پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- اخلاق اسلامی
انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی
آسیب‌های اجتماعی| ۳۰

انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی

«شهوت» نقطه مقابل «عفت» است. «عفت» نیز دارای مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایل افراطی نفسانی است و مفهوم خاص آن، خویشتن داری در برابر تمایلات بی بند و بارِ جنسی است.
راهکارهای دفع یا کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۹

راهکارهای دفع یا کاهش آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای

ازجمله آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای که در نوع خود از اهمیت بالایی برخوردار است، خطرات امنیتی این ابزار می‌باشد. غالب افراد یا از این مشکل خبری ندارند یا نسبت به آن بی‌اهمیت هستند ولی هر دو گروه در معرض خطر و آسیب قرار می‌گیرند.
اُفت اخلاقی - تحصیلی و قانون گریزی کاربران بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۸

اُفت اخلاقی - تحصیلی و قانون گریزی کاربران بازی‌های رایانه‌ای

اغلب سازندگان بازی های رایانه ای غیر مجاز، برای این که قبح و زشتی کارهای ناپسند و حرام را از بین ببرند، همگام با شیطان، سیاست گام به گام او را اجرا می کنند؛ یعنی در مراحل مختلفی از این بازی ها، مسائل خلاف عفّت و حیا را قرار می دهند، تا کاربر به مرور زمان به دیدن این تصاویر و انجام آن ها در محیط مجازی عادت کند.
نشانه‌های اخلاص| وسوسه ریا
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۷۰

نشانه‌های اخلاص| وسوسه ریا

خوشحالى و شادمانى از تعریف و تمجید مردم در صورتى به حساب ریا و خودنمایى گذاشته مى‏شود كه محرّك اصلى در انجام كار ستایش مردم باشد، اما اگر هدف از انجام كار خیر، تنها رضاى خدا و امتثال امر او باشد ولى با دیدن مردم و ستایش آنان قهرا خوشحال شود این دلیل بر ریا و تظاهر نیست.
آسیب‌های روانی و تربیتی بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۷

آسیب‌های روانی و تربیتی بازی‌های رایانه‌ای

تحقیقات نشان می دهد که بازی های رایانه ای موجب صدمات مغزی طولانی مدت می شوند. این بازی ها قسمت هایی از مغز را که به بینایی و حرکت اختصاص دارد، تحریک می کنند و به تکامل دیگر نواحی مغز کمکی نمی کند.
اخلاص در احادیث
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۹

اخلاص در احادیث

دلى مى‏‌تواند صفا و نورانیت پیدا كند كه خواست پروردگار را بر هواى خویش مقدّم دارد و جز او هوایى دیگر در سر نپروراند. و به دیگر سخن، كسى مى‏تواند در زمره مخلّصین قرار گیرد كه تمام اعمالش تنها براى خدا باشد...
آسیب‌های جسمی بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۶

آسیب‌های جسمی بازی‌های رایانه‌ای

بازی های رایانه ای علاوه بر فوایدی که برای برخی از آن ها ذکر شده، ضررها و آسیب هایی را نیز به جسم و روان کاربران وارد می کنند که در برخی اوقات این ضررها قابل جبران نیستند و در عین ناباوری، لطمه های جدّی و حتّی دور از ذهنی را برای مخاطبان خود به یادگار می گذارند.
اساس و حقیقت عبادت | اخلاص چیست؟
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۸

اساس و حقیقت عبادت | اخلاص چیست؟

اخلاص پاك كردن نیت از شرك و ریا است (چنانكه تزكیه و تهذیب نفس زدودن روح از صفات ناپسند و كدورتهاى معنوى، و تطهیر پاك كردن ظواهر جسم و بدن از نجاسات و آلودگی‌هاى ظاهرى است) و چون اخلاص امرى قلبى و وجدانى است نمى‌‏توان آن را با ظاهر زیبا و حجم كار ارزیابى كرد.
اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای غربی
آسیب‌های اجتماعی| ۲۵

اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی بازی‌های رایانه‌ای غربی

بازی‌ های رایانه ‌ای از ابزارهای پرنفوذی هستند كه به علت اثرگذاری و جذابیت بالا، كودكان، نوجوانان و حتّی بزرگسالان را هدف قرار داده‌ اند؛ به همین دلیل كارگردانان و برنامه ‌ریزان جنگ ‌های رسانه ‌ای، به آن توجه ویژه ‌ای دارند.
نیت مؤمن و نیت كافر| چگونه نیت، بهتر یا بدتر از عمل است؟
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۷

نیت مؤمن و نیت كافر| چگونه نیت، بهتر یا بدتر از عمل است؟

اگر نیت بهتر از عمل است پس ما روزى هزار بار نیت جهاد و شهادت می‌كنیم یا هزار مرتبه نیت ایثار و انفاق و هزار بار نیت شب‌‏زنده‌‏دارى می‌كنیم و دیگر نیازى به عمل نداریم زیرا نیت بهتر از عمل است.
اهداف فرهنگی اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای غربی
آسیب‌های اجتماعی| ۲۴

