پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- آموزه‌های قرآنی
آیات قرآن درباره نفی ظلم از پروردگار
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۹

آیات قرآن درباره نفی ظلم از پروردگار

عقل آدمی مستقلاً توانایی تشخیص زشتی یا خوبی برخی اعمال ـ چون خوبی عدل و زشتی ظلم ـ را داراست و در این موارد نیازی به حکم شرع نمی‌بیند.
نفی شریک، یاری‌کننده و فرزند برای خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۸

نفی شریک، یاری‌کننده و فرزند برای خدا

در این آیه، موجود شبیه و هم‌جنس با خداوند نفی شده است؛ چه پایین‌تر از او باشد؛ چون فرزند و چه مساوی و هم‌رتبه؛ چون شریک و چه بالاتر و غالب؛ مانند ولی و سرپرست. در پایان آیه نیز، به پیامبر(ص) فرمان می‌دهد تا همواره خداوند را والاتر از هر وصف و وهم مخلوقات بداند.
آخرین حج و آخرین پیام پیامبر(ص)
قصه‌های قرآن| ۱۱۳

آخرین حج و آخرین پیام پیامبر(ص)

پیامبر(ص) در سال دهم هجرت از طرف خدا مأمور شد كه شخصاً در مراسم حج شركت كند و آنچه از احكام حج و هدف از حج هست به مردم ابلاغ نماید، و پیرایه‌ها را از این عبادت سیاسى - عبادى دور سازد، و اعلام شد كه آخرین حج (و آخرین سال عمر) پیامبر است...
آیات قرآن درباره نفی رؤیت پروردگار
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۷

آیات قرآن درباره نفی رؤیت پروردگار

یکی از اوصاف سلبی خداوند، دیده نشدن است. همان‌گونه که می‌دانیم خداوند متعال جسم نیست؛ زیرا لازمه‌ی جسمانیت خداوند، محدودیت او در زمان و مکان خاص می‌باشد.
برخی صفات سلبی خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۶

برخی صفات سلبی خدا

خداوند در قرآن صفاتی مانند علم و قدرت و... را به خویش نسبت داده است که نمونه‌های آن در انسان‌ها نیز قابل مشاهده است، ولی باید توجه داشت که میان اوصاف الهی و انسانی تفاوت وجود دارد؛ زیرا اوصاف انسانی غالباً همراه با نوعی نقص و محدودیت نیز هست که در ذات خداوند راه ندارد.
آیات قرآن درباره رازقیت خداوند
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۵

آیات قرآن درباره رازقیت خداوند

همه‌ی آنچه در زمین و آسمان است، برای خداست. پس تنها رازق اوست. این خدای یکتاست که رزق و روزی مخلوقات را از خزانه‌ی بی‌انتهای رحمتش تقسیم می‌نماید. احدی توان جلب رزق بیشتر بدون اراده‌ی او را ندارد.
آیات قرآن درباره رحمت خاص خداوند بر مؤمنان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۴

آیات قرآن درباره رحمت خاص خداوند بر مؤمنان

سفره‌ی رحمت و فضل خداوند بر همه‌ی مخلوقات جهان گسترده شده و همه را متنعم و بهره‌مند می‌سازد، ولی در این میان، خداوند دارای فضل و احسان ویژه‌ای نیز می‌باشد که مختص مؤمنان و اولیای الهی می‌باشد.
ماجرای مباهله
قصه‌های قرآن| ۱۱۲

ماجرای مباهله

پیامبر(ص) بی‌درنگ، حضرت على(ع) را به حضور طلبید و ماجرا را به او گفت، و مركب مخصوصش را در اختیار على(ع) گذاشت و به او فرمود: حركت كن، و در راه، آیات و قطعنامه را از ابوبكر بگیر، و خودت این مأموریت را انجام بده.
آیات قرآن درباره رحمت عام خداوند بر همه‌ی مخلوقات
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۳

آیات قرآن درباره رحمت عام خداوند بر همه‌ی مخلوقات

مقصود از رحمت عام، همان مواهب گوناگون و گسترده‌ی پروردگار بر بندگان است که ادامه‌ی حیات را برای آنان ممکن می‌سازد؛ نعمت‌هایی نظیر وجود، رزق و روزی و پاسخ به نیازهای مادی و روحی بشر.
آیات قرآن درباره قدرت بی‌نهایت خداوند
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲

