آیات موضوعی قرآن

آیه ابتلاء
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۰

آیه ابتلاء

این آیه، یکی از دلایل معصوم بودن امام است؛ زیرا تصریح می‌کند که ظلم و بیدادگری، به هر نوعی و در هر جا و از هرکس، سبب محرومیّت از مقام والای امامت می‌شود. از سویی، می‌دانیم که گناه و خطا نیز ظلم به خداوند و خویشتن به شمار می‌رود.
ادله‌ی عصمت امامان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۹

ادله‌ی عصمت امامان

جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه‌ی گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب، ۳۳)
تعیین وصی توسط موسی(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۸

تعیین وصی توسط موسی(ع)

بزرگ‌ترین منشأ گمراهی هر امتی، نبود رهبر دینی و پیروی از افراد ناشایست در امور دینی است. بنابراین، نمی‌توان پذیرفت که پیامبر گرامی اسلام(ص) ـ با وجود نگرانی زیاد نسبت به گمراهی امتش و وجود دشمنان فراوان برای ضربه زدن به دین اسلام ـ از انتخاب جانشین شایسته برای خود غافل مانده و امت را به حال خود رها کرده باشد.
وجود هدایت‌کننده برای همه‌ی زمان‌ها
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۷

وجود هدایت‌کننده برای همه‌ی زمان‌ها

در این آیه خداوند ضمن دلداری به پیامبر(ص) در برابر مخالفت مشرکان، آن حضرت را مورد خطاب قرار می‌دهد که تو تنها انذارکننده‌ای و مسئولیتی در قبال هدایت نیافتن آنان نداری و برای هر قومی هدایت‌کننده‌ای است.
وجوب اطاعت از اولی‌الأمر
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۶

وجوب اطاعت از اولی‌الأمر

آیه‌ی «اولوالأمر» یکی از مهم‌ترین آیات در اثبات امامت و عصمت امامان(ع) می‌باشد. بنا بر این آیه، خداوند اطاعت از «اولوالأمر» را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داده و از مؤمنان می‌خواهد در تمام امور زندگی خود از آنان اطاعت کنند. روایات متعددى در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده كه همگى گواهى می‌دهند كه منظور از «اولوالأمر» ائمه‌ی معصومین(ع) می‌باشند و حتى در بیشتر آن‌ها نام امامان صریحاً ذكر شده است.
حشر مردم با امامان خود
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۵

حشر مردم با امامان خود

این به معنای اهمیت نقش رهبری در سرنوشت انسان‌هاست. با این وجود، باید به انتخاب برترین و کامل‌ترین پیشوای دینی پرداخت تا از گزند لغزش و گمراهی‌های احتمالی در امان باشیم.
ضرورت عقلی پیروی از شایسته‌ترین فرد
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۴

ضرورت عقلی پیروی از شایسته‌ترین فرد

خداوند در این آیه، از مشرکان می‌پرسد که آیا پیروی از کسی مانند خدا که خود هدایت یافته و آگاه به مصالح و مفاسد است، عقلانی و شایسته‌تر است یا پیروی از بت‌ها و معبودهایی که از خود آگاهی و اختیاری نداشته و نمی‌توانند بندگان را به مصالح خود راهنمایی کنند.
شکایت پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۳

شکایت پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن

قرآن هم در تلاوت، هم در حفظ، هم در تفسیر، هم در تدبر، هم در عمل و هم در برپا شدن احکام آن در جامعه و خلاصه در همه‌ی ابعاد آن مهجور واقع شده است. متأسفانه کم نیستند کسانی که روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها از عمرشان می‌گذرد، ولی آیه‌ای از قرآن را تلاوت نکرده‌اند. 
استماع و انصات
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۲

استماع و انصات

قرآن کریم بارها صفات پرهیزکاران و مؤمنان راستین خود را این دانسته که با استماع آیات قرآن، دچار دگرگونی روحی و معنوی شده و گاه از شدت خضوع و خشوع به سجده می‌افتند. شایسته است که مؤمنان نیز در محافل قرآنی به این ادب قرآن توجه نمایند.
 استعاذه
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۱

 استعاذه

 تلاوت قرآن، ارتباط با خداست. روشن است که ارتباط با خدا و گوش سپردن به آیات عمیق قرآن، نیاز به طهارت روح و دوری از آلودگی‌های نفسانی دارد. از سویی برای دوری از رذایل اخلاقی و آمادگی پذیرش معنویت قرآن، نیاز به فضل و رحمت خداوند است.
تلاش برای حفظ قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۰

