پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- آموزه‌های قرآنی
زنده کردنِ استخوان پوسیده
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۶

زنده کردنِ استخوان پوسیده

این آیه هم پاسخی به انکار معاد از سوی کافران است و هم دلیلی بر معاد جسمانی؛ زیرا از زنده کردن همان استخوان پوسیده سخن می‌گوید. گفتنی است این آیه زمانی نازل شد که فردی از مشرکان استخوان پوسیده‌ای از قبرستان یافته و به نزد پیامبر(ص) آمد.
معاد جسمانی از نظر قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۵

معاد جسمانی از نظر قرآن

معاد جسمانی به این معناست که در قیامت هم روح و هم جسم انسان محشور می‌شود. این اعتقاد در مقابل نظر برخی عقل‌گرایان است که معاد را فقط روحانی دانسته‌اند؛ درحالی‌که در قرآن و روایات تصریح شده است که معاد و زندگی اخروی انسان‌ها، جسمانی است؛ یعنی با همین بدن خاکی انسان تحقق می‌یابد.
زنده شدن پرندگان توسط حضرت ابراهیم(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۴

زنده شدن پرندگان توسط حضرت ابراهیم(ع)

روزی حضرت ابراهیم(ع) مرداری را مشاهده کرد که متلاشی شده و پرندگان از آن می‌خوردند. با دیدن این صحنه، از خدا درخواست کرد تا چگونگی زنده کردن مردگان را به او نشان دهد. خداوند درخواست وی را اجابت کرد و دستور داد چهار پرنده را گرفته، قطعه قطعه کند و بر قله‌ی کوه‌ها قرار دهد. سپس آن‌ها را بخواند تا چگونگی حشر آن‌ها را ببیند.
یادآوری نمونه‌های رستاخیز در دنیا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۳

یادآوری نمونه‌های رستاخیز در دنیا

قرآن کریم، برای بطلان استعباد منکران معاد، نمونه‌های رستاخیز در دنیا را به رخ آنان می‌کشد تا هم نمونه‌ای بر امکان معاد و زندگی پس از مرگ باشد و هم دلیلی برامکان رجعت در این دنیا. برخی از این نمونه‌ها عبارت‌اند از: زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل ...
پاسخ قرآن به منکران معاد
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۲

پاسخ قرآن به منکران معاد

در این آیه خداوند به منکران می‌گوید که آیا کسی که این جهان عظیم را از هیچ آفریده، نمی‌تواند انسان‌ها را دوباره زنده کند؟! روشن است که بازآفرینی چیزی از ساخت و خلقت ابتدایی آن آسان‌تر است؛ البته این آسانی از منظر بندگان است و برای خداوند، کار آسان و سخت وجود ندارد.
معاد؛ لازمه‌ی عدالت خدا
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۱

معاد؛ لازمه‌ی عدالت خدا

خداوند کریم با تعابیر گوناگون، پرمحتوا و تأثیرگذار بندگان را از روز قیامت و حسابرسی جهان آخرت بیم داده است؛ زیرا مهم‌ترین عامل بازدارنده‌ی بندگان از گناه، یاد مرگ و حسابرسی قیامت است. این آیه نیز به دلیل دیگری برای لزوم معاد اشاره می‌کند که بدون در نظر گرفتن معاد و ثواب و عقاب آن، عدالت خداوند نیز به کلی زیر سؤال خواهد رفت؛ زیرا در این صورت میان مؤمن و کافر تفاوتی نگذاشته است.
ادله‌ی وقوع معاد در قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۰

ادله‌ی وقوع معاد در قرآن

مهم‌ترین دلیل عقلی در این زمینه، بر حکمت و عدالت خداوند استوار گردیده است؛ چراکه حکمت خداوند اقتضا می‌کند تا خلقت انسان هدف داشته باشد. هدف از خلقت انسان نیز تنها با تکلیف بندگان و وقوع معاد و رسیدن به کمال معنوی محقق می‌گردد.
آیه قرآن درباره برزخ
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۹

آیه قرآن درباره برزخ

کافران در برزخ عذاب شده و منتظر مجازات سخت قیامت هستند و مؤمنان پاداش و رحمت خداوندی را مشاهده می‌کنند. شواهد نقلی فراوانی در قرآن و روایات بر وجود عالم برزخ وجود دارد.
آرامش مؤمنان هنگام مرگ
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۸

آرامش مؤمنان هنگام مرگ

فرشتگان الهی به آنان بشارت می‌دهند که سلام و امنیت بر شما باد؛ جانهایشان را با احترام و تکریم قبض روح کرده و موهبت‌های بی‌نظیر خداوندی را نثارشان می‌کنند. گفتنی است مرگ برای مؤمنان گناه‌کار نیز دارای سختی و شدت می‌باشد که این به جهت تطهیر آنان از آلودگی‌ها و ورود به عالم دیگر است.
سختی جان کندن کافران از نگاه قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۷

سختی جان کندن کافران از نگاه قرآن

فرشتگان قبض روح با اهانت و تحقیر بر صورتشان سیلی می‌زنند که جان‌های خویش را بیرون آورده و خود را برای عذابی خوارکننده آماده سازید. (انعام، ۹۳) این آیات نیز از سختی جان کندن آنان و ناکارآمدی قدرت‌های پوچ خیالی در آن لحظه حکایت می‌کند.
آیه قرآن درباره مرگ و قبض روح
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۶

آیه قرآن درباره مرگ و قبض روح

مرگ دریچه‌ی ورود به جهان برزخ و مقدمه‌ی پاداش و عذاب اخروی است؛ اگرچه سزای کامل اعمال در روز قیامت خواهد بود.
آیه قرآن درباره تبرّی و بیزاری از دشمنان پیامبر و اهل بیت(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۵

آیه قرآن درباره تبرّی و بیزاری از دشمنان پیامبر و اهل بیت(ع)

صلح و دوستی با دشمنان خدا و حتی دلسوزی نسبت به آنان، با ایمان به خدا و دوستی اولیای الهی جمع نمی‌شود. خداوند کریم خود در قرآن بارها کافران را مورد لعنت قرار داده و آن را خارج از دایره‌ی انسانیت دانسته است.
ولایت اهل بیت(ع) بر مؤمنان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۴

ولایت اهل بیت(ع) بر مؤمنان

پیش از این در خصوص آیه‌ی فوق و شأن نزول آن سخن گفته شد. این آیه از ولایت اهل بیت(ع) بر مؤمنان خبر می‌دهد. تز تعبیر آیه به خوبی فهمیده می‌شود که ولایت اهل بیت در راستای ولایت پیامبر(ص) بر اساس مشیت خداوند است.
ولایت پیامبر(ص) بر مؤمنان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۳

ولایت پیامبر(ص) بر مؤمنان

آیه‌ی فوق بر این حقیقت گواهی می‌دهد که خواست و اراده‌ی وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) در همه‌ی موضوعات فردی و اجتماعی بر خواست مؤمنان اولویت دارد. بی‌گمان پذیرش چنین ولایتی به معنای ترجیح منافع شخصی فردی بر دیگران نیست؛ بلکه از آن جهت است که پیامبر اعظم(ص) دارای مقام عصمت بوده و جز به مصلحت مؤمنان نمی‌اندیشد.
تولّی و تبری در قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۲

تولّی و تبری در قرآن

اساس دین مقدس اسلام و محور ایمان به خدا، پذیرفتن ولایت خدا و دوستانش و اظهار بغض و بیزاری نسبت به دشمنان اوست. این مطلب ـ که از آن در فروع دین به «تولّی» و «تبرّی» یاد می‌شود ـ حقیقتی است که در آیات و روایات فراوانی به آن اشاره شده است.
امام زمان(عج)؛ ذخیره‌ی الهی
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۱

امام زمان(عج)؛ ذخیره‌ی الهی

یکی از القاب مشهور حضرت مهدی(عج) «بقیة الله» است. این لقب برگرفته از این آیه‌ی کریمه است. این آیه به تذکر و انذار حضرت شعیب(ع) به گرانفروشان امتش اشاره می‌کند و مقصود از «بقیة‌الله» در این آیه، درآمد و سودی است که از یک سرمایه‌ی حلال و خداپسندانه برای انسان باقی می‌ماند.
حکومت جهانی مستضعفان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۱۰

حکومت جهانی مستضعفان

قرآن در موارد متعددی از مؤمنان به مستضعفان در زمین تعبیر کرده است. این تعبیر ممکن است بدان جهت باشد که اغلب مؤمنان از طبقه‌ی مستضعف و ضعیف جامعه هستند، ولی بهتر است مستضعفین را به معنای مظلومان و محرومان از قدرت بدانیم. به هر حال، خداوند در این آیه نیز از برتری مؤمنان و عاقبت نیکوی آنان در مقابل مستکبران خبر داده است و این امر را سنت حتمی خود قلمداد کرده است.
فضیلت امام حسین(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰۹

فضیلت امام حسین(ع)

گفتنی است مقصود از «نفس مطمئنه» نفسی است که از بند تعلقات دنیوی رهیده باشد و با یاد پروردگار و تسلیم محض در برابر او قرار گرفته باشد. خداوند هنگام قبض روح چنین نفسی به استقبال وی رفته و با خطابی مملو از تکریم و احترام، به او بشارت ورود به بهشت مخصوص خود را می‌دهد.
فضیلت حضرت زهرا(س)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰۸

فضیلت حضرت زهرا(س)

در این میان، سوره‌ی کوثر جایگاه ویژه‌ای دارد. دشمنان از این‌که پیامبر(ص) فرزند پسری نداشت، بسیار خشنود بوده و بر آن حضرت خرده می‌گرفتند. از این رو، خداوند وجود پربرکت حضرت فاطمه‌(س) را به وی ارزانی داشت و نسل او را پایدارترین نسل تاریخ نمود.
حضرت علی(ع) و دابة الأرض
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰۷

حضرت علی(ع) و دابة الأرض

رجعت یکی از مسلمات مذهب شیعه و اعتقاد به آن از ضروریات این مذهب به شمار می‌رود. رجعت به این معناست که خداوند در آستانه‌ی رستاخیز گروهی از مؤمنان خالص و مستکبران بسیار شرور را به این جهان بازمی‌گردند تا دولت صالحان تشکیل گردد و از ظالمان در همین دنیا انتقام گرفته شود.