پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- پرسمان دینی
علت حرام بودن شطرنج و پاسور چیست؟
معارف دین| ۴۲

علت حرام بودن شطرنج و پاسور چیست؟

این افرادی که از فلان کودک شطرنج‌باز - که مسابقه‌ای را برده - تقدیر می‌نمایند، بسیار اشتباه می‌کنند. این تشویقات برای همه جوانان و نوجوانان دانشجو و دانش‌آموز، بدآموزی است و موجب کسر برنامه‌های تحصیلی آن‌ها می‌شود.
حکمت تیمم چیست؟| عاقله کیست؟
معارف دین (۴۱)

حکمت تیمم چیست؟| عاقله کیست؟

اوّلاً، احاطه به فواید و حکمت‌های دستورات فرعی دین، اگر برای همه غیرممکن نباشد، برای اکثر مردم غیرممکن است؛ و مانع از انجام وظایف و مشاغل دیگر می‌شود، و شخص را از استفاده عملی از این دستورات محروم می‌سازد.
کشیدن سیگار حرام نیست؟| چرا نمی‌توانیم نماز را به زبان فارسی بخوانیم؟
معارف دین (۴۰)

کشیدن سیگار حرام نیست؟| چرا نمی‌توانیم نماز را به زبان فارسی بخوانیم؟

در عصر حاضر، ضرر و تأثیر انواع متعدّد اغذیّه، یا کیفیّت‌های تغذیّه در کم کردن عمر و ضرر به سلامت جسم بسیاری از افراد، معلوم شده است؛ امّا در عرف و عادت و قوانین به این علّت، تصمیم کلّی بر ممنوعیّت آن‌ها اتّخاذ نمی‌شود.
چرا برخی از نمازها را باید آهسته خواند؟
معارف دین (۳۹)

چرا برخی از نمازها را باید آهسته خواند؟

دلیل حرمت محرّمات، نهی شرعی است که از قرآن مجید و از سنّت قولیّه یا عملیّه حضرت رسول اکرم و ائمّه معصومین - صلوات الله اجمعین - استفاده می‌شود؛ و هر کس مؤمن باشد و به احکام خدا تسلیم باشد، بدون چون‌ و چرا آن را می‌پذیرد و عمل می‌کند.
آیا ازدواج موقت برای اشخاص همسردار مجاز است؟| ازدواج موقت تن فروشی شرعی نیست؟
معارف دین (۳۸)

آیا ازدواج موقت برای اشخاص همسردار مجاز است؟| ازدواج موقت تن فروشی شرعی نیست؟

اسلام در مسئله ازدواج اهمیّت غریزه جنسی و قوّت و حدّت آن را در نظر داشته و اشباع آن را تحت ضابطه لازم دانسته و بنابراین اگر از زنا و لواط با آن شدّت نهی و منع فرموده و مجازات سخت دنیوی و اخروی برای آن مقرّر کرده، اصل استفاده از غریزه جنسی و کام‌گیری زن و مرد را از یکدیگر ممنوع نکرده است.
پوشیدن مانتو حجاب اسلامی است؟
معارف دین (۳۷)

پوشیدن مانتو حجاب اسلامی است؟

تفاوت بلوغ از جهت سنّ برحسب مناطق و غیره وجود ندارد، چنان که بیان شد؛ ولی از جهت روئیدن مو و یا احتلام و خروج منی، امکان دارد که برحسب مناطق و یا مزاج‌ها تفاوت کند.
چرا زن هنگام نماز خواندن در جای خلوت هم باید حجاب داشته باشد؟
معارف دین(۳۶)

چرا زن هنگام نماز خواندن در جای خلوت هم باید حجاب داشته باشد؟

چه از پوشش واجب مرد در حال نماز سؤال شود یا از پوشش زن، هر دو سؤال یک جواب دارد. اگر بخواهیم پرسش را اختصاص به زن بدهیم، باید به این نحو پرسش کنیم: چرا زن باید بدن خود را علاوه بر عورتین حتّی در جای خلوت در حال نماز بپوشاند و بر مرد واجب نیست؟
آیا اختصاص برخی مشاغل به مردان، محروم کردن زنان نیست؟
معارف دین(۳۵) | فلسفه احکام(۲)

آیا اختصاص برخی مشاغل به مردان، محروم کردن زنان نیست؟

در اینجا مسئله تفاوت زن و مرد مطرح نیست؛ اشتباه از عدم تمیز بین حکم و حقّ و تکلیف و اختصاص ناشی شده است. از بینش الهی و از دیدگاه یک بانوی مسلمان و آگاه در این‌گونه احکام مانند عدم وجوب نماز جمعه بر زن و سقوط جهاد از او، زن محروم نیست؛ بلکه مکلّف نیست یا مورد عنایت خاصّ است و صیانت و حشمت و حفظ ارزش‌های والای او مورد نظر است.
آیا پرسش از فلسفه احکام جایز است؟| چرا باید مرجع تقلید مرد باشد؟
معارف دین(۳۴)| فلسفه احکام(۱)

آیا پرسش از فلسفه احکام جایز است؟| چرا باید مرجع تقلید مرد باشد؟

احکام و تعالیم شریعت مقدّسه اسلام همه مبنی بر جلب مصالح یا دفع مفاسد و متضمّن فواید و حکمت‌های بسیار است. در قرآن کریم و روایات شریفه، مصالح کلّی این احکام و مصالح خاصّ بسیاری از آن‌ها بیان شده است و حکمت‌ها و فواید بسیاری از این احکام را عقل انسان ‌هم ادراک می‌کند.
چرا معصومین(ع) از خداوند درخواست بخشش و توبه می‌کنند؟
معارف دین| ۳۳

