کد مطلب: ۲۵۲۷
تعداد بازدید: ۱۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
احکام فِرق و مذاهب| ۱۳
آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آن‌ها چه صورت دارد؟
ای ابوذر در آخرالزمان قومی پدید می‌آید در تابستان و زمستان لباس پشمینه می‌پوشند و این عمل را برای خود فضیلت و نشانه زهد و پارسایی می‌دانند، آنان را فرشتگان آسمان و زمین لعنت می‌کنند.
(پیامبر اکرم(ص)، تحفة الاخیار، ص21)

صوفی‌ها دشمنان ما هستند، سپس هر کس به آن‌ها میل کند از آنان است و با آنان محشور خواهد شد و به‌زودی کسانی پیدا می‌شوند که ادعای محبت ما را می‌کنند و به ایشان نیز تمایل نشان می‌دهند و خود را به آنان شبیه نموده و لقب آنان را بر خود می‌گذارند و سخنانشان را تأویل و توجیه می‌کنند، بدان که هر کس به ایشان تمایل نشان دهد از ما نیست و ما از او بیزاریم و هر کس آنان را رد و انکار کند مانند کسی است که در حضور پیامبر اکرم با کفار جهاد کرده است.
(امام صادق علیه‌السلام)

سؤال: آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آن‌ها چه صورت دارد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
جایز نیست. و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه علیهم‌السلام معتقدند چه بهتر است که اسم جداگانه و آداب و رفتار جداگانه را که لازم نیست بلکه مضرّ است، کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشند.
 
سؤال: ایجاد مکتب‌ها و مرام‌های انحرافی یکی از اهداف شوم قدرت‌های استکباری بوده است. در طی سال‌های اخیر فرقه‌های مختلف صوفیه در حال فعالیت گسترده‌تری گردیده و مراکزی را به‌عنوان پایگاه‌های خود بنا می‌سازند. مستدعی است نظر خود را درباره صوفیه و مشارکت و ایجاد بناها و مراکز تبلیغی آنان و شرکت در محافل آن‌ها بیان فرمایید.

حضرت آیت‌الله سیستانی:
اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آن‌ها لازم است.

حضرت آیت‌الله تبریزی:
هر مسلمانی که برخلاف آنچه علمای شیعه در رساله‌های عملیه فرمودند عمل کند، باطل است و ترویج و اعانت و شرکت در مجالسی که برخلاف آنچه علمای شیعه فرموده‌اند تشکیل شود، مشروعیت ندارد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و شرکت در فعالیت‌های آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
جایز نیست.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
صوفیه با فرقه‌ها و انشعابات بسیاری که دارند اگرچه در انحراف در یک سطح نیستند و بسا که برخی از آنان از ربقه‌ی اسلام شمرده نشوند در مجموع منحرف‌اند و عقاید خاصه‌ای که دارند غیر اسلامی است. بنابراین مشارکت در ایجاد بناها و مراکز تبلیغی آن‌ها و شرکت در محافل آن‌ها خلاف شرع و حرام است.

حضرت آیت‌الله بهجت:
 تحصین عقاید و مواظبت بر احکام شرع ضروری است.
صوفی‌گری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: