شبیه عرفان، شریک شیطان | ۵
بگذار مردم با همان عقیدهی پاک و قلب صافی که دارند به کار خود برسند و رو به خدای خود دارند و با طواف بر گرد «بیت» و تضرّع به درگاه «ربّ البیت» توشهی راه بردارند و به راه مستقیم خود بروند. حرفهای حکیمانه و تحقیقات عارفانهات را برای خودت نگهدار!
مسیحیت در دنیای کنونی| ۵
بیتردید پیمان زناشویی پیمان مقدّسی است و باید کوشید که تا پایان عمر ادامه یابد، امّا بیشک ضرورتهایی پیش میآید که ادامهی این پیمان قابل تحمّل نیست و تولید انواع مفاسد یا ناراحتیهایی برای طرفین میکند. ما هرگز نمیتوانیم اصرار کنیم که این پیمان در این موارد ادامه یابد هرچند تولید ناراحتی و مفسده کند.
شبیه عرفان، شریک شیطان | ۴
کی از راههای نفوذ شیطان در دل انسان وارد شدن افراد غیر مستعدّ ناآگاه از مبانی فنّ و استدلال و قاصر از درک رموز کشف و شهود در وادی فلسفه و عرفان و سرگرم گشتن با آراء و اقوال حیرتزای فلاسفه و عارفان است.
مسیحیت در دنیای کنونی| ۴
این جملههای صریح در نهی از شراب که در کتابهای عهد قدیم و جدید است، علاوه بر اینکه گواه زندهای بر وجود تناقض در این کتابهاست، زیرا ابداً با نخستین معجزهی مسیح سازگار نیست، زشتی و ناپاکی شراب و مفاسد اخلاقی و اجتماعی و گمراهکننده بودن آن را روشن میسازد.
شبیه عرفان، شریک شیطان | ۳
به حكم عقل میدانیم این كاروان عظیم خلقت كه با این شُکوه و عظمت حرکت کرده و با این تجهیزات محیّرالعقول که دارد جلو میرود، حتماً یک هدف بسیار عالی و درخشان و یک مقصد بسیار وسیع و دامنهدار در پیش دارد كه باید بار خود را آنجا بیفكند و حیات خود را آنجا آغاز كند...
مسیحیت در دنیای کنونی| ۳
اناجیل و سایر کتابها و رسالههای عهد جدید بخشی از نوشتههایی است که شاگردان مسیح یا شاگردانِ شاگردان او سالها پس از وی به رشتهی تحریر درآوردند.
شبیه عرفان، شریک شیطان | ۲
دین؛ نعمت خداست و راستی نعمت «دین» منشأ تمام نعمتهاست، یعنی تمام ابزار و وسایل زندگی اگر مسیر دین قرار گرفت نعمت است و اگر از مسیر دین خارج شد نقمت است.
مسیحیت در دنیای کنونی| ۲
از مندرجات این رساله به خوبی برمیآید که آن شرح خواب عجیب و غریبی است که یوحنّا دیده، او مشاهدات خود را در این خواب که آمیخته با نصایح و موعظههایی است شرح میدهد و به نام «مکاشفه» معروف شده است.
شبیه عرفان، شریک شیطان | ۱
در آخرت، جمال خدا در جمال امام معصوم(ع) تجلّی میکند و لذا اگر در دنیا توانستید شناخت و معرفت امام را به دست آورید، در آخر خواهید توانست جمال امام را که مجلای جمال خداست مشاهده نمایید و به لقای خدا که هدف از خلقت انسان است نائل گردید.
مسیحیت در دنیای کنونی| ۱
مذهب یهود پیروان بسیار اندکی دارد، ولی از این نظر که ریشهی تاریخی خاصّی دارد که آن را به مذاهب بزرگ دیگر پیوند میدهد و از سوی دیگر امروز با غصب سرزمین فلسطین، پایگاهی در میان کشورهای اسلامی به وجود آورده، بایسته است مورد مطالعه قرار گیرد.
آیین وهابیت(۴۰)| ابعاد سیاسی و اجتماعی حج(۳)
حجّ داراى ابعاد علمى، اقتصادى و سياسى است و در حقيقت موسم حجّ حلقه اتّصالى است ميان مسلمانان كه از اين طريق به تبادل اخبار و اوضاع جارى جهان و كسب آگاهى از آثار و سنّتهاى رسول خدا كه از طريق صحابه و تابعان و محدّثان در شرق و غرب عالم پخش شده، بپردازند.
آیین وهابیت(۳۹)| ابعاد سیاسی و اجتماعی حج(۲)
حجّ در حالى كه يك عمل عبادى است، ابعاد سياسى بارزى دارد كه خود رسول گرامى گاهى بدان عينيّت مىبخشيد و در احاديث و كلمات پيامبر نيز به اين ابعاد اشاره شده است...
آیین وهابیت(۳۸)| ابعاد سیاسی و اجتماعی حج(۱)
پيروزى انقلاب اسلامى در ايران وحشت فوقالعادهاى در سران سياسى مكتب وهابيگرى پديد آورد و از نفوذ آن در مناطق مجاور، سخت نگران شدند و انديشهی بيدارى ملّت، همواره آنان را رنج مىدهد.
آیین وهابیت| ۳۷
استغاثه و كمكخواهى از پيامبران و اولياى الهى در ميان طوايف اسلامى، در كنار قبور و غيره كاملاً رايج است و آن را نه ملازم با شرك مىدانند و نه منافى با مبانى اسلامى.
آیین وهابیت| ۳۶
كسانى كه با زائران مشاهد مشرّفه سَر و كار دارند، به خوبى مىدانند كه نذر براى خدا كسب رضايت اوست و به نام او ذبح مىشود، ولى هدف انتفاع اولياى الهى از ثواب و انتفاع فقيران و يا خود مشاهد از منافع مادى آن مىباشد.
آیین وهابیت(۳۵)| خدا را به حق و مقام اولیا سوگند دادن(۲)
سوگند به غير خدا، از جمله مسائلى است كه وهابىها روى آن حساسيّت خاصّى دارند. يكى از نويسندگان اين گروه، به نام صنعانى در كتاب «تطهيرالاعتقاد» آن را مايه شرك دانسته است.
آیین وهابیت(۳۴)| خدا را به حق و مقام اولیا سوگند دادن(۱)
هيچ فردى ذاتاً بر خدا حقى ندارد، هر چند قرنها خدا را پرستش كند و در برابر او خاضع و خاشع گردد؛ زيرا بنده خدا هر چه دارد از ناحيه خداست و چيزى از خود در راه خدا صرف نكرده است كه با لذّات مستحق پاداش باشد.
آیین وهابیت| ۳۳
كرامات و معجزات اوليا و پيامبران بدون علّت نيست، چيزى كه هست، علّت مادّى و طبيعى ندارند، و اين غير از اين است كه بگوييم براى آنها علّتى نيست.
آیین وهابیت| ۳۲
اين تنها يوسف و موسى و سليمان و مسيح نيستند كه قدرت غيبى و سلطه مافوق طبيعى داشتهاند، بلكه گروهى از پيامبران و فرشتگان داراى سلطه غيبى بوده و مىباشند و قرآن از جبرئيل به «شَدِيدُ الْقُوى» و از فرشتگان به «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً» تعبير مىآورد.
آیین وهابیت| ۳۱
اگر كسى از پيامبر بخواهد كه در حق او دعا كند تا خدا گناهان او را ببخشد يا حاجت او را برآوَرد، هرگز همراه خدا كسى را نخوانده است بلكه حقيقت اين دعوت جز دعوت خدا چيز ديگرى نيست.