آیات قرآن درباره قدرت بی‌نهایت خداوند

آیات فراوانی از قرآن به قدرت بی‌پایان خداوند اشاره دارد. بزرگی، گستردگی، وسعت و بی‌شمار بودن پدیده‌های هستی نشانه‌ی آشکار قدرت بی‌انتهای خداست.
عالم؛ محضر خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱

عالم؛ محضر خدا

انسانی که خود را در محضر الهی می‌بیند، نه تنها مرتکب گناه نمی‌شود؛ بلکه اندیشه و فکر گناه را نیز در ذهن خود نمی‌پروراند. اولیای الهی، عالم را محضر خداوند می‌دانند و در محضر او از معصیت و گناه دوری می‌کنند.
هم‌نشینی پیامبر(ص) با مستضعفان
قصه‌های قرآن| ۱۱۱

هم‌نشینی پیامبر(ص) با مستضعفان

پیامبر(ص) برخاست و به جستجوى گروه مستضعف پرداخت و نزد آن‌ها آمد و فرمود: حمد و سپاس خداوندى را كه نمردم تا این‌که خداوند چنین دستورى به من داد كه با شما باشم آرى، زندگى با شما و مرگ هم با شما خوش است.
آیات قرآن درباره وسعت علم الهی
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰

آیات قرآن درباره وسعت علم الهی

خداوند در قرآن بارها تأکید نموده است که علم غیب مختص ذات اوست و تنها بخشی از آن را به بندگان خاص خود عطا نموده است. مقصود از علم غیب، آگاهی و دانش نسبت به هر آن چیزی است که با حس و درک آدمی فهمیده نمی‌گردد.
آیات قرآن درباره آگاهی خدا از نیات درونی انسان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹

آیات قرآن درباره آگاهی خدا از نیات درونی انسان

همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می‌کند، می‌دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک‌تریم.
آیات قرآن درباره حیات، علم و قدرت بی‌پایان (آیة الکرسی)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸

آیات قرآن درباره حیات، علم و قدرت بی‌پایان (آیة الکرسی)

علم و قدرت الهی مطلق و نامحدود است. حیات خداوند نیز به معنای برخورداری ذات وی از علم و قدرت ذاتی است؛ نه رشد و نمو. هم‌چنین صفت «قَیّوم» دربردارنده‌ی تمام اوصاف فعل الهی است.
تدبیر پیامبر(ص) براى نابودى توطئه اختلاف
قصه‌های قرآن| ۱۱۰

تدبیر پیامبر(ص) براى نابودى توطئه اختلاف

سخنان پیامبر(ص) آن‌چنان اثربخش بود كه اوس و خزرج، اسلحه‌ها را بر زمین نهاده و دست در گردن هم افكنده درحالی‌که گریه شدید می‌کردند آشتى كردند. آن‌ها دریافتند نقشه مرموز دشمن در كار بوده كه سخنان پیامبر، آن نقشه را در نطفه خفه كرد.
آیات قرآن درباره اسماء و صفات خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷

آیات قرآن درباره اسماء و صفات خدا

اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره، شکست‌ناپذیر، جبران‌کننده، شایسته‌ی بزرگی و عظمت، و خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزّه است.
آیات قرآن درباره توحید در عبادت و یاری از خداوند
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶

آیات قرآن درباره توحید در عبادت و یاری از خداوند

توحید عبادی به این معناست که تنها خداوند شایسته‌ی پرستش و فرمان بردن است و فقط باید او را عبادت کرد. مقصود از توحید در استعانت نیز، این است که تنها خداوند متعال شایستگی دارد تا از او طلب یاری و استعانت شود.
آیات قرآن درباره توحید افعالی
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵

آیات قرآن درباره توحید افعالی

هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه می‌گیرد و هیچ موجودی نمی‌تواند مستقلاً و بدون اتکا به اراده‌ی او کاری انجام دهد. البته این موضوع با آزادی اراده و اختیار انسان‌ در انجام کارها منافات ندارد...
سوزاندن و ویران کردن مسجد ضرار
قصه‌های قرآن| ۱۰۹

سوزاندن و ویران کردن مسجد ضرار

پیامبر(ص) نه‌تنها در آن مسجد نماز نخواند، بلكه گروهى از مسلمانان را مأمور كرد تا آن را بسوزانند ویران كنند، آن‌ها به‌فرمان پیامبر(ص) نخست با آتش، سقف مسجد را سوزاندند، سپس دیوارهایش را ویران كردند و سرانجام محل آن را مركز ریختن خاك و خاشاك و زباله قراردادند.