اهداف فرهنگی اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای غربی

به نظر می رسد دو موضوع مهم در تعریف سبک زندگی در جوامع مختلف تأثیر بسیار ویژه ای دارند که عبارت اند از روش زندگی در بعد مادی آن و جهان بینی و ایدئولوژی یعنی نحوه نگرش انسان به مبدأ و منتهای هستی.
چرا خداوند قوم بنی اسرائیل را مورد عتاب قرار داد؟
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۶

چرا خداوند قوم بنی اسرائیل را مورد عتاب قرار داد؟

حضرت صالح آنگاه كه ديد قومش علاوه بر اينكه او را تصديق نكرده تكذيب هم می‌كنند تصميم گرفت از راه معجزه آنان را به سوى خدا دعوت كند و از اين راه (اعجاز) حقانيت دعوت خويش را براى آن‌ها به اثبات برساند.
انواع تجرّی (قصد گناه)
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۵

انواع تجرّی (قصد گناه)

علماى اصول در باب تجرّى فرموده‌‏اند نيّت معصيت در صورتى كه منتهى به اقدام نشود معفوّ است و گناهى براى آن نوشته نمی‌‏شود. طرفداران اين فكر بر اثبات مدعاى خود رواياتى را گواه آورده‌‏اند كه در كتاب‌هاى اصول و منابع اصلى حديث موجود است.
اهداف بازی‌های رایانه‌ای غربی
آسیب‌های اجتماعی| ۲۳

اهداف بازی‌های رایانه‌ای غربی

چون غرب و تمام ادیان، حقیقت ظهور فردی دادگستر را قبول دارند و می دانند که از تبار مسلمانان است، لذا سعی می کنند با هر روشی اعتقاد مردم دنیا را نسبت به اسلام و ظهور آن حضرت تضعیف و تحریف کنند.
نيّت و پيوندهاى اعتقادى، فرهنگى، اجتماعى و ملى‏| یگانه ملاک وحدت یک ملت
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۴

نيّت و پيوندهاى اعتقادى، فرهنگى، اجتماعى و ملى‏| یگانه ملاک وحدت یک ملت

مقصود از رضايت و نارضايى در اين بحث، تمايلات و هوس‌هاى سطحى و مقطعى نيست كه تحت تأثير احساسات زودگذر در انسان پديد می‌آيد و به سرعت زايل می‌گردد بلكه مقصود آن گونه تمايلاتى است كه از نوعى ارتباط فكرى و ايدئولوژيكى و وحدت منافع حكايت می‌كند...
تأثیر نیت در ثواب و عقاب‏
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۳

تأثیر نیت در ثواب و عقاب‏

اگر بخواهیم مراتب شخصیت افراد را بشناسیم باید آن را در لابلاى انگیزه‏‌ها و اهداف آنان جستجو كنیم. آیا آن كس كه تنها براى سیر كردن شكم خود فریاد مى‏‌كشد با آن كس كه براى نجات عامه مردم تلاش مى‏‌كند برابر است؟
ترفندها و اهداف بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۲

ترفندها و اهداف بازی‌های رایانه‌ای

بسیاری از بازی های رایانه ای غیر از سرگرم کردن، اهداف پنهان دیگری نیز دارند که ما از آن غافل هستیم و ناخواسته در مسیر خواسته های سازندگان و طراحان آن ها حرکت می کنیم و تحت تأثیر خیلی از باورها و عقاید مورد نظر سازندگان آن ها قرار گرفته، آن ها را می پذیریم.
آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای
آسیب‌های اجتماعی| ۲۱

آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای

چنان چه می دانیم بعضی از شیطنت ها و اغواگری های بازی های رایانه ای کاملا مشهود و واضح است. قسمت زیادی از این جلوه های ناپسند سمعی و بصری، نتیجه اختلاف فرهنگی موجود بین ما و صاحبان این رسانه هاست.
تاثیر نیت در اعمال
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۲

تاثیر نیت در اعمال

از آنجا كه اخلاق اسلامى بر اساس تزكیه و تقویت بنیه معنوى و فضایل نفسانى و ارزش‏هاى والاى انسانى نهاده شده است، بدین جهت، در كلیه اعمال اعم از قلبى و بدنى- به ویژه عبادات- اصالت با نیت است.
منظور از خسران و معاتبه چیست؟
نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی| ۶۱

منظور از خسران و معاتبه چیست؟

این همه تأكید نسبت به محاسبه نفس در آیات و احادیث براى آن است كه مردم از خواب غفلت بیدار شوند و براى زندگى سراى دیگر كه سراى جاودانى است توشه‏‌اى برچینند و زادى بردارند و تا فرصت از دست نرفته است عمل خیرى براى خود ذخیره كنند.