پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

فهرست مطالب- آموزه‌های قرآنی
ستایش از خداباوری اهل بیت(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۷

ستایش از خداباوری اهل بیت(ع)

این آیات، ادامه‌ی آیه‌ی «نور» است. در این آیات، اهل بیت مردانی معرفی شده‌اند که جز به خدا نمی‌اندیشند و خانه‌هایشان محل تسبیح و تقدیس خداست.
اهل بیت(ع)؛ نور الهی (آیه نور)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۶

اهل بیت(ع)؛ نور الهی (آیه نور)

خدا نور آسمان‌ها و زمین است؛ وصف نورش مانند چراغدانی است که در آن، چراغ پر فروغی است، و آن چراغ در میان قندیل بلورینی است، که آن قندیل بلورین گویی ستاره‌ی تابانی است، [و آن چراغ] از [روغن] درخت زیتونی پربرکت که نه شرقی است و نه غربی افروخته می‌شود...
آیه مباهله| فضایل اهل بیت(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۵

آیه مباهله| فضایل اهل بیت(ع)

این آیه، مربوط به ماجرای مسیحیان نجران با پیامبر اسلام(ص) می‌شود که با یکدیگر قرار گذاشتند تا برای اثبات حقانیت دین خود، یکدیگر را نفرین و از خدا طلب عذاب برای دیگری کنند.
آیه تبلیغ
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۴

آیه تبلیغ

مضمون آیه گواه بر اهمیت موضوعی است که پیامبر(ص) مأمور به ابلاغ آن شده است؛ زیرا کوتاهی در ابلاغ آن را مساوی با بی‌ثمربودن کل تبلیغ وی می‌داند. می‌دانیم...
آیه ولایت
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۳

آیه ولایت

معنای «ولی» در این‌جا، سرپرست و رهبر است؛ نه دوست؛ زیرا اگر به معنای دوست بود، نیازی به حصر آن دز این سه مورد (خدا، پیامبر(ص) و مؤمنانی که آن صفات را دارند) نبود. گفتنی است به کار رفتن صیغه‌ی جمع برای بیان خصوصیات یک فرد، امری متداول در ادبیات عرب است و شواهد قرآنی نیز دارد.
آیه اکمال دین | ادله‌ی امامت حضرت علی(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۲

آیه اکمال دین | ادله‌ی امامت حضرت علی(ع)

مخالفان اسلام هیچ امیدی برای ضربه به پیکره‌ی این آیین را نخواهند داشت و بر این اساس، تنها آرزوی مرگ رسول خدا(ص) را داشتند تا پس از وی مسلمانان را از مسیر اسلام جدا سازند.
آیه صادقین
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۱

آیه صادقین

با این توضیحات، روشن می‌گردد که صادقان حقیقی کسانی هستند که از اعماق وجود به خداوند متعال ایمان داشته و با جان و دل، بر درستی ایمانشان گواهی می‌دهند.
آیه ابتلاء
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۹۰

آیه ابتلاء

این آیه، یکی از دلایل معصوم بودن امام است؛ زیرا تصریح می‌کند که ظلم و بیدادگری، به هر نوعی و در هر جا و از هرکس، سبب محرومیّت از مقام والای امامت می‌شود. از سویی، می‌دانیم که گناه و خطا نیز ظلم به خداوند و خویشتن به شمار می‌رود.
ادله‌ی عصمت امامان
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۹

ادله‌ی عصمت امامان

جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه‌ی گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب، ۳۳)
تعیین وصی توسط موسی(ع)
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۸

تعیین وصی توسط موسی(ع)

بزرگ‌ترین منشأ گمراهی هر امتی، نبود رهبر دینی و پیروی از افراد ناشایست در امور دینی است. بنابراین، نمی‌توان پذیرفت که پیامبر گرامی اسلام(ص) ـ با وجود نگرانی زیاد نسبت به گمراهی امتش و وجود دشمنان فراوان برای ضربه زدن به دین اسلام ـ از انتخاب جانشین شایسته برای خود غافل مانده و امت را به حال خود رها کرده باشد.
وجود هدایت‌کننده برای همه‌ی زمان‌ها
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۷

وجود هدایت‌کننده برای همه‌ی زمان‌ها

در این آیه خداوند ضمن دلداری به پیامبر(ص) در برابر مخالفت مشرکان، آن حضرت را مورد خطاب قرار می‌دهد که تو تنها انذارکننده‌ای و مسئولیتی در قبال هدایت نیافتن آنان نداری و برای هر قومی هدایت‌کننده‌ای است.
وجوب اطاعت از اولی‌الأمر
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۶

وجوب اطاعت از اولی‌الأمر

آیه‌ی «اولوالأمر» یکی از مهم‌ترین آیات در اثبات امامت و عصمت امامان(ع) می‌باشد. بنا بر این آیه، خداوند اطاعت از «اولوالأمر» را در کنار اطاعت از خود و رسولش قرار داده و از مؤمنان می‌خواهد در تمام امور زندگی خود از آنان اطاعت کنند. روایات متعددى در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده كه همگى گواهى می‌دهند كه منظور از «اولوالأمر» ائمه‌ی معصومین(ع) می‌باشند و حتى در بیشتر آن‌ها نام امامان صریحاً ذكر شده است.
حشر مردم با امامان خود
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۵

حشر مردم با امامان خود

این به معنای اهمیت نقش رهبری در سرنوشت انسان‌هاست. با این وجود، باید به انتخاب برترین و کامل‌ترین پیشوای دینی پرداخت تا از گزند لغزش و گمراهی‌های احتمالی در امان باشیم.
ضرورت عقلی پیروی از شایسته‌ترین فرد
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۴

ضرورت عقلی پیروی از شایسته‌ترین فرد

خداوند در این آیه، از مشرکان می‌پرسد که آیا پیروی از کسی مانند خدا که خود هدایت یافته و آگاه به مصالح و مفاسد است، عقلانی و شایسته‌تر است یا پیروی از بت‌ها و معبودهایی که از خود آگاهی و اختیاری نداشته و نمی‌توانند بندگان را به مصالح خود راهنمایی کنند.
شکایت پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۳

شکایت پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن

قرآن هم در تلاوت، هم در حفظ، هم در تفسیر، هم در تدبر، هم در عمل و هم در برپا شدن احکام آن در جامعه و خلاصه در همه‌ی ابعاد آن مهجور واقع شده است. متأسفانه کم نیستند کسانی که روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها از عمرشان می‌گذرد، ولی آیه‌ای از قرآن را تلاوت نکرده‌اند. 
استماع و انصات
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۲

استماع و انصات

قرآن کریم بارها صفات پرهیزکاران و مؤمنان راستین خود را این دانسته که با استماع آیات قرآن، دچار دگرگونی روحی و معنوی شده و گاه از شدت خضوع و خشوع به سجده می‌افتند. شایسته است که مؤمنان نیز در محافل قرآنی به این ادب قرآن توجه نمایند.
 استعاذه
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۱

 استعاذه

 تلاوت قرآن، ارتباط با خداست. روشن است که ارتباط با خدا و گوش سپردن به آیات عمیق قرآن، نیاز به طهارت روح و دوری از آلودگی‌های نفسانی دارد. از سویی برای دوری از رذایل اخلاقی و آمادگی پذیرش معنویت قرآن، نیاز به فضل و رحمت خداوند است.
تلاش برای حفظ قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۰

تلاش برای حفظ قرآن

قرآن تنها کتاب دانشمندان و علمای ربانی است؛ بلکه عموم مردم به فراخور افق‌های مختلف فهم و درکشان از آن بهره می‌برند. زبان قرآن، زبان جهانی فطرت است که آسان، قابل فهم و پر از شواهد بیرونی و درونی است.
ترتیل چیست؟
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۹

ترتیل چیست؟

ترتیل در اصل به معنای «تنظیم» و «ترتیب موزون» است و در روایات، به معنای خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم، ادای صحیح حروف، استفاده از صدای نیکو، دل‌نشین و حزین، تبیین کلمات و از همه مهم‌تر، دقت و تأمّل در مفاهیم آیات و خضوع و خشوع در برابر آن تعریف شده است.
تدبر در قرآن
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۷۸

تدبر در قرآن

تلاوتی که با تدبر در آیات همراه نشود، کم ثمر است؛ چنانچه اگر شخصی به گنجینه‌ای از طلا و جواهر گران‌بها دست یابد، ولی تنها به مشاهده و شمارش مقدار آن بسنده کند و اندوخته‌ای بر ندارد. قرآن کریم در آیه‌ی ۲۴ سوره‌ی محمد، عدم تدبر در آیات را نشانه‌ی قفل شدن قلب‌ها و غفلت دانسته است.