تلاش برای حفظ قرآن

قرآن تنها کتاب دانشمندان و علمای ربانی است؛ بلکه عموم مردم به فراخور افق‌های مختلف فهم و درکشان از آن بهره می‌برند. زبان قرآن، زبان جهانی فطرت است که آسان، قابل فهم و پر از شواهد بیرونی و درونی است.
ترتیل چیست؟
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۹

ترتیل چیست؟

ترتیل در اصل به معنای «تنظیم» و «ترتیب موزون» است و در روایات، به معنای خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم، ادای صحیح حروف، استفاده از صدای نیکو، دل‌نشین و حزین، تبیین کلمات و از همه مهم‌تر، دقت و تأمّل در مفاهیم آیات و خضوع و خشوع در برابر آن تعریف شده است.
تدبر در قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۸

تدبر در قرآن

تلاوتی که با تدبر در آیات همراه نشود، کم ثمر است؛ چنانچه اگر شخصی به گنجینه‌ای از طلا و جواهر گران‌بها دست یابد، ولی تنها به مشاهده و شمارش مقدار آن بسنده کند و اندوخته‌ای بر ندارد. قرآن کریم در آیه‌ی ۲۴ سوره‌ی محمد، عدم تدبر در آیات را نشانه‌ی قفل شدن قلب‌ها و غفلت دانسته است.
خشوع و خضوع
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۷

خشوع و خضوع

تلاوت قرآن کریم آدابی دارد که شایسته است عموم مسلمانان به آن توجه نمایند تا از آثار و فواید معنوی تلاوت قرآن محروم نگردند. در مرحله‌ی نخست باید، خشوع و خضوع در برابر قرآن رعایت شود. مقصود از خشوع و خضوع، تأثر قلبی است که در اعضا و جوارح نیز نمایان می‌شود.
برخی آداب تلاوت قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۶

برخی آداب تلاوت قرآن

در این آیات از مؤمنان خواسته شده است تا قرآن را در حد توانشان تلاوت نموده و در انس با این کتاب مقدس کوتاهی نکنند. بدیهی است که مقصود از انس با قرآن، بسنده نمودن به تلاوت ظاهری یا حفظ آن نیست؛ بلکه متخلق شدن به اخلاق و آداب قرآنی هدف نهایی از این کار است.
نزول دفعی قرآن در شب قدر
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۵

نزول دفعی قرآن در شب قدر

 تاریخ گواه بر آن است که قرآن به طور تدریجی و در طول بیست و سه سال بر رسول خدا(ص) نازل شده است. از سویی، در آیه‌ی ۱۸۵ و نیز آیات ابتدایی سوره‌ی قدر و دخان آمده است که تمام قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.
عدم تحریف قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۴

عدم تحریف قرآن

دلیل عقلی آن است که چون اسلام دین خاتم و قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و جامع تمام نیازهای بشری تا روز قیامت است، پس باید از تحریف و تغییر لفظی در امان باشد تا همگان بتوانند از منبع نورانی و زلال آن بهره‌مند گردند. دلیل نقلی تحریف هم علاوه بر گواهی تاریخ و تواتر یک یک آیات آن، این آیه‌ی شریفه است که در آن خداوند خود را نگهبان قرآن از تحریف دانسته است.
جاودانگی قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۳

جاودانگی قرآن

قرآن کتابی فراعصری و جهان شمول است. پیام قرآن پیام مبتنی بر فطرت و عقل انسان‌ها در طول اعصار و قرون است. محتوای غنی و ژرف قرآن، دانشمندان علمی جهان را متعجب و شگفت‌زده می‌کند. طراوت در سخن و بیان تأثیرگذار قرآن، اجازه نمی‌دهد تا حلاوت تلاوت آن از بین برود.
راه قرآن؛ استوارترین راه‌ها
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۲

راه قرآن؛ استوارترین راه‌ها

قرآن کریم تبیین‌کننده‌ی «صراط مستقیم» است؛ یعنی به طریقه‌ای که مستقیم‌ترین و صافترین و پابرجاترین راه‌ها در کمال انسان است، دعوت می‌کند. قرآن کتابی است که سخن باطل در آن راه ندارد و از انحراف و کجی به دور است. قرآن بیدارکننده‌ی فطرت انسان به سوی خداست.
لزوم طهارت برای درک حقیقت قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۱

لزوم طهارت برای درک حقیقت قرآن

حقیقت قرآن برای همگان دست‌یافتنی نیست. تنها کسانی می‌توانند اسرار و معارف عمیق قرآن را با جان و دل درک کنند که باطنشان از هرگونه آلودگی پاک گشته و در اعتقاد و عمل طیّب و طاهر باشند. در برخی روایات مراد از آیه‌ی ۷۹، حرمت مس قرآن بدون طهارت ظاهری (غسل و وضو) نیز دانسته شده است.