1ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنّ الله لایَنظُرُ الی صُوَرِكُم وَ اعمالِكُم وَ اِنّما یَنظُرُ اِلی قُلوبِكُم و نِیّاتِكم.
خداوند به شكل و قیافة شما نظر نمیكند بلكه توجه او تنها به دلها و نیّتهای شماست. (جامعالاخبار، ص 117)
2ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
حُسنُ النِّیّةِ جَمالُ السّرائِرِ.
حُسن نیت، زیبائی باطن انسان است. (فهرست غرر، ص 398)
3ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اَلرّاضی بفِعْلِ قَوْمٍ كَالدّاخِلِ فیهِ مَعَهُم.
کسی که از عَمل قومی راضی و خشنود باشد، همانند کسی است که آن عمل را مرتکب شده است. (نهجالبلاغه، کلمة 846)
4ـ امام حسن مجتبی(ع):
أَسلَمُ القُلوُبِ ما طَهُرَ مِنَ الشُّبُهاتِ.
سالمترین دلها آن دلی است که از آلودگیهای شک و شبهه پاکیزه باشد. (تحفالعقول، ص 238)
5ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
لایَكمُلُ صالِحُ العَملِ اِلاّ بِصالِحِ النِّیّةِ.
عمل صالح جز با نیّت صالح به حد کمال نمیرسد.(فهرست غرر، ص 399)
6ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
صاحبُ النِّیّةِ الصّادِقَةِ صاحبُ القَلبِ السَّلیمِ.
آن کس که قلب سالم و سلیم دارد نیّتش خالص و صادقانه خواهد بود. (سفینه، ج 2، ص 628)
7ـ رسول اكرم(ص):
مَن اَحبَّ قَوماً حُشِر مَعَهُم.
هر کس هر قوم و گروهی را دوست داشته باشد فردا با آنها محشور خواهد شد. (سفینه، ج 2، ص 929)
8ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
عَلی كُلِّ داخِل فی باطِلٍ اِثمانِ: اِثمُ العمل بِه و اثِمُ الرِّضابِه.
هر کس معصیت و کار خطایی مرتکب شود دو گناه کرده است: یک گناه با ارتکاب آن عمل و دیگر خشنود بودن از ارتکاب آن است. (که خود گناه دیگری است). (نهجالبلاغه، کلمة 146)
9ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنّ بِالنِّیاتِ خُلِّدَ اَهلُ الجَنّةِ فی الجَنّةِ و اَهلُ النّارِ فی النّارِ.
به خاطر حُسن نیّت و سوء نیّت است که بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم مخلّد و جاویدان گشتهاند. (بحار، ج 70، ص 212)
10ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
عَلی قَدرِ النِّیةِ تكونُ مِنَ الله العَطِیَّة.
فضل و رحمت الهی برای هر کس بر حسب نیّت و اهداف او است. (فهرست غرر، ص 399)
11ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
عَوِّد نفسَكَ حُسنَ النّیةِ و جَمیلَ المَقصَدِ تُدرِكْ فی مَباغیكَ النَّجاحَ.
خود را به حسن نیّت و اهداف پسندیده عادت بده با موفقیت به خواستههای خود خواهی رسید. (فهرست غرر، ص 399)
12ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اَلعبادةُ حُسنُ النِّیةِ بِالطَّاعِة مِنَ الوَجهِ الّذی اُمِرَ بِهِ.
عبادت، یعنی اطاعت از خدا با نیّت صادقانه از همان راهی که او دستور داده است. (نه راههای دیگر) (وسائل، ج 1، ص 38)
13ـ حضرت رسول(ص):
مَن استَحسَن قَبیحاً كانَ شریكاً فیهِ.
کسی که کار زشت و قبیحی را خوب بداند، در آن کار شریک خواهد بود. (بحار، ج 78، ص 82)
14ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
اِنَّ اللهَ یُحِبُّ أَنْ تَكونَ نِیّةُ الانسانِ جَمیلةً.
خدا دوست دارد که انسان همیشه خیرخواه و خوشنیت باشد. (فهرست غرر، ص 398)
15ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
لاَیَقبَلُ اللهُ مِن مؤمنٍ عملاً وَهُوَ مُضِمرٌ علَی أَخیه المؤمِنِ سُؤاً.
کسی که نسبت به برادر مؤمن خود خیال بد داشته باشد خداوند هیچ عملی از او قبول نخواهد کرد. (اصول کافی، ج 4، ص 65)
16ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
اِنّما عَقَر ناقةَ ثَمودَ رجلٌ واحدٌ فأصابَهُمُ العذابُ بِنِیّاتِهِم فی عَقرِها.
