معارف دین | ۹۹
اوّلا آن حضرت از رسول خداصلی الله علیهو آله در کل برنامههای عملی و معنوی و دینی و ایمانی پیش از بعثت هم مثل بعد از بعثت جدا نبود و اتصال و اقتداء تام و تمام به رسول خداصلی الله علیهو آله داشت، و ملازم دائمی و همیشگی آن حضرت بود.
معارف دین | ۹۸
در مورد عواطف خاصه و الطاف مخصوصه و نوازش و مهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیهو آله نسبت به حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین از زمان کودکی آن حضرت کافی است ...
معارف دین | ۹۷
اگر مقصود از ضروریات مذهب است این است همانطور که در ضروریات دین اگر کسی آن را انکار کند و ملتفت باشد که انکارش مستلزم انکار ثبوت و اخبار صادق مصدق است از دین خارج میشود این دو موضوع هم از ضروریات مذهب است.
معارف دین | ۹۶
خیلی تعجب است این اعراض- که معرضین همانها بودند که حتی از کتابت وصیت پیغمبر جلوگیری کردند و آن گونه که قلم از بیان آن شرم دارد به رسول خدا صلی الله علیهو آله جسارت کردند- چه اعتباری غیر از مخالفت با پیغمبر دارد؟ این حرف را هم بعد از یکهزار و چهار صد سال امروز میشنویم اعراض مشهور در اینجا که اصلاً وجود نیافت و جز سکوت و بیتفاوتی بسیاری و ترس از به خطر افتادن منافع دنیائی و حزب بازی معنی نمییابد.
معارف دین | ۹۵
معنای مطابقی آن دارا بودن این منزلت در عصر رسالت و حیات رسول صلی الله علیهو آله استنه اینکه تو بعد از من منزلت هارون را از موسی داری که نظیر سالبه بانتفاء موضوع باشد- ولی جانشینی آن حضرت بعد از حضرت رسول الله صلی الله علیهو آله نیز ثابت میشود زیرا این منزلت صاحب شئون پیغمبر بودن به جز نبوت برای آن حضرت طبق این حدیث ثابت است و بعد هم باقی است و بعد از این همه باید از آن حضرت تبعیت نمایند.
معارف دین | ۹۴
امام رضا هنگامی که در شهر طوس بوده از یک حالت روزمره فرزندش یعنی امام جواد که در مدینه بود مطلع میشود و به ایشان نامهای میفرستد که خادمان به علت خصلت بخل، تو را هنگامی که بر مرکب سوار میکنند از درب کوچک خانه به بیرون میبرند و از این پس وارد شدنت و بیرون رفتنت از درب بزرگ خانه باشد.
معارف دین | ۹۳
توضیحاً عرض میشود راجع به آیه تطهیر و اینکه اراده اگر چه اراده به اصطلاح تشریعی شد بطور حقیقی و بطور مطلق به غیر معصوم تعلق نمیگیرد و تعلق حقیقی آن بطور مطلق دلیل بر عصمت است و نسبت به دیگران اراده حقیقی مطلق نیست ...
معارف دین | ۹۲
مراد از اذهاب رجس از آن بزرگواران اراده جدی بعث و زجر آنها از اوامر و نواهی الهی است که امر آنها به آنچه در شرع مأمور به و نهی از آنچه در شرع منهی عنه است با اذهاب رجس و عدم ابتلای آنها به ارتکاب بعض افعال یا ترک بعض اعمال و پاک ماندن آنها باشد که امر آن بزرگواران به آن اعمال و نهی آنها از آن افعال امر تشریعی صرف- که با علم به عدم اطاعت مأمور نیز هست- نیست.
معارف دین | ۹۱
این اشکال قابل توجهی نیست تاریخ نظائر آن را بسیار نشان داده است و ما هم در عصر خودمان مظاهر آن را دیدهایم اگر چه مطلب سقیفه و منحرف کردن مسیر خلافت در اهمیت مافوق هر حادثه است ...
