کد مطلب: ۲۱۲۵
تعداد بازدید: ۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
احکام زکات| ۲
در اثر سهل انگاری‌ها در گذشته سیادت برخی از سادات در شناسنامه آنان ذکر نشده ولی نام پدر آن‌ها همراه با سیادت است. آیا ذکر سیادت پدر آنان برای اثبات سیادت کافی است؟
فرزندان خوبم را به خاطر خدا و فرزندان ناشایسته‌ام را به خاطر من دوست بدارید. هرکس فرزندان مرا ببیند و به احترام آنها قیام نکند، به من جفا کرده است. هرکس فرزندان مرا ببیند و صلوات بر من بفرستد، خداوند قدرت بینایی و شنوایی او را زیاد می کند. پیامبر اکرم (ص)، آداب الطلاب، 343
سؤال: در اثر سهل انگاری‌ها در گذشته سیادت برخی از سادات در شناسنامه آنان ذکر نشده ولی نام پدر آن‌ها همراه با سیادت است. آیا ذکر سیادت پدر آنان برای اثبات سیادت کافی است؟ اگر سیادت پدر ذکر نشده، ولی اهالی محل بر سیادت آن‌ها گواهی دهند، چطور؟ و آیا خواب دیدن افراد می تواند دلیل بر سیادت آنها باشد؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
مجرد ذکر عنوان سید و یا خواب حجت شرعی بر سیادت نیست و تا زمانی که اطمینان به سیادت و یا دلیل شرعی بر آن اقامه نشده، احکام و آثار سیادت شرعاً مترتب نمی شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
خواب دلیل بر سیادت نیست. ولی چنانچه در محل زندگی اشتهار به سیادت داشته باشند، سید محسوب می‌شوند.
حضرت آیت الله تبریزی:
باید در محل زندگی مشهور به سیادت باشد و خواب و ثبت شناسنامه اعتباری ندارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر کسی در محلی که نشو و نما کرده شهرت به سیادت داشته باشد، کافی است و خواب دیدن دلیل بر سیادت نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر سیادت آنها مشهور باشد، کافی است ولی خواب کفایت نمی کند.
حضرت آیت الله سیستانی:
در امور ذکرشده، فقط شیاع اعتبار دارد.
حضرت آیت الله بهجت:
اگر کسی بگوید سیدم، نمی شود به او خمس داد، مگر آن که دو نفر عادل سید بودن او را تصدیق کنند، یا در بین مردم به طوری معروف باشد که انسان یقین یا اطمینان پیدا کند که سید است. (مسئله 1452)
راه اثبات سیادت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: