فروغ ولایت در دعای ندبه | ۷
مع ذلك چون مقام، مقام بيان حقيقت است، تذكّر مىدهم كه حفظ مركزيت مساجد ـ كه خانهی خدا و خانهی عموم مسلمانان است ـ لازم است و همه بايد با هم در عمران مساجد به جماعات و مجالس دعا و وعظ و تبليغ و قرائت قرآن و غير اينها همكارى كنند تا باشكوهترين اجتماعات دينى در مساجد تشكيل شود و قدر و منزلت مسجد محفوظ بماند. و اگر اين مؤسسات را هم به نام آن حضرت در مسجد قرار دهند...
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۶
اين دعا، دعاى ندبه است و در مقام ندبه، مجازاً اينگونه خطابات به جا و موافق با ذوق است. گوينده خود را مانند يكى از كسانى كه در دوره غيبت زندگى مىكنند و در آتش فِراق و هجران ولى عصر(ع) مىسوزند و از ستمگران، ستم و جفا مىبينند، فرض مىكند و اين خطابات را مىنمايد و براى آن دوران و آن روزگار و آن سختىها و امتحانات كه جلو مىآيد، ندبه مىكند، نه اينكه واقعاً بخواهد جاى امام زمان را پيدا كند.
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۵
بدیهی است مسأله اساسى و مهم كه بيشتر در احاديث و اخبار و ادعيه مورد تعرّض قرار مىگيرد، مسأله زمامدارى است كه ترك تمسّك به امام منصوب و تعيين شده از آغاز كار و روز اوّل، سنّت سيّئه زمامدارى نااهلان را چون عصر جاهليت جلو آورد، و اجراى برنامههاى نجاتدهنده و آزادىبخش اسلام را به طور يكپارچه و دربست و جهانى تا ظهور حضرت بقية الله صاحب الزمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ به تأخير و تعويق انداخت.
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۴
ارتباط آن حضرت با اين دو مكان، مانند ارتباط ايشان با ساير اماكن مقدّسه و متبرّكه ديگر است كه پرستش و عبادت خدا در آن اماكن فضيلت دارد. مثل مسجدالحرام و مسجد مدينه طيّبه و مشهد غروى و حسينى و مسجد كوفه و سهله كه معلوم شده است حضرت در اين اماكن رفت و آمد دارند...
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۳
مىتوان حدس زد خواندن اين دعا، در اعصار نزديك به عصر ائمه(ع) و غيبت صغرى هم، مثل عصر ما، بين شيعه متداول و مرسوم بوده و اين شعارى است كه دست به دست رسيده و اَخلاف از اَسلاف و بازماندگان از گذشتگان آن را گرفته و در محضر و منظر محدّثين و شيوخ آن اعصار كه همه متبحر در علم حديث، و استاد فن بوده و از خواندن دعاهاى بىمأخذ و پيروى از روشهاى بىمدرك به شدّت ممانعت مىفرمودند، خوانده مىشده و كسى بر اعتبار آن ايرادى نداشته است.
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۲
«اى آقاى من! غيبت (دورى) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ كرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. آقاى من! غيبت تو مصيبتم را به مصيبتهاى دردناك ابدى پيوسته، و از دست دادن يكى پس از ديگرى، جمع و عدد را فانى مىسازد. پس احساس نمىكنم به اشكى كه در چشمم خشك مىگردد و نالهاى كه در سينهام آرام مىگيرد...
فروغ ولایت در دعای ندبه | ۱
حاجت به دعا در ذات بشر موجود است، و در هنگام اضطرار و نااميدى از وسايل متعارف و اسباب و قواى مادّى آشكارتر مىشود و انسان بىاختيار، با جان ودل به سوى خداوند كريمِ كارساز روى مىآورد و از او يارى و مدد مىطلبد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۳۰
در زندگى روزمرّه تاکنون چقدر افراد را شنیدهایم که از عنوان پزشک و مهندس و دکتر، یا عناوین دیگر قلاّبى، براى پر کردن جیب خود، یا اغراض دیگر، سوء استفاده کردهاند و شاید گاهى سالها، بدون این که ردّ پائى از خود بگذارند، همین راه را پیموده و به این عنوان قلاّبى معروف بودهاند.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۹
اسلام این آئین زندهی پر تحرّک که عقب افتادهترین ملّتها را به پیشروترین تبدیل کرد نیز از این موضوع بر کنار نمانده، هر چند وجود قرآن دست نخورده، و دانشمندانى که در هر عصر و زمان، حتّى به قیمت جان خود براى حفظ اصالت آن کوشیدند، تا حدّ زیادى جلو این دگرگونیها را گرفتند؛ ولى باید اعتراف کرد که بسیارى از مفاهیمش نزد گروه کثیرى از مسلمانان چنان مسخ و واژگون شده...
