کد مطلب: ۱۷۴۵
تعداد بازدید: ۲۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
احکام مساجد/ ۳
فرش‌های برخی از مساجد کهنه شده و در شأن مساجد نیست یا برخی فرش‌ها عتیقه و باارزش است. آیا می‌توان آن‌ها را فروخت و تبدیل به احسن کرد؟

حکم تبدیل فرش‌های مسجد

هر کس مسجد بسازد، خداوند برای او در بهشت خانه ای بسازد. (امام صادق (ع)، کافی، 2/368)

سؤال: فرش‌های برخی از مساجد کهنه شده و در شأن مساجد نیست یا برخی فرشها عتیقه و باارزش است. آیا می توان آنها را فروخت و تبدیل به احسن کرد؟ چون نه می توان فرشها را جمع کرده و استفاده نکرد و نه می توان به خاطر وضعیت نامناسب آن به مساجد دیگر داد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

اگر استفاده از آن در همان مسجد به هیچ وجه امکان ندارد، در مسجد دیگر بهره برداری شود. و اگر آن هم امکان ندارد، در مصالح عامه از آن استفاده نمایند و اگر بهره برداری از آن ممکن نیست مگر به فروش آن می توانند بفروشند و پول آن را به همان نحو و ترتیب که گفته شد، مصرف کنند.

حضرت آیت الله بهجت:

تا وقتی که قابل استفاده باشد، فروش و تبدیل آن جایز نیست، و اگر قابل استفاده نباشد، زیر نظر متولی شرعی تبدیل آن جایز است وسیله مورد استفاده مسجد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در فرض سؤال، تبدیل آنها با رعایت دقت و احتیاط مانعی ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

فرش‌های کهنه اگر به قدری کهنه است که بودن آن در مسجد اسباب وهن است، فروش و تبدیل آن اشکال ندارد و فرشهای عتیقه باید بماند و از آن استفاده شود مگر این‌که به قدری کهنه شده باشد که بودنش در مسجد موجب وهن باشد و مجرد عتیقه بودن مجوز فروش نیست.

حضرت آیت الله سیستانی:

متولی اموال مسجد در صورت لزوم می تواند آنها را تبدیل کند.

حضرت آیت الله سبحانی:

فرشهای کهنه قابل تبدیل است ولی فرشهای عتیقه باید محفوظ بماند.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

در فرض سؤال، اشکال ندارد.

حکم تبدیل فرش‌های مسجد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: