کد مطلب: ۱۳۶۲
تعداد بازدید: ۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۶
احکام پزشکی| ۳
حکم سقط جنین چیست و کفاره آن چه بوده و برعهده چه کسی است؟

سؤال: سقط جنین حکمش چیست؟ و در صورت انجام، کفاره آن چه می باشد و بر عهده کیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

سقط جنین جایز نیست و موجب دیه است و بر عهده مباشر سقط است، و اگر بعد از ولوج روح بوده، کفاره هم دارد که با فرض عمد جمع بین عتق رقبه و صیام شهرین متتابعین ( دو ماه روزه پشت سر هم) و اطعام ستین مسکین( اطعام شصت فقیر) است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

دیه دارد و دیه آن در حال نطفه بودن بیست مثقال شرعی طلای سکه دار است که هر مثقال آن 18 نخود است و اگر علقه یعنی خون بسته باشد چهل مثقال و اگر مضغه یعنی پاره گوشت باشد شصت مثقال و اگر استخوان شده باشد هشتاد مثقال و اگر گوشت آورده ولی هنوز روح در او دمیده نشده باشد، صد مثقال و اگر روح دمیده شده چنانچه پسر باشد هزار مثقال و اگر دختر باشد پانصد مثقال و دیه را در مورد سؤال اگر خود زن قرص و دوایی که موجب سقط می شود خورده باشد باید زن بدهد و اگر دکتر مرتکب سقط شده بر ذمّه دکتر است. (جامع المسائل)

حضرت آیت الله بهجت:

حرام است و دیه آن بر عهده سقط کننده است و در موت جنین کفاره بر مباشر ثابت است.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست و کسی که مباشر سقط جنین است باید دیه آن را طبق سن جنین به ورثه آن طفل بدهد یا آنان را راضی کند.

حضرت آیت الله تبریزی:

حرام است و دیه آن را مباشر در اسقاط باید به وراث شرعی(پدر، مادر) که غیر از اسقاط کننده است بپردازد و کفاره قتل عمد را در صورتی که روح به او دمیده شده باشد باید ادا کند.

حضرت آیت الله سیستانی:

جایز نیست، مگر اینکه بقای آن موجب خطری بر مادر یا مشقت غیرقابل تحمّلی باشد، در این صورت جایز است، اگر روح نداشته باشد، ولی کسی که مباشرت اسقاط می کند باید به پدر و مادر شرعی جنین دیه بدهد و اگر بچه نامشروع باشد دیه به حاکم شرع داده می شود و اگر روح داشته باشد به هیچ وجه جایز نیست و مستوجب دیه نیز می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

سقط جنین حرام است و دیه آن بر عهده کسی است که سبب سقط می شود، مثل اینکه مادر کاری بکند یا چیزی بخورد که سقط شود یا دکتر آمپول تزریق کند یا کورتاژ نماید و دیه به حسب مراتب سن جنین فرق دارد.

حکم سقط جنین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: