرآن
تولی و تبری| ۴۹

امیرالمومنین در آیه قرآن

سنت الهی بر این است که هیچ گاه خلیفه الهی گزینشی و انتخابی از جانب مردم نباشد، بلکه خداوند هر مخلوقی را که بخواهد می ‌آفریند و هر کس را که شایسته بداند به عنوان ولی و امام معرفی می کند.
آیه اولى الامر
تولی و تبری| ۴۸

آیه اولى الامر

ظاهر آیه شریفه این است كه اطاعت از اولو الامر مطلق است و مقید به هیچ قید و مشروط به هیچ شرطى نیست. به عبارت دیگر، همان گونه كه اطاعت از خدا و رسولش صلی الله علیه و آله مطلقاً واجب شمرده شده است، اطاعت از اولى الامر كه در ردیف آنها قرار گرفته است، نیز به صورت مطلق واجب است...
آیه ولایت
تولی و تبری| ۴۷

آیه ولایت

اعتراض مهمّى كه صورت علمى دارد و بر آیه ولایت مطرح كرده اند این است كه معترضین گفته اند: امیر المومنین علیه السلام یك نفر است، اما در این آیه خداوند به لفظ جمع سخن گفته است و این بدین معنا است كه مخاطبین آیه بیش از یك نفر بوده‌اند.
مصادیق تولی در قرآن
تولی و تبری| ۴۶

مصادیق تولی در قرآن

در بسیارى از آیات قرآن، ایمان و عمل صالح در كنار هم واقع شده ‏اند به گونه ‏اى كه نشان مى ‏دهد این دو جدایى ناپذیرند، زیرا ایمان و عمل مكمل یكدیگرند. ایمان اگر در اعماق جان انسان نفوذ كند حتما شعاع آن، در اعمال انسان خواهد تابید، و عمل او را عمل صالح مى ‏كند، که این امر در نهایت سبب سعادت مندی انسان و رستگاری او می شود...
برائت از دشمنان اهل بیت در قرآن
تولی و تبری| ۴۵

برائت از دشمنان اهل بیت در قرآن

آنها در حضور تو مى ‏گویند فرمان‌برداریم اما هنگامى كه از نزد تو بیرون مى ‏روند جمعى از آنها جلسات سرى شبانه بر ضد گفته‏ هاى تو تشكیل مى‏ دهند، خداوند آن چه را در این جلسات مى ‏گویند مى ‏نویسد.
جایگاه منکرین حقایق دین
تولی و تبری| ۴۴

جایگاه منکرین حقایق دین

دوری از ولایت اهل بیت علیهم السّلام و انحراف از این مسیر، بزرگ ترین معصیت است و سبب دوری از رحمت خداوند می شود، چنان چه از کلام اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم استفاده می شود که یکی از وظایف انبیاء و رسولان، ابلاغ ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام می باشد...
تبری در سوره اعراف
تولی و تبری| ۴۳

تبری در سوره اعراف

آن چه مسلم است این است كه در روز رستاخیز اعمال انسان با وسیله خاصى سنجیده مى ‏شود نه با ترازوهایى همانند ترازوهاى دنیا، و این سنجش اعمال در روز قیامت حق و حقیقت است. یعنی خداوند در روز قیامت به عدالت رفتار می کند و به کسی ظلم نمی کند.
تبری در سوره انعام
تولی و تبری| ۴۲

تبری در سوره انعام

مشرکین کسانی هستند که در دار دنیا اقرار به توحید کردند ولی این ایمان به الله برای آنان فایده ای ندارد به جهت این که با رسول خدا مخالفت کردند و نسبت به آن چه که ایشان از جانب خدا آورده بود شک کردند و پیمانی که با اوصیاء ایشان بسته بودند نقض کردند...
تبری در سوره مائده
تولی و تبری| ۴۱

تبری در سوره مائده

كسى كه نسبت به آن چه باید به آن ایمان بیاورد كفر بورزد و راه مؤمنان را رها كرده، در راه كافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانكاران خواهد بود.
نهی از دوستی با کفار و معاشرت با آنان
تولی و تبری| ۴۰

نهی از دوستی با کفار و معاشرت با آنان

خداوند متعال به رسول خود دستور داده است كه از كسانى که نسبت به آیات قرآن استهزاء می كنند و سخنان ناروا می گویند، اعراض كند؛ مسلّم است كه این حكم اختصاصى به پیامبر ندارد بلكه یك دستور عمومى است كه در شكل خطاب به پیامبر بیان شده...
ارتداد
تولی و تبری| ۳۹

ارتداد

هر کس که از روش فطرت و منطق دین اسلام منحرف شود کافر است و از آن به بعد در زمره اجتماع مسلمین نبوده و از قوانین و مقررات آنان بی بهره خواهد بود، به این معنا که نه ارث می برد و نه می تواند به زندگی با همسر خود ادامه دهد...
عدم قبول خلیفه الله
تولی و تبری| ۳۸

عدم قبول خلیفه الله

زمانی که پذیرفتیم حاکم و امام، خلیفه خدا روی زمین می باشد، باید بپذیریم انتخاب خلیفه خدا فقط به واسطه خود خدا امکان‌پذیر است و معقول نیست دیگران برای او جانشین تعیین کنند. به عبارت دیگر انتخاب خلیفه از طریق بیعت، اجماع اهل حَلّ و عقد و تعیین شورای شش نفره، باطل خواهد بود و مشروعیت نخواهد داشت.
آیات برائت در سوره نساء
تولی و تبری| ۳۷

آیات برائت در سوره نساء

همه گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند، ولى شرك، به هیچ وجه بخشوده نمى ‏شود، مگر این كه از آن دست بردارند و توبه كنند و موحّد شوند. اما حكمت این كه خداوند شرك را نمى‏ آمرزد، این است كه عالم خلقت سراپایش رحمت خدا است، اساسش عبودیت خلق و ربوبیت خداى متعال است...
برائت در سوره آل عمران
تولی و تبری| ۳۶

برائت در سوره آل عمران

در مسئله تبری،  محوری ترین و اصلی ترین بحث، مسئله ولایت، امامت و رهبری جامعه است که در آیات  به مصادیق و نمونه های آن و چگونگی انحراف مردم از این مسیر اشاره شده است.