شتر قوم ثمود را یک نفر پی کرد و از پای درآورد ولی به خاطر سوء نیت آنها و رضایت دادن به عمل او، عذاب الهی همگان را فرا گرفت. (المسترشد، ص 407)
17ـ امام جواد(ع):
اَلقَصدُ الیَ اللهِ تَعالی بِالقُلوبِ اَبلغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمال.
نیت و اهداف باطنی انسان زودتر از اعمال بدنی او به پیشگاه خداوند متعال میرسد. (خداوند پیش از عمل، به نیت توجه میکند.) (بحار، ج 78، ص 364)
18ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
مِنَ الشقاءِ فَسادُ النِّیَّةِ.
نیّت پلید و ناپاك، دلیل بر شقاوت و نگونبختی انسان است. (فهرست غُرر، ص 399)
19ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إِنّ اللهَ یَحشُرُ الناسَ عَلی نِیّاتِهم یَومَ القِیامَةَ.
خداوند در روز قیامت مردم را بر حسب نیّت و مقاصد باطنیشان محشور میگرداند (وسائل، ج 1، ص 34)
20ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
لِیَكُنْ لَكَ فی كُلِّ شَیءٍ نیَّةٌ صالحةٌ حَتَّی فی النَّومِ وَالأكلِ.
در هر چیزی نیت خوب داشته باش حتی در خواب و خوراک. (مکارمالاخلاق، ص 464)
21ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
حُسنُ النِیّةِ مِن سلامَةِ الطّوِیّةِ.
حُسن نیت نشانة ضمیر پاک و سلامتی باطن آدمی است. (فهرست غرر، ص 398)
22ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إنَّ سلامَةَ القَلبِ مِن هَواجِسِ المحذوراتِ، بِتَخلیص النِّیّةِ لِلِّهِ فی الأُمورِ كلِّها.
برای مصونیت دل از هر گونه محذور و انحراف باید که انسان نیّتش در تمام امور خالصانه و تنها برای خدا باشد. (سفینه، ج 2، 628)
23ـ «مولی امیرالمؤمنین (علیهالسلام)»:
رُبَّ عَملٍ أَفسَدَتهُ النِّیَّةُ.
چه بسا عملی (خوب) بوده اما خیال و نیّت (بد) آن را تباه نموده است. (فهرست غرر، ص 398)
24ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اذا هَمَّ العبدُ بِالسَّیِّئَةِ لَم تُكْتَبْ عَلیه واذا هَمَّ بِحَسَنَةٍ كُتِبَتْ لَهُ.
هر گاه بنده قصد ارتکاب گناه کند برایش (هنوز عمل نکرده) گناه نوشته نمیشود و (امّا) هنگامی که قصد کار خوب کند (بیدرنگ) ثواب و حسنات برایش ثبت میگردد. (وسائل، ج 1، ص 37)
25ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
رُبَّ نِیَّةٍ اَنفَعُ مِن عَملٍ.
چهبسا نیّتی است که ثمرهاش برای انسان از خود عمل سودمندتر بوده است. (فهرست غرر، ص 398)
26ـ «امام حسین(علیهالسلام)»:
اِعمَل عَمَلَ رَجُلٍ یَعلَمُ اَنّهُ مَأخوذٌ بِالاِجرام مَجزِیٌّ بِالإحسانِ.
عملی که انجام میدهی عمل کسی باشد که میداند در برابر آن یا کیفر خواهد دید یا پاداش خواهد داشت. (در کار خود بینش و نیّت خوب داشته باش) (بحار، ج 78، ص 127)
27ـ «امام جعفر صادق علیهالسلام»:
مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زادَ اللهُ فی رِزْقِهِ.
كسی كه در كارهای خود حُسن نیّت داشته باشد، خداوند معیشت او را فَراخ و وسعت میدهد. (سفینة، ج 2، ص 628)
28ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
جَمیلُ الْمَقْصَدِ یَدُلُّ عَلی طَهارَةِ الْمَوْلِدِ.
اهداف خوب و پسندیدة شخص، دلیل بر پاکی و حلالزادگی او است. (فهرست غرر، ص 398)
29ـ پیامیر اكرم(ص):
مَنْ كَانَتْ نِیَّتُهُ الآخِرَةَ جَمَعَ اللهُ شَمْلَهُ وَ جَعَلَ غِنَاهُ فی قَلْبِهِ وَأَتَتْهُ الدُّنیَا وَ هِیَ رَاغِمَةٌ!