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۸
از آنجا که بالاخره انسان آزاد آفریده شده، و در اعمال خویش از اصل جبر پیروى نمىکند؛ خواه ناخواه افرادى ـ هر چند در اقلّیّت باشند ـ در هر اجتماع صالحى ممکن است پیدا شوند که از آزادى خود سوء استفاده کنند و از آن براى وصول به مقاصد شومى بهره گیرند.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۷
رشد اخلاقى، و تامین نیازهاى آینده بطور اطمینان بخش، و فراوانى منابع درآمد، و خلاصه جمع شدن غناى روحى و جسمى سبب مىشود که حتّى نیاز به شمارش اموال پیدا نشود و هر نیازمندى نیاز خود را از بیت المال حکومتش بدون تشریفات زاید بگیرد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۶
این گونه در پرتو ارشاد و هدایت مهدى(ع) و در زیر دست عنایت او مغزها در مسیر کمال به حرکت در مىآیند؛ و اندیشهها شکوفان مىگردند، و تمام کوته بینىها و تنگ نظریها و افکار پست و کوتاه که سرچشمهی بسیارى از تضادها و تزاحمها و برخوردهاى خشونتآمیز اجتماعى است برطرف مىگردد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۵
شک نیست که حتّى در میدان جنگهاى سنّتى پیشین سلاحهاى مختلفى جز شمشیر به کار مىرفته، همچون تیر و نیزه و خنجر، ولى همواره مىگویند اگر در برابر فلان موضوع سر تسلیم فرود نیارید «حوالهی شما با شمشیر است» یا گفته مىشد «به زور شمشیر حقّ خود را مىگیریم».
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۴
امروز با نصب وسائل فرستنده بر فراز کوهها، کمک به انتقال تصویرها به نقاط مختلفى از جهان مىکنند و حتّى از ماهوارهها نیز استفاده کرده مناطق وسیعترى را زیر پوشش انتقال تصویر قرار مىدهند؛ تا همهی کسانى که دستگاههاى گیرنده در اختیار دارند بتوانند از آن استفاده کنند.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۳
پیامبر یا امام، سمبل گروه صالحان و نمونهی بارز انسان کامل است؛ یعنى، همان گروهى که هدف اصلى آفرینش را تشکیل مىدهند و به همین دلیل وجود او به تنهایى یا در رأس گروه صالحان، توجیه کنندهی هدف آفرینش و مایهی نزول هر خیر و برکت و ریزش باران فیض و رحمت خدا است؛ اعم از این که در میان مردم آشکارا زندگى کند یا مخفى و ناشناس بماند.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۲
مىدانیم در هر مؤسّسهی مهمّى «صندوق آسیب ناپذیرى» وجود دارد که اسناد مهمّ آن مؤسّسه را در آن نگهدارى مىکنند، تا از دستبرد دزدان محفوظ بماند؛ بعلاوه، هرگاه مثلاً آتش سوزى در آنجا روى دهد از خطر حریق مصون باشد که اعتبار و حیثیّت آن مؤسّسه پیوند نزدیکى با حفظ آن اسناد و مدارک دارد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۱
در میدانهاى نبرد تمام کوشش گروهى از سربازان زبده و فداکار این است که پرچم، در برابر حملات دشمن همچنان سر پا در اهتزاز باشد؛ در حالى که سربازان دشمن دائماً مىکوشند پرچم مخالفان را سرنگون سازند، چرا که بر قرار بودن پرچم مایهی دلگرمى سربازان و تلاش و کوشش مستمرّ آنها است.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲۰
به همین دلیل، همهی انبیا از سلاح روز، تربیت افراد لایق، مشورتهاى لازم، طرح نقشههاى مؤثّر، تاکتیکهاى نظامى حساب شده، و خلاصه، فراهم ساختن هرگونه امکان مادّى و معنوى براى پیشبرد هدفشان استفاده مىکردند؛ و در انتظار این نمىنشستند که هر روز معجزهاى واقع شود و دشمن یک گام عقب نشینى کند، یا دوستان در پرتو اعجاز هر روز در مسیر تکامل گامى به پیش بگذارند.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۱۹
نوع انسان به طبع نخستین خود، حدّ ثابتى از عمر دارد؛ ولى با این حال، این موضوع را نمىتوان به همهی افراد تعمیم داد زیرا معمولاً در میان انواع موجودات زنده همیشه افراد استثنایى وجود دارند که با استانداردها و ضوابطى که در علوم طبیعى و تجربى دیدهایم مطابقت ندارند؛ و حتّى گاهى علم از تفسیر وضع آنها عاجز مىگردد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۱۸
غیر از پیروان مکتب اهل بیت که معتقد به دوازده امام هستند ـ باید پاسخى منطقى براى آن بیندیشند؛ زیرا هیچ فرد با انصافى نمىتواند خلفاى بنى امیّه و بنى عبّاس را ـ که حکومت اسلامى را از مسیر خود بیرون کردند و همه گونه جنایت و بیدادگرى و ستم و مسخ و تحریف مفاهیم اسلام را مرتکب شدند ـ خلفاى پیامبر و شایستهی ستایش بداند.