معارف دین | ۹۰
با عنایت به آیه 27 سوره شریفه بقره، آیا تفسیر برخی در خصوص بازگشت روح به کالبد خاکی انسان معنا پیدا میکند؟
معارف دین | ۸۹
زمانی که روح از بدن جدا میشود برزخ او شروع میگردد ولی اگر عمل خاصی برای شب اوّل دفن معین شده باشد...
معارف دین | ۸۸
اجمالاً آنچه از قرآن مجید استفاده میشود معاد انسانها و قیامت و حشر و نشر تاکنون محقق نشده است و قیامت و معاد همگان در یک زمان و روزی که مقدار آن پنجاه هزار سال است...
معارف دین | ۸۷
چگونه میشود یزید را ملعون شمرد؟ با آنکه پیش از شهادت امام حسینعلیهالسلام پیامبران عمل او را خبر داده بودند و با این فرض آیا مجبور نبوده است؟
معارف دین | ۸۶
بحکم عقل و شرع روح انسان بعد از مرگ باقی است و مرگ بمعنی فناء روح نیست بلکه حقیقت آن قطع تصرف و تدبیر روح بطور موقف نسبت به جسم عنصری است که اجزاء مادی آن بعد الانحلال باقی است و معدوم نمیشود و با اتصال آن اجزاء به یکدیگر تصرف و تدبیر روح به آن بحال اوّل باز میگردد نظیر تأثیر قوای نباتات که در فصل زمستان منقطع بشود و دوباره تأثیر آن مجدد یا ظاهر میشود...
معارف دین | ۸۵
در عین حال تعذیب عصاة و گناهکاران به هر یک از عذابهای مأثوره در کتاب و سنت حتی خلود در نار، ظلم نیست و در موارد فعلیت این عذابها چنان نیست که همه به یک چوب رانده شوند مثلاً در دار آخرت هم همه دزدها مثل این دنیا که علی السواء مجازات و با تحقق شرایط شرعی دستشان بریده میشود باشد بلکه در آنجا حساب دقیق است و تمام شرایط و ریزهکاریها و اوضاع و احوال مجرم ملاحظه میشود.
معارف دین | ۸۴
حال حقیقت این امور چگونه است؟ در این دنیا لااقل بر امثال ما مجهول است بعضی گفتهاند روح در عالم برزخ هم مجرد نیست و چیزی بدون شکل و هیئت و صورت در عالم امکان وجود ندارد حتی ملائکه اولی اجنحة مثنی و ثلاث و رباع میباشند و جبرئیل هم بطور مجرد و غیر مصور، نیست.
معارف دین | ۸۳
و الا بسا آنها هم فی الجمله در اینکه انسان به مرگ فانی محض نمیشود و بقاء روح معتقد بودند و معاد روحانی با بقاء روح را استبعاد نمیکردند و اصلاً استبعاد نداشت در مسائل مربوط به معاد و ثواب و عقاب همه این جسمانیت مطرح است و به صراحت بیان شد.
معارف دین | ۸۲
تمام کلام این است که، این سؤال و جواب قبر را در ارتباط با همین بدن عنصری حق میدانیم ولی تفاصیل آن را نمیتوانیم توضیح بدهیم. چنانکه طفل در رحم مادر نمیتواند از این عالم خارج از رحم که مادرش و رحمش جزئی از آن است چیزی بگوید.
معارف دین | ۸۱
معنی اینکه شیطان از آتش خلق شده این نیست که الان شیطان یک تکه آتش است کما اینکه معنی اینکه شما از خاک آفریده شدهاید این نیست که شما الان یک تکه خاک هستید.
معارف دین | ۸۰
خلاصه این برنامه در محیطی واقع شده که ظاهراً غیر از محیطی است که بعد آدم به آنجا منتقل شد و موضع و مسکنش تغییر پیدا کرد موضع اوّل میتواند غیر عادی و نحو خاصی بوده باشد که در محدوده اسرار و مطالب غیبی باشد نمیتوان در مجموع راجع به آن و معنای ظلم و عصیان و غوایت و نهی واقع در آن بطور جزم اظهار نظر کرد و آن محیط را به تمام معنی با این محیط قیاس کرد...