کسی که نیّت و هدف او تنها آخرت باشد خداوند امور او را مُیسّر و دلش از همه کس بینیاز میکند و دنیا خواه ناخواه به سوی او اقبال خواهد نمود! (سفینه، ج 2، ص 628)
30ـ مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
إنّ اللهَ سُبحانَهُ یُدخِلُ بِصدقِ النِّیَّةِ وَ السَّریرَةِ الصّالِحةِ مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ الجَنَّةَ.
خداوند سبحان، بندگانش را که باطنی پاک و نیّت صادقانه داشته باشند با خواست خود داخل بهشت خواهد نمود. (نهجالبلاغه، کلمة 40)
31ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
مَن حَسُنَت نِیَّتُهُ اَمَدّهُ التّوفیقُ.
کسی که نیّت او خوب و صادقانه باشد توفیقات الهی یار و مددکار او خواهد بود. (فهرست غرر، ص 399)
32ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِكَ فی عَمَلِهم.
کسی که از عمل (خوب یا بد) قومی خشنود باشد، در آن عمل با آنها شریک خواهد بود. (سفینه، ج 2، ص 629)
33ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
مَن اَساءَ النِّیَّةَ مُنِعَ الاُمِنیَّةِ.
کسی که سوء نیت داشته باشد به آرزوی خود نخواهد رسید. (فهرست غرر، ص 299)
34ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
مَن تَمنّی شیئاً وَ هُوَ لِلّهِ رضاً لَم یَخرُجْ مِنَالدُّنیا حَتّی یُعطاهُ.
کسی که چیزی را آرزو کند و رضای خدا در آن باشد، از دنیا نمیرود تا آرزویش برآورده گردد. (وسائل، ج 1، ص 39)
35ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
طوبی لِمَن خلا مِن الغِلِّ و سَلِم مِن الغِشِّ قَلبُهُ.
خوشا به حال کسی که سینهاش از بُغض و کینه خالی و دلش از غِشّ و خیانت سالم باشد. (فهرست غرر، ص 291)
36ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إِنَّمَا قَدَّرَ اللَّهُ عَوْنَ الْعِبَادِ عَلَی قَدْرِ نِیَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِیَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اللَّهِ لَهُ.
خداوند بر حسب نیّتی که بندگانش دارند به آنها عنایت و اعانت مینماید. آن کسی که نیّت او خالصانه و بیشائبه باشد مشمول کمال عنایت خداوندی خواهد بود. (بحار، ج 70، ص 211)
37ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
أفضلُ الذَّخائرِ حُسنُ الضمائِر.
بالاترین ذخیرهها در وجود انسان، حُسن ضمیر و پاکی باطن او است. (فهرست غرر، ص 398)
38ـ امام حسن عسگری(ع):
اَقَلُّ النّاسِ راحةً اَلحقودُ.
کمآسایشترین مردم آدم کینهتوز است. (تحفالعقول، ص 519)
39ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
إِنَّ الْعَبْدَ لَیَنْوِی مِنْ نَهَارِهِ أَنْ یُصَلِّیَ بِاللَّیْلِ فَتَغْلِبُهُ عَیْنُهُ فَیَنَامُ فَیُثْبِتُ اللَّهُ لَهُ صَلَاتَهُ وَ یَكْتُبُ نَفَسَهُ تَسْبِیحاً وَ یَجْعَلُ نَوْمَهُ صَدَقَةً.
گاهی بنده در روز نیت دارد که نماز شب بخواند، ولی خواب بر او غلبه میکند و به خواب میرود، خداوند همان نماز شب را برایش ثبت میکند و نَفَسهای او را (تا صبح) ذِکر و تسبیحگو و خوابش را برای او صدقه مینویسد. (وسائل، ج 1، ص 38)
40ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَنْ سَأَلَ اللهَ الشَّهَادَةَ بِصِدقٍ بَلَّغَهُ اللهُ مَنازِلَ الشُّهداءِ وَ إنْ مات علی فِراشِه.
کسی که به راستی و از روی صداقت از خدا شهادت را مسألت کند خداوند درجه و مقامات شهدا را به او عطا میکند هر چند در بستر خواب خود از دنیا برود. (بحار، ج 70، ص 201)
منبع: شکوفه های حکمت
ممنونم
و خدا خواست در مورد مهمترین مسئله ی انسان سازی احادیثی ثبت کنید. ایشالاه ک تاثیرگذاری و موردتوجه بودن این نوع احادیث نیت روزبه روز بیشتر شود..
از حسن نیت و از عمل های خدا پسندانه ی شما عزیزان کمال تشکر و قدرانی را دارم.
پشتیبان نیت و عمل خوب، امام زمان (ع) و خداست.
ان شاءالله موفق و پیروز باشید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم .