سورهی
مکّی جز ایات 10، 11 و 20
(بعد
از سورهی «ن و القلم» نازل شده است)
نامگذاری
خداوند تبارک و
تعاای در آیهی نخستین این سورهی شریفهی حکایت از آغاز بعثت کرده، و به پیامبر(ص) در حالی که آن حضرت در جامهی خود
پیچیده بود خطاب میکند، و این سورهی مبارکه به همین مناسب به نام «مُزِّمِّل»
(جامه برخود پیچیده) نامیده گردیده است.
فضائل و خواص
از سَرور کائنات(ص) روایت است: هر کس سورهی مُزِّمِّل را بخواند خداوند سختیها و دشواریهای دنیا و آخرتش را آسان مینماید و به تعداد شیاطین و جنّیان ثواب آزاد کردن بردگان در راه خدا به وی پاداش میدهد.[1]
و در خواص آن از امام صادق(ع) مروی است: هر کس بر خواندن این سورهی مبارکه مداومت نماید، پیامبر اکرم(ص) را در عالم رؤیا مشاهده خواهد کرد و هر چه از حضرتش طلب کند خداوند خیر آن را بهوی عطا خواهد فرمود.[2]
و در خبر است: کسی که بر خواندن این سورهی مبارکه مداومت نماید روزی وی فراخ میگردد.[3]
و از امام ششم(ع) روایت است: کسی که آن را در نماز عشاء بخواند، شب و روز و خود این سوره در قیامت به خوبی او گواهی خواهند داد و خداوند در دنیا زندگی نیکو و مردن نیکو نصیب وی میفرماید.[4]
و در «منتخب» است: کسی که این سورهی مبارکه را بنویسد و به همراه خود بردارد هر جا رود فتح و نصرت از آنِ او خواهد بود.[5]
و چنانچه به جهت گرفتاری و درماندگی این سوره را بخواند رفع گرفتاری او میشود و کارش گشایش مییابد.[6]
و اگر کسی چیزی گم کرده باشد تا مدّت ده روز هر روز یک مرتبه این سورهی مبارکه را بخواند به یاری حقتعالی گمشدهی خود را خواهد یافت.[7]
و چنانچه میان زن و شوهر ناسازگاری باشد، سورهی مبارکه را سه مرتبه برشربتی بخوانند و آنان بیاشامند، با یکدیگر سازگار و الفت خواهند گرفت.[8]
و اگر کسی اولاد نداشته باشد، بدین منظور زن و شوهر هر دو روزه بگیرند و در وقت افطار غسل کنند و یک بار سورهی مبارکه مُزَّمِّل را بر آب بخوانند و هر دو از آن بیاشامند به یاری پروردگار به مراد نائل میگردند.[9]
و نیز اگر کس قرضی داشته باشد که به هیچ وجه از آن خلاصی ندارد بر خواندن این سورهی مبارکه مداومت نماید به طریقی که بعد از هر نماز یک بار آن را بخواند به یاری حقتعالی از آن دِین رهائی مییابد.[10]
همچنین جهت مطلب کلّی و کفایت امور و مُهمّات، این سوره را بعد از نماز صبح یازده روز و روزی یازده مرتبه تلاوت کند و هر روز یازده مرتبه این دعا را بخواند و چه بسا هنوز روز یازدهم تمام نشده به یاری خداوند مراد حاصل میگردد: «یا مُسبِّبُ سَبِّب، یا مُفَتِّحُ فَتِّح، یا مُفرِّجُ فَرِّج، یا مُدَبِّرُ دَبِّر، یا مُسَهِّلُ سَهِّل، یا مُیَسِّرُ یَسِّر، یا مُتَمِّمُ تَمِّم، بِرَحْمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین».[11]
و برخی از بزرگان فرمودهاند: من جهت هر مطلبی آن را شروع کردم و یک صبح خوانده ظهر همان روز حاجتم را گرفتم.[12]
و چنانچه کسی را سحر و جادو کرده باشند این سورهی مبارکه را در روز یکشنبه (با زعفران یا غیره) نبویسند و آب شستهی آن را بیاشامند به یاری حق آن سحر و جادو باطل میگردد.[13]
[1]. مجمعالبیان.
[2]. ختوم و اذکار ج 1 ص 175، تفسیر برهان.
[3]. خواصالآیات ص 142.
[4]. تفسیر اثنیعشری، ثوابالاعمال ص 271.
[5]. منتخبالختوم ص 517-520.
[6]. منتخبالختوم ص 517-520.
[7]. ختوم و اذکار ج 1 ص 175.
[8]. ختوم و اذکار ج 1 ص 175.
[9]. ختوم و اذکار ج 1 ص 175.
[10]. خواصالآیات ص 142.
[11]. منتخبالختوم ص 519-520.
[12]. منتخبالختوم ص 519-520.