چرا معصومین(ع) از خداوند درخواست بخشش و توبه می‌کنند؟

دعاکننده باید خود را بشناسد و موضع خود را بداند که سراپا فقر و نیاز است و مالک سود و زیان و نفع و ضرری برای خود نیست و خدا را بشناسد که ذاتاً از همه بی‌نیاز است و «قاضی الحاجات» و «کافی المهمّات» است؛ و از او بخواهد که او را به خود نزدیک سازد و لذّت مناجات و عبادت و دعا را به او بچشاند.
آیا فقیر بودن باعث افتخار است؟
معارف دین (۳۲)| شرح احادیث (۷)

آیا فقیر بودن باعث افتخار است؟

حضرت رسول‌اکرم(ص) فقر و حاجتش به خدا از همه بیشتر است و بدان علّت بر همه فخر و فضیلت دارد. وجود او گنجایش و ظرفیت علوم و فیوضی را که هیچ مخلوقی ظرفیت استعداد آن را ندارد، داراست.
آیا سادات گناهکار در قیامت به‌ جای جهنم به «زمهریر» می‌روند؟
معارف دین(۳۱)| شرح احادیث(۶)

آیا سادات گناهکار در قیامت به‌ جای جهنم به «زمهریر» می‌روند؟

نباید مجرمان و گناهکاران از آیات و اخباری که عفو و رحمت او را که نامتناهی است بیان می‌کند و ثواب‌های کلان را وعده می‌دهد، جسور و جری شوند. چنان که نباید از آیات عذاب و اخبار عقاب، از رحمت حقّ مأیوس گردند.
ماجرای ردالشمس چیست؟
معارف دین(۳۰)| شرح احادیث(۵)

ماجرای ردالشمس چیست؟

بیان تفسیر و شرح برای خبری که سند آن مورد اعتماد نیست و لفظ آن‌ هم مختلف شده است، لزوم چندانی ندارد و حاصلی که بتوان آن را به مقامات معصومه نسبت داد نخواهد داشت...
آیا کسی که به حج می‌رود چهار ماه بر او گناه نوشته نمی‌شود؟
معارف دین(۲۹)| شرح احادیث(۴)

آیا کسی که به حج می‌رود چهار ماه بر او گناه نوشته نمی‌شود؟

کتاب «علل الشرایع» یکی از کتب حدیث شیخ اجلّ، صدوق(ره) و در موضوع خود بسیار مهم و ارزشمند است؛ ولی در اسناد و احادیث و مدالیل روایات آن از اهل‌فن و علمای علم رجال و حدیث‌شناس باید نظرخواهی کرد.
جریان متعفن شدن بدن حضرت ایوب(ع) چیست؟| توضیح درباره حدیث عشق و کتاب تشویق السالکین
معارف دین(۲۸)| شرح احادیث(۳)

جریان متعفن شدن بدن حضرت ایوب(ع) چیست؟| توضیح درباره حدیث عشق و کتاب تشویق السالکین

در «من لایحضره الفقیه» و «تهذیب» فقط در یک حدیث، در حکایت آن دو قاضی که عاشق زن دوست خود شدند آمده است. در «استبصار» اصلاً این لفظ دیده نمی‌شود. در «کافی» شریف نیز در سه مورد این مادّه آمده است که در دو مورد آن دلالت بر مذمّت صاحب آن دارد
پرسش درباره سند چند حدیث
معارف دین(۲۷)| شرح احادیث(۲)

پرسش درباره سند چند حدیث

این جمله، اشاره به مقام کمال ایمان، و تسلیم مطلق و توجّه تامّ حضرت امیرالمؤمنین(ع) به خداوند متعال، و از خود بیخودی و خود نبینی و اطاعت محض آن حضرت از احکام خدا دارد.
چرا انسان‌ها از تفکّر در خدا منع می‌شوند؟ راه شناخت خداوند چیست؟
معارف دین(۲۶) | شرح احادیث(۱)

چرا انسان‌ها از تفکّر در خدا منع می‌شوند؟ راه شناخت خداوند چیست؟

با این ‌همه بررسی‌هایی که در طول قرون، در عجایب باطن و ظاهر و نظامات حاکم بر آن انجام شده، هنوز هم بشر خودش بر خودش مجهول است. این است یکی از معانی متعدّد و معرفت آموز حدیث شریف «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ».
پاسخ به سوالات قرآنی| ۵
معارف دین| ۲۵

پاسخ به سوالات قرآنی| ۵

مورد استخاره در کاری است که شرعاً در آن، شخص تکلیف به وجوب یا حرمت بلکه استحباب یا کراهت نداشته باشد والّا در انجام دادن عمل واجب یا حرام استخاره معنی ندارد و در عمل مستحب یا مکروه هم استخاره بی‌مورد است.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۴
معارف دین| ۲۴

پاسخ به سوالات قرآنی| ۴

برای «ملکوت» معانی مختلفی گفته شده؛ از جمله این که به معنی «ملک» و «عزّت» و «سلطنت» است و مراد از ملکوت آسمان‌ها و زمین ممکن است سلطنت و مالکیّت آسمان‌ها و زمین و یا آیات عظیمه خدا در آسمان‌ها و زمین، جنود غیبیّه الهیّه در آن‌ها باشد.
پاسخ به سوالات قرآنی| ۳
معارف دین| ۲۳

پاسخ به سوالات قرآنی| ۳

در تفسیر «مجمع‌البیان» از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: خداوند برای هیچ ‌کس در باطن او دو قلب قرار نداده که به یکی از دو قلب، قومی مثل دوستان خدا را، و با قلب دیگر دشمنان آن قوم را دوست بدارد.