معارف دین| ۵۵
موارد تقیّه هم مختلف است. اگر در صورت عدم تقیّه، خوف تلف نفس یا اموری که اهمیّت آن از ارتکاب حرام بیشتر است باشد، در این صورت ارتکاب آن جایز است (و الله العالم).
معارف دین| ۵۴
جمهوری اسلامی، عنوان نظام کشور است همانطوری که نظام هر کشوری عنوانی دارد، و حکومت اسلامی عبارت از حاکمیّت اسلام است، یعنی در این کشور آنچه قانونیّت دارد، احکام اسلام است.
معارف دین| ۵۳
موارد اضطرار مختلف است. مثلاً اگر گرسنگی فردی به حدّی برسد که در صورت غذا نخوردن هلاک شود، این مورد اضطرار است. و چنین کسی اگر فرضاً در بیابان باشد و جز میته به چیزی دسترسی نداشته باشد، خوردن میته به مقداری که او را حفظ کند و هلاک نشود برایش حلال هست و زائد بر آن حرام است.
معارف دین| ۵۲
هر نهضت و حرکتی که هدف آن برانداختن آداب و تمدّن و رسوم تعلیم و تربیت و آداب و شعائر و سنن دینی و قومی یک جامعه و تضعیف اعتقاد و پایبندی افراد آن جامعه خصوص جوانان و نوجوانان به فرهنگ و آداب خودشان برای آمادهسازی آنها به قبول عادات بیگانگان باشد، تهاجم فرهنگی به آن جامعه است.
معارف دین| ۵۱
تمام گناهان، اگر به طور شایسته تدارک و جبران شود مورد آمرزش و عفو است. شرک به خدا - خواه عقیدتی باشد و خواه عملی - ابتدا با تصحیح عقیده و در اعتقاد به توحید، و سپس با ترک عمل شرکآمیز، و توبه کردن جبران میشود.
معارف دین| ۵۰
آیات قرآن مجید و احادیث شریفه دلالت دارند که هر کس توبه نماید، توبهاش قبول، و گناهانش آمرزیده میشود. با توبه، وجدان آرام میشود و شخص باید نسبت به آینده مراقب خود باشد (و الله العالم).
معارف دین| ۴۹
عنوان «شیعه»، عنوانی است که شخص رسولالله(ص) بر پیروان علی بن ابیطالب(ع) اطلاق فرمود و موقعی که آیه کریمه اِنّ الَّذین آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات اُولئکَ هُم خَیرُ البَرِیَّةِ نازل شد، آن حضرت به علی(ع) فرمود: «هُم أنتَ وَ شِیعَتُکَ».
معارف دین| ۴۸
هر سه خبر، بیاعتبار و در مجعول بودن آنها شکّی نیست و در یک کتاب معتبر نقل نشده و کتبی که از آنها نقل شده مورد اعتماد و استناد نیست، و در هیچ باب از مسائل دینی و علوم شرعیّه به خبری که مستند آن، این دو کتاب «مجلی» و «عوالی اللئالی» باشد، استناد نمیشود و هر سه مرسل و بدون راوی است.
معارف دین| ۴۹
این افراد - که به اصطلاح، عارف نامیده میشوند - اکثراً دارای انحرافات فکری و عقیدتی و روشهای خرافی میباشند و سخنانی دارند که با نصوص قرآن مجید و احادیث شریفه مخالفت دارد.
معارف دین| ۴۸
از معاشرت، مجالست، مزاوجت و رفاقت با آنها - چون معرض خطر ضلالت، فساد عقیده و مفاسد دیگر است - جداً باید احتراز نمود. حتّی اگر التزام آنها به عقاید و برنامههای غیر اسلامی و انکار ضروری معلوم نباشد نیز احتیاط شدید ترک ارتباط با آنها است.
معارف دین| ۴۷
لهو و لعب و رقص و موسیقی و ملاهی، همه از اموری است که جنبههای حیوانی انسان را تقویت مینماید و جنبههای روحانی و ملکوتی او را ضعیف؛ و او را از یاد خدا و سیر در عوالم معنوی و کمالات انسانی باز میدارد.
معارف دین| ۴۶
پیامبر اسلام از اوّلین روزهایی که در مکّه معظّمه مبعوث به رسالت شد و قبل از هجرت به مدینه منوّره، در آن وقتی که هنوز بیشتر احکام اساسی و اصولی اسلام را عرضه نکرده و دعوتش بیشتر دعوت به خدا و توحید بود، مسئله آزاد کردن بردهها را مطرح ساخت.
معارف دین| ۴۵
موسیقی که عبارت از استفاده از آلات طرب است همه از ملاهی بوده و بازدارنده انسان از یاد خدا و جمال حقیقی است. و هر چه انسان را از توجّه به آن جمال و پرستش او بازدارد، جمال نیست.
معارف دین| ۴۴
در گوشت قربانی امکان استفاده و جلوگیری از ضایع شدن آن کاملاً فراهم است، و میتوانند با امکاناتی که هست آن را به صورت کنسرو و ... در اختیار مستحقّان و محرومان قرار دهند.
معارف دین| ۴۳
پوشیدن لباس سیاه در ماتم و عزا از صدر اوّل مرسوم بوده است و بنابراین بانوان معظّمه بنیهاشم در ماتم حضرت سیّدالشّهداء(ع) لباس سیاه پوشیدند.
معارف دین| ۴۲
این افرادی که از فلان کودک شطرنجباز - که مسابقهای را برده - تقدیر مینمایند، بسیار اشتباه میکنند. این تشویقات برای همه جوانان و نوجوانان دانشجو و دانشآموز، بدآموزی است و موجب کسر برنامههای تحصیلی آنها میشود.
معارف دین| ۴۱
اوّلاً، احاطه به فواید و حکمتهای دستورات فرعی دین، اگر برای همه غیرممکن نباشد، برای اکثر مردم غیرممکن است؛ و مانع از انجام وظایف و مشاغل دیگر میشود، و شخص را از استفاده عملی از این دستورات محروم میسازد.
معارف دین| ۴۰
در عصر حاضر، ضرر و تأثیر انواع متعدّد اغذیّه، یا کیفیّتهای تغذیّه در کم کردن عمر و ضرر به سلامت جسم بسیاری از افراد، معلوم شده است؛ امّا در عرف و عادت و قوانین به این علّت، تصمیم کلّی بر ممنوعیّت آنها اتّخاذ نمیشود.
معارف دین| ۳۹
دلیل حرمت محرّمات، نهی شرعی است که از قرآن مجید و از سنّت قولیّه یا عملیّه حضرت رسول اکرم و ائمّه معصومین - صلوات الله اجمعین - استفاده میشود؛ و هر کس مؤمن باشد و به احکام خدا تسلیم باشد، بدون چون و چرا آن را میپذیرد و عمل میکند.
معارف دین| ۳۸
اسلام در مسئله ازدواج اهمیّت غریزه جنسی و قوّت و حدّت آن را در نظر داشته و اشباع آن را تحت ضابطه لازم دانسته و بنابراین اگر از زنا و لواط با آن شدّت نهی و منع فرموده و مجازات سخت دنیوی و اخروی برای آن مقرّر کرده، اصل استفاده از غریزه جنسی و کامگیری زن و مرد را از یکدیگر ممنوع نکرده است.